رفتن به مطلب

نقش مواد در صنعت هوافضا به خصوص توربین ها


EN-EZEL

ارسال های توصیه شده

آنچه که بیش از هرچیز دیگری به پیشرفت غیر قابل انتظار افزایش نسبت تراست به وزن در توربین های گازی هوایی کمک کرده است؛ توسعه مواد پیشرفته (Advanced Materials) بوده است.

 

هواپیماهای نظامی که پیشتازان عصر تکنولوژی مواد برای توربین گازی بودند.

ابتدایی ترین دستاوردهای انتقال تکنولوژی از هواپیماهای نظامی به غیر نظامی از همین گرایش به تغییر جهت صورت پذیرفت.

رسیدن دمای ورودی توربین موتورهای پیشرفته غیر نظامی به ماننددمای آخرین دستاوردهای موتورهای جنگنده نظامی, و نیز تقاضای طول عمر موثر بیشتر از سوی شرکت های هوایی, مطالبه بیشتری بر تکنولوژی مواد قرار داد. و نیاز به پیشرفت بیشتر مورد تقاضا قرار گرفت.

پارامترهای طراحی

پارامترهای کلیدی طراحی : فن جریان هوا, که بستگی مستقیم به پیشرانش دارد , به خصوص در هنگام برخاست , نسبت فشار و اندازه جریان هسته , که مشخص کننده مصرف سوخت و نیروی پیشرانش مورد نیاز برای صعود برای یک موتور داده شده است.

نیروی پیشرانش مورد نیاز برای صعود با جریان هوا معین می گردد که نسبت مستقیم به قطر فن دارد.

افزایش اندازه های فیزیکی ؛ نه تنها برای کاهش وزن که برای استحکام سازه ای اهمیت شایانی بر طراحی اعمال می کند.

اندازه هسته موتور نیز مهم است چرا که نیروی خروجی برای چرخاندن فن بوسیله جرم جریان هسته و افزایش دمای محفظه احتراق تعیین میگردد.

توسعه مواد قابلیت افزایش دما را فراهم می کند , اما اندازه فیزیکی کمپرسور به آسانی قابل تغییر نیست و جرم جریان گذرنده از مرکز موتور تنها می تواند بوسیله سوپرشارژر , برای افزایش نسبت کلی فشار , افزایش پیدا کند.

سه مثال از اجزاء هوافضایی , Fan Blade , انتهای کمپرسور فشار-بالا و توربین فشار-بالا بیانگر این مطلب هستن که چگونه مواد می توانند راندمان مورد نیاز و پارامترهای طراحی را تامین کنند.

آنها همچنین پتانسیل مواد پیشرفته نظیر آلیاژهای آلومینیوم و نیکل نیز مواد کامپوزیتی ممکن را نمایان می سازند. که در فصل بعد در مورد این مواد نیز سرامیک که در پره های توربین به کرات استفاده می شود گفته خواهد شد.

در تولید Fan Blade با قطر بزرگتر و وزن کمتر , سهم مواد پیشرفته نه تنها بر حسب چگالی که از نظیر فرایند تولید مواد پیشرفته , حیاتی است.

همچنین مواد جدید باید توانایی استادگی در برابر مطالبه برای افزایش دمای خروجی کمپرسور و دمای ورودی توربین را داشته باشند.

مصرف مخصوص سوخت بستگی به کارایی Propulsive به مانند کارایی دمایی دارد.

کارایی دمایی بستگی به ماکزیمم دمای شروع چرخه دمایی در هر موتور گرمایی دارد. بیشینه سازی کارایی بوسیله طراحی مصالحه هر یک از اجزاء بر مصرف سوخت نیز اهمیت دارد.

 

 

 

 

 

انواع مواد

1. تیتانیوم

بسیاری از مهندسین و طراحان هنوز تیتانیوم را فلزی گران و ناشناخته قلمداد می کنند؛ اما پیشرفت های اخیری که در زمینه تولید این فلز صورت گرفته است، نشان می دهد که تیتانیوم ماده ای بسیار فوق العاده برای استفاده های مهندسی است و از بسیاری از مواد مشابه مورد استفاده در این صنعت ارزان تر است.

یکی از ویژگی های مهم تیتانیوم چگالی پایین آن (۵۵/۴ گرم بر سانتی متر مکعب) است. این ویژگی، همراه با استحکام و مقاومت بالا در برابر خراشیدگی، تیتانیوم را به فلزی بسیار ایده آل تبدیل کرده است. تیتانیوم عمدتاً در صنایع هوا – فضا و همینطور در کارخانه ها و تجهیزات صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد. این فلز همچنین در ساخت عینک ها، مهندسی های ظریف، اندازه گیری، مهندسی کنترل و فن آوری پزشکی مخصوصاً مواردی که حد تحمل بیولوژیک از اهمیت زیادی برخوردار است، مورد استفاده قرار می گیرد.

مهم ترین مورد مصرف فلز تیتانیوم که در تلاقی با زندگی روزمره ما قرار می گیرد، بیشتر در اشیای قیمتی نظیر ساعت های مچی، عینک ها و جواهرات است. این کاربرد ها به این تصور هرچه بیشتر دامن زده اند که تیتانیوم فلزی گران است.

از طرف دیگر انتخاب فلز مورد استفاده در طراحی های مختلف از اولین مراحل ساخت اشیا به شمار می رود و در این مرحله بسیاری از فلزاتی که به نظر می آید باید گران قیمت باشند، بدون انجام تحلیل اقتصادی از میان گزینه های احتمالی حذف می گردند. در نگاه اولیه به درستی تیتانیوم در صدر لیست فلزات گران قیمت و دارای استفاده های خاص قرار دارد. اما این مسئله اشتباهی است که بسیاری از طراحان در همان مرحله اول طراحی مرتکب می شوند. آن ها در محاسبات مقدماتی، وزن فولاد مورد استفاده در طراحی خود را با وزن تیتانیوم مورد نیاز، بدون آن که به حجم آن توجه داشته باشند جایگزین می کنند و مسلم است که یک کیلوگرم تیتانیوم بسیار گران تر از یک کیلوگرم فولاد است. در حالیکه این مقدار تیتانیوم، چندین برابر همان مقدار فولاد کاربری دارد.

عده بسیار کمی از مردم به مقایسه وزن دو قطعه مشابه که یکی از فولاد و دیگری از تیتانیوم ساخته شده است توجه دارند. هنگامی که از لحاظ هندسی، این دو قطعه دارای حجم مشابه باشند، نسبت بهای قطعه تیتانیومی به بهای قطعه فولادی با آلیاژ درجه بالا به عدد ۵/۲ تا ۳ می رسد.

مواد تیتانیومی از قدرت تحمل بسیار بالایی برخوردارند و همچنین نقطه تسلیم آن ها در برابر نیروی کششی وارد شده بسیار بالا است. مقاومت بیشینه آلیاژ تیتانیوم ۳۳ که در آن از فلزات آلومینیوم، انادیوم و قلع استفاده شده، در برابر نیروی کششی، معادل یک هزار و ۲۰۰ نیوتون بر متر مربع است و این در حالیست که تیتانیوم خالص هم می تواند فشار ناشی از نیروی کششی را تا حد ۷۴۰ نیوتن بر متر مربع تحمل کند؛ با این وجود همچنان می توان این فلز را سخت تصور کرد. (با توجه به این که حد شکست در برابر کشیدگی آن حداقل ۸ درصد است)

در حال حاضر تعداد طراحانی که در زمینه ساخت اشیاء متحرک به استفاده از این فلز علاقه نشان داده اند رو به فزونی گذاشته است. یکی از کاربردهای جدید تیتانیوم، استفاده از آن در توربین های بخار است. تیتانیوم مهندسان را قادر می سازد تا طول پره های توربین را زیاد کرده و بدین ترتیب نسبت نیروی تولید شده را افزایش دهند.

از دیگر کاربردهای رو به افزایش تیتانیوم، استفاده از آن در موقعیت هایی است که نیاز به مقاومت بالا در برابر برش احساس شده و یا ترکیبی از دو نیروی برشی و کششی دیده می شود. در این حالت خاص از نوع ویژه ای از تیتانیوم استفاده می شود که بر روی آن پوششی از نیترید قرار دارد. این پوشش از حرارت دادن فلز در فضای نیتروژنی بدست می آید.

همینطور در صنایع خودرو سازی، کاربردهای جدید و جالبی برای تیتانیوم پیدا شده است. به عنوان مثال جایگزین کردن تیتانیوم با فولاد، در موتور مولد قطار، باعث کاهش ۶۰ درصدی وزن این وسیله شده است. از دیگر کاربردهای تیتانیوم در این صنعت، استفاده در میل لنگ، مفتول های اتصالی و سیستم اگزوز خودرو است. مهم ترین حوزه های رشد استفاده از تیتانیوم در حال حاضر صنایع هوا – فضا، نیروگاه ها و دستگاه های شیرین کننده آب هستند.

یکی دیگر از خواص مهم تیتانیوم، قابلیت قرارگیری آن به عنوان فلز واسط میان دو فلز دیگر است. به عنوان مثال از تیتانیوم در صفحات انتقال دهنده گرما در کارخانه های شیمیایی یا شیرین کننده آب استفاده می شود.

یکی از دلایل مقاومت بالای تیتانیوم در برابر خراشیدگی و عدم انفعال این عنصر در برابر دیگر مواد شیمیایی، پوسته ای است که بر روی فلز تشکیل می شود. هنگامی که تیتانیوم با اکسیژن تماس پیدا می کند، سطح آن به سرعت واکنش نشان داده و اکسیده می شود. در اثر این فعل و انفعال شیمیایی، پوسته ای بسیار مقاوم تشکیل می شود که جلوی هرگونه فعل و انفعال دیگری را می گیرد. اگر به این پوسته آسیبی برسد، در صورت حضور اکسیژن و یا حتی آب، تیتانیوم مجدداً اکسیده شده و در محل خراش، پوسته جدیدی تشکیل می شود. این مکانیزم بسیار به آلومینیوم شباهت دارد. با این تفاوت که پوسته تشکیل شده بر روی تیتانیوم، ضخیم تر و پایدار تر از پوسته آلومینیوم است. این لایه محافظ علاوه بر ایجاد مقاومت در برابر خراشیدگی، حد تحمل بیولوژیک فلز را افزایش می دهد. با این وجود بعضی از ترکیبات شیمیایی نظیر فلئورین می توانند این پوسته محافظ را تخریب کنند.

با توجه به کاربردهای فراوان تیتانیوم، این فلز در گروه فولادهای آلیاژی و یا آلیاژهای نیکل قرار می گیرد، اما به خاطر سختی و قدرت تحمل آن در برابر کشش و برش، نیروی بیشتری برای شکست این فلز نسبت به فلزات آهنی لازم است. یکی از دلایل این که هزینه تولید تیتانیوم بسیار بالا است، استفاده از فن آوری موجود جهت تولید محصولات با کیفیت بسیار بالاست که بتواند نیازهای صنایع حساسی مانند هوا – فضا را پاسخگو باشد. مقید بودن به تولید محصولات با کیفیت بسیار بالا، مسلماً موجب ایجاد هزینه های اضافی می گردد، اما اگر حوزه های جدیدی برای مصرف این فلز که نیاز به کیفیت بسیار بالا هم نداشته باشد، ایجاد گردد؛ این امکان وجود دارد که فن آوری های جایگزینی برای تولید ساخته شوند تا هزینه ها را کاهش دهند. صنایع ساختمانی و خودرو سازی، از جمله صنایعی هستند که اگر به صورت عمده وارد بازار مصرف شوند، به ساخت فن آوری ارزان قیمت تر کمک خواهند کرد.

تا زمانی که تیتانیوم به عنوان فلزی گران قیمت تلقی می شود، این چرخه ادامه دارد و آثار آن مثل تقاضای محدود و مصرف پایین باعث می شود تا تولیدکنندگان هیچ علاقه ای به توسعه فن آوری های ارزان تر و ساده تر نداشته باشند.

یکی از شرکت هایی که در زمینه تولید تیتانیوم فعال بوده و پیشرفت های مهمی هم داشته است، شرکت دویچه تیتان (Deutsche Titan) از زیر مجموعه های گروه تیسن کراپ (Thyssen Krupp) در آلمان است. این شرکت به همراه شرکت ایتالیایی تیتانیا، گروه تیتانیوم را تشکیل داده اند.

دویچه تیتان، تیتانیوم اسفنجی مورد نیاز خود را از کشورهای روسیه، قزاقستان، اوکراین، ژاپن و چین خریداری می کند و سالانه ظرفیت تولید ۴ هزار تن شمش را دارا می باشد. این شمش ها می توانند تا ۱۳ تن وزن داشته باشند. دویچه تیتان طیفی از محصولات نیمه تمام را با استفاده از تأسیسات خود شرکت، گروه تیسن کراپ و همینطور کوره های ذوب دیگر تولید می کند. محصولات این شرکت در غالب شمش، اسلب، ورق، کلاف، صفحه، لوله جوش کاری شده و مفتول عرضه می شوند.

 

 

2. سرامیک

سرامیک مشتق از کلمه Keramos یونانی است که به معنی سفالینه یا شیئی پخته شده است.تعریف فوق نه تنها موادی چون سفالینه ها، چینی ها، دیرگدازها، فرآورده های رسی ساختمانی مانند آجر و غیره، مواد ساینده، لعابهای چینی، سیمان و شیشه را در بر میگیرد بلکه همچنین شامل مواد مغناطیسی غیر فلزی، فروالکتريکها، تک بلورهای مصنوعی ، شیشه-سرامیکها و محصولات متنوع دیگری است که برخی از آنها در دهه حاضربه تکامل رسیده اند.

فرآورده های سرامیکی را میتوان به دو گروه عمده تقسیم کرد:

× 1- سرامیکهای سنتی

× 2- سرامیکهای نوین

 

- سرامیکهای سنتی:

که اساساً مواد تشکیل دهنده صنایع سیلیکاتی، یعنی محصولات رسی، سیمان، شیشه های سیلیکاتی و چینی ها هستند، در دهه های اخیر فرآورده های شیشه ای و کاشی بزرگترین بخش صنعت سرامیک را تشکیل می دهند و مواد اولیه همه آنها ازنوع سدیم ،کلسیم وسیلیکاتی است که کائولین وبرخی دیرگدازها تاثیر مهمی بر شکل گیری ساختار اینگونه سرامیکهارادارامی باشند.اصولاً محصولات رسی ساختمانی،گروه منحصر بفردی هستند که بطور عمده از آجرها (صنعتی و غیر صنعتی)و کاشی ها تشکیل می شوند که با توجه به رشد صنایع کاشی در کشور ایران و بخصوص در منطقه صنعتی البرز قزوین و مناطق شمالی ایران، ما با یک انقلاب صنعتی در زمینه تولید و رشد صنعت کاشی دراین مناطق مواجه هستیم.گروه دیگری که ازلحاظ استفاده صنعتی و مهندسی اهمیت ویژه ای یافته است گروه دیر گدازهامی باشد و فرآورده هایی که ازخاک نسوزساخته می شوند،حدود40 درصد از صنعت دیرگدازها را تشکیل می دهد و دیرگدازهای سنگین غیررسی، نظیر منیزیت، کرمیت و ترکیباتی نظیر آنها , 40 درصد دیگر این صنعت رادربرمی گیرد.

 

- سرامیکهای نوین:

دردهه های 80و90 میلادی مواد سرامیکی نوین بسیاری بوجود آمده اند،این مواد بخاطر خواص منحصربفردخود مورد توجه ویژه ای قرارگرفته اند ،این مواد بدلیل مقاومت حرارتی بالا، خواص مکانیکی مطلوب ،خواص الکتریکی ویژه وبخصوص مقاومت شیمیایی وخوردگی بسیار بالا بوجود آمده اند وپیش بینی رشد 300 درصدی آن تاسال 2010 میلادی بیانگر واقعیات زیادی می باشد.

- سرامیکهای اکسیدی خالص : باساختمانی یکنواخت وخواص مطلوب که به عنوان اجزاء الکتریکی ودیر گدازبکاربرده می شوند.

 

- سرامیکهای الکترواپتیکی (الکتریکی _ نوری): مانددنایوبیت لیتیم (LiNbo3) وتیتانات ،زیرکونات سرب اصلاح شده توسط لانتانیوم (PLZT) محیطی رافراهم می آورند که بوسیله آن علائم الکتریکی به نوری تبدیل می شوند.

 

- سرامیکهای مغناطیسی : باترکیبات مختلف ،که این مواد پایه قطعات حافظه مغناطیسی رادرکامپیوترهای بزرگ تشکیل می دهند, که مخصوصاً درکاربردهای الکترونیکی وبامیکروویوها (microwaves) و فرکانسهای بالا بسیار مناسب هستند.

 

- سرامیک های نیتریدی : برای برخی کاربردهای خاص وبخصوص درصنایع نظامی جهان بکاررفته اند.

 

-لعابهای سرامیکی : که بعنوان پوشش مطلوب فلز آلومینیوم تولید می شود وبصورت بخش مهمی ازصنعت معماری جهان درآمده اند.

 

- مواد مرکب : کامپوزیتها که بصورت فلزی وسرامیکی تولید شده واکنون درصنایع مدرن اتحادیه اروپاوآمریکا بسیار گسترش یافته اند .

 

- کاربیدهای سرامیکی : این سرامیکها باخواص منحصر بفرد تولید می شوند، مانندکاربید کلسیم وکاربید بورکه بعنوان مواد ساینده ازاهمیت ویژه ای درصنعت متالورژی جهان برخوردار هستند.

 

- بوریدهای سرامیکی : ازنظر استحکام ومقاومت اکسیده شدن دردرجه حرارتهای بالا دارای خواص منحصربفردی خواهند بودکه درصنایع تولیدفولاد جهان کاربردهای فراوانی رادارا می باشند.

 

- سرامیکهای فروالکتریکی: مانند تیتانات باریم بوجود آمده اند که دارای ثبات دی الکتریک بسیاربالائی بوده وبعنوان اجزاء الکترونیکی وبخصوص درساخت خازنها کاربرد زیادی دارند.

 

- شیشه های غیر سیلیکاتی : بدلیل ایجاد ساختار منحصر بفرددراین نوع ازسرامیکها ،برای انتقال اشعه مادون قرمز ، خواص ویژه نوری واسبابهای نیمه هادی ازاهمّیت بالایی درصنعت متالورژی برخوردارهستند.

 

- شیشه-سرامیکها: درصنعت سرامیک یک خانوده کامل ونوین ازموادی هستندکه ابتدا درحالت شیشه ای شکل داده شده اند وسپس بوسیله جوانه زنی ورشددانه ها درساختار متالورژیکی خود بصورت یک جسم کاملاً بلوری درمی آیند، الیاف سرامیکی بوجود آمده ازاین روش دارای استحکام بسیاربالایی هستندوبصورت پلی کریستال بوجود آمده اند که المانهای حرارتیSicمدتهای زیادی است که بدینصورت بکارمی روند،امادرسالهای اخیرالمانهائی ازجنس سیلیسیدهامانند Mosi2 بوجود آمده اندکه از 0C 1800تا 0C 2025 می توانند بکارروند.

 

- درتکنولوژی راکتورها ،ازمواد سرامیکی بصورت ذرّات سوخت هسته ای مانند UO2,UC,UC2,ThO2 استفاده مي شود.

 

- موادخاص :درقسمتهای مختلف توربین های گازی بکارمی روندوآزمایشات درچند ساله اخیر نشان داده که Sic و Si3N4 بهترین مواد برای ساخت قطعات مختلفی همانندتیغه های توربین می باشدکه دارای استحکام فشاری گرم بسیاربالایی می باشند وپس ازکاربردهای طولانی مدت دردرجه حرارتهای بالا استحکام آنها بهیچ عنوان کاهش نمی یابد .

3. کامپوزیت ها

مهندسی:کامپوزیتها -مواد چند سازه ای یا کاهگل های عصر جدید.

کامپوزیتها (مواد چند سازه ای یا کاهگل های عصر جدید ) رده ای از مواد پیشرفته هستند که در آنها از ترکیب موادساده به منظور ایجاد موادی جدید با خواص مکانیکی و فیزیکی برتر استفاده شده است.اجزای تشکیل دهنده ویژگی خود را حفظ کرده در یکدیگر حل نشده و با هم ممزوج نمی شوند.استفاده از این مواد در طول تاریخ نیز مرسوم بوده است مانند آجرهای گلی که در ساخت آنها از تقویت کننده کاه استفاده می شده است. هنگامی که این دو باهم مخلوط بشوند در نهایت آجرپخته بدست می آید که بسیار ماندگار تر و مقاوم تر از هر دو ماده اولیه یعنی گل و کاه است.

تقسیم بندی مواد کامپوزیت:

1)کامپوزیتهای زمینه سرامیکی. ( CMC )

2)کامپوزیتهای زمینه فلزی. ( MMC)

1)کامپوزیتهای زمینه پلیمری. ( CMC )

رایجترین دسته کامپوزیت های زمینه پلیمری هستند که بیش از 90 درصد مصرف جهانی کامپوزیت را به خود اختصاص داده اند.

فایبرگلاس‌ها یا الیاف شیشه متداولترین الیاف مصرفی کامپوزیت‌ها در دنیا و ایران است . انواع الیاف شیشه عبارتند از انواع E ، C ، S و کوارتز. ترکیب الیاف شیشه نوع E یا الکتریکی ، از جنس آلومینوبور و سیلیکات کلسیم بوده و دارای مقاومت ویژه الکتریکی بالایی است.الیاف شیشه نوع S ، تقریباْْ 40 درصد استحکام بیشتری نسبت به الیاف شیشه نوع E دارند. الیاف شیشه نوع C یا الیاف شیشه شیمیایی ، دارای ترکیب بور و سیلیکات کربنات دو سود بوده و نسبت به دو مورد قبل پایداری شیمیایی بیشتری بخصوص در محیط‌های اسیدی دارد. الیاف شیشه کوارتز ، بیشتر در مواردی که خاصیت دی‌الکتریک پایین نیاز باشد، مانند پوشش آنتن‌ها و یا رادارهای هواپیما استفاده می‌شوند.

نقاط قوت کامپوزیتها:

وزن کم این مواد در عین بالا بودن نسبت مقاومت به وزن آنها (حتی تا 15 برابر برخی از فولادها )

مقاومت بالا نسبت به خوردگی.

وجود روش های مختلف ساخت و امکان تولید اشکال پیچیده و متنوع.

موارد کاربرد کامپوزیت:

1)صنعت هوا-فضا:ساخت بدنه هواپیما .ساخت پره های توربین بادی و پره های هلی کوپتر.پوشش رادار هواپیما.

2)صنعت نفت وگاز:به منظور ترمیم و تقویت سازه های فرسوده و ترمیم لوله های فرسوده نفت و گاز -.عایق توربین.(کامپوزیت ها با توجه به ساختار شبکه ای و طولی ای که دارند گرما را فقط در جهت طولی منتقل می کنند و نه عرضی بنابر این به عنوان عایق گرما برای دیواره توربین ها مناسب می باشند.-نقل قول از دکتر مظاهری رئیس گروه آیرودینامیک وپیشرانش دانشکده هوا-فضای شریف.)

3)صنایع دریایی:ساخت بدنه کشتی و تاسیسات فرا ساحلی.

4)صنعت ساختمان:پوشش کف -نما-سقف و برج های خنک کننده.

5)صنعت خودرو سازی:ساخت خودره ای سبک و در نتیجه کم مصرف تر.

آشنایی پروژه هایی در مورد کامپوزیت که در ایران در حال انجام است:

1) گروه كامپوزيت و چسب -پژوهشگاه پلیمر وپتروشیمی ایران:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

2)ساخت هواپیمای 4 نفره تمام کامپوزیت فجر 3 در شرکت هواپیمایی فجر.

3)مقاوم سازی پالایشگاه نفت آبادان، پل تقاطع اتوبان شهید همت و اتوبان شیخ فضل الله نوری و نیز دو پل راه آهن در استان یزد.

4) مقاوم سازی سطح خارجی بتون با استفاده از مواد کامپوزیتی :این طرح توسط موسسه کامپوزیت ایران به عنوان اختراع به ثبت رسیده است.

به گفته دکتر مهرداد شکریه رئیس موسسه کامپوزیت ایران : در این روش لایه‌هایی از الیاف شیشه یا کربن به ضخامت 3/0 میلیمتر با استفاده از یک رزین مثل اپوکسی روی سازه بتونی کشیده می‌شود و به این ترتیب میزان مقاومت بتون 3 برابر خواهد شد.

مصرف سرانه مواد کامپوزیتی در کشور :

مصرف سرانه مواد کامپوزیتی در کشور یک دهم سرانه مصرف در کشورهای پیشرفته است و سالانه بیش از 6 میلیون تن مواد کامپوزیتی به ارزش 145 میلیارد دلار در صنایع مختلف جهان مصرف می‌شود. دکتر مهرداد شکریه، رئیس موسسه کامپوزیت ایران با اعلام این مطلب افزود: سرانه مصرف کامپوزیت در کشورهای پیشرفته جهان 3 کیلوگرم است در حالی که این سرانه در کشور ما تنها 3/0 کیلوگرم است.به گفته عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ایران از نظر سرانه مصرف مواد کامپوزیتی، همرده کشورهای آسیایی قرار دارد. وی با اشاره به این که علت پایین بودن سرانه مصرف مواد کامپوزیتی در این قاره وسعت این قاره و نیز وجود کشورهای فقیر در این منطقه است، در عین حال از کشور ژاپن با سرانه 5/4 کیلوگرم در سال به عنوان نمونه‌ای از یک کشور آسیایی پیشرفته با مصرف سرانه مواد کامپوزیتی بالا نام برد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...