رفتن به مطلب

ترسيم نقشه دقيق عملكرد ژنوم انساني با همكاري 400 دانشمند


ارسال های توصیه شده

[h=2]ترسيم نقشه دقيق عملكرد ژنوم انساني با همكاري 400 دانشمند[/h]

» سرویس: علمي و فناوري - فناوري

 

کد خبر: 91061709986

جمعه ۱۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۸

 

 

3

دقيق ترين تجزيه و تحليل از ژنوم انساني با همكاري بيش از 400 دانشمندان از سراسر جهان منتشر شد.

 

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دايره المعارف عناصر DNA در سال 2003 ميلادي با هدف شناسايي تمام عناصر عملكردي در ژنوم انساني آغاز به كار كرده و پروژه آزمايشي در سطح يك درصد از ژنوم ها در سال 2007 ميلادي منتشر شد.

 

پس از آن محققان در قالب پروژه كد گذاري، تمامي سه ميليارد جفت كد ژنتيكي موثر كه DNA انسان را تشكيل داده، تجزيه و تحليل كرده و دريافتند كه 80 درصد از ژنوم انسان داراي عملكرد خاص هستند.

 

در اين پژوهش بيش از 400 نفر از 32 آزمايشگاه مختلف در كشورهاي آمريكا، انگليس، اسپانيا، سنگاپور و ژاپن موفق به تهيه دقيق ترين نقشه از ژنوم انساني شدند.

 

تاكنون بيشتر توجه ها بر روي ژن هاي كدكننده پروتئين متمركز بودند كه حدود 20 درصد از ژنوم انسان را تشكيل مي دهند. ژن ها بخش كوچكي از DNA هستند كه حاوي دستورالعمل براي توليد پروتئين يا مواد شيميايي خاص مي‌باشند.

 

محققان در پروژه كد گذاري، طيفي از ژن ها موسوم به «DNA ناخواسته» را به دليل احتمال عملكرد ضعيف و درك ناقص مورد تجزيه و تحليل قرار دادند.

 

دكتر «ايوان بيرني» از محققان موسسه بيوانفورماتيك اروپا در كمبريج و سرپرست تيم تحقيقاتي تأكيد مي كند: بررسي ها نشان داد كه بر خلاف تصورات قبلي، بخش بسيار بزرگي از ژنوم انسان از لحاظ بيولوژيكي فعال است.

 

محققان اميدوارند كه اين تحقيقات به درك عميق تر از بيماريهاي مختلف از جمله بيماري هاي قلبي، ديابت و حتي بيماري هاي رواني منجر شده و به ابداع روش هاي درماني موثرتر بيانجامد.

 

نتايج اين پژوهش در سه مجله Nature، Genome Biology و Genome Research منتشر شده است.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...