رفتن به مطلب

توليد جاذبهاي خورشيدي مفيد و موثرتر


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

[h=1] توليد جاذبهاي خورشيدي مفيد و موثرتر

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 91062917393

چهارشنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۳

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

محققان در روشي جديد موفق شدند با سنتز دو نانوکريستال معدني که هر يک در مقايسه با نمونه آلي خود داراي طول عمر بيشتري هستند، جاذب‌هاي خورشيدي مفيد‌ترو موثرتري توليد كنند.

به گزارش سرويس فناوري ايسنا، يکي از دلايل عدم توسعه انرژي خورشيدي، طول عمر کم و عدم پايداري جاذب‌هاي انرژي خورشيدي است. اين جاذب‌ها معمولا در اثر جذب انرژي خورشيدي داغ شده و با گذر زمان تجزيه مي‌شوند و اين مساله سبب مي‌شود که انرژي خورشيدي قابل رقابت با ساير انرژي‌هاي تجديد‌پذير مانند ژنراتورهاي باد و هيدروالکترونيک نباشد.

مقاله‌اي در رابطه با اين موضوع در مجله «Visualized Experiments» به چاپ رسيده است که روي سنتز فاز مايع دو نانوکريستال بحث مي‌کند که در اثر تابش نور، توليد گاز هيدروژن يا بار الکتريکي مي‌کند.

به گفته دکتر «ميخاييل زاماکوف» از دانشگاه «Bowling Green State University» که رهبري اين تيم پژوهشي را به عهده دارد، مهمترين مزيت اين روش جفت شدگي مستقيم جاذب‌هاي نور و کاتاليست‌ها است.

نانوکريستال‌هاي زاماکوف به دو دليل ارزش دارند؛ اول اينکه بدليل ساختارشان قادر به جدا کردن بار هستند و دوم اينکه متشکل از مواد معدني پايدار هستند. اولين نانوکريستال ميله‌اي شکل بوده و با انجام واکنش فوتوکاتاليستي و توليد گاز هيدروژن، قادر به جداسازي بار است. دومين نانوکريستال از لايه‌هاي به‌ هم چسبيده تشکيل شده که به‌ عنوان يک سلول فوتو ولتايي توليد الکتريسيته مي‌کند. از آنجايي که اين نانوکريستال‌ها معدني هستند، داراي قابليت شارژ مجدد بوده و نسبت به نمونه‌هاي آلي خود، حساسيت کمتري به دما دارند.

مواد فوتوکاتاليستي معدني زاماکوف در مواجهه با حلال‌هاي آلي، مجددا شارژ مي‌شوند، در حالي که در واکنش‌هاي فوتوکاتاليستي معمول، شارژ کاتاليست بطور برگشت ناپذيري تخليه مي‌شود. سلول‌هاي فوتو ولتايي معمول بدليل عدم پخش حرارتي بالا در برابر حرارت مقاوم نيستند، در حالي که نانوکريستال فوتو ولتايي داراي تحمل حرارتي بالاتري است.

در اين تحقيق، روش جديدي براي ساخت مواد فوتوکاتاليستي و فوتو ولتايي ارائه شده است. فيلم‌هاي فوتو ولتايي ساخته شده 100 درصد معدني بوده و در نتيجه پنل‌هاي خورشيدي با دوام‌تري را ايجاد مي‌کنند. اين مواد داراي طراحي مناسب براي عرضه در بازار هستند.

به گفته دکتر «زاماکوف»، از آنجايي که سنتز نانوکريستال‌هاي فوتوکاتاليستي و سلول‌هاي فوتو ولتايي شامل مراحل طولاني با جزئيات زياد است، مشاهده مراحل سنتز در يک نسخه ويديوئي مي‌تواند اين مسير را واضح‌تر و در دسترس‌تر بنماياند.

يافته‌هاي اين تحقيق در مجله «Visualized Experiments» منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...