رفتن به مطلب

دانلود مقاله:اصول سختی سنجی و کاربردهای آن


ارسال های توصیه شده

این مقاله پیش از این در مرجع زیر به چاپ رسیده است:

کامران خداپرستی، اصول سختی سنجی و کاربردهای آن، نشریه مشانیر، شماره 56، 1390

 

s3.jpg

 

پیشگفتار

 

آزمون بخش اساسی هر فعالیت مهندسی است. در بسیاری از مراحل فرآیند پیچیده تولید مواد مهندسی از شکل دادن این مواد و ساخت قطعه گرفته تا در اتصال این قطعات و ایجاد یک فرآورده مهندسی، بازرسی و آزمون انجام می شود. نیاز به آزمون با پایان یافتن تولید از بین نمی رود و لازم است محصول در طول عمر کاریش مورد بازبینی و آزمون قرار گیرد تا تغییرات احتمالی ایجاد شده در آن مانند آسیبهای مربوط به خوردگی و خستگی مشخص گردد.

 

 

انواع آزمونهای مورد استفاده را می توان به دو دسته کلی: الف) آزمونهای تعیین خواص مواد و ب) آزمونهای تعیین درستی مواد یا قطعات جای داد. آزمونهای دسته اول عموما مخرب بوده و روی نمونه های مواد انجام می شوند اما آزمونهای دسته دوم عموما ماهیت غیر مخرب دارند.

 

 

دامنه خواص قابل بررسی در مواد بسیار گسترده است؛ از میان اینها می توان به بدست آوردن استحکام تسلیم، استحکام کششی، فشاری و برشی در دمای محیط و دیگر دماها، اندازه گیری سفتی، سختی و استحکام ضربه ای، بررسی ریز ساختار، محاسبه و بررسی خواص تابع زمان مانند پدیده های خستگی، خزش، مقاومت به اکسید شدن، مقاومت به انواع خوردگی و ... را نام برد. ارزیابی تمام این خواص برای هر ماده بسیار وقت گیر و پرهزینه است و مهندس باید مشخص کند کدام ویژگی ها برای کاربرد مورد نظر دارای اهمیت هستند.

 

 

در این نوشتار تلاش بر این است تا ضمن معرفی سختی، به جنبه های مختلف آزمون سختی سنجی که روشی در دسترس، سریع، ارزان و بسیار پرکاربرد برای بررسی خواص مواد و نیز بازرسی و آزمون قطعات است، پرداخته شده و انواع سختی سنجی، روشهای انجام آزمون و نکات عملی مرتبط با آن، معرفی شوند.

 

 

 

pdf.gif
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
pdf.gif

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...