رفتن به مطلب

تبديل بلوز به زره ضد گلوله


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

دانشمندان در دانشگاه کاروليناي جنوبي توانستند با تغيير دادن الياف پنبه اي ، بلوزهاي ساده کتاني را به زره هاي ضد گلوله و ضد مواد راديواکتيو تبديل کنند. دانشمندان کاروليناي جنوبي با ترکيب کردن کربن موجود در الياف پنبه اي با بورون توانستند الياف معمولي پنبه را به پارچه اي سبک وزن متشکل از کاربيد بورون تبديل کنند تا از آن زره اي راحت و قابل انعطاف براي محافظت از بدن سربازان به وجود آورند. به گفته محققان زره هاي موجود کاربيد بورون بسيار مقاوم و محکم هستند اما در عين حال بسيار سنگين و غير قابل انعطاف اند.

 

به همين دليل به منظور رفع مشکل غير قابل انعطاف بودن زره ها، دانشمندان الياف پنبه اي بلوزهاي معمولي را براي توليد زره هايي راحتتر و منعطف تر انتخاب کردند.

 

کاربيد بورون عنوان سومين ماده سخت در جهان را به خود اختصاص داده است و از اين ماده به صورت گسترده براي محافظت از سربازان و نيروهاي پليس استفاده مي شود. براي ساخت الياف جديد دانشمندان بلوزهاي پنبه اي را به رشته هاي باريکي برش داده و آن را در محلول تيره رنگ بورون غوطه ور ساختند.

 

پس از گذشت يک ساعت رشته هاي پنبه اي از محلول خارج شده و به مدت يک ساعت ديگر تحت تاثير حرارتي برابر هزار درجه سلسيوس قرار گرفتند ، در نتيجه حرارت بالا تمامي مواد غير از کربن و بورون را از بين برده و آنچه به جا گذاشت کاربيد بورون بود. رشته هاي جديد نسبت به رشته هاي پنبه اي بسيار مقاوم تر، سبک تر و سخت تر هستند اما در عين حال از توانايي انعطاف پذيري نيز برخوردارند.

 

به گفته دانشمندان ويژگي هاي فيزيکي الياف و پارچه جديد همچنان نيازمند آزمايشهاي بيشتر است و در عين حال نتايج آزمايشهاي اوليه بسيار اميدوار کننده است. پارچه جديد علاوه بر گلوله مي تواند از رسيدن امواج سرطان زاي ماورا بنفش نور خورشيد و پرتوهاي کشنده راديو اکتيو به بدن انسان جلوگيري کند.

 

بر اساس گزارش زي نيوز ، زره بدن تنها يکي از کاربردهايي است که پارچه جديد مي تواند داشته باشد، پوشاندن بدنه خودروها و هواپيماها با استفاده از اين ماده و جايگزين کردن آن به جاي فلز مي تواند با سبک تر کردن بدنه اين تجهيزات در کاهش ميزان سوخت مورد نياز آنها تاثير چشمگيري داشته باشد

 

روزنامه جام جم

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...