رفتن به مطلب

اسپری درایر (خشک کن های افشان یا پاشنده)


سیندخت

ارسال های توصیه شده

امروزه در صنعت سرامیک، خشک کن های افشان رایج ترین وسیله جهت تهیه پودر می باشد. این نوع خشک کن ها اگر چه از مدتها قبل در تولید بعضی ازمواد غذائی به عنوان مثال شیر خشک و قهوه بکار می رفتند ولی در صنعت سرامیک، می توان گفت که هنوز دستگاههای نسبتا جدید بشمار می آیند.

بطور کاملا ساده و خلاصه، در خشک کن های افشان دوغاب بدنه به وسیله پاشیده شدن و برخورد با گاز های داغ خشک شده و به پودر تبدیل می گردد.

این خشک کن ها اساسا از استوانه هائی از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده اند . قسمت پایین استوانه به یک مخروط ختم می شود. محل ورود دوغاب به داخل فضای استوانه می تواند در پایین قسمت مخروطی و یا در بالای خشک کن باشد عمل پاشیدن دوغاب معمولا به دو روش انجام می شود.

 

 

در روش اول دوغاب به وسیله عبور از میان یک صفحه دوار (با سرعت زیاد) در فضای خشک کن پاشیده می شود. در روش دوم (که صنایع سرامیک بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد) پاشیده شدن دوغاب مستلزم عبور آن از وسط یک شیپوره است.

حرارات مورد نیاز این خشک کن ها نیز معمولا از سوختن نفت و یا گاز تامین می شود. بدین صورت که گازهای حاصل از احتراق مستقیمن وارد فضای خشک کن شده و با قطرات ریز دوغاب برخورد می نمایند.

 

 

با این توضیحات بدیهی است که چنانچه عمل پاشیدن دوغاب ازاین به طرف بالا انجام می شود. زمان تماس گازهای داغ با قطرات ریز دوغاب افزایش خواهد یافت. ولی در هر صورت در خشک کن های افشان زمان تماس هوای داغ با قطرات دوغاب در مجموع بسیار کم است. دمای گازهای ورودی معمولا بین 75 تا 100 می باشد.

بنا بر این با توجه به زمان بسیار کم برخورد مواد اولیه و گازهای داغ ، بدیهی است که تعادل حرارتی بین این دو برقرار نخواهد شد و این موضوع نهایتا بدین معنی است که درجه حرارت مواد اولیه کمتر از مقدار مذکور می باشد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
با این همه و علی رغم زمان بسیار کم برخورد، عمل تبخیر در خشک کن های افشان بسیار سریع است. به هرحال این موارد در مجموع باعث می گردند که پودر بدنه حاصل در معرض حرارت بیش از حد قرار نگیرد و این موضوع نیز به نوبه خود بدین معنی است که ادامه عمل تبخیر پودر، به آن مفهومی که در مورد خشک کن های غلطکی اشاره شد
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در مورد خشک کن های افشان مصداق ندارد و بنا بر این در خشک کن های افشان امکان حصول به مقدار دقیق آب مورد نظر وجود خواهد داشت
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

این مورد یکی از مهمترین مزایای خشک کن های افشان در صنعت سرامیک است . علاوه بر این مورد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سرامیک ها با دیدگاه خاص خود یک مزیت عمده دیگر را نیز در خشک کن های افشان مطرح می نمایند ، این مزیت شکل دانه ها و ذرات پودر حاصل از خشک کن های افشان است . بطور کلی ذرات پودر حاصل از خشک کن های افشان کروی می باشند.

 

 

این شکل خاص باعث تسهیل در حرکت و غلطیدن ذرات پودر روی یکدیگر و در نتیجه شکل گیری بهترآنها در داخل قالب (هنگام اعمال فشار) می گردد. بدیهی است که چنانچه جهت تهیه پودر از روشها و یا خشک کن های نوع دیگر استفاده شود به هیچ وجه چنین سهولتی در حرکت ذرات و پخش آنها وجود نخواهد داشت. ضمنا در پایان باید اشاره گردد در خشک کن های افشان جهت باز یابی گرد و غبار مواد اولیه موجود در هوای خروجی معمولا از پایه های کیسه ای و با سیکلونها در مسیر خروج هوا استفاده می گردد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...