رفتن به مطلب

چشم عظيم آسمان در داده‌هاي جديد ناسا


ارسال های توصیه شده

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91071609947

یکشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۸

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دو تلسكوپ فضايي ناسا موفق به ثبت تصويري جديد از سحابي هليكس در آسمان شدند كه شبيه به يك چشم عظيم كيهاني است.

 

 

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سحابي هليكس موسوم به NGC 7293 نمايش دهنده يك ستاره در حال مرگ موسوم به سحابي سياره‌اي است.

 

 

اين تصوير جديد كه اخيرا منتشر شده، اطلاعات تلسكوپ فضايي اسپيتزر را در طول موج نور مادون قرمز با داده‌هاي كاوشگر تكامل جهان GALEX در طول موج كوتاه‌تر نور فرابنفش تركيب كرده است.

 

 

سحابي هليكس در فاصله حدود 650 سال نوري از زمين در صورت فلكي دلو قرار دارد و نشان دهنده آينده احتمالي خورشيد است كه انتظار مي‌رود در حدود پنج ميليارد سال آينده به يك سحابي سياره‌اي تبديل شود.

 

 

سحابي‌هاي سياره‌اي به ستاره‌هايي به اندازه خورشيد گفته مي‌شود كه به پايان عمر خود نزديك شده و سوخت هيدروژن و هليوم آن براي همجوشي در هسته آنها به پايان مي‌رسد. در اين نقطه، اين اجسام لايه‌هاي خارجي گازي خود را به شكل پوسته‌هاي درخشان تبديل كرده و به شكل ستاره هاي كوتوله سفيد كوچك منقبض مي‌شوند.

 

 

دانشمندان ناسا در بيانيه‌اي اعلام كردند: ستاره كوتوله سفيد تقريبا اندازه زمين بوده اما از يك حجم بسيار نزديك به ستاره اصلي برخوردار است. در حقيقت ذره‌اي از ستاره كوتوله سفيد به اندازه وزن چند فيل است.

 

 

در اين تصوير ستاره كوتوله سفيد به شكل يك نقطه ريز سفيد رنگ در مركز سحابي مشخص شده است.

 

 

اين ستاره از خود تابشهاي فرابنفش منتشر كرده كه در عوض لايه‌هاي گازي خارجي را در طول موج مادون قرمز روشن مي‌كنند. هر دو طيف نور در تصوير در نور تركيبي دو تلسكوپ به نمايش درآمده‌اند.

 

 

اطلاعات GALEX در تصوير به رنگ آبي و مشاهدات اسپيتزر به رنگ زرد به نمايش درآمده است. برخي از فضاهاي پيش‌زمينه از داده‌هاي جمع‌آوري شده توسط تلسكوپ وايز ناسا هستند.

 

 

سحابي سياره‌اي به هيچ وجه سياره نبوده اما به دليل شكل ظاهري آنها كه شبيه به سيارات گازي بزرگ است، در قرن 18 به اين نام خوانده شده و به آن شهرت يافت.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...