رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

فاستونی گونه‌ای پارچه پشمی ساده، و گاهی نخی است که بیشتر برای دوختن کت و شلوار،دامن و دیگر پوشاک مردانه و زنانه به کار می‌رود.

 

از آن‌جا که این پارچه نخستین بار در شهر بوستون آمریکا بافته شده‌است و به آن بوستونی می‌گفته‌اند. لفظ فاستونی روسی‌شدهٔ این نام است که به همراه پارچه مذکور از روسیه به ایران آمده‌است. نخستین کارخانه فاستونی‌بافی ایران «کارخانه وطن» نام دارد.

 

مواد اولیه در تولید محصول انواع نخ فاستونی شامل پشم، مخلوط پشم و کرک و مخلوطپشم و پلی استر می‌باشد. با توجه به نیاز بازار عمده محصولات تولیدی با استفاده ازمخلوط ۴۵ درصد پشم و ۵۵ درصد پلی استر تولید می‌شود.

 

امروزه برای تولید پارچه‌های فاستونی علاوه بر استفاده از نخ‌های رینگ کاربرد نخ‌های سایرو نیز معمول گردیده‌است. پارچه‌های تهیه شده از نخ‌های سایرو از نظر برگشت‌پذیری از چروک، زیر دست و ضریب اصطکاک (در جهت پود) بهتر از پارچه‌های رینگ هستند. پارچه‌های فاستونی تهیه شده از نخ رینگ، مقاومت سایشی، ضخامت و ضریب اصطکاک بیشتری (در جهت تار)نسبت به پارچه‌های سایرو دارد. سختی خمش هر دو نمونه یکسان است.

 

نخ‌های متداول در بافندگی فاستونی با تاباندن، دو نخ یک لا با یکدیگر تولید می‌شود.در فناوری جدید ریسندگی نخ فاستونی عملیات تابندگی حذف و در نتیجه آن هزینه‌های تولیدنخ نیز کاهش یافته‌است.

 

 

در فرايندريسندگي الياف بلند براي تبديل الياف به نخ ريسيده شده سه روش وجود دارد كه عبارت است از :

روش ريسندگي پشمي ، روش ريسندگي نيمه فاستوني و روش ريسندگي فاستوني .

 

عمده مصارف پارچه هاي فاستوني ، توليد انواع كت و شلوار، دامن و ساير البسه مردانه و زنانه مي باشد.

 

 

انتخاب ماشين آلات بافندگي براساس وزن واحد در سطح پارچه مورد نظر صورت مي پذيرد و پارچه ها به سه دسته پارچه هاي سبك ، متوسط و سنگين تقسيم مي شوند.

 

قيمت تمام شده پارچه فاستوني تابع درصد پشم موجود در آن است بازارهدف اصلي در توليد پارچه فاستوني بازار داخلي مي باشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...