رفتن به مطلب

۹ مکان از گرمترین نقاط زمین


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

[h=2] ۹ مکان از گرمترین نقاط زمین

[/h]

تابستان و فصل گرما شروع شده و تقریباً در بیشتر جاهای دنیا مردم به‌دنبال خنک کردن خود هستند! حالا فکر کنید شما ساکن یکی از گرمترین نقاط زمین هستید، چه حالی به شما دست می‌دهد؟!

 

در اینجا ۹ تا از نقاط گرم زمین را به شما معرفی می‌کنیم تا هرگز به آنجا قدم نگذارید (البته اگر گرمایی هستید):

 

 

۱ – وادی حلفا در سودان:
این دره خشک و گرم در شمال سودان و در همسایگی مرز مصر قرار دارد. در سال ۱۹۶۷ میلادی (سال ۱۳۴۶ شمسی) دمای این مکان به ۱۲۷ درجه فارنهایت ( ۵۳ درجه سلسیوس) رسید.

 

 

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید.

wadi_20halfa.jpg

 

 

 


۲ – اهواز در ایران:
اهواز مرکز خوزستان در جنوب کشور عزیزمان و در سواحل کارون قرار دارد. در این شهر بارش سالیانه باران کمتر از یک اینچ است. در ماه‌های گرم سال (تیر و مرداد) دمای این شهر به ۱۲۸ درجه فارنهایت (کمی بیشتر از ۵۳ درجه سلسیوس) می‌رسد. معمولاً در این شهر برای گریز از گرما، مغازه‌ها در ظهر بسته می‌شوند و معمولاً حوالی ساعت ۶ دوباره شروع به کار می‌کنند.

 

 

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید.

8_20-_20ahwaz.jpg

 

 


۳ – تیرات زوی Tirat Tsvi در فلسطین اشغالی:
گرمترین نقطه زمین در تیرات زوی فلسطین اشغالی (اسرائیل کنونی) با ۱۲۹ درجه فارنهایت (۵۴ درجه سلسیوس) قرار دارد. این شهر ۱۸۰۰۰ درخت نخل دارد.

 

 

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید.

7_20-_20israel.jpg

 

 


۴ – آراوان در مالی:
آراوان یک روستای کوچک صحرایی است که فقط ۳۰۰ خانوار در آن زندگی می‌کنند. دمای این روستای کوچک به ۱۳۰ درجه فارنهایت (۵۴٫۴ درجه سلسیوس) می‌رسد. به علت دمای بالا و عدم رشد گیاهان و محصولات کشاورزی، کار اهالی این روستا به کاروان‌های تجاری که از کنار آنها رد می‌شوند بستگی دارد.

 

 

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید.

6_20-_20araouane.jpg

 

 


۵ – تیمبوکتو در مالی:
این شهر به “وسط ناکجا آباد” معروف است. تیمبوکتو با جنوب صحرای بزرگ آفریقا هم مرز است و با رودخانه نیجریه ۱۰ مایل فاصله دارد. بالاترین دمای ثبت شده برای این شهر ۱۳۰٫۱ درجه فارنهایت (۵۴٫۵ درجه سلسیوس) است. در این شهر ۴۰,۰۰۰ نفر زندگی می‌کنند.

 

 

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید.

5_20-_20timbuktu.jpg

 

 


۶ – قِبلی در تونس:
این شهر واقعاً گرم است. قِبلی با ۱۸۰۰۰ نفر جمعیت با دمایی معادل ۱۳۱ درجه فارنهایت (۵۵ درجه سلسیوس) مواجه است. این شهر قدمت ۲۰۰,۰۰۰ ساله دارد.

 

 

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید.

4_20-_20kebili.jpg

 

 


۷ – غَدامس در لیبی:
غدامس در لیبی و در وسط صحرا قرار دارد. ساکنان این شهر که به ۷۰۰۰ نفر می‌رسند برای گریز از گرما دیوارهای خانه‌هاشان را از گل، آهک و تنه درختان می‌سازند. حتی بسیاری از خیابان‌های این شهر برای نجات پیدا کردن از گرما سرپوشیده هستند. دمای این شهر به ۱۳۱ درجه فارنهایت (۵۵ درجه سلسیوس) می‌رسد.

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید.

3_20-_20ghadames.jpg

 

 


۸ – دره مرگ در آمریکا:
دره مرگ خشک‌ترین و پست‌ترین (پایین‌ترین) نقطه در ایالات متحده است که در فصل گرما دمای آن می‌تواند به ۱۳۴ در جه فارنهایت (۵۶٫۶ درجه سلسیوس) برسد. این بیشترین دما در کل آمریکاست.

 

 

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید.

2_20-_20death_20valley.jpg

 

 


۹ – العزیزیه لیبی:
بیشترین دمای ثبت شده در دنیا مربوط به العزیزیه لیبی می‌شود، ۱۳۶ درجه فارنهایت (۵۸ درجه سلسیوس). در این شهر ۳۰۰,۰۰۰ نفر زندگی می‌کنند.

 

 

برای مشاهده عکس در اندازه واقعی کلیک کنید.

1-el_20azizia.jpg

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

[h=1][/h]

1314608181.jpg

[h=2]اما چرا گندم بریان؟ گفته می‌شود كاروان‌های شتر تا دهه ۱۳۳۰ از مسیر كویر لوت به شهداد و خراسان میرفته‌اند که كاروانی مجبور به خالی كردن بار گندم خود در[/h]

 

80 کیلومتر که از شهداد (بیرجند) به سمت شمال بروید تپه ای زیبا نمایان می‌شود که از پایین تا بالای سطح تپه را سنگ‌های آتشفشانی و سیاه پوشانده‌اند. روی تپه هموارتر و صاف است و تا چشم كار می‌كند از سنگ‌های سیاه پوشیده شده است.

این توصیفات "تپه گندم بریان" است. اما چرا گندم بریان؟ گفته می‌شود كاروان‌های شتر تا دهه ۱۳۳۰ از مسیر كویر لوت به شهداد و خراسان می‌رفته‌اند که كاروانی مجبور به خالی كردن بار گندم خود در این محل شده است. پس از چند روز كه از شهداد شترهای تازه نفس برای حمل گندم و ادامه مسیر می‌آورند مشاهده كردند گندم‌هایشان حالت برشته، بو داده شده یا بریان پیدا كرده است و آن زمان به این تپه گندم بریان می‌گویند. البته این تپه در گویش شهدادی‌ها به "ماه كره زمین" و یا "ریگ سوخته" هم معروف است چرا که سطح تپه از گدازه های سیاه رنگ كاملا پوشیده شده است.

loot-4.jpg

تپه گندم بریان در سمت راست رود شور قرار دارد و در حال حاضر امكان عبور از رود شور در نزدیكی گندم بریان با خودرو وجود ندارد. جریان آب و باتلاقی بودن آن باعث به گل نشستن خودروها می‌شود و باید حدود چهار كیلومتر آخر را پیاده رفت تا به تپه رسید.

در گندم بریان، در منطقه‌ای به‌طول 200 كیلومتر و عرض 150 كیلومتر هیچ موجود زنده‌ای زندگی نمی‌كند و شرایط به‌گونه‌‌ای است كه امكان زیست هیچ گیاه یا حیوانی وجود ندارد. برخی کارشناسان محیط زیست معتقدند در این منطقه حتی باكتری هم امكان حیات ندارد چرا که گاو و گوسفند مرده‌ای كه توسط كامیون‌های عبوری در گندم بریان رها شده بودند تجزیه نشده و نگندیده بودند بلكه فقط در اثر حرارت خورشید خشك شده بودند.

V2hVcFNwVCVcNVcoUXxYfglsAyRUcwM6ADcGPgl4AHBWdVhoWn8AL1RoDS8MaVkgVGUGYAJuC2JWLwZpDn1RYlcxVStTYFQwXHxXYlEhWHoJJgNmVDUDfQA8BiAJMg,,.jpg

پیش از اعلام میزان گرمای گندم بریان گمان می‌شد صحرای لیبی در شمال صحرای آفریقا با 7/57 درجه سانتی‌گراد حرارت، گرم‌ترین منطقه كره زمین باشد اما امروز مشخص شده است كه گندم بریان در بیابان لوت با دمایی بیش از 67 درجه سانتی‌گراد در سایه، گرم‌ترین نقطه كره خاكی است که این دما در ماه‌های گرم تابستان بیشتر هم می‌شود.

V2hVcFNwVCVcNVcoUXxYfglsAyRUcwM6ADcGPgl4AHBWdVhoWn8AL1RoDS8MaVkgVGUGYAJuC2JWLwZpDn1RYlcxVStTYFQwXHxXYlEhWHoJJgNmVDYDfQA8BiAJMg,,.jpg

 

کسانی که گذرشان به گندم بریان افتاده می‌گویند حتی می‌شود در این منطقه تخم مرغ پخت آن‌هم داغ و قابل خوردن. یک منطقه کویری با تپه‌ای پر شده از سنگ. سنگ‌هایی که هر کدام حرف تازه‌ای دارند و شاید هزاران سال باشد که دست نخورده باقی مانده‌اند. خیلی‌ها معتقدند باید دست نخورده و بکر باقی بماند اگر تکنولوژی بگذارد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...