رفتن به مطلب

معرفی زنان قدرتمند دنیای تکنولوژی


moein.s

ارسال های توصیه شده

دنیای تکنولوژی رشد می‌کند و در بخش‌های مختلف زندگی ما وارد می‌شود. مدیران شرکت‌های بزرگ و فعال معمولا تاثیر قابل توجهی بر روند رشد این صنعت دارند. در این میان اما جایگاه مدیران زن در صنعت تکنولوژی کجا است؟به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از دنیای اقتصاد، در واقع حضور زنان در عرصه‌های مختلف صنعتی، تجاری و تکنولوژی در سال‌های اخیر پررنگ‌تر از گذشته شده است تا جایی که شرکت بزرگی مانند IBM بعد ازیک قرن فعالیت امسال یک زن را به عنوان مدیرعامل خودش انتخاب و معرفی کرد.علاوه بر این، گویا در سال‌های اخیر تغییرات زنانه جالبی در صنعت تکنولوژی اتفاق افتاده است؛ «مگ وایتمن» به عنوان مدیر عامل شرکت بزرگ HP و «ماریسا مایر» به عنوان مدیر عامل Yahoo انتخاب شدند.در همین راستا ماریسا مایر زمانی در مصاحبه‌ای گفته بود: «من یک کارمند زن در گوگل نبودم، بلکه یک خوره تکنولوژی بودم. اگر بتوانی در راه علاقه و هدفت درست گام برداری صرف‌نظر از جنسیتی که داری، حتما موفق خواهی شد».شاید به همین دلیل است که هر سال در فهرست قدرتمندترین زنان جهان که مجله فوربس آن را منتشر می‌کند، مدیران تکنولوژی حضوری آشنا و همیشگی دارند.در فهرست صد تایی که مجله فوربس به تازگی از قدرتمندترین زنان دنیا در سال ۲۰۱۲ منتشر کرده است، پانزده نفر از مدیران تکنولوژی قرار دارند.هر چند نفر اول این فهرست آنجلا مرکل صدر اعظم آلمان است، اما بالاخره جایگاه دهم آن به «شرلی سندبرگ» یکی از اعضای هیات مدیره و مدیر بخش عملیات شرکت فیس‌بوک اختصاص پیدا کرده است.

 

ytvwhocgwm9nup6uvnt1.jpg

 

با این اوصاف قدرتمندترین زنان دنیای تکنولوژی در سال ۲۰۱۲ به ترتیب عبارتند از:

 

۱- شرلی سندبرگ: بعد از چهار سال حضور موثر در فیس بوک به عنوان مدیر بخش عملیات این شرکت و کمک به ورود آن به بازار بورس، بالاخره در ماه ژوئن گذشته به عنوان یکی از اعضای هیات مدیره فیس بوک انتخاب شد. او اولین عضو زن هیات مدیره فیس بوک است که حدود یک میلیارد دلار از سهام غیر قابل واگذاری این شرکت را در اختیار دارد.

 

سندبرگ ۴۳ ساله که فارغ‌التحصیل رشته مدیریت از دانشگاه هاروارد است سال‌ها بخش فروش جهانی آنلاین گوگل و بخش عملیات این شرکت را مدیریت کرده و بخش‌های مختلفی از وزارت دارایی آمریکا را در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون مدیریت کرده است.

 

۲- جینی رومتی: در ماه اکتبر سال گذشته میلادی او بعد از سی سال فعالیت مستمر به عنوان مدیر عامل شرکت بزرگ IBM انتخاب شد تا بعد از یک قرن از فعالیت این شرکت اولین مدیر عامل زن آن باشد.او در اولین سال مدیریتش برنامه پنج ساله‌ای برای ورود به بازارهای جدید مانند رایانش ابری و نرم‌افزارهای تحلیل تجاری تعیین کرد تا افزایش ۲۰ میلیارد دلاری درآمد این شرکت را تا سال ۲۰۱۵ تضمین کند. او در سال ۱۹۸۱ به عنوان یک مهندس سیستم‌های الکترونیکی وارد IBM شد و بعدها به عنوان مدیر بخش فروش جهانی ۱۷۰ بازار جدید را برای محصولات این شرکت ایجاد کرد.

 

۳- اورسولا برنز: او در سومین سال حضورش به عنوان مدیر عامل در شرکت Xerox همچنان سعی دارد این شرکت را از یک فروشنده مستقیم انواع پرینتر و دستگاه کپی، به یک ارائه دهنده سرویس‌هایی مانند مدیریت تراکنش‌های مربوط به بلیت‌های الکترونیک و پارکومترها تبدیل کند.

او در این مدت روند رشد مثبتی را برای Xerox ایجاد کرده و خریدهای کوچک اما موفقی هم در میان شرکت‌های نوظهور داشته است. او در واقع اولین زن سیاه پوستی بود که مدیر عامل یکی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی می‌شد.

 

۴- مگ وایتمن: زمانی که او در سال گذشته میلادی به عنوان مدیر عامل شرکت HP انتخاب و معرفی شد، سهام این شرکت با کاهش حدود ۲۵ درصدی ارزان‌ترین سهام در شاخص Dow Jones روبه‌رو شد.به این ترتیب مسوولیت‌های زیادی به عهده او قرار داشت، اما وایتمن در کنفرانسی در ماه ژوئن گذشته اعلام کرد که چهار یا پنج سال زمان لازم است تا HP در مسیر درست قرار بگیرد. او پیش از این مدیر عامل شرکت eBay بود و با افزایش ۵۰ درصدی قیمت سهامش در این شرکت از سپتامبر گذشته تا حالا حجم دارایی‌های خالص او به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است.

 

۵- ماریسا مایر: بیستمین کارمند استخدام شده در شرکت Google در ماه جولای گذشته به عنوان مدیر عامل جدید Yahoo انتخاب شد. مایر ۳۷ ساله بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد وارد Google شد. او یکی از جوان‌ترین مدیران تکنولوژی است و اعلام کرده که سعی دارد با تکیه بر قدرت Yahoo در بخش‌هایی مانند ایمیل این شرکت را به روند سوددهی گذشته‌اش بازگرداند.این در حالی است که اولین فرزند او در پاییز امسال به دنیا می‌آید.

 

۶- سوزان ووجسکی: کارمند ۴۴ ساله Google که در پشت تمام محصولات تبلیغاتی این شرکت مانند AdWords، AdSense، Analytics و DoubleClick قرار دارد. او مسوول ایجاد ۹۶ درصد از درآمد ۹/۳۷ میلیارد دلاری Google در سال ۲۰۱۱ بوده است. او که چهار فرزند دارد، همان شخصی بود که گاراژش را به سرگی برین و لری پیج اجاره داد. خواهر او «آنه» در حال حاضر همسر سرگی برین است.

 

۷- سافرا کاتز: او که از سال ۲۰۱۱ یکی از اعضای هیات مدیره شرکت نرم‌افزاری بزرگ Oracle بوده است، از سال ۲۰۰۴ هم به عنوان رییس هیات مدیره این شرکت فعالیت می‌کند و در حال حاضر همزمان پست مدیر ارشد بخش مالی این شرکت را هم به عهده دارد.او کمک زیادی برای معرفی سرویس رایانش ابری Oracle در ماه ژوئن گذشته کرد و انتظار می‌رود این سرویس در اولین سال معرفی‌اش درآمد یک میلیاردی برای Oracle داشته باشد. کاتز همچنین در زمینه خریدهای این شرکت مانندSun Microsystems تاثیر گذار بوده است.

 

۸- شر وانگ: او یکی از موسسان و رییس هیات مدیره شرکت سازنده موبایل‌های هوشمند HTC است که در این سال‌ها رشد خوبی داشته. با این حال درآمد این شرکت در پایان فصل دوم امسال کاهش سالانه ۵۰ درصدی داشته است. با این حال اما اعتماد به نفس و قدرت او در پانزدهمین سال فعالیت HTC، رقبای این شرکت را نگران کرده است.

 

۹- پدمسری واریور: مدیر ارشد تکنولوژی و مدیر ارشد بخش استراتژی بزرگ‌ترین شرکت عرضه‌کننده تجهیزات شبکه دنیا یعنی Cisco مسوولیت‌های زیادی به عهده دارد. او قبل از حضور در Cisco در سال ۲۰۰۷، به عنوان مدیر ارشد تکنولوژی در شرکت Motorola کار می‌کرد.

 

۱۰- سوو گاردنر: وقتی در سال ۲۰۰۷ به عنوان مدیر اجرایی وارد بنیاد Wikimedia که Wikipedia به عنوان زیر مجموعه آن فعالیت می‌کند شد، این دانشنامه آزاد معروف کمتر از ده نفر کارمند داشت و درآمد سالانه آن به کمتر از ۳ میلیون دلار می‌رسید. در سال ۲۰۱۱ اما درآمد این شرکت تا ۲۳ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

او بر گسترش فعالیت Wikipedia در سرتاسر جهان تاکید دارد و امسال با دو شرکت بزرگ مخابراتی اروپا یعنی Orange و Telenor همکاری برای ارائه اطلاعات رایگان این دانشنامه به کاربران موبایل را آغاز کرده است.

 

۱۱- چوآ سوک کونگ: او مدیر عامل شرکت مخابراتی Singtel است که دارای ۴۴۵ میلیون کاربر در ۲۶ کشور جهان است. کونگ از سال ۲۰۰۷ وارد این شرکت شده است و در حال حاضر روی ارائه خدمات شبکه ۴ G تمرکز کرده است.

 

۱۲- کران مازومدار شاو: اولین مدیر زن هندی در زمینه بیوتکنولوژی که شرکت Biocon را در سال ۱۹۷۸ تاسیس کرد. شرکت او در فهرست شرکت‌های بورسی که در اولین روز ورود به بازار سهام فروش یک میلیارد دلاری داشته‌اند، جایگاه دوم را در اختیار دارد و یازدهمین شرکت بزرگ در هندوستان به حساب می‌آید. شرکت او در شهر بنگلور که به عنوان دره تکنولوژی هندوستان شناخته می‌شود، واقع شده است.

 

۱۳- ماری میکر: یکی از تحلیلگران معروف وال استریتی که بیشتر در زمینه شرکت‌های اینترنتی تخصص دارد و یکی از شرکای بزرگ شرکت سرمایه گذاری Silicon Valley است. مجله بارون در سال ۱۹۹۸ لقب «ملکه نت» را به او اهدا کرد.

 

۱۴- ویلی دای: یکی از موسسان و مدیر ارتباطات شرکت Marvell Technology که یکی از تولید کنندگان فعال پردازنده‌های نیمه رسانا در جهان است. او تنها زن موسس یک شرکت آمریکایی تولیدکننده تراشه‌های الکترونیکی است و به عنوان یک زن کارآفرین موفق در دنیا شناخته می‌شود.

 

۱۵- سان یافانگ: نود و یکمین زن قدرتمند جهان و پانزدهمین زن قدرتمند دنیای تکنولوژی در واقع یک مهندس چینی است که از سال ۱۹۹۹ به عنوان رییس هیات مدیره شرکت Huawei فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۱۱ درآمد ۸/۱ میلیارد دلاری داشته است.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...