رفتن به مطلب

.:: غذاهایی که نباید در دوران حاملگی مصرف شوند ::.


ارسال های توصیه شده

10.jpg

 

جگر و سایر امعاء و احشاء گوسفند و گاو اگرچه جگر و مواد تهیه شده از احشاء حیوانات مثل سوسیس، دارای آهن و فولات هستند این مواد همچنین حاوی غلظت زیادی از ویتامین A هستند. ۱۰۰ گرم از این مواد حاوی ۱۳ هزار تا ۴۰ هزار گرم ویتامین A است که بیش از ۱۸ بار بیش از نیاز یک زن باردار است.

 

مصرف مقادیر زیاد ویتامین A برای جنین در حال رشد در سه ماهه اول بارداری مضر است. در نتیجه همه زنان باردار و زنانی که در حال برنامه‌ریزی برای بارداری هستند باید از مصرف این غذاها یا غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند مثل جگر، روغن‌هایی که از کبد حیوانات تهیه می‌شود و سایر امعاء و احشاء حیوانات پرهیز کنند.

 

البته لازم نیست که از سایر غذاها که دارای ویتامین A است خودداری کرد مثل شیر، پنیر، ماهی چرب، تخم‌مرغ و غذاهایی با بتاکاروتن مثل هویج، میوه‌های قرمز و نارنجی و سبزیجات و سبزیجات برگ‌سبز.مغز حیواناتاز همه انواع مغزهای حیوانا در دوران بارداری باید پرهیز شود چرا که این مواد ممکن است حاوی باکتری‌های مضری چون لیستریا باشد که عامل ابتلا به بیماری لیستریوز است.

 

اگر چه لیستریوز تنها دارای علامتی شبیه به آنفلوآنزا در مادر می‌شود، این بیماری می‌تواند به شدت جنین در حال رشد را تحت تاثیر قرار داده و سبب سقط، مرده‌زایی یا بیماری‌های شدید در نوزاد متولد شده، شود.تخم‌مرغ خام یا عسلیتخم‌مرغ کاملا نپخته (عسلی) یا خام یا غذاهایی که حاوی تخم‌مرغ هستند مثل سس مایونز خانگی و بستنی‌های غیرپاستوریزه نباید در دوران بارداری مصرف شود چرا که ممکن است حاوی باکتری سامونلا باشد که می‌تواند سبب مسمومیت غذایی شود.

 

غذاهای نپخته یا سرد بسیار مهم است که مطمئن شوید که غذاها کاملا نپخته‌اند و سپس مصرف شوند، غذاهای سرد باید مجددا کاملا گرم شوند طوری که بخار از آنها خارج شود. گوشت و مرغ خام توکسوپلاسموزیس بیماری نادری است که توسط نوعی انگل که در گوشت خام وجود دارد ایجاد می‌شود.

 

این می‌تواند برای جنین مضر باشد و در بسیاری مواقع سبب نابینایی و مشکلات ذهنی و عقب‌افتادگی در جنین شود. بنابراین زنان باردار باید از خوردن گوشت خام و نپخته پرهیز کنند.الکل توکسوپلاسموز ممکن است همچنین در مدفوع گربه وجود داشته باشد بنابراین به زنان بارداری که از حیوانات نگهداری می‌کنند توصیه می‌شود که هنگام خالی کردن مدفوع گربه حتما دست‌کش بپوشند.

 

نپختن خوب و کامل گوشت و مرغ می‌تواند خطر سالمونلا را کاهش دهد.شیر غیر پاستوریزهمادر باردار باید از خوردن همه شیرهای غیرپاستوریزه اعم از شیر گاو، بز و شیر شتر خودداری کند، شیر بز هم می‌تواند عاملی برای افزایش خطر توکسوپلاسموز باشد.

 

الکلمادر باردار باید به طور کامل از مصرف الکل در دوران بارداری بپرهیزد مخصوصا در اوایل بارداری.کافئیناگر چه لازم نیست به طور کلی از موادغذایی حاوی کافئین خودداری کرد به زنان باردار توصیه می‌شود مصرف کافئین در آنها بیشتر از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز نباشد.

 

مصرف کافئین به میزان زیاد سبب کاهش وزن نوزاد و گاهی سقط می‌شود.بادام‌زمینیبرای کاهش خطر استعداد کودک در حال رشد به حساسیت به بادام‌زمینی بهتر است مادر کودک، پدر یا خواهر و برادر سابقه حساسیت به بادام‌زمینی دارند یعنی تاریخچه تب یونجه، آسم، اگزما یا سایر آلرژی‌ها، مادر باید از بادام‌زمینی و محصولات حاوی بادام‌زمینی در دوران بارداری و شیردهی پرهیز کند.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...