رفتن به مطلب

خطرات مواد شیمیایی برای بدن


azarafrooz

ارسال های توصیه شده

خطرات جیوه

 

ازآنجا که در اغلب خانه ها دماسنج جیوای پیدا مبشود واحتمال شکستن ان وپخش شدن جیوه در محیط زندگی زیاد است .از خطرات جیوه و روش پاکسازی اطاق و یا محیط الوده شده به جیوه بیشتر بدانیم

ودانشجویان را هم در جریان قرار دهیم.

این فلز مستقیما از راه پوست جذب میشود و پس از جذب باعث اختلال در بدن می شود استنشاق بخار جیوه باعث انتقا ل آن از راه جریان خون به مغز شده و آسیب جدی به سیستم اعصاب مرکزی وارد میکند. همچنین به دلیل میل شدید یون این فلزبه گروه تیول با انزیمهای بدن وارد واکنش شده وانها را از فعالیت خود باز می دارد ترکیبات جیوه در اثر وارد شدن به بدن میتواند باعث اختلال در شنوایی بروز بی حسی عمومی ولکنت زبان شوند.همچنین این ترکیبات باعث رسوب دادن پروتِِین در بدن ولرزش عضلات میشوند.

خوب با این اوصاف اگر دماسنج جیوای ویا ظرف جیوه در ازمایشگاه از دستمان افتاد وشکست با جیوه پخش شده در محیط چکار کنیم؟

مسلما با جارو کردن جیوه کاملا از محیط خارج نمیشود پس چه باید کرد؟

بهترین راه استفاده از گوگرد است که اگر بر روی جیوه پخش شده در محیط بریزیم تولید سولفید جیوه سیاهرنگ می کند که سمیت جیوه را ندارد وحالا میتوانید با جارو برقی اقدام به پاکسازی محیط کنید.

جیوه در چسب ها، فیل تر های صنعتی، لوازم آرایشی، دماسنج های شکسته، پر کننده های دندانی، ادرار آورها، نرم کننده های البسه، پولیش ها، پسماندهای صنعتی، ملین ها، رنگ ها، غذاهای دریایی ، نگهدارنده های چوب موجود است.

 

مسمومیت با جیوه در مادران باردار می ‌تواند برای جنین کشنده باشد. پس موقع استفاده از لوزام آرایشی و پر کردن دندان باید خیلی احتیاط کنند.

لینک به دیدگاه

آلومینیوم سومین عنصر فراوان در پوسته ی زمین و فراوانترین فلز در آن است

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.‏ میل ترکیبی ‏‏(‏افینیته)‏ شدیدی با اکسیژن دارد و به همین دلیل هیچگاه به شکل فلزی اش در طبیعت دیده نمی شود و تنها در ترکیباتی همچون آلومینا و بوکسیت موجود است.‏ همین میل ترکیبی شدید‏،‏‏ همه ی تلاشها را برای به دست آوردن آن به شکل عنصری ‏‏(‏خالص)‏ آن تا قرن نوزدهم میلادی ناکام گذارد.‏ نام این فلز برگرفته از آلومن‏،‏‏ نام لاتینِ آلوم
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است.‏

آلومینیوم ممکن است در بدن تجمع یابد و به بیماری های دستگاه عصبی بیانجامد‏؛‏ بنا براین ضروری است ورود خوراک های دارای مقادیر زیادی از این فلز به بدن زیر نظر گرفته شود

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.‏ پیوند احتمالی میان افزایش سطح آلومینیوم در بافت ها و مشکلاتی از قبیل نرمی استخوان و نیز اختلالات تخریب کننده ی اعصاب ‏(‏بیماری آلزایمر)، توجه ها را به ورود آلومینیوم به بدن جلب کرده است
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
.‏

آلومینیوم را «یک سمّ پروتوپلاسمی و نوروتوکسین ‏‏(‏زهر اعصاب)‏ مضر و ماندگار» توصیف کرده اند.‏ بدن توانایی دارد آلومینیوم موجود در ترکیبات طبیعی را دفع کند ولی عنصر آن‏،‏‏ درست مثل جیوه‏،‏‏ در صورت تراکم در بافت ها‏،‏‏ برای همه ی اشکال زیستی زیان آور است.‏

هیچ سامانه ی زیستی ای را نمی توان یافت که آلومینیوم را در یک فرایند زیستی-شیمیایی به کار گرفته باشد. آلومینیوم گرایش به تجمع یافتن در مغز و تا حدودی در استخوانها دارد.‏ درست است که زهرآگینی آن به مراتب کمتر از جیوه‏،‏ آرسنیک‏،‏ سرب و کادمیوم است ولی به همان نسبت‏،‏ از همه ی آنها مانگارتر است و خطر نیز پس از مدت زمان طولانی ظاهر می شود.‏ محتاطانه ترین کار این است که هر چه بیشتر‏،‏‏ از منابع آن احتراز کنیم؛ با این حال‏،‏ در زندگی امروز نمی توان به کلی در امان بود و این عنصر در آب آشامیدنی‏،‏‏ خوراک‏،‏ هوای تنفس‏،‏‏ خاک و فراورده های دارویی گوناگون از جمله واکسنها حضور دارد.‏

در سه دهه ی گذشته‏،‏‏ افزایش همیشگی آلومینیوم در محیط زیست و غذایمان را شاهد بوده ایم. در سال 2006 تنها ایالات متحده 2.37 میلیون تن آلومینیوم تولید کرد و بیست سال پیش از آن این رقم 1.4 میلیون تن بود.‏ مقدار کل آلومینیوم در بدن یک فرد بالغ معمولی «سالم» امروز 50 تا 150 میلی گرم است. مقدار تخمینی ورود آلومینیوم با غذا و هوا‏،‏‏ با مستثنی کردن داروها‏،‏‏ چیزی بین 10 تا صد میلی گرم است.‏ مغذّی های ویژه ای همچون اسکوربات ها‏،‏‏ گوگرد و منیزیم در تواناسازی بدن برای دفع آلومینیوم نقش دارند و از آنسو فقر همین مغذی ها موجب تلنبار شدن آلومینیوم در استخوانها ‏‏(‏050 درصد)‏‏،‏ ریه ‏‏(‏25 درصد)‏ و مغز ‏‏(‏25 درص)‏ می گردد.

بنا به گفته ی سالنامه ی تغذیه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
‏،‏ «مقادیر ناچیز آلومینیوم وارده شده به سطح مغز جانوران منجر به حمله ی عصبی و صرع شد. در مطالعات دیگری‏،‏‏ نمک های آلومینیوم تزریق شده به مایعات احاطه کننده ی مغز‏،‏‏ علایم شبیه زوال عقل پیری را موجب شدند.‏ و باز در مطالعات جانوری دیگری‏،‏‏ گربه های دریافت کننده ی آلومینیوم‏،‏‏ در فعالیت های آزمایشی کندآموز شدند. سطح آلومینیوم در مغز گربه ها معادل مقدار آن در مغز افرادی است نوعی از خرفتی به نام بیماری آلزایمر است.

[h=1][/h]

لینک به دیدگاه

سرب راه‌های زیادی برای کشتن انسان دارد. مهم‌ترین این راه‌ها وارد شدن در ترکیب گلوله اسلحه است! اما در خانه و محیط زندگی ما هم چیزهایی هست که می‌تواند حاوی سرب باشد و مسمومیت با آن را به دنبال داشته باشد. نکته قابل توجه آن که مسمومیت با سرب بر خلاف اکثر مواد دیگر، به تدریج و در طی ماه‌ها و حتی سال‌ها اتفاق می‌افتد.


انباشت تدریجی این ماده در بدن به صورت مخفیانه در طی این مدت باعث بروز علایم مسمومیت با آن می‌شود. بیشترین تاثیر آسیب‌زای سرب در کودکان زیر 6 سال و به طور جدی‌تر، زیر 3 سال است. در کودکان، مسمومیت با سرب باعث کوتاه قدی و توقف رشد می‌شود. آسیب مغزی و افت بهره هوشی نیز در این کودکان مشاهده شده است.

 

سرب اضافی وارد شده به بدن در ارگان‌های مختلف بدن رسوب کرده و موجب آسیب و اختلال عملکرد آن‌ها می‌شود. آسیب کلیه‌ها، نقص شنوایی غیر قابل بازگشت و نیز آسیب دائمی عصبی و مغزی، همه و همه به همین ترتیب ایجاد می‌شوند. اما در بزرگسالان سرب می‌تواند باعث بالا رفتن فشار خون، مشکلات و ناراحتی‌های گوارشی، آسیب کلیه‌ها و نیز اعصاب شود.

 

غلظت‌های بالای سرب در خون و رسوب آن در عضلات و مفاصل موجب درد در این مناطق می‌شود. همچنین سرب با آسیبی که به سلسله اعصاب مرکزی بدن وارد می‌کند، می‌تواند اختلالات گوناگون خواب را در شخص به وجود آورد.

 

پس می‌بینید که ما با سرب فقط به عنوان قاتل طرف نیستیم. بلکه سرانجامی مخوف‌تر از مرگ در انتظار قربانیان این فلز سنگین خواهد بود. تشخیص مسمومیت با سرب فقط با آزمایش خون و تعیین غلظت آن امکان پذیر خواهد بود.

 

دکتر محمد عبداللهی، رئیس انجمن سم شناسی ومسمومیت‌های ایران درباره علائم ناشی از این مسمومیت با سرب گفت:

نشانه‌های مسمومیت با سرب در کودکان کمی متفاوت‌تر است. وجود خطوط کدر بر روی دندان‌ها، تغییرات رفتاری و کاهش رشد ذهنی در اثر تماس کودکان با سرب ایجاد می‌شود. علامت‌هایی چون تجمع سرب در استخوان‌ها، تجمع سرب در گلبول‌های قرمز، خستگی مزمن، پیری زودرس، سردرد، افسردگی، پوکی استخوان زودرس، تغییرات روحی و رفتاری چون عصبانیت و پرخاشگری نیز اغلب در میان بزرگسالان شایع است.

سرب می‌تواند باعث ایجاد اختلالات گوارشی چون دردهای شکمی شود. بسیاری از اوقات تجمع سرب با درد آپاندیسیت اشتباه گرفته می‌شود

 

اخیرا سازمان جهانی بهداشت، مسمومیت با سرب و خطرات ناشی از آن را مورد توجه قرار داده است، زیرا در اغلب کشورها تماس با سرب و انتقال این فلز به بدن مشاهده گردیده و منجر به بروز مشکلاتی در سلامت مردم شده است.

 

 

استفاده از لوله‌های آب سرب‌دار (خوشبختانه در ایران از لوله‌های سرب‌دار در منازل استفاده نمی‌شود)، استفاده از رنگ‌های سرب دار، بنزین دارای سرب و تجمع سرب در خاک و سپس ورود آن به مواد غذایی و چرخه غذایی انسان از جمله راه‌های انتقال سرب به بدن هستند.

یکی از راه‌های انتقال سرب به بدن تنفس هوای آلوده است. با وجود این که در حال حاضر از میزان سرب در بنزین کاسته شده است، اما هنوز در بنزین‌های سوپر از سرب استفاده می‌شود. لذا استفاده از ماسک در کاهش ورود سرب به بدن موثر است.

در مکان‌هایی که سرب در خاک به میزان بیشتری وجود دارد، غلظت سرب در بدن افراد بومی آن مکان بیشتر است. کارکنان معادن سرب، کارکنان کارخانه‌های باطری سازی و نظایر آن که در معرض تماس با سرب هستند، باید احتیاط بیشتری را در انجام امور خود به کار گیرند.

 

مسمومیت با سرب علامت ویژه‌ای ندارد تا به محض مشاهده آن به پزشک مراجعه کرد. به این خاطر که اندازه‌گیری سرب خون جزو آزمایشات روتین خون نیست و پزشکان آن را جزو موارد تشخیصی خود قرار نمی‌دهند.

به طور کلی مسمومیت با سرب یکی از عوامل ایجاد کننده کم خونی، پوکی استخوان و ایجاد ضعف عمومی و خستگی مزمن در بزرگسالان است و لازم است اندازه گیری غلظت سرب خون در آزمایشات خون نیز لحاظ شود.

 

چه می‌توان کرد؟

- برای نوشیدن یا آشپزی از آب سرد استفاده کنید. آب گرم با درصد بیشتری احتمال حمل سرب را با خود دارد.

- سطوح مختلف از قبیل کف پوش‌ها، طاقچه پنجره‌ها و چهارچوب درها را هر چند وقت یک بار با موادی که اختصاصا سرب را از بین می‌برند، پاک کنید. می‌توانید از ماده‌ای به نام‌تری سدیم فسفات و یا پودر مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده کنید.

- دست کودکان را مرتبا در طی روز بشویید یا به آن‌ها آموزش دهید که ماسه و خاک، پوسته‌های ریخته رنگ دیوارها و مواردی از این قبیل چیزهای مناسبی برای به دهان بردن و خوردن نیستند.

- چوب‌های رنگ شده را هرگز سمباده نزنید، تراش ندهید و یا حتی نسوزانید.

- در هنگام بازسازی و تعمیرات کلی منزل، کودکان و نیز مادران باردار را از محیط خانه دور نگه دارید، چرا که در این مواقع غبارات حاوی سرب با احتمال بیشتری در محیط پراکنده‌اند.

- قوطی کنسروهای استفاده شده را مجددا برای نگهداری مواد خوراکی به کار نبرید، چون ممکن است مقداری سرب آزاد کنند.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان

لینک به دیدگاه

*نيكل فلزي است به رنگ سفيد متمايل به نقره اي با خاصيت صيقل پذيري ودرخشندگي

نيكل به طور گسترده اي درمحيط زيست پراكنده است وغلظت آن تابعي است از سوخت هاي فسيلي ، استخراج آن از معادن وپالايشگاه ها وسوختن مواد زائد است . انسان از طريق هوا ،آب ، غذا وتنباكو در معرض نيكل قرار دارد . در اين ميان ، غذا مهمترين مسير ورود نيكل در بدن انسان است ( دود سيگار در درجه دوم اهميت قرار دارد ) نيكل به مقدار فراواني در غذا وجود دارد ، بالاترين ميزان در غلات ، ميوه هاي مغز دار ، كا كائو وفرآورده هاي سويا ديده مي شود . اغلب نمك هاي نيكل كه از طريق غذا وارد بدن شده اند دفع مي شوند . نيمه عمر نيكل حدود 11 ساعت است . مقدار طبيعي نيكل در بدن به طور متوسط حدود 3/7 گرم بر كيلو گرم است . بيشترين غلظت نيكل در استخوان ، ريه ،كليه وكبد ديده مي شود .

ميزان جذب نيكل در معده وروده بستگي به شكل شيميايي آن دارد . اگر چه تركيبات محلول نيكل بهتر جذب مي گردند اما ممكن است تاثير تركيباتي كه به طور ضعيف محلول هستند در ميزان جذب كل مهم تر باشد زيرا اين تركيبات به محض قرار گرفتن درشيره اسيدي دستگاه گوارش حلاليت بيشتري مي يابند .

 

 

 

 

 

خواص فيزيكي و شيميايي

 

l وزن اتمي 58.69

 

l نقطه ذوب 1452درجه سانتيگراد

 

l نقطه جوش 2900 درجه سانتيگراد

 

l تركيبات كم خطر: نيكل فلزي, سولفات و اكسيد نيكل

 

l تركيبات زيان آور: نيكل كربونيل

 

 

سنگهاي معدني

l سولفور به صورت(ni,fe)9s8

l سولفاتcufes2

l سنگهاي ارسنيكي نيكلNiAs

l سنگهاي معدني نيكل و مس را به صورت اكسيد مس و اكسيد نيكل به دست مي اورند و به صورت آلياژي به نام monel mentalكه داراي 28%مس و 67%نيكل است احياء نمود

 

 

 

 

 

 

مصارف صنعتي

l به عنوان آند در ابكاري وسايل مقاوم ضد زنگ زدگي

l وسايل هدايت الكتريكي و لامپ هاي راديو

l باطري هاي نيكل كادميوم

l الياژهاي فولاد در ماشين الات سنگين

l الياژ نيكل و مس براي وسايل مواد غذايي

l الياژ نيكل وآالومنيوم براي هواپيما

 

 

تركيبات نيكل

l نيكل دو سري اكسيد و هيدروكسيد از تركيبات 2و3ظرفيتي توليد مي كند.املاح كمپلكس نيكل تقريبا ناپايدارند و اغلب داراي فعل و انفعالات زياد(دوظرفيتي) مي باشند.

 

l نيكل كربونيل و كمپتكس هاي آمونياك

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نيكل كربونيل :

ازاملاح فوق العاده سمي وزيان آور نيكل مي باشد اما تركيبات ديگر آن داراي سميت كمتري هستند جذب متال كربونيل ها از طريق ريه ها خيلي سريع مي باشد.

عوارض ناشي از مسموميت با نيكل كربونيل عبارتند از سردرد جلوي پيشاني تاسر گيجه ، تنگي وسختي سينه ، حالت تهوع ، ضعف دست وپاه ، سرفه وكوتاه شدن تنفس

 

تاثير نيكل بر محيط زيست

سمي ترين تركيب نيكل كه اغلب دركارخانه ها مشاهده مي شود كر بونيل نيكل است .

غلظت هاي نيكل در محيط به علت مصرف سوخت هاي فسيلي ناشي از نيرو گاه ها ، معادن ، پالايشگاه ها وسوزاندن مواد زائد است .

منابع ايا ترو ژنيك ، شامل اعضاي مصنوعي حاوي نيكل ، پساب هاي آلوده سياهرگي ، داروها ومواد حاصل از دياليز خون مي باشد.

مقدار نيكل موجود دراتمسفر مناطق شهري حدود 10 تا 60 نانو گرم در متر مكعب مي باشد . مقادير نيكل موجود در آب دريا 5/0 -1/0 نانو گرم در ليتر است .

مقادير متوسط موجود در آب آشاميدني وآب سطحي به ترتيب كمتر از 20 نانوگرم در ليتر و20 15 نانو گرم در ليتر است .

مقدار كل جذب نيكل از طريق غذا ، با توجه به مقدار ومنشع غذا بسيار متفاوت است .

متوسط جذب روزانه نيكل از طريق غذا ( به استسناي صدفداران ) در يك فرد بالغ 120 نانو گرم در روز است .

 

 

 

توكسيكوكينيتيك

l جذب اين فلز از طريق دستگاه گوارش به كندي صورت مي گيرد.

l تماس جلدي با اين فلز موجب اختلالات پوستي مي گردد.

l استنشاق بخارات اين فلز موجب اختلالات تنفسي شده و اين عنصر از طريق شش ها نيز جذب مي شود.

l نيكل در قسمتهاي مختلف بدن توزيع و عمدتا از طريق كليه ها دفع مي گردد.

 

مكانيسم مسموميت

مكانيسم اثر اين عنصر از طريق ايجاد اتصالات غير برگشتي با ماكرومولكولهاي ضروري و حياتي مي باشد و بهمين علت موجب اختلال در فعاليت بيولوژيكي سلولها مي شود.

 

 

 

 

 

 

تماس هاي صنعتي

l تماس جلدي با املاح نيكل به مدت طولاني موجب خارش,سوزش و درماتيت اگزمايي شكل مي شود.

كه علايم درماتيت عبارتند از : احساس سوزش وخارش در دست ها ، التهاب وقرمزي پوست دست وبازو

 

l بثورات جلدي ممكن است پس از 2تا4هفته ظاهر شود.

 

l سرطان ريه و بيني در افرادي كه به مدت طولاني در معرض تركيبات اين فلز از طريق استنشاقي قرارداشته اند گزارش شده است.

 

l ضايعات كبدي عصبي در كارگران كارخانجات نيكل گزارش شده است.

 

 

 

علائم مسموميت

 

l تركيبات غير محلول نيكل در مقايسه با تركيبات محلول آن اثرات سمي متفاوتي ايجاد مي نمايند.

l نيكل تترا كربونيل مايع بيرنگي است كه در آب نامحلول و با اسيدها و قليلهاي مايع فعل و انفعالي نمي دهد وليكن درمايعات آلي محلول است و در 45 درجه مي جوشد.

 

l مطالعات نشان داده كه نيكل كربونيل موجب تحريك در ازادسازي اريتروپويتين از بافت كليه مي شود.

 

l اختلالات عصبي: سرفه،گيجي ، سردرد ، بي خوابي، توهم،تشنج,هذيان

 

l اختلالات تنفسي: سرفه هاي خشك،خيز ريه، تب وسيانوز

 

l ختلالات قلبي-عروقي: تاكيكاردي ,آسيب ميوكارد

 

l افزايش تعداد گلبولهاي قرمز

ناهنجاريهاي جنيني

 

روشهاي اندازگيري

l روش كلريمتري فرهال كه در آن از دي تيو اوگزالات استفاده مي شود.

l نيكل را مي توان از طريق اسپكتروگرافي تا حد حساسيت0.001ميكروگرم در الكترودها بر مبناي 2ميليگرم از خاكستر اندازه گيري كرد.

 

 

 

روشهاي پيشگيري وكنترل

 

 

1- جلوگيري از تماس هاي مستقيم با املاح نيكل از طريق استفاده از ماسك تنفسي ، لباس كار ودستكش مناسب

 

2- استفاده از سيستم هاي تهويه موضعي و عمومي در كارگاه هاي تهيه آلياژهاي نيكل

 

3- انجام معاينات شغلي دوره اي منظم بخصوص آزمايش تعيين مقدار فلز در خون وادراركارگران در معرض تماس

 

4 - كاهش غلظت نيكل تا ميزان حد اكثر مجاز 1.5 ميلي گرم در متر مكعب ونيكل كربونيل 05/0 پي پي ام وسولفيد نيكل 1/0 ميلي گرم در متر مكعب وتركيبات قابل حل آن 1/0 ميلي گرم در متر مكعب وتركيبات غيرقابل حل نيكل 2/0ميلي گرم در متر مكعب در هواي كارگاهها

 

 

 

 

 

درمان

l مسموميت استنشاقي:خارج كردن بيمار از محيط آلوده

l مسموميت جلدي:شستشوي پوست بدن

l مسموميت خوراكي:شستشوي معده

l تجويز كلسيم سديم ادتات در درمان مسموميت موثر بوده و بطور كلي درمان به صورت علامتي و حفاظت سيستم حياتي مي باشد

 

 

استانداردهاي بهداشتي و حد تماس مجاز

l نيكل كربونيل 0.05 قسمت در ميليون

 

l نيكل كربونيل 0.001قسمت در ميليون

 

l نيكل فلزي 1ميليگرم در متر مكعبACGIH

 

l املاح محلول نيكل 0.1 ميليگرم در متر مكعب

 

 

 

 

نیکل در بیکینگ پودرها، پروتزهای دندانی، دود اگزوز خودروها، پسماندهای صنعتی، غذاهای فرآوری شده، کودها، روغن های هیدروژنه، ظروف استنلس استیل موجود می باشد.

 

 

 

 

*منابع مورد استفاده :

1- مسموميت هاي شغلي وراههاي پيشگيري از آن : مهندس محمد رنجبريان

2- سمشناسي صنعتي: دكتر غلامحسين ثنايي

3- بيماري هاوعوارض ناشي از كار: دكتر صمد فضايي

4- مواد زائد جامد: دكتر قاسمعلي عمراني

5- آلاينده هاي بهداشت واستاندارد در محيط زيست: دكتر عباس اسماعيلي ساري

6 – استفاده از سايت هاي مختلف :

A .NIOSH

B .US- ATSDR

C .NTP

D.OECD

E.YAHOO

F.GOOGIE

لینک به دیدگاه

اين فلز در حالت پودري خطر آتش‌زايي دارد. به جز اين خطر شناخته شده، تمام تركيبات مس را بايد به چشم سم نگاه كرد. آلودگي حاصل از دود كارخانه‌هاي مس هم يك معضل است. قرارگرفتن در معرض گازها، غبارها و دودهاي ناشي از كارخانه‌هاي توليد مس ممكن است باعث بروز تب مس شده و به غشاي مخاطي بيني آسيب مي‌رساند. مسموميت ناشي از مس حاد باعث بروز بيماري ويلسون مي‌شود كه علائم مشخصه‌ي آن سيروز كبد، صدمه‌ي مغزي، صدمه به نيام عصب، بيماري كليوي و ته‌ نشين شدن مس در قرنيه‌ي چشم مي‌باشد. اجتماعاتي كه رژيم غذايي نامناسبي دارند در معرض خطر عواقب كمبود مس قرار مي‌گيرد. افراد داراي اختلالات ژنتيكي خاص مانند بيماري منكه (كه در آن بدن در جذب مس مورد نياز خود با مشكل مواجه است)، بيماري ويلسون (كه در آن بدن براي دفع مس مازاد بر نياز خود با مشكل مواجه مي‌شود) و بيماري ناشي از مسموميت مس (كه اثراتش شبيه بيماري ويلسون است) نسبت به كمبود يا ازدياد مس حساسيت دارند (

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
).

ثابت شده است كه خوردن حداقل 30 گرم سولفات مس كشنده است. مس موجود در آب آشاميدني با غلظتي بيش از 1 ميلي گرم در ليتر موجب لک شدن لباس‌ها و اقلام در آب مي‌گردد.مقدار بي‌خطرمس در آب آشاميدني انسان برحسب منبع آن متفاوت است اما مرز آن بين 5/1 تا 2 ميلي گرم در هر ليترمي‌باشد. بنابراين با تمامي ترکيبات مس بايد طوري رفتار شود گويي سمي هستند (مگر خلاف آن مشخص باشد)

 

مس در ظروف مسی، لوله های مسی، پروتزهای دندانی، آفت کش ها، رنگ موها، پسماندهای صنعتی، حشره کش ها، استخرها، سیگار، آب لوله کشی و یا چاه، غذاهای دریایی موجود می باشد.

لینک به دیدگاه

کادمیوم در آلیاژهای دندانی، باطری ها، روغن موتور، غذاهای دریایی، سرامیک ها، دود سیگار، چای و قهوه، کودها، آلیاژ های لحیم کاری، لوله های گالوانیزه، آب لوله کشی و یا چاه، الکترودهای جوشکاری، دود ناشی از سوختن لاستیک ها و پلاستیک ها، حبوبات و غلات فاقد سبوس.وجود دارد .

 

 

 

 

پژوهشگران اعلام کردند وجود حتی مقادیر اندک فلز سنگین کادمیوم در لوازم آرایشی، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

به گفته مگی لویی سرپرست محققان و متخصص بیوشیمی در دانشگاه دومینیکن کالیفرنیا، قرارگیری در معرض حتی سطوح اندک کادمیوم ،‌ سبب رشد و انتشار برخی سلولهای سرطانی می شود.

کادمیوم ماده ای سمی است که به محض ورود به بدن، عملکرد هورمون زنانه استروژن را تقلید می کند.

طبق این تحقیقات، سلولهای سرطان سینه در پی قرارگیری در معرض کادمیوم دگرگون می شوند و می توانند در دیگر اعضای بدن منتشر شوند.

کادمیوم بویژه سطح پروتئین اس دی اف 1 (sdf-1) - پروتئین تاثیرگذار در ابتلا به سرطان و پیشرفت این بیماری را در سلولها افزایش می دهد.

دکتر استفانی برنیک سرپرست بخش جراحی سرطان در بیمارستان لنوکس هیل در نیویورک در این خصوص گفت: «اگر کادمیوم عملکردی مشابه استروژن در بدن داشته باشد قطعا در ابتلا به سرطان سینه تاثیرگذار است و بهترین راه این است که از قرارگیری در معرض این ماده سمی تا حد امکان خودداری کنیم.»

کادمیوم در بسیاری از کودهای شیمیایی وجود دارد و ممکن است از آن طریق به بسیاری از غلات و سبزیجات منتقل شود. دود سیگار، باطری‌های قابل شارژ و لوازم آرایشی نیز به مقادیر اندک کادمیوم آلوده هستند.

به گزارش پایگاه اینترنتی «هلث دی نیوز/ اخبار روز سلامت»، نتایج این تحقیقات قرار است در جلسه انجمن آمریکایی متخصصان زیست شناسی مولکولی و بیوشیمی ارائه شود.

منبع:واحد مرکزی خبر

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...