رفتن به مطلب

فيلم بيدار شدن خورشيد از خواب منتشر شد


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

» سرویس: علمي و فناوري - علمي

کد خبر: 91060502383

یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ويدئوي جديد ثبت شده توسط تلسكوپ سوهو نشان داده كه چگونه خورشيد در طول سه سال گذشته از خواب خود بيدار شده است.

 

 

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين فيلم يك مقايسه سه ساله را از تصاوير مختلف سوهو كه كاوشگر مشترك سازمانهاي ناسا و اسا بوده، به نمايش درآورده است.

 

 

در سمت چپ اين فيلم مي‌توان خورشيد را در حال خواب در اوت 2009 مشاهده كرد كه در سمت راست آن اين ستاره خشمگين كه هفته‌هاي گذشته كاملا بيدار شده و جرقه‌هاي خورشيد و فورانهاي عظيمي تاجي را با فركانسهاي بالا به فضا پرتاب كرده، به نمايش درآمده است.

 

 

فعاليت خورشيدي در يك دوره 11 ساله قوت گرفته و دوباره ضعيف مي‌شود. در سال 2009 خورشيد در فراز پايين خود در دوره خورشيدي 24 قرار داشت. اما فعاليت اين هسته منظومه شمسي اكنون قوت گرفته و به پيش‌بيني كارشناسان در سال 2013 به اوج خود خواهد رسيد.

 

 

محققان اكنون با تلسكوپهايي مانند سوهو و رصدخانه ديناميك خورشيدي در حال مشاهده مستمر خورشيد براي انفجارهاي خورشيد هستند كه ممكن است آثار مخرب و مختل‌كننده‌اي بر سيتم ارتباطي و برق زمين داشته باشند.

 

 

براي مثال اگز يك تخليه تاج خورشيد بطور مستقيم با زمين برخورد كند، مي‌تواند توفانهاي ژئومغناطيسي شديدي را ايجاد كند كه بطور موقت علائم جي‌پي‌اس، ارتباطات راديويي و شبكه برق جهاني را مختل خواهد كرد.

 

 

چنين تاثيراتي ممكن است توسط كمربندهاي تابشي ون آلن كه در اطراف زمين قرار دارند، تقويت شود. دانشمندان هنوز از چگونگي واكنش اين كمربند بر فعاليت افزاينده خورشيدي اطلاعي ندارد اما به زودي مي‌توانند با ماموريت 686 ميليون دلاري كاوشگرهاي توفان كمربند تابشي خورشيد به درك بهتري دست يابند.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...