رفتن به مطلب

پايان حساسيت دندان‌ها / دانشمندان مدعي ساخت نخستين ميناي مصنوعي جهان شدند


ارسال های توصیه شده

[h=1] پايان حساسيت دندان‌ها / دانشمندان مدعي ساخت نخستين ميناي مصنوعي جهان شدند

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

کد خبر: 91062715945

دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۸

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

دانشمندان ژاپني موفق به ساخت يك غشاي نازك ميكروسكوپي شده‌اند كه مي‌تواند با پوشش دادن دندانها از آنها در برابر پوسيدگي اجتناب كرده و همچنين باعث سفيدتر نشان دادن دندان شود.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين وصله دنداني يك ماده بادوام و بسيار منعطف بوده كه از «هیدروکسی آپاتیت»، ماده معدني اصلي ميناي دندان ساخته شده و مي‌تواند پاياني بر حساسيت دندانها باشد.

به ادعاي دانشمندان دانشگاه كينكي، اين پوشش اولين ورق آپاتيت انعطاف‌پذير جهان بوده كه اميد مي‌رود در حفاظت از دندانها يا ترميم ميناي دندان مورد استفاده قرار گيرد.

تا پيش از اين يك ورق آپتيت كامل براي دندانپزشكان، رويا محسوب مي‌شد اما اين محققان اكنون قصد دارند تا يك ميناي دندان مصنوعي را توليد كنند.

اين ورق غشائي تنها 0.004 ميليمتر ضخامت داشته كه با شليك ليزر بر بلوكهاي فشرده هیدروکسی آپاتیت در خلاء براي ظاهر شدن ذرات ساخته شده است.

اين ذرات بر روي يك بلوك از نمك قرار مي‌گيرند كه براي بلوري كردن آنها پيش از حل شدن در آب، حرارت داده مي‌شود.

اين غشا پس از اينكه به اندازه كافي براي بلند كردن آن توسط يك موچين محك شد، بر روي كاغذ ***** قرار گرفت تا خشك شود.

اين ماده به محض قرار گرفتن بر روي دندان به شكل نامرئي در مي‌آيد. اين ورق از تعدادي از سوراخهاي بسيار ريز برخوردار بوده كه براي جلوگيري از ايجاد حباب در زمان اعمال آن بر روي دندان به مايعات و هوا اجازه خروج از زير سطح آن را مي‌دهد.

يكي از مشكلات موجود در اين كار اين است كه چسبيدن اين ماده بر روي دندانها حدود يك روز طول مي‌كشد. اين غشا در حال حاضر كاملا شفاف بوده اما مي‌تواند آنرا براي استفاده در دندانپزشكي زيبايي به شكل سفيد توليد كرد.

اين محققان در حال حاضر تجربيات خود را بر روي دندانهاي كنده شده انسانها انجام مي دهند، اما بزودي مرحله بعدي آزمايشات بر روي حيوانات آغاز خواهد شد.

تا زمان استفاده از اين محصول در درمانهاي عملي دندان مانند پوشش‌دهي عاج، حدود پنج سال زمان لازم است، اما محققان از امكان ورود آن به بازار به عنوان يك ابزار آرايشي تا سه سال آينده خبر دادند.

اين فناوري كه با همكاري محققان دانشگاه دندانپزشكي اوساكا توليد شده، در حال حاضر در ژاپن و كره جنوبي ثبت اختراع شده و مراحل ثبت آن در آمريكا، اروپا و چين در حال انجام است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...