رفتن به مطلب

برندسازی در سایه تایپوگرافی اشعار ایرانی


Astraea

ارسال های توصیه شده

پیوند تنگاتنگ این نیاز انسانی با عواطف و خواسته‌های درونی جامعه، طی دوران‌های مختلف به روش‌های گوناگونی به تصویر کشده شده است. واقعیت این است که لباس نیز چون زبان و فرهنگ تحت تاثیر عوامل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مراحل گوناگونی را از سر گذارنده است به نحوی که یقینا لباس و ویژگی‌های نهفته در آن را نیز می‌توان مانند ادبیات و سایر حوزه‌های فرهنگی کشور بر اساس تحولات موجود تقسیم بندی کرد.ایجاد ارتباط بین اشعار زیبای ایرانی با لباس طی چند سال اخیر یکی از مهمترین گام‌هایی است که تا امروز در این عرصه برداشته شده است. خواندن اشعار ایرانی که عمدتا از شعرایی نظیر حافظ و مولانا و سعدی هستند در قاب زیبای خطاطی به سبک های مختلف پس از ارائه یک خلاقیت بر روی لباس های روزمره و به سطح جامعه رسید به نحوی که امروز می توان انتقال این بخش فرهنگی را در بسیاری از کشورهای دیگر نیز مشاهده کرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

در واقع این روش با استفاده از گرافیک و با روش تایپوگرافی در کشور رواج یافته است."تایپوگرافی" یا "خط نگاری" و "خط نگاره" اثر گرافیكی است كه حروف و کلمات ، ساختار اصلی آن را تشكیل می دهد و در واقع كم و كیف تركیب بندی اثر به اعتبار نوشتار و یا حروف شكل می گیرد.تایپوگرافی همانگونه كه اشاره شد، یكی از جلوه های بارز و با قدمت هنر گرافیك است. واژه تایپوگرافی در گذشته معادل طراحی حروف و آن دسته از آثار نوشتاری می شد كه با فرایند چاپ و تكثیر به صورت تك رنگ حاصل و تقریباً در همین حدود خلاصه می شد. اما امروز این واژه شامل آثاری می شود که با استفاده از خط و یا خط و تصویر با رعایت اصول زیبا شناسی، اثری واحدی را ایجاد كند كه بیانگر اطلاعات و یا پیامی باشد.در بسیاری از موارد، استفاده از حروف و متن به شكلی ارائه می گردد كه القای فرم(شكل) و تصویر را در اثر می نماید. طراحان در آثار خود با بزرگ نمایی، فشردگی و چیدن حروف در كنار هم و گاهی تنها با دخل و تصرف در فیزیك حروف، ارتباط عمیقی با موضوع به وجود می آورند.واقعیت این است که پوشیدن لباس های اسپرت طی سال های گذشته تنها با نشانه ها و ویژگی های اروپایی در کشور امکانپذیر بود اما با این روند شاهد تحولی دوباره در این عرصه بوده ایم به نحوی که برخی از تولیدکنندگان و طراحان خوشفکر از طریق تایپوگرافی موفق به برند سازی و حتی ایجاد انگیزه شعر خوانی در نسل جوان شده اند.قطعا زنده نگه داشتن ادبیات کشور در سایه هنر گرافیک و پوشاک به عنوان یکی از هنرهای نوپا در کشور امکانپذیر است اما اینکه چگونه می توان این حوزه را به نحوی جهت دهی کرد مساله ای است که شاید در مباحث آینده بنیاد ملی مد و لباس به آن پرداخته شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...