رفتن به مطلب

موش ها هم يكديگر را سلماني مي كنند !!!!


Iman-Emperatour

ارسال های توصیه شده

icon_pf%20%2826%29.gifموش ها هم يكديگر را سلماني مي كنند!icon_pf%20%2826%29.gif

كندن موي بدن موش ها توسط يكديگر كه دانشمندان آنرا «سلماني» لقب داده اند مدتهاست فكر پژوهشگران را به خود مشغول كرده است تا جايي كه دكتر بيجي كورين، پژوهشگر موسسه تحقيقات پزشكي «اكلاهما» از سال ها پيش جست‌وجو در خصوص اين رفتار در موش ها را آغاز كرد و موفق شد مجموعه نتايج تحقيقات خود و ديگر پژوهشگران در خصوص «سلماني در موش ها» را طي مقاله‌اي در مجله علمي «bmj» به چاپ برساند.

 

 

بيجي كورين در گفت‌و‌گو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اكلاهما، در خصوص چگونگي و علل چنين رفتارها در گونه هاي مختلف موش ها گفت: سلماني در موش ها رفتاري است كه ما در تحقيقات خود بروي موش ها از آن مطلع شديم و به نوعي برايمان جالب و در عين حال نگران كننده بود.

 

كورين گفت: در ابتدا فكر مي كرديم كه اين رفتار، يكي از نتايج آزمايش هاي ما بر روي موش هاست ولي اين‌طور نبود و شايد بتوان اين رفتار را به نوعي از رفتارهايي كه ريشه رواني و حتي ژنتيكي در انسان دارد تشبيه كرد. رفتاري چون «كندن موي سر» در انسان و رفتارهايي از اين قبيل، با كنده شدن موي بدن موش ها مشابهت دارد كه البته تفاوت هاي قابل توجهي نيز با يكديگر دارند.

 

كورين در خصوص اين تفاوت ها گفت: كندن موي سر در انسان، رفتاري است انفرادي كه تنها توسط خود بيمار و بر روي خود او انجام مي‌شود در حالي كه اين رفتار در موش ها گروهي است بدين ترتيب كه يك موش عمل «سلماني» را انجام مي‌دهد و موش و يا موش هاي ديگر توسط او سلماني مي شوند.

 

وي با اشاره به خصوصيت هاي قابل توجه اين رفتار در موش ها گفت: در تحقيقات دانشمندان در اين خصوص گزارش شده كه معمولا موشي كه هيكل بزرگتري نسبت به موش هاي ديگر دارد و سنگين وزن تر است عمل سلماني را انجام مي دهد اما مغز موش هاي دريافت كننده تفاوت ظاهري خاصي با مغز موش غالب نداشته است.

 

نكته قابل توجه ديگر اينكه اين رفتار در موش ها يك‌طرفه است بدين ترتيب كه تنها يك موش عمل سلماني را بر روي موش‌هاي دريافت كننده انجام مي دهد و خود از سوي ديگر موش ها مورد اين عمل قرار نمي گيرد.

 

كورين اين رفتار موش ها را يك بيماري ژنتيكي توصيف كرد و به ايسنا گفت: اين رفتار در برخي از گونه هاي موش ديده مي‌شود، از اين‌رو مي‌توان گفت كه چنين رفتارهايي كه در برخي از گونه‌هاي اين حيوان ديده مي شود بر آمده از جهش‌هاي ژني است.

 

كورين كه در آخرين مقاله خود مروري بر تحقيقات مختلف پژوهشگران در خصوص «سلماني در موش ها» داشته است، افزود: تحقيقات نشان مي هد كه موش هاي دريافت كننده نه تنها مقاومتي در خصوص اين عمل دردناك نمي‌كنند بلكه از موش غالب خواهان تراشيدن بيشتر موي بدنشان مي شوند.

 

وي در پايان افزود: اين سلماني گاه به طور تراشيدگي كامل و گاه جزئي در نقاطي همچون گونه، پيشاني، چانه و پشت كمر موش هاي دريافت كننده ديده مي شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...