رفتن به مطلب

اختلالات روانی زنان را بیش از مردان تهدید می کند


ارسال های توصیه شده

در کشور ما طبق آخرین بررسی ها شیوع اختلالات روانی در مردان ۱۶ و در زنان ۲۶ درصد است.

 

به گزارش مهرخانه: دکتر عباسعلی ناصحی مدیر دفتر سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با مهرخانه در خصوص شیوع اختلالات روانی در زنان گفت: شیوع اختلالات روانی در برخی موارد در زنان بیشتر و در سایر موارد میزان این شیوع در مردان و زنان یکسان است.

 

 

وی ادامه داد: شایع ترین اختلالات روانی، اختلالات افسردگی و اضطرابی است که میزان شیوع آن در زن ها بیشتر از مردان است. بر اساس آمارهای جهانی درصد شیوع اختلال افسردگی اساسی که مهمترین نوع افسردگی است در زنان ۲۶ و در مردان ۱۶ درصد است. اکثر اختلالات اضطرابی از جمله اختلال اضطرابی منتشر نیز در زنان شایع تر از مردان است.

 

 

ناصحی در ادامه افزود: در کشور ما طبق آخرین بررسی ها شیوع اختلالات روانی در مردان ۱۶ و در زنان ۲۶ درصد است. وی با بیان اینکه اختلاف ۱۰ درصدی شیوع اختلالات روانی میان زنان و مردان بستگی به علل و عوامل مختلفی دارد تصریح کرد: تفاوت های هورمونی در زنان و مردان به شیوع این اختلالات دامن می زند و هورمون های جنسی زنانه در ابتلا به افسردگی نقش دارد.

 

 

وی تفاوت ساختار شخصیتی زن و مرد را به عنوان دلیل دیگر معرفی کرد و گفت: ساختار شخصیتی زنان به شکلی است که آن ها زودتر دچار افسردگی می شوند و ناگفته نماند که زنان بیشتر در معرض آسیب های اجتماعی و استرس هستند و همین مسئله بروز افسردگی را تشدید می کند.

 

 

مدیر دفتر سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت افزود: دلیل دیگر این است که زنان در جوامع صنعتی مسئولیت های متفاوت از جمله مسئولیت خانه داری، مسئولیت تربیت و رسیدگی به وضعیت تحصیلی فرزندان، مسئولیت شغل هایی بیرون از خانه و حتی در برخی موارد مسئول مراقبت از والدین پیر خود یا والدین همسرشان را دارند و این مسئولیت های متعدد باعث ایجاد اضطراب و در نهایت افسردگی می شود.

 

 

ناصحی با اشاره به اینکه مسئله استرس های دوران بارداری و شیردهی متاثر از تغییرات هورمونی در ابتلای زنان به افسردگی نقش دارد، گفت: زنان ناراحتی خودشان را بیشتر از مردان نشان می دهند یعنی ممکن است شیوع اختلالات روانی در زنان و مردان ۱۰ درصد نباشد؛ اما زنان افسردگی خودشان را بیشتر نشان می دهند و مردها کمتر بیان می کنند.

 

 

وی تاکید کرد: سوء مصرف مواد در کاهش افسردگی نقشی ندارد و تحقیقات نشان داده شده که بسیاری از کسانی که سوء مصرف مواد داشته اند، دچار افسردگی نیز هستند.

 

 

وی به عوارض داروهای ضد افسردگی اشاره کرد و گفت: برخی عوارض این دارو ها مثل خواب آلودگی یا بی خوابی، افزایش یا کاهش اشتها، ناراحتی معده، حساسیت پوستی و خشکی دهان در زن و مرد مشترک است؛ اما بعضی از عوارض مثل اختلال در عادت ماهیانه، حجیم شدن و ترشح از سینه ها به طور خاص در زنان دیده می شود.

 

 

وی با بیان اینکه ارائه خدمات سلامت زنان در طرح پزشک خانواده در نظر گرفته شده است، گفت: حدود ۲۵ سال است که خدمات سلامت روان در کشور ارائه می شود. در طرح پزشک خانواده نیز این روند ادامه دارد و علاوه بر آن هر پزشک خانواده می تواند با یک یا چند دفتر روانشناسی بالینی ارتباط داشته و مواردی که از نظر سلامت روان نیاز به پیگیری و مراقبت دارند به این روانشناسان بالینی ارجاع دهد.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...