رفتن به مطلب

مثالهایی ساده برای شش سیگما


ارسال های توصیه شده

1- سطح یک سیگما یعنی وجود 170 غلط املائی در هر صفحه از 1 کتاب است ولی سطح شش سیگما معادل حدود یک غلط املائی در تمامی کتابهای یک کتابخانه است.

2- اگر فرضا روزانه یک میلیون مسافر با اتوبوسهای شرکت واحد جابجا شوند و فقط سه مسافر ناراضی باشند، شرکت واحد به شش سیگما دست یافته است. اگر تعداد مسافران ناراضی، 333 نفر باشند شرکت واحد یک شرکت پنج سیگمائی است. اگر مسافرین ناراضی 6210 نفر باشند شرکت واحد 4 سیگمائی و اگر تعداد مسافران ناراضی از مرز 66807 نفر بگذرد شرکت واحد شرکت سه سیگمائی است. پس شش سیگما میزان رضایتمندی مشتریان را اندازه گیری میکند. بیشتر شرکتها در سطح عملکرد 2 تا 3 سیگما قرار دارند؛ یعنی از هر میلیون مشتری، 66807 تا 308538 نفر ناراضی اند و طبعا شرکتهائی که در این سطح قرار داشته باشند در دنیای کسب و کار با مشکل مواجه هستند. چنین شرکتهائی برای سهامداران و صاحبان سرمایه به اندازه کافی سود ایجاد نمیکنند، سهامداران ناخشنود هستند و سرمایه خود را بجای دیگری منتقل می کنند.

3- سطح سیگما 5000 عمل جراحی اشتباهی در هفته در دنیا (معادل 1% کل اعمال جراحی اتفاق افتاده در دنیا در هفته)، 7/2 است.

4- گم شدن 20000 مرسوله پستی در هر ساعت (1% مرسوله های گم شده در دنیا) معادل 7/2 سیگما است.

5- سطح سیگمای فعلی شرکت فرضی و فاصله آن از 6 سیگما :

الف – ppm ضایعات شاتون در ایستگاه کنترل نهائی در دو هفته قبلی بترتیب: 2120 و 4170 بوده است؛ یعنی سطح سیگما فرآیند شاتون به ترتیب 3/4 سیگما و 15/4 سیگما بوده است. آیا خطوط دیگر تولیدی نیز چنین هستند ؟!

ب – در تیر ماه 84 ، 16% محموله های ورودی به شرکت مردود و 28 % آنها قبول مشروط شده اند یعنی سطح سیگمای عملکرد کیفی تأمین کنندگان این شرکت بترتیب 5/2 سیگما و 1/2 سیگما بوده است.

ج- ضایعات ماشین کاری خطوط تولیدی در نیمه دوم 83، 98/0 % بوده است یعنی عملکرد آنها در سطح 85/3 سیگما بوده است.

د- میانگین نمره آدیت محصول در نیمه دوم 83 ، 3/98 بوده است یعنی 62/3 سیگما.

ه- نسبت هزینه های گارانتی به فروش در نیمه دوم 83 ، 15/1% بوده است یعنی 78/3 سیگما.

و- میزان بهره وری کل تولید در نیمه دوم 82 ، 51% بوده است یعنی 5/1 سیگما، که این شاخص در نیمه دوم 83 به 35/2 سیگما رسیده است.

ز- نسبت انحراف از برنامه های تولید 13% بوده است یعنی 6/2 سیگما.

ح- انحراف نسبت زمان واقعی صرف شده برای تکمیل و راه اندازی پروژه ها به زمان پیش بینی شده است 20% بوده است یعنی 3/2 سیگما.

ط – مقدار انحراف فروش واقعی نسبت به فروش برنامه ریزی شده 23% بوده است یعنی 2/2 سیگما.

ی – انحراف نسبت تعداد محموله های تحویلی به مشتریان نسبت به محموله های درخواستی 23%(2/2 سیگما) است.

ک- سطح سیگمای محموله های قطعات با مرجوعی به کل محموله های تحویلی،7/2 بوده است.

ل- هزینه های مواد نسبت به قیمت تمام سده 5% انحراف داشته است یعنی 1/3 سیگما.

 

منبع راهکار مهندسی صنایع

  • Like 5
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...