رفتن به مطلب

داروي ايراني فاكتور 8 بيماران هموفيلي از سال آينده وارد بازار مي‌شود


ارسال های توصیه شده

[h=1] داروي ايراني فاكتور 8 بيماران هموفيلي از سال آينده وارد بازار مي‌شود

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 91070100459

شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

محققان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي موفق به توليد نيمه صنعتي فاكتور 8 نوتركيب براي درمان بيماران هموفيلي شدند كه ايران را قادر خواهد ساخت كه از اين پس به جاي استفاده از فاكتور هشت مشتق از پلاسماي خون از اين فرآورده با عوارض بسيار كم بهره ببرد.

 

 

دكتر نادر مقصودي، مجري طرح و عضو هيات علمي مركز تحقيقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه در حال حاضر فاكتور 8 نوتركيب توسط چند شركت بزرگ ومعروف دارويي دنيا توليد مي‌شود، تصريح كرد: توليد موفق نيمه صنعتي فاكتور 8 نوتركيب توسط محققان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي علاوه بر خودكفايي در اين زمينه به صرفه‌جويي ارزي سالانه 40 تا 50 ميليون دلار منجر مي‌شود.

 

 

وي ادامه داد: اين دارو پس از اخذ تاييديه‌هاي لازم از وزارت بهداشت به زودي وارد مرحله كارآزمايي باليني خواهد شد كه اميدواريم اوايل سال آينده وارد بازار مصرف دارويي كشور شود.

 

 

مقصودي با بيان اينكه بيماري هموفيلي نوعي بيماري ارثي است كه در آن خون در محل بريده شده بند نمي‌آيد و جز در موارد استثنايي اين بيماري فقط در افراد مذكر ديده مي‌شود، گفت: عارضه خونريزي در هموفيلي مي‌تواند بسته به شدت اختلال ژنتيكي درجات مختلفي از نظر شدت داشته باشد. اين بيماري معمولا از طريق مادر به پسرانش منتقل شده و مردان خوشبختانه نمي‌توانند بيماري را به پسرانشان منتقل كنند.

 

 

وي با بيان اينكه علائم اوليه هموفيلي خونريزي‌هاي طولاني پس از خراش‌هاي كوچك است، تصريح كرد: عقيده عمومي بر اين است كه اين گونه خونريزي‌هاي كوچك ولي طولاني باعث مرگ شخص مبتلا نمي‌شود ولي به تدريج بيماري پيشرفت كرده و علائم شديدتري از قبيل خونريزي‌هاي دردناك داخل مفصلي مانند مفصل زانو ايجاد خواهد كرد.

 

 

مقصودي تاكيد كرد: اين گونه حوادث با كوچكترين تحريكي پيش مي‌آيد و احتمالا يك پسربچه را از انجام بازي محبوبش يعني فوتبال و يا انجام هر كار كوچك ديگري كه احتمال دارد زانو دچار پيچيدگي شود باز مي‌دارد. تجمع خون در مفاصل ممكن است باعث خشك شدن مفصل شده و كودك را به طور كامل فلج كند و يا خونريزي‌هاي غير منتظره‌اي در ماهيچه‌ها به وقوع بپيوندد.

 

 

عضو هيات علمي مركز تحقيقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با بيان اينكه مبتلايان به اين بيماري فاقد يكي از فاكتورهاي انعقادي شماره 8، 9 و يا 11 هستند، خاطرنشان كرد: بنابراين اين افراد در صورتي كه دچار هر نوع خونريزي شوند خون آنها منعقد نشده و براي توقف خونريزي تزريق فاكتور انعقادي ضروري است.

 

 

وي با تاكيد بر اينكه بيماري هموفيلي در 85 درصد موارد ناشي از كمبود فاكتور انعقاد خون شماره 8 است كه به هموفيلي A يا هموفيلي كلاسيك موسوم است، خاطرنشان كرد: در 15 درصد ديگر بيماران هموفيليك، تمايل به خونريزي بر اثر كمبود فاكتور انعقادي 11 به وجود مي‌آيد.

 

 

مقصودي با بيان بر اينكه شايع‌ترين نوع اين بيماري كمبود فاكتور 8 خون است، تصريح كرد: فاكتور 8 نام يكي از پروتئين‌هاي دخيل در انعقاد خون است. فاكتور هشت، پروتئيني است كه پس از فعال شدن در پي يكسري واكنش‌هاي پي در پي در مواقع لزوم به انعقاد خون كمك مي‌كند؛ از اين رو كمبود اين عامل انعقادي موجب بروز بيماري هموفيلي مي‌شود.

 

 

وي خاطرنشان كرد: هر گاه شخص مبتلا به هموفيلي دچار خونريزي شديد و طولاني شود تقريبا تنها درماني كه واقعا موثر است، تزريق فاكتور انعقادي شماره 8 خالص است. قيمت اين فاكتور بسيار گران بوده و زياد نيز در دسترس نيست زيرا اين فاكتور فقط مي‌تواند از خون انسان و آن هم فقط به مقادير فوق‌العاده اندك به دست آيد.

 

 

مجري طرح «توليد فاكتور 8 نوتركيب» با بيان اينكه تجويز فاكتورهاي انعقادي خون در بيماران هموفيلي به صورت مقطعي و در زمان مورد نياز صورت مي‌گيرد، افزود: هر واحد فاكتور 8 برابر با 100 نانوگرم در ميلي ليتر فاكتور 8 در پلاسما است كه مي‌تواند تا دو درصد سطح فاكتور 8 موجود در پلاسما را افزايش دهد؛ بنابراين دوز مصرف آن سه بار در هفته و هر بار با دوز حداكثر 50 واحد به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن تجويز مي‌شود.

 

مقصودي در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطرنشان كرد: به طور كلي دو نوع فاكتور هشت شامل فاكتور هشت مشتق از پلاسماي خون و فاكتور هشت به روش نوتركيب وجود دارد كه توليد دارو به روش نوتركيب به داروهاي بيوسيميلار معروف است و از طريق زيست فناوري توليد مي‌شوند.

 

 

وي تاكيد كرد: مزيت فاكور 8 نوتركيب نسبت به فاكتور 8 مشتق از پلاسما، خطرات انتقال ويروس و بيماري از طريق دارو است كه اين نكته باعث اهميت محصولات نوتركيب در مقايسه با محصولات مشتق از پلاسما مي‌شود.

 

 

به گفته مقصودي بر اساس آمار تعداد بيماران مبتلا به اختلافات انعقادي در ايران شش هزار و 561 نفر است كه از اين آمار سه هزار و 608 نفر به هموفيلي A مبتلا هستند.

 

 

مقصودي خاطرنشان كرد: با توجه به اين كه كمبود اين دارو به صورت يك فرآورده نوتركيب، علاوه بر ايران در كشورهاي خاورميانه و ساير كشورها نيز محسوس است و اكثرا اين دارو را به صورت يك فرآورده مشتق از پلاسما در اختيار دارند و به تبع آن به سبب خطرات ناشي از آلودگي‌هاي احتمالي آن به ويروس‌ها به خصوص ويروس ايدز، مشتاق خواهند بود كه از نوع نوتركيب اين دارو استفاده كنند؛ لذا اين امكان وجود دارد كه در آينده بتوانيم در زمينه صادرات اين دارو به كشورهاي منطقه و كشورهاي ديگر را فراهم كنيم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...