رفتن به مطلب

رونمايي از تصاوير سطوح كوانتومي «لاندائو» پس از 80 سال


ارسال های توصیه شده

[h=1] رونمايي از تصاوير سطوح كوانتومي «لاندائو» پس از 80 سال

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91071207935

چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۲

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فيزيكدانان انگليسي و ژاپني براي اولين بار توانسته‌اند سطوح لاندائو را پس از 80 سال از ارائه نظريه آن توسط لو لاندائو، برنده جايزه نوبل به تصوير بكشند.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سطوح لاندائو به سطوح كوانتومي گفته مي‌شود كه رفتار الكترون را در يك ميدان مغناطيسي قوي تعيين مي‌كنند.

محققان دانشگاه وارويك و دانشگاه توهوكو با استفاده از شيوه اسكن طيف‌سنجي تونل‌زني توانستند ساختار داخلي حلقه مانند اين سطوح را در سطح يك نيمه رسانا به نمايش بگذارند.

چالش تجربي در اين كار برخورداري از وضوح مكاني كافي براي غلبه بر اختلال دروني در ماده بود كه معمولا تنها تصاويري از حالتهاي رانش عبوري را به نمايش مي‌گذارد.

تصاوير بدست آمده توسط اين دانشمندان به وضوح نشان از صحت نظريه لاندائو در زمان پيش‌بيني اين كه در يك سيستم پاك، الكترونها شكل حلقه‌هاي متحدالمركز را گرفته و تعداد آنها با توجه به سطح انرژي آنها افزايش مي‌يابد، دارند.

اين رفتار شمارشي ساده اساس اثر كوانتومي هال را شكل مي‌دهد. اين اثر در سالهاي اخير براي توصيف استاندارد در مقاومت الكتريكي مورد استفاده بوده و بزودي براي تعريف كيلوگرم نيز به كار برده خواهد شد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...