رفتن به مطلب

نوبل پزشكي 2012 به تحقيقات سلول‌هاي بنيادي


ارسال های توصیه شده

[h=1]

نگاهي به تحقيقات برندگان نوبل پزشكي

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91071711211

دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۹

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بنياد نوبل در بخش پزشكي خود دو دانشمند را به عنوان برنده جايزه نوبل پزشكي امسال معرفي كرد كه اكتشاف آنها در مورد امكان برنامه‌ريزي مجدد سلولهاي تخصصي بالغ بدن به شكل سلولهاي نابالغ با قابليت تبديل به انوع بافت در بدن بوده است. اين يافته‌ها باعث تحول بزرگي در درك انسان از چگونگي رشد سلولها و موجودات شده است.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، جان گوردون انگليسي در سال 1962 كشف كرد كه تخصص سلولها برگشت‌پذير است. وي در يك تجربه كلاسيك، هسته سلول نابالغ را در يك سلول تخمك قورباغه با هسته يك سلول بالغ روده تعويض كرد. اين سلول اصلاح شده تخمك به شكل يك بچه قورباغه عادي رشد كرد. دي‌ان‌اي سلول بالغ همچنان تمام اطلاعات لازم براي رشد تمام سلولها در قورباغه را در بر داشت.

شينيا ياماناكا ژاپني پس از بيش از 40 سال در سال 2006 كشف كرد كه چگونه سلول‌هاي بالغ دست نخورده در موش قابل برنامه‌ريزي مجدد براي تبديل به سلول‌هاي بنيادي نابالغ هستند. در كمال شگفتي، وي تنها با معرفي چند ژن توانست سلول‌هاي بالغ را به شكل سلولهاي بنيادي شبه جنيني مجددا برنامه‌‌ريزي كند. اين سلولها قادر به تبديل به تمام انواع سلول و بافت در بدن هستند.

اين اكتشافات پيشگامانه به طور كامل ديدگاه انسان را در مورد رشد و تخصص سلولي تغيير داده‌اند. دانشمندان اكنون درك كرده‌اند كه سلولهاي بالغ ديگر نيازي به ادامه زندگي خود تا آخر عمر در يك حالت ندارند. كتاب‌هاي درسي، بازنويسي شده و حوزه‌هاي جديد تحقيقاتي به وجود آمده‌اند. با برنامه‌ريزي مجدد سلول هاي انسان، دانشمندان فرصتهاي جديدي را براي بررسي بيماريها و ايجاد شيوه‌هايي براي تشخيص و درمان ايجاد كرده‌اند.

اكتشافات گوردون و ياماناكا شان داده‌اند كه سلولهاي تخصصي قابل برگشت به حالت اوليه خود در شرايط خاص هستند. اگرچه ژنوم آنها در طول رشد با اصلاحاتي روبرو مي‌شود اما اين اصلاحات غیر قابل برگشت نيستند.

پژوهشها در سالهاي اخير نشان داده كه سلولهاي شبه‌جنيني مي‌توانند به تمام انواع سلولها در بدن تبديل شوند. اين اكتشافات همچنين ابزارهاي جديدي را براي دانشمندان جهان فراهم كرده و منجر به پيشرفتهاي چشمگيري در بسياري از حوزه‌هاي پزشكي شده است.

رسانه‌هاي سوئدي در چند روز اخير كه بازار پيش‌بيني برندگان نوبل داغ بود از «ياماناكاي» و «گوردون» به دليل تحقيقاتشان در زمينه برنامه‌ريزي مجدد اتمي در انتقال سلولها به حالت اوليه سلول بنيادي و سپس استفاده از آنها براي توليد سلولها و بافتهاي مختلف در بدن به عنوان برنده احتمالي اين جايزه نام مي بردند.

همچنين نام «جيمز تيل» از كانادا نيز براي پژوهش‌هايي بر روي سلولهاي بنيادي خون در اين فهرست گمانه‌ها قرار داشت.

فردا و پس‌فردا نيز به اعلام برندگان جوايز نوبل فيزيك و شيمي اختصاص خواهد داشت كه در جاي خود علاقه‌مندان زيادي دارد.

از جمله احتمالات رو به يقين براي برنده نوبل فيزيك مي‌توان به كشف يك ذره بنيادي اشاره كرد كه در ماه جولاي پس از تلاش بسيار محققان در جهت شناسايي ذره گريزان بوزون هيگز بدست آمده و تصور مي‌شد خود اين ذره باشد. اين كشف يكي از بزرگترين دستاوردهاي نيم قرن گذشته در حوزه فيزيك به شمار مي‌رود.

به گزارش ايسنا با آغاز فصل جديدي از جايزه نوبل، خواندني‌‌هايي از وقايع مرتبط با جايزه نوبل فيزيولوژي يا پزشكي

منتشر شده است.

در روز 27 نوامبر 1895، «آلفرد نوبل» آخرين وصيت‌نامه خود را امضا كرده و بيشترين بخش از دارايي خود را به جوايز نوبل تخصيص داد. آن گونه كه در وصيت‌نامه نوبل ذكر شده، بخشي از اين دارايي به شخصي اهدا مي‌شود كه مهمترين اكتشافات را در حوزه پزشكي انجام داده باشد.

از سال 1901 تاكنون 103 جايزه نوبل در بخش پزشكي اهدا شده است.

تنها در 9 موقعيت، اين اتفاق نيفتاده كه شامل سالهاي 1915، 1916، 1917، 1918، 1921، 1925، 1940، 1941 و 1942 هستند. دليل عدم اهداي جايزه در اين سالها در اساسنامه بنياد نوبل به اين شكل توصيف شده است: اگر هيچ يك از كارهاي ارائه شده از اهميت ذكر شده در بخش اول اين اساسنامه برخوردار نباشند، جايزه بايد تا سال آينده محفوظ بماند. همچنين اين سالها مقارن با جنگ‌هاي جهاني اول و دوم بود كه جوايز كمتري در آنها اهدا شد.

طي 110 سال تاريخچه اهداي جوايز نوبل در بخش پزشكي، با احتساب برندگان نوبل پزشكي 2012 كه امروز معرفي شدند، 201 برنده اعلام شده است. طبق آمار، ميانگين سني برندگان اين جايزه 57 سال بوده و همچنين فردريك بانتينگ با 32 سال جوان‌ترين و ريتون روس با 87 سال سن پيرترين برندگان جايزه پزشكي بوده‌اند.

از ديگر واقعيت‌هاي اين جايزه بايد به اين امر اشاره كرد كه در ميان 201 برنده نوبل پزشكي تنها 10 زن وجود داشته‌اند كه در اين ميان تنها باربارا مك‌كلينتوك(1983) به تنهايي برنده اين جايزه بوده است.

ديگر برندگان زن شامل گتري كوري(1947)، روزلين يالو(1977)، ريتا لوي مونتالچيني (1986)، گرترود اليون (1988)، كريستيان نوسلين ولهارد(1995)، ليندا باك(2004)، فرانسوا باري سينوسي(2008) و اليزابت بلك‌برن و كارول گريدر(2009) بوده‌اند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...