رفتن به مطلب

استخر ، سونا و جکوزی


ارسال های توصیه شده

مهندس جان درمورد مواد ضدعفونی کننده استخرو جکوزی ی توضیح مختصری بدید-باتوجه به اینکه کلر هم هماکان استفاده میشه در استخرها و جکوزی ها

چند سالی هست که از ازن استفاده میکنند برای استخر چون اثر ضدعفونی کنندگی بیشتری نسبت به کلر داره ولی عیبش ناپایدار بودنشه -

باتوجه به اینکه این دستگاه میشه گفت اتوماتیکه باتوجه به چه میزانی ازن رو وارد استخر میکنه -بیشتر مهندس جان درمورد مقدار کلر وازن در استخرو جکوزی اشارهای بکنید که زمان اضافه کردن مواد ضدعفونی کننده به استخرو جکوزی کیه و چه مقداره -

باتشکر

لینک به دیدگاه

کلر به عنوان رایج ترین گندزدا در بیشتر نقاط جهان محسوب می شود، البته در استخرهای روباز علاوه بر کلر باید از مواد محافظ نیز استفاده کرد، زیرا کلر ماده ناپایداری است و در برابر نورخورشید از بین می رود. ازن نیز یک ماده گندزدای ایده آل محسوب می شود که بعد از کلر به عنوان دومین گندزدا در دنیا مطرح است، با این تفاوت که حفظ ازن در آب نسبت به کلر مشکل تر است و از لحاظ تولید نیز، هزینه تولید ازن از کلر بیشتر است.

 

البته ازن از لحاظ قدرت و سرعت گندزدایی قوی تر از کلر است و فرآورده های جانبی اکسیداسیون و فرآورده های جانبی گندزدایی کم خطرتری نیز ایجاد می کند؛ همچنین عملکرد ازن از لحاظ نابودسازی برخی تک یاخته ها و میکروارگانیسم های مشابه در دوز مجاز مصرف برای استخرها، نسبت به کلر بهتر است، اما با این حال به دلیل گران تر بودن، از ازن به عنوان اولین گندزدا کمتر استفاده می کنند

- برای ضدعفونی كردن استخرها معمولا از تركیبات شیمیایی كلردار چون گاز كلر؛ شستشو دهنده های مایع چون محلول سدیم هیپوكلریت، كلسیم هیپو كلریت، لیتیوم هیپوكلریت و ایزوسیانورات كلردار معروف به دی كلر و تری كلر استفاده می كنند.

* استفاده از یك محلول گندزدا چون هیپوكلرایت ها و یا هر ضدعفونی كننده دارای عامل كلرین ضروری است، چرا كه این تركیبات می توانند باكتری ها را در زمانی كمتر از ۳۰ ثانیه از بین برده و مانع تكثیر آنها شوند؛ علاوه بر این باقی مانده كلر موجود در آب باعث از بین رفتن سودوموناس های (Pseudomonads) موجود در آب استخر و جكوزی شده و از ابتلای افراد به بیماری های پوستی و ناراحتی های گوش جلوگیری می كند.

* ماده ضدعفونی كننده باید توان از بین بردن كامل تعداد زیادی از ارگانیسم ها را داشته باشد؛ از این رو تركیبات حاوی عامل «كلرین» بهترین گندزدا هستند، چرا كه توان از بین بردن بسیاری از ارگانیسم ها از گونه های مختلف را دارند. باكتری ها و ویروس ها كمتر از چند ثانیه و گروه كریپتوسپوریدیوم ها (cryptosporidium) و ژیاردیا (Giardia) پس از آن از بین می روند.

* تركیبات ضدعفونی كننده دارای عامل كلرین به بهترین نحو «پاتوژن ها» (Pathogens) را از بین می برند. به همین دلیل استفاده از آنها به سرعت باعث از بین رفتن باكتری ها و ویروس ها می شود. از این رو با بررسی شرایط یك ضدعفونی كننده خوب، استفاده از ضدعفونی كننده های دارای عامل كلرین توصیه می شود

استفاده از ضدعفونی كننده های دارای عامل كلرین (-chlorin) مؤثرترین و بهترین شیوه در كنترل آلودگی استخرها است. محلول های ضدعفونی كننده دارای عامل كلرین با تأثیر بر باكتری ها باعث اختلال در دریافت اكسیژن شده و به این ترتیب، باكتری ها از بین می روند. در استخرهای عمومی استفاده از محلول یك تا ۳ قسمت در بیلیون (ppm ۳ _ ۱) حاوی كلر توصیه می شود. از سوی دیگر محلول های ضدعفونی كننده باعث قطع تغذیه باكتری ها شده و باكتری ها از بین می روند.

* شوك كلر، از دیگر شیوه های مؤثر در كنترل آلودگی استخرها است. در این روش كه به صورت دوره ای انجام می شود، استخر را با دز بالای كلر آزاد (غلظتی معادل ۵ تا ۱۰ ppm) و یا كلر تركیبی شستشو می دهند. میزان دفعات شوك كلر، بسته به تعداد نفراتی كه از استخر استفاده می كنند، متغیر است. اما معمولا ۱۰ بار در ماه برای تعداد متوسط و شوك روزانه برای تعداد زیاد توصیه می شود. برای گندزدایی جكوزی نیز همین شیوه مناسب است.

*گندزدایی و ضدعفونی كردن دایمی استخر و جكوزی، از تخم گذاری و رشد و تغذیه تخم حشرات به طور چشمگیری جلوگیری می كند. برای شستشو باید كلیه درزها، منافذ، سطوح در تماس با بدن به ویژه در سونای بخار، دریچه ها به ویژه دریچه تصفیه استخر، *****ها و... ضدعفونی شوندهيپوكلريت زنها(HYpochlorinators)

 

دستگاه هاي هيپوكلريت زني (هيپوكلريناتور) عموما يك نوع پمپ ديافراگمي يا پيستوني كوچك مي باشد كه براحتي نگهداري وبه سادگي تنظيم مي شود.مقدار محلول را مي توان با جابجايي ديافراگم يا پيستون تنظيم نموده وبدين ترتيب دزاج(Dosage) دقيقي را به داخل آب استخر تزريق كرد.

 

ازطرفي ميزان تزريق كلر بايد متناسب با ميزان جريان آب بوده وفشار تزريق كلر بايد بيشتر از حداكثر فشار جريان آب در نقطه تزريق باشد ، در نتيجه پمپ تزريق كلر با توجه به اين موضوع بايد به نحوي انتخاب شود كه فشار كار آن حداقل2-1 اتمسفر بيشتر از فشار جريان آب باشد تا هرگونه تغيير در ميزان تغذيه كلر به راحتي قابل تنظيم وامكان پذير شود.

 

نوع كلر مصرفي در حال حاضر بيشتر گرانول هيپوكلريت كلسيم است كه محتوي 70-65 درصد وزني كلر فعال مي باشد وقادر است مقدار زيادي از كلر را آزاد نمايد.با حل نمودن5/1 كيلوگرم از آن در هر1000 ليتر آب ، تقريبا1 گرم در ليتر محلول كلر مفيد حاصل خواهد شد.

 

نكاتي كه در نصب و راه اندازي وبهره برداري هيپوكلريناتورها ضروري مي باشند ،

 

عبارتند از:

 

1-محل انتخاب شده بر روي لوله ورودي به استخر جهت تزريق كلر بايد بعد از مراحل تصفيه وگرمايش ، به گونه اي باشد كه كيفيت كلر براي تماس با آب بهتر فراهم شود.

 

2-لوله تغذيه تا حدامكان كوتاه ، از جنس مقاوم وبا دوام باشد ، به سادگي قابل تمييزكردن وبازديد ودر دسترس باشد ، در زمستان يخ نزند و در صورتي كه در محل اتصالات واطراف سوپاپها وانژكتور دستگاه رسوباتي مشاهده گرديد ، بايستي اجزاي آنها باز شود وبا محلول رقيق اسيدكلريدريك ويا سركه شستشو شود.

 

3-پمپ تزريق كلر نبايد بيش از 2متر مكش نمايد.

 

4- پمپ تزريق بايد در محل نصب كاملا تراز ومحكم باشد.

 

5-محل نصب قسمت تزريق كننده به لوله ورودي بايد پايين تر از خط مصرف باشددر غيراينصورت ممكن است به علت ايجاد سيفون ، كلرمازاد برنياز وارد خط شود.

 

6-محورلوله ورودي ، نقطه مناسبي براي تزريق كلر است.

 

7-در صورتي كه فاصله محل نصب پمپ تا خط مصرف بيش از يك متر است ، حتما از لوله با قطرمناسب استفاده شود ، تافشار معكوس سبب آسيب ديافراگم نگردد.

 

8-جهت راه اندازي پمپ تزريق درجه تنظيم دبي روي حداكثر گذاشته شود وپس از جريان يافتن محلول كلر در لوله خروجي ، روي درجه لازم تنظيم شود.درجه تنظيم را وقتي كه پمپ در حال كاركردن باشد ، بايد چرخاند در غيراينصورت به آن آسيب مي رسد.

 

9-فاصله سوپاپ مكش تا كف مخزن ذخيره محلول كلر بايد حداقل 25 ساني متر باشد تا از ورود رسوبات كف مخزن به داخل سيستم جلوگيري شود.

 

10-در مواقع لزوم با كمك اسيدكلريدريك رقيق(25%-20%) مي توان اتصالات را از جرمها و...شستشو داد.

 

11-بكارگيري يك عدد شير يكطرفه براي جلوگيري از پاره شدن ديافراگم در مواقعي كه افت فشار خيلي زياد است ، ضروري است.

 

12-نيازي به نوار تفلون براي آب بندي اتصالات اصلي دستگاه كلرزني نيست اتصالات با واشر وبا نيروي دست وبدون كاربرد آچار آببند مي شود.

 

13-شيربرداشت آب با مخزن اختلاط فاصله كمي داشته باشد.

 

14-محل كلرحين تزريق نبايد با مواد ديگري مخلوط شود.

 

15-مي بايست حداكثر اختلاط آب وهيپوكلريت كلسيم توسط مخلوط كننده اي با سرعت700 دور در دقيقه انجام شود تا كلر فعال آن تا بالاترين حد آزاد شود وتلفات كلر همراه لجن به حداقل برسد.

 

16-دركل بايد بهره برداري وكلرزني به گونه اي انجام شود كه حداكثر راندمان در گندزدايي آب حاصل شود.

17-با تهيه دستكش پلاستيكي ، پيمانه مناسب ، ماسك ، پيش بند ، لباس كار ، عينك مناسب يا ماسك مخصوص مواد و وسيله شستشوي چشم بايد ايمني شخص بهره برداري كننده تامين شود.

 

گرچه از دستگاه هاي هيپوكلريت براي ظرفيت هاي زياد بيشتر مي توان استفاده نمود اما معمولا توصيه ميگردد از كلريناتور گازي(Gas Chlorinators) استفاده شود.

 

 

کاربرد ازن در ضدعفونی آب استخرهای شنا

 

در صورتی‌که شما صاحب استخر عمومی هستید احتمالاً بارها با این جملات برخورد کرده‌اید که ”با استفاده از ازن نیازی به استفاده از کلر در استخر عمومی نمی‌باشد.“ و یا ”ازن اکسید‌کننده خطرناکی می‌باشد که در صورت تنفس و یا تماس با بدن موجب آسیب جدی می‌گردد.“ این جملات متناقض و موارد مشابه آن باعث ایجاد سئوالات فراوانی در بین علاقه‌مندان به شنا و صاحبان استخرها گردیده است. در این مقاله به‌صورت اختصار سعی شده است تا با استفاده از منابع معتبر علمی به چند سئوال اساسی در مورد ازن پاسخ داده شده، ویژگی‌های مهمی که در عملکرد مناسب دستگاه ازن ژنراتور مؤثر هستند بیان گردد.

‌● ازن چیست؟

ازن اکسیدکنندهٔ بسیار قوی می‌باشد که قابلیت حذف ترکیبات بیماری‌زای کلر و بی‌اثرکردن کلیه میکروارگانیسم‌های مقاوم در برابر کلر را دارا می‌باشد. این ماده برخلاف کلر ترکیبات مضر تولید نکرده و مشکلات مربوط به کلر از جمله سوزش چشم، خشکی پوست و غیره را نیز ایجاد نمی‌کند. این خواص باعث استقبال عمومی برای استفاده از این ماده در استخرهای عمومی گردیده است.

● آیا ازن را می‌توان جایگزین کلر کرد؟

صاحبان بسیاری از استخرها به منظور حذف مشکلات مربوط به کلر و ارائه خدمات بهتر به مشتریان به فکر استفاده از ازن به‌عنوان راه‌کاری نو در حل معضلات قدیمی استخرهای کشور افتاده‌اند. اما تمامی منابع معتبر از جمله آژانس حفاظت محیط زیست (EPA) به صراحت تأکید می‌نمایند که ازن به تنهائی برای ضدعفونی آب استخر کافی نبوده و در کنار آن استفاده از یک ضدعفونی‌کننده مکمل ضروری می‌باشد.

● چرا ازن به تنهائی کارساز نمی‌باشد؟

مهم‌ترین سئوالی که مطرح می‌شود این است که اگر ازن اکسیدکننده‌ای قوی‌تر از کلر بوده و ترکیبات مضر جانبی هم تولید نمی‌کند پس چرا نمی‌توان به تنهائی برای ضدعفونی آب استخر از ازن استفاده نمود؟ مهم‌ترین دلایل این امر عبارتند از:

۱) ازن محلول در آب به سرعت تجزیه می‌شود و به این دلیل ازن برای گندزدائی آلودگی‌های ثانویه کاربرد ندارد.

۲) ازن موجود در آب باعث آسیب‌رساندن به شش‌ها، مخاط، تحریک پوست و ایجاد خارش می‌گردد.

۳) بوی ازن حتی در غلظت‌های پائین (۰۵/۰ ppm) بسیار نامطبوع و خورنده می‌باشد.

به دلایل فوق وجود ازن در داخل استخر مجاز نمی‌باشد و برای جلوگیری از بروز آلودگی‌های ثانویه در داخل استخر، تزریق کلی ضروری است.

در نتیجه می‌توان گفت که ازن باید به‌گونه‌ای تزریق شود تا قبل از ورود به استخر تمام آن از بین برود و مقدار کمی کلر نیز بایستی برای از بین‌بردن آلاینده‌های ثانویه به‌عنوان مکمل به آب تزریق شود.

● اگر استفاده از کلر اجتناب‌ناپذیر است، چرا دیگر ازن تزریق کنیم؟

اکنون باید پرسید که با نیاز به استفاده از کلر به‌عنوان ضدعفونی‌کننده، نقش ازن چیست و آیا استفاده از آن ضرورتی، در پاسخ باید گفت که:

۱) ازن باعث از بین‌بردن ترکیبات مضر کلر از قبیل: تری‌هالومتان‌ها و کلرآمین‌ها که منبع تولید سرطان و بو در استخرها می‌باشند می‌گردد (آلودگی‌های شیمیائی).

۲) ازن به‌دلیل خاصیت اکسیدکنندگی بالا به سرعت میکروارگانیسم‌هائی را که نسبت به کلر مقاوم هستند را از بین می‌برد (آلودگی‌های میکروبی).

۳) ازن به‌دلیل واکنش با موادآلی موجود در آب آنها را از بین برده و باعث شفافیت آب استخر می‌گردد (آلودگی‌های فیزیکی).

۴) ازن باعث کاهش مصرف کلر تا حد ۵/۱ مقدار اولیه می‌گردد. با توجه به این خواص با نصب دستگاه ازن ژنراتور مناسب و تزریق مقدار کمی کلر می‌توانید استخری عاری از بو، مواد شیمیائی سرطان‌زا و میکروارگانیسم‌های مضر داشته باشید.

استاندارد ‌آب استخر در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آلمان ترکیب کلر و ازن را به‌عنوان سیستم مناسب برای ضدعفونی آب استخر توصیه کرده‌اند.

● چه نکاتی را باید هنگام انتخاب دستگاه ازن در نظر گرفت؟

در هنگام انتخاب دستگاه ازن ژنراتور به موارد زیر توجه داشته باشید:

۱) روش تولید ازن:

عمدتاً ازن را می‌توان بر مبنای دو روش تولید نمود: لامپ UV و قوس الکتریکی: روش تولید ازن با لامپ UV به‌دلیل محدودیت در مقدار و غلظت ازن تولیدشده و همچنین راندمان پائین (مصرف برق بالا) برای استخرهای شنای عمومی مناسب نبوده و بیشتر برای دستگاه‌های گندزدائی هوا کاربرد دارد. روش متداوم و مورد تأیید استاندارهای جهانی برای استخر، تولید ازن با قوس الکتریکی (Corona) می‌باشد. این روش محدودیتی در مقدار تولید ازن با غلظت مناسب ندارد.

۲) غلظت ازن تولیدی:

در صورتی‌که غلظت ازن تولیدی از مقدار مشخصی پائین‌تر باشد نه تنها باعث افزایش کیفیت آب نمی‌گردد بلکه به‌دلیل خوگرفتن میکروارگانیسم‌ها با ازن می‌تواند حتی باعث رشد باکتری‌ها در استخر نیز بشود.

۳) ظرفیت تولید ازن:

مقدار ازن مورد نیاز برای هر استخر تابع پارامترهای مختلفی از جمله حجم استخر، دبی گردشی، سیستم هیدرولیک استخر، بار آلودگی استخر، آنالیز آب استخر، نوع و ظرفیت دستگاه‌های موجود در مدار تصفیه، روش و محل تزریق ازن و غیره می‌باشد و بایستی برای هر استخر طراحی و محاسبه شود. دستگاه‌های با ظرفیت کمتر از حد مورد نیاز مشکلات استخر را کاهش نداده بلکه ممک است باعث تشدید آنها نیز بشوند. در مقابل در صورت استفاده از دستگاه‌های با ظرفیت بیشتر از اندازه لازم، ازن مازادی که در آب باقی می‌ماند را بایستی قبل از ورود به استخر کاملاً حذف نمود.

۴) سیستم اختلاط گاز ازن با آب استخر:

ازن در حرارت ۲۵ درجه به بالا در آب به سختی حل می‌شود و بسیار فرار است. سیستم ازن زنی باید دارای سیستم اختلاط کامل برای حل‌کردن ازن تولیدشده در آب باشد. در غیر این‌صورت فقط مقدار ناچیزی از ازن در آب حل می‌شود و مابقی از آب خارج می‌گردد. در نتیجه ازن تولیدشه در بهبود کیفیت آب بی‌تأثیر خواهد بود.

۵) سیستم حذف ازن اضافی:

به‌طوری که قبلاً اشاره شد، ازن گازی بدبو و بسیار سمی می‌باشد و وجود آن در هوا حتی در غلظت‌های پائین برای تنفس مجاز نمی‌باشد. به‌همین دلیل برای جلوگیری از بروز حوادث ناگوار حتماً لازم است تا دستگاه ازن زنی دارای سیستم‌ مناسبی برای حذف ازن نامحلول باقیمانده در فاز گازی و جلوگیری از ورود آن به هوا باشد.

۶) برق مصرفی:

بعضی از دستگاه‌های ازن با تکنولوژی‌های قدیمی مصرف برق بالائی دارند که باعث افزایش هزینه‌های عملیاتی می‌گردند. در هنگام انتخاب ازن ژنراتور بایستی به این موضوع توجه شود.

۷) جنس دستگاه مولد ازن:

با توجه به پتانسیل بالای گاز ازن برای ایجاد خوردگی، محفظه مولد ازن بایستی استنلس استیل ۳۱۶ به بالا باشد. این محفظه باید توانائی تحمل ۱۰ بار فشار را داشته باشد. سیستم‌های ارزان‌قیمت از محفظه‌های پلاستیکی یا کربن استیل استفاده می‌کنند که دارای طول عمر کوتاه بوده و با ایجاد مشکلات در حین کار باعث زیادشدن هزینه‌های راهبری می‌گردند.

در نتیجه باید گفت که در حالی‌که استفاده از ازن به‌عنوان مکمل سیستم ضدغفونی آب استخرهای عمومی توصیه می‌شود، عملکرد مطلوب آن مستلزم انتخاب دستگاه مناسب، طراحی، نصب و راه‌اندازی و نگهداری صحیح سیستم ازن زنی می‌باشد، از این‌رو تخصص شرکت فروشنده در زمینه طراحی مهندسی سیستم‌های ازن امری ضروری می‌باشد.

در پایان یادآور می شوم زمان تزریق توسط دستگاه تزریق یابصورت خودکار باکنترل کلر یا مقدار ازن، یاتوسط اوپراتور دستی در طی 24 ساعت انجام می شود.

لینک به دیدگاه

تشکر مکنم مهندس جان ولی تمام مطالبیکه گفتیدو میدونم میخوام بدونم میزان تزریق کلر شما به اب استخر چطوریه براساس چه مقیاسی کلرو میریزید داخل استخرو چطوری میریزید و چه ساعتی و تا کی دوام میاره استخر ؟؟؟

لینک به دیدگاه

مهندس جان اصول عملکردو طراحی استخرو جکوزی رو میدونم -فقط میخوام بدونم تو تعمیرو نگهداری استخر شما به چه میزان کلر وارد استخر میکنید -و این اضافه کردن کلر باتوجه به tds که از اب میگیریده که اگه اب اسیدی باشه یا قلیای با کمو یا زیاد کردن کلر نشون میده که درست کلر وارد کردید یا نه -

 

درمورد میزان اون سوال داشتم تو طراحی مبنا براساس ی سری فرمول میگیریم ولی میخوام اگه لطف کنید درمورد این میزان که به صورت تجربیه تا حدودی کمی توضیح بدید

با تشکر

لینک به دیدگاه

مهندس جان سلام

خدمت شما عرض شود در عمل مامیزان تزریق کلر را 1/5ppm تا 2 بطر ثابت در نظر میگیریم. حالا اگه کلریناتور ما اتوماتیک باشه باتنظیم این مقدار اتومات درصورت کمبود کلر تزریق می کند. اگر کلریناتور دستی باشد باید توسط کیت کلر از آب استخر نمونه گرفت تادرصورت کفایت کلر تزریق رو قطع کنیم.

درمورد زمان تزریق کلر، تجربه چندین ساله به من ثابت کرده بهتره در طول 24ساعت سعی شود کلر استخر ثابت باشد که این امر هم از لحاظ بهداشتی مفید است هم از لحاظ شفافیت آب و برنگشتن رنگ آب درطول استفاده استخر.

امیدوارم مفید بوده باشد.

لینک به دیدگاه

ممنون مهندس جان باتوجه به اینکه تعویض اب جکوزی متغییر می باشد و بین نیم ساعت تا 1 ساعت در هر ساعت می باشد و در مدت زمان شبانه روز زمان تعویض اب در گردش جکوزی به 24 بار یا 48 بار در هر 24 ساعت می باشد و نکته دیگر که دمای اب جکوزی به حدود 40 درجه سانتیگراد می رسد به نسبتا این دما و زمان تعویض اب در هر 24 ساعت کی به جکوزی کلر اضافه میکنید قائدتا شرایط نسبت به استخر فرق میکند ممنون میشم توضیح بدید

لینک به دیدگاه

مهندس جان اگه امکانش هست برای دوستان وبنده از تحربیات خودتون در زمینه تعمیرو نگهداری استخر بفرمایید تا اگه سوالی بود دوستان بپرسند

اگه امکانش هست در مورد سیستم گرمایش استخرتون صحبت کنید که چیه هواساز یا یونیت هیتر و ....

درمورد سیستم تخلیه هوا و تهویه هوای استخرتون ضحبت کنید از چه تجهیزاتی استفاده کردید .

باتشکر

لینک به دیدگاه

مهندس جان نگهداری جکوزی همینطور که فرمودیدمشکلترهست استفاده ازگاز کلرتقریبا منتفی هست باتوجه به ناپایداری کلردردمای بالا ومسائل تنفسی وغیره.

باتوجه به استفاده استخر وهزینه نگهداری از 3 روش ازن ،برم و هیپوکلریت لیتیم (کلرمایع) استفاده می شود.که معمولا روش آخر متداولتر هست.

هیپوکلریت لیتیم یکی از انواع کلر مایع است که به خودی خود پایدار است.خورنده نیست و حلالیت بسیار خوبی در آب دارد وتزریق توسط پمپ از موتورخانه ومعمولا بین هرسانس انجام می شود.

لینک به دیدگاه

در مورد سیستم تهویه معمولا از هواساز استفاده می شود. علت آن امکان استفاده در تابستان یرای کمک به تهویه مناسبتر فضای استخا هست.

برای تخلیه هوا علاوه بر فن های محوری از جت فن های سانتریفوژ نیز کمک گرفته می شود.

لینک به دیدگاه

درسته نمیشه به قطع بگیم بیشتر جاها از هواساز استفاده میکنند ، برمیگرده به هزینه کارفرما

توبیشتر جاها که دیدم و طراحی انجام دادیم با دوستانم اغلب یونیت هیتر در نظر گرفتیم برای گرمایش هوای استخر -درسته که الگوی جریان هوا نسبت استخر تواین روش نسبت به هواساز از دقت پایین تری برخورداره ولی هزینه پایین تری داره ---

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...