رفتن به مطلب

عکس‌های جعلی مشهور تاریخ


moein.s

ارسال های توصیه شده

ویرایش کردن عکس‌ها و درست کردن عکس‌های جعلی این روزها کار بسیار آسانی است، هر کسی می‌تواند با فتوشاپ تغییراتی در عکس‌ها بدهد، اما از سوی دیگر در عصر اینترنت، ماه زیاد پشت ابر پنهان نمی‌ماند و معمولا عکس‌های جعلی جنجالی بعد از مدتی افشا می‌شوند.

 

اما همیشه اوضاع به همین ترتیب نبوده است، در این پست، نگاهی می‌اندازیم به تاریخچه عکس‌های جعلی، عکس‌هایی که در زمان‌های قدیم، گاهی خیلی هم جدی گرفته می‌شدند و بعضی از آنها از آنچنان اعتبار تاریخی برخوردارند که ما هنوز هم آنها را اصیل تلقی می‌کنیم. در پایان پست، دو سه عکس جعلی مشهور دوره خودمان را مرور خواهیم کرد.

 

نخستین عکس جعلی: در سال‌های دهه ۱۸۳۰ میلادی، بسیاری از مخترعات در پی آن بودند که روند عکاسی را تکامل دهند، یکی از آنها «هیپولایت بیراد» بود، او گرچه به توفیق زیادی در کارش دست پیدا نکرد، اما عکسی گرفت که در پشت آن به دروغ نوشته بود، این مخترع به خاطر سرخوردگی از اختراعی که به نام کس دیگری ثبت شده، خودش را غرق کرده و این تصویر جنازه او در مرده‌شورخانه است!

zs7tlcnvxzci28mtbvtm.jpg

 

نخستین عکس جعلی، چیزی جز یک ژست دروغین جلوی دوربین نبود.

 

نخستین عکس از روح! در سال ۱۸۶۱ ویلیام مملر عکسی از خودش گرفت که در آن محو افتاده بود، خودش اعتقاد داشت که گرفته شدن این عکس حاصل یه اشتباه ناخواسته بوده است، اما دوستان مملر گفتند که در این عکس شبیه پسرعموی فوت‌شده‌اش افتاده است و به زودی شایع شد که برای نخستین بار عکسی از یک روح گرفته شده است.

 

عکس زیر در سال ۱۹۷۱ گرفته شده است و در آن مری تاد لینکلن -بیوه آبراهام لینکلن- را در جلوی عکس و شبح همسر فوت‌شده‌اش را در پشت می‌بینید.

 

sru58pnz8y5ttgc45wnz.jpg

 

لینک به دیدگاه

عکسی از جنازه لینکلن: بعد از اینکه در سال ۱۸۶۵ لینکن ترور شد، به کسی اجازه داده نشد که از پیکر او عکس بگیرد، اما عکاسان هنرمند بیکار ننشتند و این عکس را خلق کردند که خیلی‌ها هنوز گمان می‌کنند که عکس واقعی اوست!

b560szmf4nuq0k24yga.jpg

 

البته لینکلن پرتره مشهوری هم دارد که در واقع حاصل ترکیب عکس سر او با بدن «جان کالهان» – رهبر جنوبی‌ها – است.

 

gycqye6z84ycbzubrxb.jpg

لینک به دیدگاه

پری‌ها: در دهه ۱۹۲۰ زمانی که این عکس‌ها درست شد، برخی‌ها واقعا گمان می‌کردند که عکس‌ها واقعی هستند.

d04ycpylc543t3y4ngvq.jpg

 

هیتلر در دوره کودکی: در سال ۱۹۳۳ این عکس‌ در انگلیس و آمریکا دست به دست می‌شد. شایع شده بود که این عکس هیتلر در دوره کودکی است ولی در واقع این عکس حاصل دستکاری عکس یک کودک دوساله زیبا به نام «جان می وارن» بود، مادر این طفل را تصور کنید که عکس دلبندش را با برچسب عکس هیتلر شیطان‌صفت در دست مردم می‌دید.

6o8p6wxsur4moip0vqy2.jpg

 

عکس جعلی

 

cnci6len9qxz1m2c6w5m.jpg

 

هیتلر در دوره کودکی

 

iga2mm2ft9jsr4opwr79.jpg

 

عکس واقعی کودکی که به عنوان هتیلر جا زده شده بود

لینک به دیدگاه

سربازان قهرمان یا غارتگر: این هم عکس مشهوری که در سال ۱۹۴۵ گرفته شده است و سربازان روسی را در حال برافراشتن پرچم شوروی بر فراز ساختمان پارلمان آلمان نشان می‌دهد، اما قبل از انتشار عکس، تصویر ساعت روی دست راست یک سرباز روس حذف شد، دلیلش هم این بود که تصور می‌شد مردم با دیدن این عکس و دیدن ۲ ساعت در دست راست و چپ این سرباز گمان کنند که او دزدی کرده است.

aa9e811fn9z60fka2lrv.jpg

 

عکس بانوی شبحی رینهام هال: این عکس در دوره خودش بسیار مشهور بود، این عکس را دو عکاس مجله کانتری لایف به نام‌های کاپیتان پرواند و ایندره شیرا از راه‌پله عمارت رینهام هال در Norfolk در سال ۱۹۳۶ گرفتند.

 

hbm0t74xprkdw44mkfir.jpg

لینک به دیدگاه

عکس هیولای دریاچه نِس: این عکس را یک جراح انگلیسی در سال ۱۹۳۴ گرفته است. سال‌های زیادی مردم تصور می‌کردند که هیولایی در دریاچه نس وجود دارد، اما شواهدی برای این امر وجود نداشت، تا اینکه این عکس گرفته شد، عکسی که به زودی مشخص شد جعلی است و با استفاده از یک زیردریایی اسباب‌بازی که سری هیولاشکل روی آن نصب شده بود، گرفته شده است.

gpqdk31eilfsw5orkacg.jpg

 

بیلی مِیِر یکی از مشهورترین متقلبان در زمینه ایجاد عکس‌های جعلی از یوفوها بود، او حدود ۱۰۰۰ عکس جعلی و تعداد زیادی فیلم و فایل صوتی جعلی در این مورد ایجاد کرد.

 

b8pjy4pe6zk65bsq9lkn.jpg

لینک به دیدگاه

عکس گربه عظیم‌الجثه: این عکس در سال ۲۰۰۰ بسیار مشهور شد، عکس ابتدا در اینترنت مورد توجه قرار گرفت و به زودی به مجلات و روزنامه‌ها و شوهای تلوزیونی Tonight Show و Good Morning America هم راه یافت، تا اینکه در سال ۲۰۰۱ بالاخره مشخص شد که شخصی این عکس را با کامپیوتر ویرایش کرده بود و برای تعدادی معدودی از دوستانش برای شوخی فرستاده بود.

aacxnloiwwgkz0ev2sm4.jpg

 

divej3c5n3qxbvkntxll.jpg

لینک به دیدگاه

توریست بدشانس: چند روز بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، شایع شد که در آوار برج‌های تجارت جهانی دوربینی یافت شده است و در این دوربین این عکس پیدا شده است. اما به زودی با دلایلی متعدد، فتوشاپی بودن عکس رو شد، لباسی که توریست به تن دارد، جهت برخورد هواپیما و اینکه هواپیمایی که به برج خورد بویینگ ۷۶۷ بود و نه بویینگ ۷۵۷ در این عکس، همه اینها مشخص کردند که عکس واقعی نیست.

g7t8rv980hmi5td7nyz6.jpg

 

این عکس‌ها را یک توریست اهل مقدونیه به نام پیتر استاکد در سال ۹۷ گرفته بود و بعد از حادثه ویرایش کرده بود.

m6davo3y1vsnv4u02ee.jpg

لینک به دیدگاه

ناداوری: روزنامه AS در فوریه ۲۰۱۱ عکسی از مسابقه فوتبال بارسلونا و اتلتیکو بیلبائو منتشر کرد که در آن ادعا شده بود، گل تیم بارسلونا آفساید بوده است، در واقع مدافع تیم حریف به صورت دیجیتالی در عکس حذف شده بود.

c9sz8iz9injyljsxt496.jpg

 

حدود سال ۱۸۶۵ : در عکس زیر عکاس مشهوری به نام متیو برادی، ژنرال شرمن در جلوی ژنرال‌هایش ژست گرفته است. عکس ژنرال فرانسیس بلیر (درسمت راست) بعدا به عکس اصلی اضافه شد.

 

98hk80d1inz5sk66pyhq.jpg

لینک به دیدگاه

حدود سال ۱۹۳۰ : استالین به صورت معمول، تصویر دشمانش را از عکس‌های مشترک حذف می‌کرد. عکس کمیسر کنار استالین بعد از اینکه استالین علاقه‌اش را به او از دست داد، حذف شد:

4wmu1wkbxrl9b1msv5.jpg

 

سال ۱۹۳۶ : مائو تسه تونگ (نخستین فرد سمت راست) عکس «پو کو» (نخستین فرد سمت چپ) را حذف کرده است:

 

a4o2ckbiohi8hl7rhk4.jpg

لینک به دیدگاه

سال ۱۹۳۷ : هیتلر، عکس گوبلز (دومین نفر از سمت راست) را حذف کرده است.

n5qzgro5vopnf264ooa.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سال ۱۹۴۲ : بنیتو موسولینی برای اینکه یک تصویر قهرمانه از خود ارائه کند، عکس شخصی را که دهانه اسب را گرفته، حذف کرده است.

 

854aegdudpqg5w2uke0i.jpg

لینک به دیدگاه

سال ۱۹۵۰ : تصور می‌شود که این عکس در آن «میلارد تایدنیگ» در حال صحبت با «ارل بوردر» – رهبر کمونیست‌های آمریکایی- است، حاصلدستکاری عکس این دو نفر باشد.

mk7bgjd57sij19ujgb9.jpg

 

سپتامبر ۱۹۷۱: صدر اعظم آلمان غربی-ویلی برانت- با لئونید خروشچف دیداری داشت. این دیدار جوی دوستانه داشت و این دو در این دیوار می‌نوشیدند و سیگار می‌کشیدند. اما نشریات روسی، عکس بطری‌های شامپاین را از روی میز حذف کردند:

 

mf1bywc1q0b83rxvrn1.jpg

لینک به دیدگاه

ژانویه ۲۰۰۳: در کاور اصلی آلبوم Abbey Road بیتل‌ها، پل مک‌کارتنی سیگاری در دست دارد. ولی شرکت‌های تهیه و پخش پوستر بدون اجازه مک‌کارتنی و یا شرکت تولیدکننده این آلبوم، سیگار را حذف کردند.

dlhhff380xabsejkjejf.jpg

 

مارس ۲۰۰۴: این عکس تبلیغاتی جورج بوش برای مبارزات ریاست جمهوری آمریکا، فتوشاپی است. در عکس اصلی جورج بوش، حضور ندارد:

 

9f46c3i8xahq0hajvre.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...