رفتن به مطلب

عکس: آوارگان عصر جدید!


ارسال های توصیه شده

آوارگان عصر جدید

رسانه ها اعلام کردند روند ذوب شدن یخ های قطبی سریعتر شده است. تصویری که میبینید به عنوان بهترین نماد این بحران طبیعی انتخاب شده است.

 

jnadzrvxs2icjasitqzd.jpg

لینک به دیدگاه

یخ های قطب شمال آب خواهد شد!

 

دانشمندان در قطب شمال هشدار داده اند که ذوب شدن یخ های قطبی که در این تابستان رکورد جدیدی برجا گذشته است، تاثیرات گسترده ای در پی خواهد داشت، از جمله نابودی کامل یخ های این منطقه را جلو می اندازد.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از بی بی سی ، پژوهشگران نروژی گزارش کرده اند که یخ سطح دریا به طور قابل توجهی نازک و شکننده شده است.

ماه گذشته ذوب سالانه، ضخامت یخ های شناور را به پائین ترین سطح از زمان آغاز تصویربرداری ماهواره ای در ۳۰ سال پیش رساند.

گمان می رود که روند ذوب شدن یخ ها بر روی آب و هوای اروپا نیز تاثیر بگذارد.

ذوب سالانه یخ ها دست کم تا یک هفته دیگر ادامه خواهد داشت که معمولا در اواسط سپتامبر به اوج خود می رسد و دمای هوا همچنان بالای دمای انجماد خواهد بود.

کیم هولمن، رئیس موسسه قطبی نروژ به بی بی سی گفت که سرعت ذوب یخ‌ها سریع‌تر از آن چیزی بود که انتظار می‌رفت.

دکتر هولمن گفت: “تغییرات بسیار بیشتر از آن چیزی بود که ۲۰ سال پیش و یا حتی ۱۰ سال پیش تصور می کردیم.”

“و این ما را غافلگیر کرده است به همین دلیل باید درک‌مان از سیستم، دانش و احساس‌مان را با شرایط طبیعی موجود اطراف‌مان تطبیق دهیم.”

این موسسه یخ‌شکن خود با نام لانس را برای بررسی شرایط میان جزیره اسوالبارد و گروئنلند – مسیر اصلی خروج یخ های شناور از اقیانوس منجمد شمالی- به این راه فرستاده است.

ادموند هنسن، یکی از دانشمندانی که در این پروژه همکاری می کند به من گفت که امسال از اندازه و سرعت ذوب شدن یخ ها “متعجب” شده است.

او گفت: “به عنوان یک دانشمند می دانم که چنین چیزی در ۱۵۰۰ سال گذشته بی سابقه بوده است و این کاملا تعجب برانگیز است و تغییری بنیادی در نظام طبیعی است.”

“این یک پدیده کوتاه مدت نیست. این یک روند ادامه دار خواهد بود. یخ ها به طور فزاینده ای در حال نابودی اند.”

یکی دیگر از دلایلی که به ذوب شدن یخ ها سرعت بخشیده، تابش نور خورشیده به تیره تر اقیانوس است. اگر نور خورشید به سطح سفید و روشن اقیانوس که همان یخ ها باشند، بتابد، اشعه خورشید منعکس می شود و این کمک می کند که هوا خنک تر بماند. اما سطح تیره تر یعنی آب دمای اشعه خورشید را جذب می کند و این باعث ذوب یخ ها می شود و به سطح تیره تر اقیانوس می افزاید.

به گفته یکی از دانشمندان به همین دلیل ذوب شدن یخ ها در مناطقی که قطر یخ نازک تر است بیشتر است. برای اینکه نور می تواند از یخ های با ضخامت کمتر راحت تر عبور کند و خود را به سطح تیره تر برساند و آب را گرم تر کند.

حتی محتاط ترین پیش بینی ها حکایت از آن دارد که قطب شمال تا سال های ۲۰۸۰ و یا ۲۰۹۰ خالی از یخ می‌شود. اما اکنون برخی تخمین می‌زنند که این رخداد زودتر اتفاق بیافتد.

بر اساس تحقیقات اولیه کاهش یخ های قطب شمال بر روی جت استریم – جریان تند وزش باد در چند کیلومتری سطح زمین- نیز تاثیر گذاشته است.

تفاوت دما بین مناطق حاره ای و قطب شمال تعیین کننده سرعت و مسیر جت استریم است. بنابراین این تغییرات در اروپا و کشورهای بین این دو منطقه محسوس خواهد بود.

دکتر هولمن در این باره توضیح می دهد که “زمانی که قطب شمال خالی از یخ باشد، دیگر سطح زمین سفید نخواهد بود و سطح تیره اشعه خورشید بیشتری را جذب می کند و این گرمایش روی سیستم وزش باد تاثیر می گذارد و بر بارندگی می افزاید.”

“بدین معنا که شمال اروپا شاهد بارندگی بیشتر خواهد بود، در حالی که جنوب اروپا خشک تر خواهد شد.”

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...