رفتن به مطلب

نخستین دبستان "سه مذهبی" در آلمان گشایش یافت


ارسال های توصیه شده

92683874236018230170.jpg

در مدرسه‌ی "سه مذهبی" شهر اوزنابروک آلمان، دانش‌آموزان درس "تعلیمات دینی" هر کلاس، با اصول و فروع دین خود آشنا می‌شوند و می‌توانند آیین‌های ویژه‌ی سه مذهب را به‌طور رسمی در صحن مدرسه به ‌اجرا درآورند.

در دبستان "سه مذهبی" اوزنابروک که هزینه‌ی آن از بودجه‌ی کلیسای کاتولیک منطقه تامین می‌شود، ۲۲ دانش‌آموز مسیحی، یهودی و مسلمان در کنار هم تحصیل می‌کنند. این دانش‌آموزان افزون بر درس‌های عادی مانند زبان آلمانی، ریاضیات، موزیک و جغرافیا، تعلیمات ویژه‌ی مذاهب خود را نیز می‌آموزند. مراسم روزهای عزا، جشن یا تعطیل این مذاهب، هم‌چنین در برنامه‌‌های آموزشی مدرسه در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، در روزهای رمضان که مسلمانان روزه می‌گیرند، در کلاس‌های دیگر برنامه‌ی جشنی برپا نمی‌شود.

 

به گفته‌ی وینفرید فربورگ، مدیر این دبستان، یکی از اهداف تاسیس این مدرسه‌ی سه مذهبی، آشنا ساختن دانش‌آموزان با شناسه‌های دین‌های دیگر و تقویت روحیه‌ی مدارا در آنانست.

 

در دبستان "سه مذهبی" اوزنابروک‌، استفاده از نمادهای مذهبی هر سه دین مسیحیت، اسلام و یهودیت آزاد است. آموزگاران زن مسلمان، می‌توانند با روسری در کلاس درس حاضر شوند. تهیه‌ی مواد خوراکی و پخت غذا، طبق اصول هر یک از این ادیان صورت می‌گیرد.

 

تمرین مدارا

 

انگیزه‌ی پدران و مادران دانش‌آموزان دبستان "سه مذهبی" اوزنابروک، متفاوت است. یکی از مادران یهودی این دانش‌آموزان می‌گوید: «برای من مهم است که دخترم آزادانه بتواند هویت یهودی خود را نشان دهد و تقویت کند.» برای یک پدر مسلمان، این که دخترش به ارزش‌های انسانی بدون در نظر گرفتن باورهای مذهبی‌ انسان‌ها پی ببرد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پدر مسیحی یکی از دانش‌آموزان، امیدوار است که پسرش آموخته‌های خود را در مورد مذاهب دیگر‌، با او نیز در میان بگذارد و آن‌ها را به او هم بیاموزد.

 

موافقان و مخالفان گشایش

 

تاسیس دبستان "سه مذهبی" در اوزنابروک در چند ماه گذشته، با بحث‌ و جدل‌های بسیاری همراه بوده است. حزب سوسیال دموکرات و بخشی از سبز‌ها با گشایش این مدرسه که به ابتکار کلیسای کاتولیک منطقه صورت گرفته، مخالف بودند. به باور این مخالفان، "هم‌پیوندی مذهبی" در جامعه‌ی آلمان هر روزه در مدارس دولتی این کشور، به ویژه در مراکز آموزشی‌ای که مهاجرتباران نیز در آن‌ها مشغول تحصیل هستند، صورت می‌گیرد. برخی دیگر، با این استدلال که آموزش‌های دینی در مدارس دولتی، بیشتر جنبه‌ی "اطلاعاتی" دارد و نه مذهبی، گشایش این دبستان را توصیه می‌کردند

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...