رفتن به مطلب

شواهد جدید از وجود انرژی تاریک


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

[h=1] شواهد جدید از وجود انرژی تاریک

[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91062514090

شنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۶

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

محققان نجوم با بررسی و تأیید تحقیقات جنجال برانگیز يك دهه قبل، از احتمال 99.996 درصدي وجود انرژی تاریک خبر مي‌دهند.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اخترشناسان با بررسی روشنایی ابرنواخترهای دوردست متوجه تسریع گسترش در کائنات شدند. این پدیده به نیروی دافعه مرتبط با انرژی تاریک نسبت داده شد که به نظر می‌رسد سه چهارم از کیهان را شکل داده است.

محققان بدلیل این کشف موفق به دریافت جایزه نوبل فیزیک 2011 شدند، اما وجود انرژی تاریک همچنان محل بحث و اختلاف‌نظر دانشمندان قرار دارد.

قوی‌ترین شواهد وجود انرژی تاریک در اثر یکپارچه زاکس - ولف آمده است. در سال 1967 میلادی «راینر زاکس» و «آرتور ولف» پیش‌بینی کردند كه تابش پس‌زمینه مایکروویو کیهانی (يا تابش حرارت باقی مانده از انفجار بزرگ) در زمان عبور از میدان‌های گرانشی ماده کمی آبی‌تر می‌شود که از این اثر بعنوان «انتقال به سرخ گرانشی» (gravitational redshift) نام برده می‌شود.

این اثر نخستین بار در سال 2003 شناسایی شد و به سندی برای اثبات وجود انرژی تاریک تبدیل شد، اما بدلیل ضعف داده‌ها و احتمال بوجود آمدن در اثر منابع دیگر مانند گرد و غبار کهکشان راه شیری، مورد تأیید قرار نگرفت.

محققان دانشگاه پورتموث و دانشگاه مونیخ با بررسي مجدد داده‌هاي اين سند، مدعي اثبات وجود انرژی تاریک شده‌اند.

پروفسور «باب نیکول» از محققان دانشگاه پورتموث تأکید می‌کند: انرژی تاریک یکی از اسرار علمی تاریخ است و بسیاری از دانشمندان درخصوص وجود آن تردید دارند، اما تحقیقات ما نشان می‌دهد که به احتمال بسیار زیاد، انرژی تاریک در کائنات وجود دارد.

در مطالعه جدید، محققان تمامی مباحث بر ضد اثر یکپارچه زاکس - ولف را مورد ارزیابی مجدد قرار داده و در کنار آن نقشه کیهانی را توسعه داده‌اند؛ نتايج بدست آمده نشان می‌دهد که با احتمال 99.996 درصد، انرژی تاریک مسئول بخش‌های داغ‌تر از نقشه‌های تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی است.

به گفته «توماسو گیانانتونیو» نویسنده این تحقیق، نتايج این مطالعه تغییرات احتمالی را در نظریه نسبیت عام انیشتین مطرح می‌کند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...