رفتن به مطلب

اثبات بی‌خطر بودن نقاط کوانتومی با استفاده از میمون‌ها


pesare baba

ارسال های توصیه شده

مطالعه‌ای که اخیراً در زمینه اندازه‌گیری سمیت نقاط کوانتومی روی پستاندارن نخستین انجام شده است، نشان می‌دهد که این بلورهای کوچک در مدت زمان یک سال بی‌ضرر هستند؛ این مطالعه می‌تواند برای پزشکانی که به‌دنبال یافتن درمان‌های جدید برای بیماری‌هایی همچون سرطان هستند، خبر خوبی باشد.

 

این مطالعه که نتایج آن در مجله Nature Nanotechnology منتشر شده است، اولین تحقیقی است که به بررسی سمیت نقاط کوانتومی در پستانداران نخستین می‌پردازد.

 

 

zimg_001_04.jpg

 

دانشمندان در این مطالعه به چهار میمون rhesus نقاط کوانتومی سلنید کادمیوم تزریق کرده و دریافتند که این حیوانات پس از 90 روز در شرایط عادی به سر می برند. خون و نشانگرهای زیست‌پزشکی در محدوده معمول بوده و اندام‌های اصلی بدن هیچ نوع ناهنجاری از خود نشان ندادند. همچنین وزن این حیوانات کم نشد.

 

مطالعه بر روی دو میمون از چهار میمون اولیه به‌مدت یک سال ادامه یافت و در طول این مدت نیز هیچ گونه علامتی از بیماری در آنها مشاهده نشد.

 

این مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه بوفالو، بیمارستان عمومی PLA در چین، دانشگاه علم و فناوری چانگ‌چون در چین و دانشگاه فناوری نانیانگ در سنگاپور انجام شده است، به بخشی از نگرانی‌های متخصصان بهداشت در زمینه سمیت نقاط کوانتومی برای بدن انسان پاسخ می‌دهد.

 

با این حال محققان بر این باورند که برای بررسی اثرات بلندمدت نانوبلورها روی پستانداران نخستین مطالعات بیشتری باید انجام گیرد. بخش عمده کادمیوم حاصل از نقاط کوانتومی در طول مدت مطالعه 90 روزه این محققان در کبد، طحال و کلیه‌های حیوانات باقی مانده بود.

 

 

zimg_002_05.jpg

 

پروفسور پاراس پاراساد، استاد شیمی و پزشکی دانشگاه بوفالو می‌گوید: «این اولین بار است که از پستانداران نخستین به‌عنوان حیوانات مدل در مطالعه درون‌تنی نقاط کوانتومی استفاده می‌شود. تاکنون مطالعه سمیت نقاط کوانتومی تنها با استفاده از موش‌ها صورت گرفته بود، اما انسان تفاوت بسیار زیادی با موش دارد».

 

کن تای یونگ، استادیار دانشگاه نانیانگ می‌گوید تجمع کادمیوم درون بدن یک نگرانی عمده است که مطالعه بیشتر در این زمینه را ضروری می‌سازد. پروفسور مارک سوئیهارت استاد مهندسی شیمی و زیست‌شناسی دانشگاه بوفالو می‌افزاید که به‌دلیل همین نگرانی‌ها، بهترین کاربرد نقاط کوانتومی سلنید کادمیوم در مواردی بوده است که از این بلورها در ظرفیت محدود استفاده شده است. جراحی هدایت شده توسط تصویر که در آن تنها از یک دُز واحد از نقاط کوانتومی برای تشخیص تومور استفاده می‌شود، در این محدوده قرار می‌گیرد.

 

ستاد توسعه فناوری نانو

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...