رفتن به مطلب

بازشناسی نقش آب در حیاط خانه های سنتی ایران


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

ساخت خانه های سنتی با حیاط های زیبا به دلایل گوناگونی همچون: نگرش کمی به مقوله مسکن، رویکرد سودگرایانه نسبت به زمین، عدم توجه به معنا و کیفیت فضایی، و غفلت از تأثیرگذاری محیط بر روان آدمی، مورد کم لطفی و بی توجهی قرار گرفته است. این در حالی است که باور داریم انسان جزئی از طبیعت است و ارتباط نزدیکش با طبیعت، باعث ادامه حیات و دوام زندگی اوست. و این ارتباط ارزشمند، در تعالیم دین اسلام نیز مورد تأکید قرار گرفته است. لذا در این پژوهش، هدف بازشناساندن نقش آب به عنوان یکی از عناصر طبیعی مهم از ابعاد گوناگون، در حیاط خانه های سنتی ایران می باشد. آب به عنوان یک عنصر طبیعی، نقش فوق العاده ای در حیات دارد. آب واسطه ای است که فرآیندهای حیاط در آن به وقوع می پیوندد. آب توانایی بی نظیری در برانگیختن ذهن انسان دارد و همه انسان ها علاقه ای غریزی نسبت به آب دارند.

ساختار کلی مقاله مشتمل بر چهاربخش: بررسی نقش معنایی آب، بررسی نقش کالبدی آب، بررسی نقش کاربری آب و بررسی نقش منظری آب در حیاط می باشد؛ که در هر کدام از بخش های ذکر شده به تفصیل بر بررسی جایگاه آب پرداخته می شود. شاید بتوان مهمترین نکته بدست آمده از این پژوهش را در عبارت بازگشت به رویکرد انسان - طبیعت - معماری بیان نمود.

 

کلیدواژه: آب، حیاط خانه سنتی، معماری منظر، ایران، اسلام، زندگی

 

نویسنده: سحر طوفان

 

دانلود مقاله

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...