رفتن به مطلب

تولید نقاط کوانتومی گرافنی با استفاده از الماس


azarafrooz

ارسال های توصیه شده

محققان دانشگاه ایالتی کانزاس به حل مشکل تولید نقاط کوانتومی گرافنی با شکل و اندازه کنترل شده در مقیاس بالا نزدیک شدند. این موفقیت می‌تواند انقلابی در صنعت الکترونیک و اپتوالکترونیک ایجاد کند.

 

این محققان صفحات گرافن را با استفاده از یک چاقوی الماسی به‌صورت قطعات نانومتری برش دادند. سپس این قطعات که به‌عنوان ماده اولیه در ساخت نقاط کوانتومی گرافنی به‌کار می‌روند، ورقه ورقه شده و به صفحات بسیار کوچک کربنی با شکل و اندازه کنترل شده تبدیل شدند.

 

نانومواد حاصل پتانسیل کاربردی زیادی در فناوری نانو دارند. گرچه تاکنون محققان بسیاری انواع نقاط کوانتومی را تولید کرده‌اند، ولی این گروه توانستند نقاط کوانتومی گرافنی را با ساختار کنترل شده تولید کنند. با کنترل شکل و اندازه این ذرات، می‌توان خواص گرافن را در کاربردهای متنوع از قبیل پیل‌های خورشیدی، الکترونیک، رنگ‌های نوری و نشانگرهای زیستی کنترل کرد.

 

به‌علت اثر لبه و محدودیت کوانتومی، شکل و اندازه نقاط کوانتومی، خواص نوری، مغناطیسی و شیمیایی آنها را تعیین می‌کند. ولی این محققان به کمک میکروسکوپ الکترونی عبوری با کیفیت بالا (HRTEM) همچنین شبیه‌سازی نشان دادند که لبه‌های ساختارهای تولید شده کاملاً صاف و صیقلی هستند.

 

نتایج این پژوهش در شماره اخیر مجله Nature Communications منتشر شده است.

ستاد توسعه فناوری نانو

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...