رفتن به مطلب

بررسی تخصصی گوشی Motorola MILESTONE - بخش اول


RezaMTJAME

ارسال های توصیه شده

با سلام.:icon_pf (44):

این قسمت کلاً توضیحه خوب دیگه من زیاد حرف نمیزنم و اصل مطلب::ws3:

************************************

برگرفته از سایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

************************************

بررسی گوشی Motorola MILESTONE

تاکنون شاهد عرضه گوشی های زیادی بوده ایم که به سیستم عامل آندروید مجهز بوده اند اما هیچکدام از آن ها به اندازه Motorola MILESTONE از قابلیت های کاملی برخوردار نبوده اند.به نظر می رسد که Motorola با عرضه MILESTONE قصد دارد این بخش از بازار را به تسخیر خود درآورد و استقبال گرم کاربران نوید روزهای خوش و تولدی دوباره را برای آن ها به همراه دارد.شاید توسل به آندروید آخرین راهی بود که برای آن ها باقی مانده بود و به همین دلیل MILESTONE را می توان آغاز مسیری طولانی برای Motorola تلقی کرد.

1.jpg

2.jpg

 

بنابراین ، Motorola با هیاهوی زیادی به بازار گوشی های تلفن همراه بازگشته است و MILESTONE را که مجهز ترین گوشی آندرویدی عرضه شده تا به امروز است ، برای ما و شما به ارمغان آورده است.Google Nexus One و Motorola DROID اکنون باید خود را آماده رقابت با رقیب بسیار قدرتمندی کنند.

*****************************************

 

ویژگی های کلیدی

 

 

پشتیبانی چهاربانده از GSM و پشتیبانی سه بانده از 3G

 

پشتیبانی از HSDPA با سرعت 10.2 مگابیت بر ثانیه و HSUPA با سرعت 5.76 مگابیت بر ثانیه

 

صفحه نمایش 3/7 اینچی تمام لمسی خازنی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن WVGA(480 x 854 پیکسل)

 

سیستم عامل آندروید v2.0 با پشتیبانی از پیمایش حرکتی و بزرگنمایی با نیشگون گرفتن صفحه نمایش(pinch Zooming)

 

باریک ترین گوشی کشویی مجهز به صفحه کلید کامل QWERTY

 

کیفیت ساخت فوق العاده

 

پردازنده 600 مگاهرتزی ARM Cortex A8 ، شتاب دهنده گرافیکی PowerVR SGX و 256 مگابایت حافظه RAM

 

دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس اتوماتیک ، فلاش دوگانه LED و قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی تصاویر

 

ضبط ویدیویی تصاویر با رزولوشن D1(720 x 480 پیکسل) و نرخ 24 فریم بر ثانیه Wi-Fi و GPS با پشتیبانی از عملکرد AGPS

 

حافظه داخلی 133 مگابایتی ، اسلات کارت حافظه microSD و عرضه شدن گوشی به همراه یک کارت حافظه هشت گیگابایتی

 

سنسور شتاب سنج و نزدیکی

 

سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری

 

پورت microUSB (برای شارژ گوشی) و بلوتوث استریو v2.1

 

 

نقاط ضعف اصلی

 

 

عدم پخش فایل های ویدیویی با فرمت DivX/XviD

 

عدم پشتیبانی از شماره گیری هوشمند و شماره گیری صوتی

 

رابط شلوغ و نامرتب دوربین و قابلیت های محدود آن

 

نبود نرم افزاری رایگان برای مقصدیابی GPS

 

عدم پشتیبانی از فایل های فلش در مرورگر وب

 

عدم تجهیز گوشی به رادیو FM

 

به سختی می توان امکان و قابلیتی را پیدا کرد که اثری از آن در میان مشخصه های Motorola MILESTONE دیده نشود . بنابراین باید خودمان را برای یک بررسی هیجان انگیز آماده کنیم.در بررسی نمونه اولیه گوشی احساس بسیار خوبی نسبت به MILESTONE داشتیم.و حالا امیداوارم که بررسی کامل و مشروح این گوشی هم به چنین پایانی ختم شود.

 

با در نظر گرفتن نرخ فروش ، از نقطه نظر یک کاربر، گوشی بسیار خوب عمل می کند.اما موفقیت کوتاه مدت برای موتورولا کافی نیست چراکه این شرکت نه سرمایه و نه زمان کافی را برای عرضه گوشی دیگری پیش از رقبا در اختیار ندارد.بنابراین Motorola می خواهد MILESTONE تا ماه ها پس از عرضه اش در صدر جدول های فروش باقی بماند و زمان کافی را در اختیار آن ها بگذارد.

3.jpg

 

 

4.jpg

 

Motorola DEXT بعنوان پیشاهنگ این گروه عملکردی منطقی داشت اما اکنون باید تهاجم جدی دیگری را از طرف MILESTONE تحمل نماید.حالا جانشین مناسب و شایسته ای برای این گوشی عرضه می شود .

 

همانند بررسی های پیشین ، این بررسی را هم با بررسی سخت افزاری و ارگونومی Motorola MILESTONE در قسمت بعد ادامه خواهیم داد.

 

 

محتویات جعبه

 

 

Motorola MILESTONE در جعبه ای ساده عرضه می شود . گرچه این جعبه سرشار از لوازم جانبی برای گوشی نیست اما تمام لوازم اساسی و ضروری را پوشش می دهد. یک کارت حافظه microSD با گنجایش هست گیگابایت در این جعبه قرار داده شده است که بیش از آن چیزی است که اغلب کاربران حتی به آن نیاز پیدا خواهند کرد.

 

یک هدست یک تکه هم در درون این جعبه دیده می شود که گرچه از کیفیت فوق العاده ای برخوردار نیست اما می تواند وظیفه اش را به خوبی به انجام برساند.احتمالا دوستداران موسیقی و علاقمندان به آن ، هدست دیگری را برای جایگزین کردن هدست عرضه شده بر می گزینند اما برای این کار باید قید کنترل های از را ه دورهای روی هدست را بزنند.

5.jpg

 

6.jpg

کابل microUSB هم در بین لوازم عرضه شده در این جعبه به چشم می خورد و نیازی نیست که آن را به صورت جداگانه خریداری نمایید. برای عرضه این کابل هیچ امتیازی را برای Motorola در نظر نمی گیریم اما عدم عرضه چنین چیزی با گوشی پیشرفته همانند MILESTONE واقعا تاسف آور بود.

آخرین وسیله عرضه شده در این جعبه یک شارژر است. البته یک سی دی محتوی نرم افزار همگام سازی و همین طور یک راهنمای سریع کار با گوشی هم در این جعبه دیده می شود.

نمای 360 درجه ای از Motorola MILESTONE

با ابعادی معادل 13.7*60*115.8 میلی متر Motorola MILESTONE مسلما از اندازه کوچکی برخوردار نیست اما واقعا با صفحه کلید QWERTY کشویی و صفحه نمایش بزرگ این گوشی ، نمی توان انتظاری جز این از آن داشت.

Motorola به دنبال این است که شکل خاصی از گوشی های آندرویدی را تولید کند. قسمت کشویی گوشی با توجه به خط تقارن، قسمت پایینی گوشی را کاملا پوشش نمی دهد. گرچه احساس می کنیم همه چیز نسبت به G1 از سازماندهی بهتری برخوردار است.

حتی بدون استفاده ازکلیدهای 4 جهته در صفحه کلید QWERTY هم به راحتی می شد گوشی را اداره کرد و به نظر نمی رسد استفاده از آن ها در این بخش تفاوت چندانی برای کاربر ایجاد کند.

 

8.jpg

7.jpg

MILESTONE وزنی 165 گرمی دارد که می توان آن را در همان حدی دانست که باید از چنین گوشی هایی انتظار داشت.در واقع ،با به کارگیری فلز در بدنه گوشی ، حتی اگر وزن آن از این حد هم فراتر می رفت نباید اعتراضی به آن می کردیم.

 

 

صفحه نمایش عالی

 

 

طراحی Motorola MILESTONE هم بسیار جالب توجه است. در کل گوشی احساس استحکام خوبی به کاربر منتقل میکند و پشت لاستیکی گوشی علاوه بر این که آن را جذاب تر می کند، باعث می شود که آسان تر بتوان آنرا در دست جای داد.البته صفحه نمایش 3/7 اینچی گوشی در نمای جلویی آن هم اصلا بد به نظر نمی رسد. این صفحه نمایش خازنی با پشتیبانی از رزولوشن بالا باعث خواهد شد که بسیاری از کاربران از اینکه این گوشی را دارند به خود افتخار کنند.

 

شاید طراحی قسمت پایینی صفحه نمایش بهایی است که باید به دلیل استفاده از آندروید پرداخته می شده است اما با این وجود راه حل چندان مناسبی برای آن در نظر نگرفته شده است. اگر تاثیراتی را که این قسمت بر طراحی گوشی دارد کنار بگذاریم ، نمی توان از مشکلاتی که در دستیابی به صفحه کلید مجازی و کلیدهای مجازی روی صفحه ایجاد می کند به سادگی گذشت.

 

صفحه نمایش 3/7 اینچی گوشی در حالت بسته بودن آن ، نمای جلویی MILESTONE را اشغال می کند. صفحه نمایش خازنی از بالاترین رزولوشن موجود در بازار480*854 پیکسل پشتیبانی می کند. کیفیت تصویر این صفحه نمایش هم با نمایش عمیق رنگ های تیره(اما نه به اندازه AMOLED ها) و روشنایی بالا، بسیار عالی است.

9.jpg

 

10.jpg

*****************************

ادامه دارد.......

:ws3:

لینک به دیدگاه

با سلام خدمت رئیس A1000A :a030:

باشه. چون خیلی طولانی بود به خاطر همین در نظر داشتم که چند قسمتی باشه. :icon_redface:

***************************************

:w16: ادامه بررسی تخصصی گوشی Motorola MILESTONE :w16:

***************************************

به دلیل اینکه Motorola MILESTONE نخستین گوشی تلفن همراه است که به Android نسخه 2 مجهز شده است ، بنابراین از 16 میلیون رنگ بخوبی پشتیبانی می کند و اثری از گسستگی رنگ ها در آن دیده نمی شود. محدودیت 65000 رنگی باعث می شد که از جذابیت گوشی های آندرویدی کاسته شود که شاید XPERAI X10 بیشترین صدمه را از این مشکل می بیند. اما اکنون این مشکل هم رفع شده است و حالا می توان بیشترین لذت ممکن را از گوشی های آندرویدی برد.

حساسیت صفحه نمایش هم بسیار بالاست اما چیزی غیر از این از صفحه نمایش های خازنی انتظار نمی رود. به دلیل اینکه نیازی به فشار دادن صفحه نمایش نیست حتی کوچکترین تماس ها هم برای ثبت دستوراتتان کافی خواهد بود. نمی توانید به همراه دستکش یا ناخن های بلند از این صفحه نمایش استفاده کنید اما این بهایی است که باید برای استفاده از این تکنولوژی بپردازید.

خوانایی صفحه نمایش Motorola MILESTONE در برابر تابش مستقیم نور آفتاب بسیار عالیست. در فضای باز ، این صفحه نمایش می تواند امتیازی نزدیک به امتیاز iPhone کسب کند.

طراحی

در زیر صفحه نمایش ، چهار کلید حساس به لمس به چشم می خورند که معمولا در گوشی های آندرویدی دیده می شوند.این چهار کلید ، کلیدهای بازگشت ، منو ، بازگشت به صفحه اصلی (Home) و جستجو هستند. این کلیدها حساس به لمس و بسیار حساس اند و به همین دلیل استفاده از آن و صفحه نمایش تفاوتی با هم ندارد.

11.jpg

 

 

12.jpg

 

 

کناره سمت چپ Motorola MILESTONE تقریبا خالیست و تنها پورت MicroUSB در آن دیده می شود. هیچ پوشش محافظی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار به داخل آن بر روی آن قرار داده نشده است .

14.jpg

 

15.jpg

 

13.jpg

 

در کناره سمت راست گوشی کلید شاتر دوربین و کلیدهای تنظیم صدا جای داده شده اند. کلید دوربین هم از اندازه و هم از بازخورد بسیار مناسبی برخوردار است اما کلیدهای تنظیم صدا کمی مسطح هستند و فشردن آن ها کمی دشوار است. البته نیازی به نگرانی نیست چراکه نمی توان این کلیدها را جزو کنترل های پرکاربرد گوشی دانست.

17.jpg

 

18.jpg

 

16.jpg

 

در کناره بالای گوشی کلید قفل صفحه نمایش / خاموش ،روشن و سوکت صوتی استاندارد 3/5 میلی متری گوشی قرار داده شده اند. این بار هم از هیچ پوشش برای این سوکت استفاده نشده است.

19.jpg

 

 

20.jpg

با باز کردن گوشی ، صفحه کلید QWERTY گوشی و کلید 4 جهته آن نمایان می شود. با وجود کلیدهای 4 جهته و کلید منو در این بخش می توانید در اغلب مواقع بدون اینکه نیازی به لمس صفحه نمایش داشته باشید ، با گوشی کار کنید.

21.jpg

 

22.jpg

استفاده از صفحه بسیار آسان است . این صفحه کلید از کلیدهای بزرگ و قابل لمسی طراحی شده است که اجازه تایپ سریع متون را برای شما مهیا می سازند. گرچه بدون قرار گرفتن کلید 4 جهته اوضاع بهتر از این می شد اما به هر حال باز هم فضای بسیاری در اختبار صفحه کلید قرار دارد.

مشکلی که در صفحه کلیدهای چهار ردیفه دیده می شود این است که هر کلید باید دو کاراکتر را در خود جای دهد. البته با وجود دو کلید Alt مجزا ، همیشه و به آسانی می توانید بین این کاراکترها جابجا شوید .

پشت Motorola MILESTONE لنز دوربین 5 مگاپیکسلی گوشی به همراه فلاش دوگانه آن را در خود جای داده است. در این بخش و در پایین کاور باتری ، اسپیکر گوشی هم دیده می شود.

24.jpg

 

 

25.jpg

 

 

23.jpg

 

 

با برداشتن کاور باتری ، باتری 1400 میلی آمپری گوشی که از نوع Li-Ion BP6X است نمایان می شود. اعلام شده است که این باتری تا 350 ساعت در حالت آماده به کار و 6/5 ساعت در حالت مکالمه دوام می آورد که بسیار خارق العاده است. با یکبار شارژ گوشی و استفاده شدید از آن(25 دقیقه مکالمه ، 50 دقیقه وبگردی با استفاده از Wi-Fi و ساعتی استفاده از سایر قابلیت های گوشی در هر روز)، این گوشی توانست تا دو روز دوام بیاورد.

26.jpg

 

27.jpg

اسلات کارت حافظه microSD هم در اینجا جای داده شده است اما متاسفانه امکان تعویض سریع کارت حافظه وجود ندارد. این به آن معناست که هر بار که نیاز به تعویض کارت حافظه داشته باشید ، باید گوشی را خاموش کنید. اما از طرف دیگر گوشی در اداره کارت های 16 گیگابایتی هیچ مشکلی ندارد.

کیفیت کلی ساخت Motorola MILESTONE بسیار عالیست و بدنه گوشی از دوام بسیار مناسبی برخوردار است. استفاده فراوان از فلز در بدنه گوشی مسلما موجب تاثیرگذاری بیشتر این گوشی خواهد شد که به نظر می رسد برای جاودانه ماندن ساخته شده است.

 

28.jpg

 

Android 2

شاید به کارگیری سیستم عامل آندروید دیگر خبر هیجان انگیزی نباشد اما Motorola MILESTONE نخستین گوشی تلفن همراهی است که از آخرین نسخه این سیستم عامل یعنی نسخه 2.0 استفاده می کند. بنابراین این گوشی این شانس را دارد که نسبت به رقبای خود در بازار ، مزیت هایی نرم افزاری داشته باشد.به روز رسانی به نسخه 2.0 به زودی به بسیاری از گوشی های دیگر هم راه خواهد یافت اما اکنون زمان به نفع Motorola MILESTONE سپری می شود.

نسخه جدید سیستم عامل Google قابلیت های جدیدی ارائه می دهد و مجموعه جدیدی از API ها را عرضه می کند که اجازه راهی شدن نرم افزارهایی بسیار مفیدتر به Google Market را مهیا می سازند. مرورگر وب و رابط دوربین به همراه بخش هایی چون بخش پیام رسانی ، دفترچه تلفن ، تقویم و صفحه کلید مجازی به روز شده اند .

گرچه رابط کلی کاربر شاهد تغییرات عمده ای در خود نبوده است.اثری از رابط MotoBLUR که برای Motorola CLIQ یا DEXT توسعه داده شده ، در این گوشی دیده نمی شود اما شاید این قابلیت هم با یک بسته به روز رسانی نرم افزاری به MILESTONE افزوده شود.

 

30.jpg

 

31.jpg

 

29.jpg

 

صفحه اصلی بخش اصلی رابط کاربری سیستم عامل آندروید است. این صفحه اصلی از سه بخش تشکیل می شود (البته به طور پیش فرض) و به شما اجازه می دهد که آیتم ها و نرم افزارهایی را که به وفور از آن ها استفاده می کنید و نیاز فراوانی به آن ها دارید را در صفحه اصلی جای دهید. بسیاری از ایتم ها را می توانید در این صفحات قرار دهید. از جمله این آیتم ها ، میانبرهایی به نرم افزارهای دلخواه ، پوشه ها و در نهایت ویدجت هاست.

 

33.jpg

 

34.jpg

 

32.jpg

 

پوشه ها می توانند میانبرها را به شکلی سازماندهی شده نگهداری کنند اما نمی توانید پوشه ها را در درون پوشه های دیگر جای دهید. هنوز هم می توان از آن ها با استفاده از ترفندهایی کوچک برای منظور های دیگر همانند لیستی برای تماس سریع با مخاطبان استفاده کرد. عکس مخاطب بعنوان میانبری به آن عمل می کند و تنها باید تعدادی از این عکس ها را در یک پوشه جای دهید.

البته چیز خاصی در این مورد وجود ندارد. با وارد شدن پوشه های پویا یا Live Folders، این بازی وارد بخش هیجان انگیزتری می شود. تفاوت اصلی پوشه های معمولی با این پوشه ها این است که آنها به طور خودکار می توانند محتویات را در درون خودشان جا دهند.

همه نوع لیستی را می توان در درون پوشه های پویا جای داد. برای مثال می توانید پوشه هایی از میانبرهای مخاطبان ، یا یک فید RSS داشته باشید و یا شاید پوشه ای داشته باشید که تمامی رستوران های موجود در یک منطقه را نشان دهد. پوشه های پویایی که از قبل در گوشی وجود دارند ، Contact With Phone Numbers و Starred Contacts هستند. این پوشه ها با مخاطبانی که در لیست Gmail تان دارید که به آنها شماره ای تخصیص داده شده است یا با ستاره علامت زده شده اند ، پر می شود.

آیتم دیگری که در صفحه اصلی آندروید دیده می شوند ، ویدجت ها هستند. سه ویدجت جدید به همراه Android 2.0 عرضه می شوند:تقویمی که با حساب کاربری Exchange قابل همگام سازی است، ویدجت Weather و ویدجت Power Control (که یک مدیر ارتباطات توانمند در صفحه اصلی گوشی است) ،این ویدجت ها را تشکیل می دهند. Power Control در Galaxy با نام Switchers عرضه شده بود و به همین دلیل نمی توان این ویدجت را چیز جدیدی دانست اما در عوض آ ن ها ویدجتی جدید برای کنترل نور صفحه نمایش به این رابط افزوده اند.

ویجت مخصوص جستجو، تغییراتی داشته است و اکنون مثل صفحه اصلی خود Google ، با تایپ کاراکترهایی از سوی شما ، پیشنهادهایی به نمایش در می آورد. این ویدجت می تواند در وب و یا در میان فایل های محلی گوشی به جستجو بپردازد . همچنین همانند نرم افزار Google در ایفون می توانید به جستجوی صوتی هم با استفاده از این نرم افزار بپردازید.

اگر از صفحه اصلی گوشی راضی نیستید ، چند جایگزین دیگر را می توانید در Google Market بیابید. هر کدام از آن ها گزینه های سازماندهی متفاوت و تعداد بیشتری از صفحات اصلی را در اختیار شما قرار می دهد.

یکی از مزیت های عمده سیستم عامل Android ناحیه نمایش یادآورها یا Notification Area است. این بخش نوار کوچکی است که در بالای صفحه قرار می گیرد و اطلاعات مربوط به وضعیت گوشی از قبیل وضعیت باتری ، قدرت آنتن دهی و چیزهای دیگری چون بلوتوث یا رویدادهای از دست رفته را نمایش می دهد. اما اگر شما این بخش را به سمت پایین بکشید لیستی از یادآورهای قبلی را هم مشاهده می کنید. به همین دلیل است که این بخش را notification area نامیده اند. با ضربه زدن به هریک از ایتم های موجود در این لیست یک اتفاق مرتبط با آن روی می دهد. برای مثال با ضربه ای روی اعلان نصب موفقیت آمیز نرم افزار می توانید نرم افزار را اجرا نمایید. یا با ضربه زدن روی اعلان مربوط به پایان دانلود فابل می توانید فایل مورد نظر را باز کنید.

به دلیل اینکه می توانید notification area را از هرجایی که نوار آن قابل مشاهده است باز کنید ، رویدادهای جدید تداخلی در کار شما بوجود نخواهند آورد. می توانید این نوار را تا جایی که می خواهید به پایین بکشید و جزئیات بیشتری از رویدادهای رخ داده را مشاهده نمایید. اگر این رویداد به توجه فوری شما نیازی نداشته باشد می توانید آنرا به جای خود برگردانید و به کارتان ادامه دهید.

 

35.jpg

 

برای نمایش داده شدن task Switcher در MILESTONE ، همانند سایر گوشی های مجهز به آندروید باید کلید Home را فشرده و نگاه دارید. در واقع ، Task Switcher واقعا نه به عنوان Task Switcher و نه به عنوان task manager عمل می کند . آندروید به طور خودکار نرم افزارها را اجرا کرده و می بندد. در هنگامی که منابع سیستمی رو به پایان است ، برنامه ای که بیش از همه غیرفعال بوده است ، بسته می شود اما در مرتبه آتی اجرای نرم افزار ، به همان شکلی که نرم افزار در هنگام بسته شدن بوده است ، به شما نمایش داده خواهد شد. این امر بیشتر مشابه این است که سیستم به جای بستن نرم افزار آنرا درون حافظه ذخیره می کند. Task Switcher امکان دسترسی به شش نرم افزاری که اخیرا استفاده شده اند را مهیا می سازد.

 

36.jpg

 

همانند کارکرد سریعی که آندروید بر روی پردازنده های 528 مگاهرتزی Qualcomm داشت ، بر روی پردازنده Cortex-A8 در MILESTONE هم با سرعت بسیار بالایی اجرا می شود. توسعه دهندگان و برنامه نویسان تلاش بسیاری در رفع مشکلاتی عملکردی و کارآیی گوشی صورت داده اند اما با استفاده از سخت افزار قدرتمند اکنون همه چیز بهتر از پیش است.

دفترچه تلفن بسیار خوب

دفترچه تلفن می تواند مقادیر زیادی از اطلاعات را در خود ذخیره کند. این نرم افزار به شما اجازه می دهد که شماره هایی برای خانه و محل کار ذخیره کرده و حتی برچسب های اختصاصی ایجاد نمایید.فیلدی برای اختصاص دادن آهنگ اختصاصی به مخاطب و همچنین درج ایمیل وی نیز در نظر گرفته شده است.

 

37.jpg

 

Android 2.0 قابلیت جدیدی بعنوان دستیابی سریع به مخاطبین عرضه کرده است. این به آن معناست که می توانید به مخاطب مورد نظر عکسی تخصیص داده و سپس از آن برای تماس با وی ، ارسال پیام و یا ایمیل به شخص مورد نظر تنها با استفاده از یک کلیک استفاده کنید.

 

38.jpg

 

39.jpg

 

ارتقا جدید دیگری که در نسخه جدید دیده می شود پشتیبانی از حساب های کاربری چندگانه برای ایمیل ها و همگام سازی با مخاطبان و از جمله همگام سازی با حساب های Exchange است.

می توانید اطلاعات مربوط به حساب کاربری IM هر مخاطب به همراه اطلاعات شخصی او چون آدرس پستی وی ، شغل و نام شرکت و یادداشت های اختصاصی برای وی را هم در دفترچه تلفن ذخیره نمایید .گزینه جالب دیگری هم وجود دارد که برای هدایت تماس های صوتی مخاطب به صندوق صوتی به کار می رود.

فیلدهای اطلاعاتی زیادی وجود دارد که به مخاطب می توان تخصیص داد و این گزینه ها با وجود تعداد زیادشان هنوز هم مرتب باقی می مانند. همه انواع این فیلدها بخوبی لیست شده اند و علامت + در کنار آنها برای افزودن یک فیلد از آن نوع به کار می رود. با فشردن علامت منفی موجود در زیر فیلد ، آن فیلد حذف خواهد شد.

 

42.jpg

 

43.jpg

 

40.jpg

 

41.jpg

 

در هنگام مشاهده مخاطبان جزئیات متنوعی در این بخش نمایش داده می شوند. در این بخش گزینه هایی چون برقراری تماس با مخاطب یا ارسال SMS/MMS به مخاطب هم به چشم می خورند. به دلیل اینکه هر شماره یک سطر را اشغال می کند ، براحتی می توان روی آن کلیک نمود.

ایمیل ها هم گزینه هایی چون گزینه های موجود برای شماره ها دارند. بقیه اطلاعات از هر نوعی که باشند در پایین آن نمایش داده می شوند.

می توانید یک مخاطب را با ستاره علامت بزنید تا در لیست مخاطبان مورد علاقه شما به نمایش درآید. در هر حساب کاربری Gmail هم گروه ویژه ای به چشم می خورد که Starred in Android نام دارد و مخاطبان علامت گذاری شده در آن جای می گیرند.

افزودن عکس به مخاطبان بسیار آسان است . هنگام انتخاب یک عکس یک ابزار برش نمایش داده می شود و می توانید عکس را از هرجایی که بخواهید برش بزنید. افزودن عکس به مخاطبان اثر جانبی دیگری نیز دارد. با قرار دادن میانبری از آن مخاطب روی صفحه اصلی ، عکس تخصیص داده شده به عنوان آیکن آن نمایش داده می شود.

جستجوی مخاطبین در دفترچه تلفن هم براحتی صورت می گیرد و تنها لازم است روی کلید search کلیک کنید . با کلیک بر روی این کلید ، جعبه مخصوص جستجو نمایان خواهد شد.

قابلیت های تلفنی

Motorola MILESTONE هیچ مشکلی در دریافت سیگنال ها و یا کیفیت صدا در حین مکالمه ندارد. صدا به اندازه کافی بلند است و بنابراین همیشه نیاز نیست که اندازه صدا را در حداکثر خود قرار دهید.

 

44.jpg

 

45.jpg

 

متاسفانه ، MILESTONE همانند سایر گوشی های مجهز به آندروید (البته غیر از HTC Hero) از شماره گیری هوشمند پشتیبانی نمی کند.شاید این برای یک گوشی تمام لمسی چندان بد نباشد ، اما با وجود صفحه کلید سخت افزاری ، عدم پشتیبانی از این قابلیت ،تاسف برانگیز است.

 

46.jpg

 

47.jpg

 

در آندروید ، دفترچه تلفن ، گزارش تماس ها و شماره گیر همه جزئی از یک نرم افزار هستند. با استفاده از پیمایش حرکتی می توانید در میان آن ها به جستجو بپردازید. البته امکان شماره گیری صوتی هم در این گوشی وجود ندارد.

با استفاده از سنسور نزدیکی Motorola MILESTONE در هنگامی که در حین مکالمه گوشی را به گوش تان نزدیک می کنید ، به طور خودکار صفحه نمایش را خاموش می کند. به همین دلیل احتمال لمس کلیدهای مجازی روی صفحه با چانه و یا گوش تان به حداقل می رسد.

گزارش تماس ها ، تماس های گرفته شده ، دریافت شده و از دست رفته را در یک لیست نمایش می دهد.

ما آزمون بلندی صدای معمول مان را بر روی Motorola MILESTONE هم انجام دادیم. گرچه MILESTONE نمایش خیره کننده ای در این بخش نداشت اما هنوز هم توانست امتیاز «خوب» را کسب کند که بدین معنی است که امکان از دست رفتن تماس ها در محیط های پر سر و صدا وجود دارد.

پیام رسانی

با یک نگاه می توان فهمید که بخش پیام رسانی SMS و MMS بسیار ساده است. هیچ پوشه ای در این بخش وجود دارد و تنها کلید New message در آن به چشم می خورد. گرچه همه چیز به این سادگی هم نیست و لیست سازماندهی شده ای از پیام های دریافتی تان به صورت حباب ها در زیر آن نمایش داده می شود.

مثل iPhone در هنگام مشاهده پیام ها، پیام جدید دریافت شده به انتهای آنها افزوده می شود . در پایین صفحه نمایش کلید ارسال و جعبه tap to Compose قرار دارند. شمارنده ای در سمت راست قرار دارد که نشان می دهد 16 کاراکتر یا کمتر از آن تا پر شدن محدودیت 160 کاراکتری فضا دارید. این قسمت تعداد پیام هایی را که پیام تان برای ارسال به آن ها تقسیم خواهد شد را هم نمایش می دهد.

نوآوری دیگری که Motorola MILESTONE آنرا عرضه می کند گزینه ای جدید است که تعداد پیام هایی را که در هر حباب قرار گرفته اند به شما نمایش می دهد. بعد از این که تعداد پیام ها از این مقدار تجاوز کند ، قدیمی ترین پیام ها حذف خواهند شد.

یکی دیگر از قابلیت های جدید و جذاب قابلیت جستجو است که به شما اجازه یافتن یک پیام خاص را از میان SMS ها و MMS های دریافتی می دهد.

ارسال پیام تا حدودی ناامید کننده است و حتی اگر صفحه کلید را هم پنهان کنید ، هنوز هم فضای کوچکی برای کار با متن در اختیارتان قرار دارد.

 

50.jpg

 

48.jpg

 

49.jpg

 

برای افزودن گیرندگان پیام ها تنها کافی است شماره یا نام مورد نظرتان را تایپ کنید و از میان مخاطبان پیشنهادی یکی را برگزینید. لیست گیرندگان با اسامی آنها نمایش داده می شود که بهبود قابل ملاحظه ای نسبت به v1.0 آندروید به حساب می اید ، چراکه در آن نسخه پیشین تنها شماره ها نمایش داده می شد.

 

52.jpg

 

53.jpg

 

51.jpg

 

هر پیام ارسال نشده به همراه Draft ها با نشان Draft قرمز رنگی علامت گذاری می گردند. نکته دوست داشتنی این بود که هر حباب متن را در جعبه های tap to compose ، حتی بدون ذخیره کردن یا ارسال آن نگه میدارد. گرچه نسبت به نسخه قبل ، بخش پیام های تحویل نشده حذف شده است.

اگر می خواهید که پیام خاصی را ویرایش کنید ، یا آنرا برای دیگری ارسال نماید یا حذفش کنید باید متن پیام را فشار داده و نگهدارید تا منویی نمایش داده شود. در این منو گزینه هایی هم برای نمایش جزئیات و کپی کردن متن پیام به چشم می خورد.

هنگامی که پیام جدیدی را دریافت می کنید ، تمام پیام های سابقی که از فرستنده آن پیام دریافت کرده بودید در بالای منوی پیام ها نمایش داده می شود . اینکه آخرین محاوره تان با شخص مورد نظر در چه زمانی روی داده است اصلا اهمیتی ندارد.

با فشردن و نگهداشتن انگشت تان در بخش tap to compose ، گزینه هایی چون Cut ، Copy و Paste نمایش داده می شوند . می توانید متن کپی شده را در هر نرم افزار دیگری چون ایمیل ها ، یادداشت ها ، چت ها و... paste کنید . همین طور عکس این کارکرد نیز امکان پذیر است.

تبدیل یک SMS به MMS کاملا منطقی و اسان صورت می پذیرد. هنگامی که محتویات چندرسانه ای به پیام تان بیافزایید، پیام به طور خودکار به MMS تبدیل می شود. می توانید تنها به افزودن عکس یا فایل های صوتی اکتفا کنید یا اگر خواستید می توانید از ویرایشگر اختصاصی MMS هم استفاده کنید.

و اما بخش ایمیل ،مهم ترین تغییر حاصل شده در نرم افزار Gmail ،عملکردهای گروهی است که اجازه بایگانی ، برچسب گذاری یا حذف چند ایمیل را به طور همزمان برای کاربر مهیا می سازد.

همچنین نرم افزار استاندارد ایمیل هم وجود دارد که می تواند چندین حساب کاربریPOP یا IMAP را به طور همزمان مدیریت نماید. هنوز هم می توانید به پیام هایی که آنلاین ایجاد شده اند در فولدرهای اصلی شان، در کنار پیام هایی که در inbox ، drafts و یا Sent قرار دارند دست پیدا کنید.

پوشه ها در یک ساختار درختی سازماندهی شده اند. با یک کلیک روی پوشه مشخصی محتویات آن نمایش داده می شود و با کلیکی دیگر، این بخش بسته می شود.

قابلیت جدید دیگری که توسط Android 2.0 عرضه شده است صندوق عمومی پیام ها یا Common Inbox است که تمامی پیام ها فارغ از نوعشان را در یک پوشه منفرد به نمایش در می آورد و بنابراین نیازی نیست برای بررسی پیام های جدید یک به یک این پوشه ها را جستجو کنید. اینبار از Exchange هم پشتیبانی بعمل می آید.

Google Talk بخش پیام رسانی فوری را در Motorola MILESTONE اداره می کند. شبکه G-Talk با برخی دیگر از شبکه های معروف دیگر چون Pidgin ، Kopete ، iChat و Ovi Contacts سازگار است.

رابط کاربری Gmail و بخش عمومی ایمیل ها کمی با تغییر آیکن ها و منوها بهتر شده است.

مسلما بهترین راه درج متن در هنگام استفاده از Motorola MILESTONE استفاده از صفحه کلید سخت افزاری QWERTY است . اگر تمایلی به استفاده از این صفحه کلید در هر بار درج متن ندارید می توانید از صفحه کلید مجازی Android 2.0 که تغییراتی را در جهت بهتر شدن طرح بندی برای به حداقل رسیدن فشارها و افزایش سرعت تایپ شاهد بوده است ، استفاده کنید. با توجه به پشتیبانی گوشی از فناوری مالتی تاچ می توانید مطمئن باشید که در هنگام تایپ سریع با دو انگشت هیچ کدام از کارکترهای تایپ شده تان ، نادیده گرفته نخواهد شد.

 

54.jpg

 

گالری

گالری به طور خودکار عکس ها و ویدیوها را بدون در نظر گرفتن مکان ذخیره سازی آن ها می یابد. عکس ها و ویدیوهایی که در پوشه های جداگانه ذخیره شده اند در پوشه های مجزایی در گالری قرار می گیرند و به طور خودکار نام آنها همنام با همان پوشه خودشان انتخاب می گردد . این امر کار کردن با گالری را بسیار اسان کرده و می توانید مانند file manager با آن کار کنید.

Android 2.0 در Motorola MILESTONE حالت نمایش جدید عرضه می کند که تقریبا جذاب است.

 

56.jpg

 

57.jpg

 

55.jpg

 

البته گالری از کنترل های حرکتی چون حرکت در میان عکس ها و یا panning با استفاده از حرکت انگشتان پشتیبانی می کند و به همین دلیل می توانید بدون بازگشت به حالت نمایش پیش فرض در میان عکس ها به پیمایش بپردازید. با کشیدن انگشت تان بر روی صفحه به سمت چپ یا راست می توانید به عکس پیشین و یا عکس بعدی حرکت کنید.

با توجه به پشتیبانی Motorola MILESTONE از فناوری مالتی تاچ ، این گوشی از pinch Zooming یا بزرگنمایی با نیشگون هم پشتیبانی می کند. البته نمی توانید با استفاده از ضربات دوگانه بر روی عکس ، روی آن زوم کنید.

اشکال قابل توجهی که در گالری دیده می شد ، ناتوانی آن برای بزرگنمایی عکس ها در حالت صد در صد بود . این مشکل باعث می شود تصور کنید که عکس ها از جزئیات کافی برخوردار نیستند اما با انتقال دادن آن ها به رایانه و مشاهده کردن عکس ها در آن ، حقیقت آشکار می شود.شما عکس اصلی را در گالری مشاهده نمی کنید بلکه عکسی که اندازه آن کاهش یافته است به شما نمایش داده می شود.

اما از طرف دیگر دو ارتقای مهم در نسخه جدید این سیستم عامل دیده می شود. این بار اجازه انتخاب چندگانه فایل ها را در اختیار دارید که باعث می شود بتواند فایل ها را به صورت گروهی Cut ، Copy ، Paste کنید و اینکه آن ها را به صورت گروهی با بلوتوث انتقال دهید.هیچ کدام از این دو قابلیت ، قابلیت های خیره کننده و جدیدی در دنیای گوشی های تلفن همراه به شمار نمی روند اما به هر حال آنها تغییرات عمده ای در آندروید محسوب می شوند.

پخش کننده ویدیویی

تماشای فایل های ویدیویی در آندروید کار بسیار مشکلی بود ،در آغاز هیچ نرم افزاری برای این منظور در نظر گرفته نشده بود و شما باید به هک ها و ترفندهای زیادی برای مشاهده فایل های 3gp که به ایمیل ها الصاق شده بودند ، اتکا می کردید. با عرضه HTC magic ، فایل ها از طریق گالری قابل اجرا بودند اما هنوز هم هیچ نرم افزار اختصاصی بدین منظور عرضه نشده بود.

تصور می کنیم اکنون یک پخش کننده ویدیویی واقعی در اختیار کاربران قرار گرفته است و این بار این نرم افزار واقعا ارزش استفاده کردن را داراست. خود پخش کننده ویدیویی بسیار ساده است و قابلیت های محدودی عرضه می دارد.

 

58.jpg

 

59.jpg

 

با کلیک بر روی آیکن پخش کننده ویدیویی لیستی از ویدیوهای در دسترس در گوشی به شما نمایش داده می شود. در هنگام پخش ویدیوها کنترل هایی چون Play/pause ، previous و next در اختیار شما هستند و با کشیدن نوار پیشرونده می توانید در آنها به جلو وعقب حرکت کنید.

پشتیبانی از فرمت های ویدیویی هم محدود است و نشانی از پشتیبانی از فرمت های DivX/XviD دیده نمی شود. از H.264 بخوبی پشتیبانی می شود و فرمت های پشتیبانی شده در آن بدون هیچ مشکلی پخش می شوند.اما هنوز هم با توجه به صفحه نمایش بزرگ MILESTONE صرف وقت برای تبدیل ویدیوها مطمئنا ارزش خاص خود را دارد. با این وجود برای گوشی چنین توانمندی ، پخش نکردن ویدیوهای تبدیل نشده و پشتیبانی محدود از فرمت های ویدیویی ناامید کننده است.

پخش کننده موسیقی

متاسفانه پخش کننده موسیقی در Android 2.0 شاهد هیچ به روز رسانی ای نبوده است. اشتباه نکنید . Motorola MILESTONE به خوبی فایل های صوتی شما را اداره می کند اما قطعا جا برای بهبود وجود داشته است.

 

62.jpg

 

63.jpg

 

60.jpg

 

61.jpg

 

صفحه اصلی پخش کننده موسیقی چهار کلید بزرگ دارد که چهار روش اصلی جستجو در بین آهنگ ها را برای کاربر مهیا می کند. این روش ها ، امکان جستجو با استفاده از نام خواننده ، عنوان البوم ، نام آهنگ و یا لیست های پخشی را که ایجاد کرده اید را به شما خواهند داد.

عملکرد پخش کننده موسیقی تغییر چندانی نکرده است. این نرم افزار قابلیت جالب توجهی دارد که اجازه جستجوی سریع آهنگ را با پایین نگهداشتن انگشت تان روی آهنگ در Google یا YouTube را برای کاربر مهیا می سازد. بهتر اینکه ؛ نتایج جستجوی YouTube مستقیما در نرم افزار مربوطه آن نمایش داده می شوند.

 

64.jpg

 

65.jpg

 

علاوه بر جستجوی تدریجی برای یافتن یک آهنگ خاص می توانید از یک لغزنده الفبایی که در سمت راست لیست نمایش داده می شود ، برای جستجو استفاده کنید.

هنوز هم نواقصی در نرم افزار پخش کننده موسیقی به چشم می خورد . برای مثال نه از اکولایزر و نه از Visualization در این نرم افزار خبری نیست.

کیفیت صدای متوسط

کیفیت صدای Motorola MILESTONE با در نظر گرفتن قیمت آن ؛تقریبا ناامید کننده است. گرچه نقص بزرگی در این بخش مشاهده نمی شود اما این گوشی در اغلب بخش ها متوسط و یا بدتر از متوسط عمل می کند.

پاسخدهی عالی به فرکانس ها احتمالا بهترین بخش خروجی صدای MILESTONE است. این عامل در تمامی بخش ها عالیست و MILESTONE یکی از بهترین هایی است که تابحال در این بخش دیده ایم.

متاسفانه دامنه پویا و مکالمه متقابل همانند سطح نویز چندان رضایت بخش نیستند. تغییر شکل فرکانسی هم خوب است و نگرانی در این مورد وجود ندارد اما می شد عملکردی بهتر را هم در این بخش شاهد بود.با اینهمه ، خروجی صدای MILESTONE در کل بد نیست اما به اندازه عملکرد گوشی در سایر بخش ها ، هم خوب نیست.

 

66.jpg

 

دوربین پنج مگاپیکسلی خوب

Motorola MILESTONE به یک دوربین 5 مگاپیکسلی که قادر است عکس هایی با حداکثر رزولوشن 1936*2592 پیکسل ثبت نماید ،مجهز است که به یک فلاش LED دوگانه هم تجهیز شده است. OHA در نهایت تصمیم گرفته است که قابلیت هایی را به رابط کاربری دوربین در Android 2.0 بیافزاید.

قابلیت های جدید ، امکاناتی چون پشتیبانی از فلاش (که ظاهرا Samsung galaxy از راه اندازی هایی که توسط خود سامسونگ توسعه داده شده بود برای این منظور بهره می برد) ، زوم دیجیتال ، حالت های صحنه ، تراز سفیدی ، جلوه های رنگی و حالت فوکوس ماکرو را در بر می گیرند.

خوب مشخصا این امکانات فراتر از امکاناتی که دیگر تولید کنندگان در اختیار کاربران شان قرار می دهنده نیست و حتی جز قابلیت های قدیمی محسوب می شوند اما به هر حال برای جامعه آندروید این یک جهش بزرگ رو به جلو محسوب می شود. گذشته از این ،برای افزودن قابلیت های دیگر باید به این سیستم عامل زمان داد.

رابط کاربری دوربین بسیار عالی است و جای هیچ حرفی را باقی نمی گذارد. تمامی گزینه ها در یک بخش کشویی در سمت چپ منظره یاب قرار داده می شوند که می توانید با کشیدن انگشت و یا فشردن کلید منو آن را باز کنید.با توجه به اینکه گزینه های معدودی در دسترس کاربران است دلیل تخصیص ندادن میانبرهایی اختصاصی به این قابلیت های مبهم است.

 

69.jpg

 

70.jpg

 

67.jpg

 

68.jpg

 

تنها چیزهایی که همیشه بر روی صفحه در دسترس هستند ، گزینه ای برای تغییر حالت دوربین از عکاسی به فیلمبرداری و بالعکس، کلید مجازی شاتر و میانبری به گالری است که در گوشه پایین سمت راست دیده می شود.

به هر حال، اگر بخواهیم در مورد دوربین خود Motorola MILESTONE سخن بگوییم، باید به کیفیت خوب عکس های این دوربین اذعان کنیم. این عکس ها از سطح جزئیات بالایی برخوردارند ، رنگ ها اشباع شده اند و در کل عکس ها بسیار خوب هستند.

گرچه باید به سطح بالای نویزها و مصنوعاتی که در اثر وضوح سازی بیش از حد ایجاد می شوند هم اشاره کنیم. کاهش شدید نویزها باعث از بین رفتن برخی جزئیات عکس شده و باعث مصنوعی دیده شدن ناحیه هایی در آن می گردد. کناره های ناهموار عکس ها هم نشان می دهند که Motorola هنوز هم باید بر روی این بخش کار کند و فاصله زیادی تا بهترین های این بخش بازار دارد.

ضبط ویدیویی D1 در سرزمین آندروید

ضبط ویدیویی Motorola MILESTONE در زمره بهترین های ضبط ویدیویی است که تا به حال در گوشی های آندروید شاهد بوده ایم. رزولوشن 480*720 D1 و نرخ 30 فریم بر ثانیه نشان دهنده کیفیت بالای این ویدیوهاست و به نظر نمی رسد کاربران به کیفیت بالاتری نیاز پیدا کنند.

رابط کاربری دوربین فیلمبرداری هم بسیار مشابه دوربین عکاسی است و تنها تفاوت این است که تنظیمات کمتری در اینجا در دسترس است. می توانید کیفیت ویدیوها ، حداکثر مدت زمان یک کلیپ و تراز سفیدی را در اینجاتنظیم نمایید و از جلوه های رنگی هم استفاده کنید.

 

71.jpg

 

ویدیوها در فرمت 3GP ضبط می شوند که از نرخ پایین تری برخوردار است و فشرده سازی را هم بیش از حد لزوم صورت می دهد.اما از طرف دیگر رنگ ها بسیار زنده اند و ویدیوهای ضبط شده بسیار خوب به نظر می رسند.

امکانات ارتباطی بی نقص

امکانات ارتباطی یکی دیگر از بخش هایی است که Motorola MILESTONE عملکردی چشمگیر از خود ارائه می کند.این گوشی از پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE و دو بانده (900/2100 مگاهرتزی) از UMTS برخوردار است که آن را در سرتاسر دنیا قابل استفاده می کند. 3G از HSDPA با سرعت 10.2 مگابیت بر ثانیه و HUSPA با سرعت 5.76 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می کند.

در مورد امکانات ارتباطی محلی این گوشی از USB v2.0 ، بلوتوث نسخه 2.1 با A2DP و Wi-Fi حمایت می کند.رابط USB از microUSB استفاده می کند که یافتن کابلی مناسب را بسیار آسان تر می سازد. نکته دیگر این است که این بار امکان انتقال فایل ها با بلوتوث هم وجود دارد.

البته هنوز هم محدودیت هایی در این مورد وجود دارد و ما نتوانستیم به سادگی از MILESTONE برای این کار استفاده کنیم.

اسلات کارت حافظه microSD هم بر روی گوشی تعبیه شده است و می توانید از آن برای انتقال داده ها استفاده کنید.کارتخوان ها امروزه بسیار رایج شده اند و استفاده از آن ها می تواند سرعت بسیاری را برای انتقال داده در اختیار شما قرار دهد.

عدم پشتیبانی از فلش در مرورگر وب

با چنین صفحه نمایشی و صفحه کلید کامل QWERTY ، به نظر می رسد که Motorola MILESTONE می تواند گزینه ای جدی برای کسانی که به دنبال گوشی خاصی برای وبگردی هستند ، باشد.پشتیبانی از مالتی تاچ باعث می شود که بتوانید از pinch Zooming هم استفاده کنید . مرورگر وب مبتنی بر WebKit آندروید یکی از جذاب ترین رابط ها را در اختیار شما قرار می دهد.

Android 2.0 همچنین قابلیت بزرگنمایی حرکت با ضربات دوگانه را هم عرضه می دارد که درست بر روی قسمتی که روی آن ضربه می زنید زوم می کند.بزرگنمایی ، Panning و پیمایش صفحات وب بدون در نظر گرفتن اینکه از کدامیک از روش های بزرگنمایی استفاده می کنید بسیار سریع و روان صورت می پذیرد.

 

74.jpg

 

72.jpg

 

73.jpg

 

متاسفانه ، Motorola MILESTONE از تغییر شکل متون در هنگامی که بزرگنمایی در حالت حداکثر خود قرار دارد حمایت نمی کند اما با رزولوشن بالای صفحه نمایش در این حالت تقریبا چیزی را از دست نخواهید داد.

قابلیت جدید دیگر ، نوار آدرس است که با در دسترس بودن مداوم آن ، درج آدرس های جدید آسان تر از پیش صورت می پذیرد.با رزولوشن بالای صفحه نمایش هنوز هم فضای زیادی برای نمایش محتویات وب سایت ها باقی خواهد ماند.

قابلیت جدید دیگری که نسخه جدید سیستم عامل آنرا عرضه می دارد ، قابلیت bookmark کردن صفحات با پیش نمایش های آن هاست.

مرورگر اجازه باز بودن چندین صفحه به طور همزمان را نیز فراهم می کند. اگر کلید windows موجود در منوی مرورگر را بفشارید می توانید تمامی صفحاتی را که باز هست مشاهده کرده و از میان آن ها یکی را برگزینید. سوییچ بین صفحات با استفاده از یک افکت انتقالی جالب صورت می گیرد.

 

75.jpg

 

بسیار عجیب است که ذره بینی که در گوشی های اخیر آندرویدی شاهد عرضه آن بودیم در این گوشی عرضه نشده است. البته با توجه به در نظر گرفته شدن روش های دیگر برای بزرگنمایی ، نبود آن مشکلی ایجاد نمی کند اما علت حذف آن برای ما جای سوال دارد.

البته هنوز هم پشتیبانی از صفحات چندگانه صورت می پذیرد و الگوریتم رندر صفحات بی نقص است. مرورگر آندروید بسیار سریع است و رابط مرتبی دارد. اما بر خلاف بسیاری از هم خانواده ای های هوشمندش ، این گوشی از فایل های فلش پشتیبانی نمی کند.

 

76.jpg

 

77.jpg

 

البته نرم افزار YouTube هم در این گوشی تعبیه شده است اما محتویات فلش باعث اجرا شدن این نرم افزار یا پایان دادن به اجرای آن نمی شوند.

در آینده و با پشتیبانی این مرورگر از HTML5 همه چیز بهبود پیدا خواهد نمود و ویدیوها بدون نیاز به فلش با استفاده از تگ های آن پخش خواهند شد.گرچه این هم یک راه حل مقطعی است ، چراکه در حال حاضر سایت های معدودی از آن استفاده می کنند (و از طرف دیگر هنوز هیچکدام از مرورگرهای کامپیوترها هم از آن پشتیبانی نمی کنند) و البته اینکه فقط برای ویدیوها کار می کند.

سازمان دهنده

همانند بسیاری از رقبای آندرویدی ، Motorola MILESTONE با سازماندهنده خوبی عرضه می شود گرچه این بخش از نرم افزار مرورگر اسناد بی بهره است. خوشبختانه با تهیه نرم افزارهایی رایگان از Android Market می توانید این نقص را اصلاح کنید.

برای نمونه نسخه رایگانی از Quick Office امکان مشاهده فایل های Word، Excel ، powerPoint و PDF را فراهم می آورد.برای امکان ویرایش این فایل ها باید مبلغی را بپردازید.

 

80.jpg

 

81.jpg

 

78.jpg

 

79.jpg

 

بهترین قسمت این بخش ، یکپارچه شدن آن با Gmail است که باز کردن و مرور اسناد آفیسی را که بعنوان ضمیمه ایمیل ارسال شده اند را براحتی امکانپذیر می سازد. متاسفانه نمی توانید آنها را در حافظه گوشی ذخیره کنید. گمان می کنیم تنها عکس هایی را که بعنوان ضمیمه ارسال شده اند ، می توان در حافظه ذخیره نمود. الصاق تمامی انواع فایل ها به ایمیل ها امکان پذیر است.

تقویم چهار حالت نمایش صورت جلسه ،روزانه ،هفتگی و ماهانه دارد. افزودن رویدادهای جدید اسان است و به سرعت انجام می شود. می توانید به هر رویداد هشداری را بعنوان یاداور تخصیص دهید.

 

84.jpg

 

85.jpg

 

82.jpg

 

83.jpg

 

حالت نمایش صورت جلسه در MILESTONE به شما اجازه می دهد که به مرور رویدادها بپردازید. یادآورهای رویدادها هم به روز شده اند وضعیت انتظار را هم نمایش می دهند.

MILESTONE یک ماشین حساب هم دارد . کلیدهای این ماشین حساب بزرگ هستند و کار کردن با آنها هم راحت است.

Motorola MILESTONE از یک نرم افزار alarm هم استفاده می کند که امکان تنظیم هشدارهای زیاد با زمان شروع و الگوی تکرار اختصاصی را فراهم می کند.

و در آخر اینکه ، این گوشی از یک نرم افزار YouTube هم بهره می گیرد که فقدان پشتیبانی از فایل های فلش را تا حدودی جبران می کند. رابط کاربری این نرم افزار به قدری ساده است که براحتی می توانید هر آنچه را که در جستجویش هستید ، بیابید.

مقصدیابی GPS

Motorola MILESTONE به یک گیرنده داخلی GPS هم مجهز است که از فناوری A-GPS برای یافتن سریع تر ماهواره ها استفاده می کند.

این گوشی با Google Maps بعنوان نرم افزار مقصد یابی پیش فرض عرضه می شود ،اما این بار نرم افزار اختصاصی MOTONAV هم با این گوشی عرضه می شود. متاسفانه برای قابلیت مقصدیابی صوتی باید مبلغی را بپردازید.

 

92.jpg

 

93.jpg

 

90.jpg

 

91.jpg

 

88.jpg

 

89.jpg

 

86.jpg

 

87.jpg

 

به طور معمول ، این نرم افزار به حالت نمایش خیابانی هم مجهز است. احتمالا این حالت نمایش را می توان بهترین بخش نرم افزار Google Maps دانست. اگر در منطقه شما هم از این حالت نمایش پشتیبانی شود می توانید ازنمای 360 درجه منطقه تان نهایت لذت را ببرید. هنگامی که قطب نمای دیجیتال را فعال کنید ، این حالت نمایش مشابه تجربه یک تور مجازی خواهد بود.

 

94.jpg

 

95.jpg

 

متاسفانه استفاده از سیستم راهنمای صوتی مسیریابی در Google maps ممکن نیست . اگرچه هنوز هم روشی برای مسیریابی وجود دارد :مسیر و مکان کنونی تان روی نقشه نمایش داده می شود و براحتی می توانید مقصدتان را بیابید. البته در صورتی که بتوانید نقشه را بخوانید!

بنابراین اگر می خواهید از MILESTONE بعنوان ابزار اختصاصی مقصدیابی استفاده کنید باید مبلغی را برای خریداری MOTONAV کنار گذاشته یا نرم افزار دیگری را از Android Market دانلود کنید.به هر حال ، باید حداقل 50 یورو در سال برای این منظور کنار بگذارید.

Android Market

همانند سایر گوشی های مجهز به آندروید ، نرم افزارهای زیادی به همراه Motorola MILESTONE عرضه نمی شود.دلیلی منطقی برای این امر وجود دارد:وجود Android Market باعث می شود که تنها با چند کلیک بتوانید با استفاده از Wi-Fi و یا مستقیما از طریق اینترنت به دانلود نرم افزار های مورد نظرتان بپردازید.

 

98.jpg

 

99.jpg

 

96.jpg

 

97.jpg

 

نکته خوبی که در این بخش دیده می شود این است که اگر نرم افزاری بخواهد دسترسی غیرمجاز به داده های شخصی ، تنظیمات ارتباطی و ... داشته باشد ،پیغام هشداری به شما نمایش داده خواهد شد. این پیغام هشدار دقیقا نشان می دهد که نرم افزار در حال دسترسی به چه داده ای است و در صورت عدم تمایل می توانید عملیات دانلود را لغو نمایید.

هنگامی که یک نرم افزار در حال دانلود است ، نوار وضعیتی در بالای صفحه نمایش داده می شود و پیشرفت این دانلود را به شما نمایش می دهد.بعد از پایان یافتن فرآیند دانلود می توانید نرم افزار را اجرا کنید.

بازار محصولات نرم افزاری آندروید از همان منطق به کار رفته در فروشگاه نرم افزاری Apple پیروی می کند. هم چیز از طاهر گرفته تا ساختار آن کاملا آشناست.

نرم افزارهایی کاملا بدون کاربرد (مثل نرم افزاری که صفحه نمایش شما را به یک ابزار چشمک زن تبدیل می کند) تا نرم افزارهایی که یقینا مورد نیاز همه خواهند بود مثل پخش کننده های ویدیویی و File manager ها در این فروشگاه یافت می شوند.

 

102.jpg

 

103.jpg

 

100.jpg

 

101.jpg

 

*****************************************************

سخن پایانی

تصور می کنیم با یک سورپرایز واقعی روبرو بودیم . به نظر می رسد Motorola MILESTONE همان گوشی ای بود که شرکت کاملا به آن نیاز داشت.تحولی که می تواند شرکت را از این وضع نجات بخشد.می دانیم که از زمان عرضه RAZOR به بعد موتورولا موفقیتی را که شایسته آن بوده است ، تجریه نکرده است.

ارتش Motorola اخیرا تلفات سنگینی داشته است و به همین دلیل خود را به نیروهایی جدید مجهز کرده است که برای موفقیتش حاضرند از جانشان هم بگذرند. Motorola این نکته را باور دارد که یک ژنرال خوب از یک هنگ بهتر است و به همین دلیل است که دست به عرضه MILESTONE زده است.ابزاری که بتوانند اعتبار از دست رفته را به شرکت بازگرداند هیچ چیز از موفقیت کامل کم نخواهد داشت.

بهترین قسمت این ماجرا این است که Nexus One را به سختی می توان تهدیدی برای Motorola MILESTONE در نظر گرفت:صفحه کلید QWERTY و فناوری مالتی تاچ کافی خواهند بود تا MILESTONE حاشیه امنیت بالایی نسبت به گوشی جدید Google داشته باشد.

به نظر نمی رسد به این زودی ها شاهد رقبای توانمندی در بازار برای MILESTONE باشیم و به همین دلیل خورشید موتورولا همچنان در آسمان به درخشیدن ادامه خواهد داد.Motorola زمان زیادی برای توسعه و تکمیل گوشی بعدی اش خواهد داشت و می تواند به پیشگام گوشی های مجهز به آندروید –البته اگر اکنون آن را جز این دسته ندانیم- تبدیل شود.

احتمالا آن ها از فروش گوشی هایی که به سیستم عامل Google مجهز کرده اند سود زیادی خواهند برد. گوشی های غیرمعمولی چون BackFlip باید تمامی نکات مثبت و قابلیت های شان را به کار گیرند تا بازار را از دست ندهند.

به هرحال ، Motorola MILESTONE هم بدون رقیب باقی نخواهد ماند. برخلاف گوشی های هوشمند لمسی ارزان قیمت که نوکیا در آن یکه تازی می کند ، بخش گران قیمت های این بازار بسیار شلوغ و متراکم است.

HTC Touch Pro2 و Samsung B7610 OmniaPRO جز گوشی های هوشمند مجهز به صفحه کلید QWERTY هستند و اگر سیستم عامل را کنار بگذاریم در باقی قابلیت ها با MILESTONE مشترک هستند. احتمالا نرم افزارهای بیشتری برای آن ها یافت می شود اما اغلب نرم افزارهایی تهیه شده برای آن ها هنوز جایی در Windows Marketplace ندارند و به همین دلیل خودتان باید به جستجوی آن ها بپردازید.

Nokia N97 گوشی دیگری است که از نظر عملکردهای سخت افزاری می تواند با Motorola MILESTONE رقابت کند و حتی قیمت ارزان تری هم نسبت به آن دارد. گرچه رابط کاربری ناکامل سری 60 نمی تواند نه در قابلیت کاربرد و کاربرپسندی و نه در تعداد نرم افزارهای در دسترس با آندروید رقابت کند.

البته گوشی های دیگری هم وجود دارند که رابط آن ها بر مبنای سری 60 ایجاد شده است اما اگر تمایلی به استفاده از این رابط ندارید باید نگاهی به Nokia N900 بیاندازید.این گوشی به یکی از بهترین مرورگرهایی که تابحال شاهد عرضه آن بوده ایم مجهز است و قیمت ارزان تری نسبت به Motorola MILESTONE دارد. البته نباید فراموش کرد که گوشی های نوکیا به همراه مجوز دائمی مقصدیابی صوتی عرضه می شوند که خود به خود بر ارزش آن ها می افزاید.

پس به نظر می رسد جایگزین های مناسبی برای MILESTONE در خارج از دنیای آندروید وجود دارد اما اگر بر سیستم عامل گوشی تاکید دارید(که تصور می کنیم افراد زیادی چنین عقیده ای دارند) ، گوشی نسبتا قدیمی G1 تنها گزینه ای است که در اختیار شما قرار می گیرد. این گوشی قیمت ارزان تری نسبت به MILESTONE دارد اما MILESTONE در تمامی جنبه های دیگر آن را با فاصله زیادی پشت سر می گذارد.اگر به دنبال یک گوشی مجهز به آندروید پیشرفته و گران قیمت می گردید ،در حال حاضر Motorola MILESTONE تنها گزینه پیش روی شماست.

*****************************************************

به هر حال اگه پول دارید میتونید یه همچنین گوشی فانتزی رو خریداری کنید.

فکر کنم الان مشخص شد که چرا میخواستم چند قسمتی باشه.

*****************************************************

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...