رفتن به مطلب

پارچه‌های آب گریز


ارسال های توصیه شده

به گفته مهندس ایرج بازرگان دانش‌‌آموخته كارشناسی ارشد مهندسی شیمی، از دیگر مجریان طرح تحقیقاتی تولید صنعتی نانو ذرات، تیتانیا ماده‌ای است كه به مقدار فراوان به صورت نمكی در پوسته زمین یافت می‌شود.

 

این ماده در ابعاد نانو متری به دو صورت آمورف (بی‌شكل)‌ و كریستالی تولید می‌شود كه در صنایع پتروشیمی، كاشی و سرامیك، دندانسازی، رنگ‌سازی و ... برای افزایش خواص مكانیكی و ایجاد استحكام بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

همچنین محققان در یافته‌اند كه می‌توان از این ماده در صنایع نساجی، شیشه و سرامیك به عنوان یك ماده آب گریز و ضد لك یا خود تمیز شونده استفاده كرد.

 

استفاده از این ویژگی‌ در صنعت نساجی و تكمیل چرخه دفع آب با بهره‌گیری از نانو ذرات دی‌اكسید تیتانیوم و سیلیكا برگرفته از طبیعت است و در طبیعت نیز چنین فرایند مشابهی را می‌‌توان در گیاه نیلوفر آبی مشاهده كرد.

 

زبری سطح موجب كاهش شدید كشش سطحی و دفع آن می‌شود و از سوی دیگر سطح صاف این ذرات سبب ایجاد اثر مضاعف و تشدید این ویژگی در الیاف می‌شود كه استفاده از این ویژگی در تولید پارچه‌های فاستونی و پنبه‌ای امكان‌پذیر است.

 

در گذشته از پلیمرهایی مانند فنیل فرمالوئید، ملامین فرمالوئید و پلی اورتان‌ها در تولید الیاف و منسوجات استفاده كه سبب می‌شد این نوع پارچه‌ قابلیت پوشیدن نداشته باشد. همچنین در نتیجه ایجاد پوشش پلیمری روی پارچه، لباس قابلیت تنفس را از دست می‌داد و در نهایت احساس راحتی از پوشیدن آن سلب می‌شد.

 

وجه تمایز استفاده از ذرات نانو در مقایسه با مكمل‌های ضد آب دیگر این است كه پارچه تولید شده به این روش می‌تواند كاملا قابل تنفس باشد.

 

از مهم‌ترین ویژگی‌های تكمیل و تولید پارچه‌های پنبه‌ای، پلی‌استر و پشمی به كمك نانو ذرات سیلیكا می‌توان به عدم ایجاد حساسیت بر روی پوست، قابلیت تنفس و ثبات رنگ اشاره كرد: نانو ذرات سیلیكا بر روی پارچه‌های مورد نظر قرار می‌گیرند تا خاصیت آب‌گریزی را در پارچه‌ها به وجود آورند.

 

یكی از نكات مهم در كاربرد این طرح در تولید منسوجات این است كه اعمال این روش‌ها به نصب و خریداری تجهیزات جدید در كارخانه‌های نساجی نیاز ندارد و می‌تواند بدون هیچ‌ محدودیتی در خط تولید، اجرا شود.

 

به گفته رضا‌زاده، از آنجایی كه كلوئیدسیلیكا از ابعاد میكرومتری به ابعاد نانومتری كاهش یافته است، این روش علاوه بر جلوگیری از تغییر رنگ پارچه‌ها، سبب افزایش درخشندگی پارچه خواهد شد.

 

كاهش میزان استفاده از مواد مكمل، سادگی و در دسترس بودن روش استفاده، عدم خشكی و ایجاد تغییر در پارچه پس از مصرف مداوم، درخشندگی البسه، شستشوی آسان به كمك یك سطح فعال و همچنین ثبات بالای پارچه از مزیت‌های تولید این نوع پارچه‌ها است.

 

همچنین با توجه به رهایش بسیار پایین فرمالوئیدها در طبیعت، این روش آسیب‌های زیست‌محیطی دیگر روش‌ها را در بر نداشته و به عنوان یك روش دوستدار طبیعت شناخته شده است.

 

لباس‌های خود تمیز شونده‌

 

به گفته رضا زاده، یكی از دیگر كاربردهای ذرات نانو سیلیكا در صنعت نساجی، تولید لباس‌های خود تمیز شونده است. این ذرات نوعی فوتوكاتالیست هستند كه در آنها با جذب امواج فرابنفش، الكترون از باند والانس به باند كانواكتیو (رسانا)‌ مهاجرت می‌كند و این فعال شدن سبب تخریب مواد آلی می‌شود و این ویژگی‌ موجب می‌شود پارچه‌های حاوی نانو ذرات سیلیكا از ویژگی خود تمیز شوندگی برخوردار باشند.

 

پژوهشگران كشور با توجه به اهمیت این ماده یعنی سیلیكا در تولید پارچه‌هایی با ویژگی‌های منحصر به فرد، موفق به تولید این ماده در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی شده‌اند، اما به دلیل گران بودن مواد اولیه مانند الكوكسیدهای فلزی و ناتوانی رقابت با محصولات خارجی، مسیر حركت در دستیابی به این فناوری، تغییر كرده و مطالعات لازم برای كاهش هزینه فرآیند تولید انجام شده است.

 

در نتیجه، محققان توانسته‌اند این ماده را در مقیاس صنعتی با هزینه بسیار كمتر از نمونه‌های خارجی تولید كنند كه از مهم‌ترین كاربردهای آن می‌توان به افزایش خواص مكانیكی و ایجاد استحكام بیشتر در تولیدات صنایع مختلف مانند پتروشیمی، كاشی، سرامیك، دندانسازی و رنگ‌سازی اشاره كرد.

 

علاوه بر این ، از این ماده در صنایع نساجی، شیشه و سرامیك به عنوان یك ماده ضد لك و‌ آب گریز استفاده می‌شود.

 

سیلیكا، ماده‌ای است كه در صنعت حفاری نفت برای بالا بردن گل حفاری كاربرد وسیعی خواهد داشت كه با توجه به اهمیت این موضوع، دستیابی محققان به فناوری تولید داخلی این ماده می‌تواند در بی‌نیاز شدن كشور از واردات این ماده نقش موثری داشته باشد.

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...