رفتن به مطلب

روی زخم بتادین نریزید..!


ارسال های توصیه شده

[h=2][/h]

اتفاق های مختلفی در خانه ممکن است شما را زخمی کند. مثلا یک تکه شیشه که از آن غفلت کرده اید و یا چاقوی تیزی که موقع سبزی خرد کردن دستتان را می برد یا خیلی اتفاق های دیگر.یا شاید هم فرد مبتلا به دیابت در خانه دارید که زخمی روی پاها یا دستش پیدا شده یا زخمی که به علت بعضی بیماری های دیگر روی سطح پوست پیدا می شود.
704867e619d6857d3c38fc9a591effd1.jpg

مرسوم است که وقتی کسی زخمی می شود همه در به در دنبال بتادین می گردند. آنقدر این داستان تکرار شده که شاید بعضی فکر کنند محال است زخم بدون بتادین اصلا خوب شود!

 

«پرووایدین یوداین» که اسم تجاری آن همان «بتادین» آشنای خودمان است جزو موادی طبقه بندی می شود که به آنها «آنتی سپتیک» می گویند. کسانی که یکی از همراهانشان زخمی شده و گذارشان به بیمارستان ها افتاده باشد اگر دقت کنند می بینند که شستشوی زخم ها نه با بتادین بلکه با سرم شستشو انجام می شود.

 

بتادین به هیچ عنوان نباید داخل حفره زخم ریخته شود بلكه باید آن را اطراف حفره زخم استفاده کرد. بیشتر مردم فکر می کنند که بتادین میکروب های احتمالی داخل زخم را از بین می برد. تا اینجای کار تصورشان درست است. اما چیزی که دقت نمی کنند آن است که بتادین همین بلا را بر سر سلول های طبیعی خود ما هم می آورد زیرا بتادین حاوی ید است که به شدت برای سلول‏های زایا و ترمیم‏ کننده کشنده است. پس چنانچه در حفره زخم ریخته شود، قطعا با از بین بردن سلول های سالم ناحیه زخم باعث تاخیر در ترمیم زخم می*شود و شرایط را برای رشد میکروب ها آماده تر می کند. متعاقب آن جوشگاه و اسكار بیشتری از زخم به جا می*ماند.

 

بهترین راه تمیز کردن یک زخم در خانه شستشوی آن با سرم شستشو یا نرمال*سالین است اگر سرم در دسترس نبود می*توان زخم را با آب تمیز شست و سپس زخم را با یک تکه پارچه تمیز یا گاز استریل پوشاند. اگر مایل بودید سرم شستشو را به آسانی می توانید از تمامی داروخانه ها تهیه کنید.

 

پس بتادین را فقط برای تمیز کردن نواحی اطراف زخم به کار ببرید.
onion001.gif
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...