رفتن به مطلب

جايگاه فن‌آوري اطلاعات در فرآيندهاي شهرسازي كجاست؟


afa

ارسال های توصیه شده

از زمان ظهور توسعه‌ي شهري پايدار در سطح جهان و ورود آن به ادبيات شهري، نقش ict در ابعاد زيست محيطي، اجتماعي، فرهنگي، روحي و رواني شهرها به چشم مي‌خورد. المان‌هاي يك شهر مجازي شامل جمع آوري اطلاعات، مديريت، حمل و نقل، جمعيت شناسي، gts، منابع، آلودگي آب و هوا، ساختمانهاي هوشمند و مديريت مبارزه با جرم دانسته شده است و در اين ميان نقش فن‌آوري اطلاعات در فرآيندهاي شهرسازي انكارناپذير است.

 

 

حركت توسعه‌ي كاربرد فن‌آوري اطلاعات به طور جدي از سال 81 در كشور ايران آغاز شد.

با شروع حركت تكفا يا طرح توسعه كاربردي فن‌آوري اطلاعات نخستين چيزي كه به ذهن افراد رسيد، تجهيز سخت‌افزاري سازمان‌ها و نهادها بود، لذا عده‌يي از مديران با اين فكر وارد عرصه شدند، عده‌يي ديگر كه از قبل تا حدودي در تجهيز سخت‌افزاري ادارات خود گام‌هايي برداشته بودند، به فكر توسعه‌ي نرم‌افزاري آن هستند در آن مقطع بدين فكر بوديم كه اگر به طبقه‌ي دوم، كمك‌هايي شود، باعث تقويت خواهد بود، اما اكنون تلقي كارشناسان بر راهحل‌هاي ديگري است.

براي ارائه‌ي خدمات الكترونيكي و پياده‌سازي آن، خريد سيستم، تهيه‌ي سخت‌افزار، تغيير سبك كار، ايجاد مقررات و ايجاد سيستم تهويه‌ي نرم‌افزارهاي مربوطه و نهايتا آموزش مدير و كارمند، از جمله مواردي است كه بايد در راستاي يكديگر انجام شود.

اما اين نقطه حائز اهميت است كه سرمايه‌گذاري پرهزينه، كم نتيجه است، لذا با برنامه‌ريزي اينكه خدمات كدام بخش‌ها را مي‌خواهيم به صورت الكترونيكي ارائه دهيم، بايد به فكر تجهيز سخت‌افزاري آن بخش باشيم. البته اين مورد شامل زيرساخت كلي ساختمان كه بايد به صورت زيربنايي و در مرحله اول صورت گيرد، نمي‌شود.

تا كنون بحث فن‌آوري اطلاعات در سطح ملي، ويژگي خاصي يافته است و با سابقه‌ي it در ايران و تغيير ديدگاه جامعه‌ي it مي‌تواند در جهت كاربردي كردن لايه‌هاي موثر شهر مفيد واقع شود. در اين ميان بهترين نمونه، شهر تهران است كه با جمعيت چند ميليوني و سيال و ساكن، ميليون‌ها خودرو و نهايتا ترافيك سنگين و آلودگي زيست محيطي از ويژگي‌هاي آن است و علي رغم موفعيت جغرافيايي مناسب، به گفته كارشناسان شرايط زيست محيطي سالم را دارا نيست.

گسيختگي مديريت خدمات شهري و ناهماهنگي نهادها از جمله مشكلاتي است كه موجب استفاده نشدن سرمايه‌ها به طور مناسب مي‌شود. در اين ميان مولفه‌هايي مانند ساخت و ساز، جمعيت، اشتغال، كار و گردش خدمات از مواردي است كه تزاحم‌هاي فراواني را ميان يكديگر به وجود آورده‌اند كه ترافيك بهترين ويژگي گسيختگي، تزاحم و ترافيك در تهران است چرا كه تا كنون هيچ واحد جامعي براي توسعه تهران عملي نشده است و بعضا بسياري از سرمايه‌گذاري ها به علت گسيختگي به هدر مي‌رود.

به عقيده كارشناسان براي توسعه‌ي شهري پايدار، چالش‌هاي آن نيازمند محيط زيست مناسب، حفظ زيرساختها، ايجاد فرصتهاي اشتغال، كاهش حجم ترافيك است كه در اين ميان ict مي‌تواند كليه خدمات را در فضاي مجازي توسعه دهد و با ايجاد طرح جامع، هماهنگي بين زيرساخت‌ها و خدمات‌رساني، تصميم گيري جامع، ترويج دانش و نهايتا توسعه اشتغال ارزش افزا، را به دنبال داشته باشد.

 

حال خود ict براي پرداختن به مسائل ذكر شده، دچار مشكلاتي است كه اطلاعات ساختار يافته مربوط به فرآيندهاي شهرسازي، ايجاد محيط هاي مجازي قابل درك و در دسترس عموم نگهداري و بهنگام سازي اطلاعات از جمله آن‌ها است.

فن‌آوري اطلاعات مي‌تواند موجب اثر بخشي بيشتر در شهر، مشاركت بهتر در برنامه ريزي، افزايش تقاضاي براي دانش و مهارت‌هاي ict بالا بردن سطح ابتكارات تكنولوژيكي و اجتماعي شود؛ در اين راه دسترسي محدود، كمبود دانش، فقدان انگيزه، استفاده و عادت شهروندان به تماس‌هاي رو در رو براي دريافت خدمات از جمله مسائل پيش رو است.

به اعتقاد تحليلگران در اين ميان بايد تصميم‌گيران دولتي و خصوصي در كنار يكديگر اين گام بزرگ را بردارند و همواره در تحقق اهداف، تعامل ميان بخش دولتي و خصوصي مطرح باشد و با ارائه‌ي پروژه‌ها در قالب زمان مشخص به بخش‌هاي خصوصي، از حجيم شدن امور دولتي جلوگيري شود.

قبل از انجام اين امر بايد ايرادات جدي در نظام شهرسازي موجود مورد توجه قرار گيرد. براي مثال شهروندي كه در تهرانپارس اقامت دارد، براي تهيه كتاب به اولين محلي كه مراجعه مي‌كند مقابل دانشگاه تهران است، در حالي كه اين شهروند بايد براي طرف كردن يكسري نيازها به مكاني مانند هفت حوض مراجعه كند. لذا در نظام شهرسازي بايد تراكم اين نقاط در سطح شهر، در نظر گرفته شود.

در هر حال با توسعه‌ي سازمان‌هاي مجازي، مديريت به عنوان يكي از كليدي‌ترين عناصر توسعه، با تحولاتي ژرف مواجه شده و دستاوردهاي فراواني را براي سازمان‌ها در بر داشته است، توان فوق‌العاده‌ي فن‌آوري‌هاي اطلاعاتيو ارتباطي در انباشت و مديريت اطلاعات و تحليل محتواي آن‌ها، توانمندي مديران را در تصميم‌گيري‌هاي كلان و راهبري سازمان گسترش داده است.

امروز بخش خصوصي با چشم‌اندازي روشن، در راستاي اهداف دولت الكترونيك گام برداشته است؛. ارائه‌ي راه حل‌هاي جامع فن‌آوري اطلاعات به سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها، مشاركت در پروژه‌هاي بزرگ و زيربنايي در سطح كشور، نهادينه‌سازي فرهنگ استفاده از it، مهندسي مجدد فرايندهاي سازمان‌هاي بزرگ و تربيت نيروي انساني متخصص و كارآمد ميتواند كارگشا باشد. و مجمومه‌ي شهرداري با حجم گسترده‌يي از اطلاعات و خدمات شهري، نمونه‌ي مناسبي از سازمان‌هايي است كه مي‌توانند با به كارگيري اين ابزار، تحولات گسترده‌يي را در راستاي خدمت‌رساني بهينه به شهروندان در ايجاد كنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...