رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

چكيده

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
شاخه‌ای از رشته مهندسی صنایع است که با کنترل تجهیزات و ماشین آلات تولیدی از نظر برنامه زمانبندی تعمیراتی و تعویض قطعات و با استفاده از تجزیه و تحلیل های آماری هزینه‌های تعمیراتی را کاهش می‌دهد و در سطح بهینه نگه می‌دارد.

 

چند نکته در مورد نگهداری تعمیرات:

 

بروز مشكلات غيرمترقبه و رفع آنها

 

شما شرايطي را در نظر بگيريد كه مشكلي غير معمول در يك دستگاه و يا جايي از شبكه به وجود آمده . اين مشكل مي‏تواند در يك ساعت غير عادي از شبانه روز و يا در جايي غير معمول اتفاق بيفتد. اينجاست كه عوامل رواني پرسنل

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بايد مد نظر گرفته شود. يك
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
خوب بايد شناخت از روحيات افراد تيم خود داشته باشد و با خرد و درايت بداند در چه زماني و چه فردي به چه كاري گماشته شود و چه موقع به او استراحت داده شود. وجود مدير در كنار پرسنل اجرايي يك عامل موثر در وقايع اضطراري است. از آنجايي كه عمليات نگهداری تعمیرات يك كار تيمي است لذا توجه به عوال رواني پرسنل در اين گونه مواقع بسيار مهم مي‏باشد.

 

 

استراحت كاركنان

 

در كار

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
بعد از انجام كارهاي فيزيكي به پرسنل خود استراحت دهيد تا همگي بتوانند در حالت آرامش راجع به موضوع تفكر كرده و اظهارنظر كنند. بسيار اتفاق افتاده كه يك ايده و جرقه در ذهن يك نفر به مقدار بسيار زيادي در حل مسائل به افراد كمك ميكند. گاهي با صرف نمودن 20% از زمان كار به تفكر، به اندازه 80% در كار پيشرفت حاصل مي‏شود پس همواره استفاده از تفكر در كنار عمليات‏هاي فيزيكي را جداً در نظر بگيريد. هر جا در عمل كار گره خورد، كار را رها كرده و با همكاران در حال استراحت (مثلاً نوشيدن چاي و....) به تبادل نظر بپردازيد.

 

عوامل تجربي نگهداري و تعميرات

 

دو عامل كاملاً تجربي در نگهداری تعمیرات وجود دارد كه در هيچ كتابي به آنها اشاره نشده است ولي مي‏توانيد روي آن بسيار تكيه كنيد. اول شنوائي دوم بويايي. گوش انسان قابليت تفكيك اصوات را در حد عالي دارد . اگر شما مدتها در محيطي با وسيله‏اي خاص كار كنيد شنوائي شما روي آن صدا تنظيم مي‏شود . خيلي از اختلالات در وسايل مكانيكي را مي‏توانيد با حس شنوائي تشخيص دهيد. دوم حس بويايي است شايد يك بوي سوختگي شما را به سرعت از وجود يك اتصالي برق و يا خشك كار كردن يك پمپ آگاه سازد.

 

شرح وظايف

 

تعريف دقيق وظايف يكي از مهمترين عوامل در كاهش استرس در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است . وقتي وظايف دقيق و سنجيده و با رعايت انصاف و عدالت تعريف شود و سپس بصورت مكتوب در آيد از تداخل و درگيري مخصوصا در كارهاي تيمي بسيار جلوگيري مي‏كند . همين موضوع به ظاهر ساده در حفظ تعادل رواني و آرامش ذهني پرسنل بسيار موثر است.

 

مقدمه

 

طرح پيشنهادي حاضر به مطالب زير پرداخته است:

 

در ابتدا مختصري در مورد اهداف اصلی اجرای سیستم مديريت نگهداری و تعمیرات

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
، انواع سیاست‏ها و روش‏های پياده‏سازي اين سيستم و مزایای به کارگیری سیستم مديريت نگهداری و تعمیرات (نت) بيان شده است.

 

 

در ادامه مخاطرات پيش‏رو و مفروضات اجرايي پروژه طرح شده و در انتها شرح خدمات اجرايي پروژه عنوان شده است.

 

1- اهداف اصلی اجرای سیستم مديريت نگهداری و تعمیرات (نت)

 

 

افزایش دوره عمر مفید تجهیزات و ماشین آلات.

 

 

افزایش قابلیت اطمینان تجهیزات و ماشین آلات.

 

 

افزایش کارایی کلی تجهیزات.

 

 

کاهش تعمیرات اتفاقی تجهیزات و ماشین آلات.

 

كاهش توقفات بدون برنامه‏ريزي و غيرمترقبه تجهیزات و ماشین آلات.

 

2- انواع سیاست‏ها و روش‏های پياده‏سازي سيستم مديريت نگهداری و تعمیرات (نت)

 

 

نگهداری و تعمیرات اضطراری یا Emergency Maintenance به اختصار EM: در این روش , تعمیر تجهیز بعد از اولین خرابی به وجود آمده در تجهیز، صورت می‌گیرد.

 

 

نگهداری و تعمیرات اصلاحی یا Corrective Maintenance به اختصار CM: در این روش , بعد از بوجود آمدن علائمی از عیب که منجر به توقف تجهیز نشده، برنامه‏ریزی خاصی صورت می‌گیرد تا در زمان مناسب تجهیز رفع عیب شده و به حالت اولیه خود باز گردد.

 

 

نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه یا Preventive Maintenance به اختصار PM: در این روش , نگهداری از تجهیزات در پریودهای زمانی خاص و بر اساس زمان‏بندی مشخص صورت می‌گیرد.

 

نگهداری و تعمیرات پیشگویانه یا predictive maintenance به اختصار PDM: در این روش در بازه‌های زمانی معین تعدادی از پارامترهای تجهیرات اندازه‌گیری می‌شود و بر اساس این داده‌ها برای تعمیر و یا تعویض قطعات و تجهیزات تصمیم‌گیری می‌شود.

 

3- مزایای به کارگیری سیستم مديريت نگهداری و تعمیرات (نت)

 

 

کاهش هزینه‏ ها: این سیستم در پیشگیری از خرابی دستگاه‏ها این امکان را فراهم می‏کند که با یک برنامه زمان‏بندی صحیح، بیشترین بهره‏وری را با کمترین هزینه از تجهیزات موجود داشته باشد.

 

 

اصلاح روند کار: سیستم این امکان را می‏دهد که از منابع موجود اعم از

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
سازندگان قطعات و دستگاه‏ها، تجهیزات موجود، لوازم یدکی و همچنین منابع مالی تخصیص یافته بیشترین راندمان کاری را دریافت نموده و با تعیین سطح اولویت در مورد حکم‏های کار و همزمان با آن کاهش هزینه‏ها در هر بخش، بهره‏وری مجموعه را افزایش دهد.

 

 

تطابق با استانداردهای بین‏المللی: سازگاری با استانداردهای جهانی اعم از ISO ,QS ,HACCP ,IMS و ... مستلزم داشتن یک سیستم جامع و مکانیزه نگهداری تعمیرات است.

 

 

کمک به اتخاذ تصمیمات بین‏المللی: امکانات موجود در این سیستم و توانایی آن در ارائه انواع گزارشات آماری و تحلیلی در تمامی بخش‏ها، این امکان را جهت بررسی روند کاری و بهره‏وری تجهیزات در بازه‏های زمانی مشخص در اختیار

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
قرار می‏دهد تا با اطلاعات دقیق و در کوتاه‏ترین زمان تصمیمات خود را لحاظ نماید.

 

کنترل موجودی انبار و تعیین نقطه سفارش برای کلیه بخش‏ها

 

4- مخاطرات پيش‌روي پروژه

 

 

براساس تجربیات به دست آمده، اهم مخاطرات پیش‏رو در اجرای پروژه‏های از نوع موضوع این طرح، به شرح زير است:

 

 

عدم حمايت مديريت ارشد

 

 

الزام پیمانکار به طی کردن بوروکراسی بسیار طولانی برای دریافت اطلاعات

 

 

عدم همكاري كاركنان كارفرما در ارائه اطلاعات لازم

 

 

تحويل نشدن به موقع يا ناكافي بودن اطلاعات در حوزه سيستم تعميرات و نگهداري شرکت

 

 

تغییرات ناگهانی در پروژه و عدم اطلاع رسانی به تیم پروژه

 

 

عدم برگزاری جلسات پیش‏بینی شده در زمان مقرر

 

ارتباط نامناسب بین تیم‏های اجرایی در پروژه

 

5- مفروضات اجرايي پروژه

 

این طرح پیشنهادی براساس مفروضات زیر، تنظیم گردیده است:

 

 

پروژه و اطلاعات آن محرمانه تلقی خواهد شد.

 

 

نظر به اینکه مطالعات و بررسی‌ها در مورد پياده‌سازي سیست

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) با موضوعات متنوعی ارتباط دارد، لذا مستندات، آمار، اطلاعات و مدارک مورد نیاز و مرتبط نزد کارفرما، به سهولت در اختیار تیم پروژه قرار خواهد گرفت. قابل ذکر است تأخیر در ارائه اطلاعات و مستندات مرتبط و موجود نزد کارفرما، تأخیر در اجرای پروژه را اجتناب ناپذیر می‌نماید.

 

6- شرح خدمات پروژه

 

با توجه به انجام پروژه‏هاي مشابه و تجربه نسبی تيم پروژه نسبت به خواسته های کارفرما خدمات پیشنهادی به شرح زیر می‏باشد:

 

6-1- تهیه شناسنامه دستگاه‏ها و تجهیزات

 

در این بخش مجری با جمع‏آوری اطلاعات از وضعیت موجود در دستگاه‏ها و تجهیزات بر اساس پلاک‏ ماشین‏آلات و مدارک موجود در آرشیو فنی، مدارک ذیل را تهیه و تدوین می‏ نماید:

 

 

تهیه شناسنامه عمومی دستگاه‏ها و تجهیزات بر حسب گروه‏های ماشین شامل مدل ، دستگاه‏، محل نصب اطلاعات مربوط به کارخانه سازنده‏، شماره سریال و ...

 

 

تهیه شناسنامه فنی دستگاه‏ها و ذکر مواردی چون ولتاژ، آمپراژ، توان مصرفی، قدرت ظرفیت ماشین، شماره نقشه‏ها، شماره مدارک فنی و ... ت

 

 

هیه شناسنامه اجزا و قطعات یدکی مربوط به هر دستگاه و ذکر مشخصات عمومی و فنی آن‏ها

 

کد گذاری دستگاه‏ها و تجهیزات

 

 

6-2- جمع آوری فعالیت‏های نت

 

فعالیت نت با استفاده از اسناد و مدارک موجود، کاتولوگ‏ها، دستورالعمل‏های سازنده‏، پیمانکار، استانداردهای داخلی و خارجی و هم چنین تجارب افراد بهره‏بردار تهیه و تدوین می‏گردد.

 

6-3- طراحی سیستم نت

 

در طراحی دستی سیستم PM ضروری است فرم‏های تهیه شده به صورت آزمایشی به گردش درآید تا روند اجرایی و مشکلات حاصله مشخص گردیده و نسبت به رفع آن‏ها قبل از مراحل نهایی اقدام لازم صورت گیرد.

 

طراحی دستی سیستم PM پس از انجام مراحل قبل و با تکمیل نمودن با موارد ذیل نهایی می‏ شود:

 

 

بررسی ساختار سازمانی موجود در شرکت و ارائه برآورد

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مورد نیاز جهت بخش نگهداری تعمیرات تهیه فلوچارت‏ها و فرم‏های عملیات نگهداری (نظافت، بازرسی فنی، روانکاری‏ها، تعویض قطعه، تعمیر اساسی و ... )

 

 

تهیه فلوچارت‏های درخواست تعمیرات و سرویس از واحد متقاضی

 

 

تهیه فلوچارت‏های روش اجرایی موارد درخواستی برای تعمیرات

 

 

تهیه فلوچارت‏های روش‏های پیگیری کارهای ارجاع شده

 

 

تهیه فلوچارت‏های ثبت سوابق عملیات موردی EM و عملیات اصلاحی CM ماشین آلات، دستگاه‏ها و تجهیزات

 

 

تهیه فلوچارت‏های ثبت عملیات برنامه‏ریزی شده PM برای ماشین آلات، دستگاه‏ها و تجهیزات

 

 

"فرمت کلیه گزارشات ، نمودارها و فلوچارت ها قبل از اجرا به تایید کارفرما خواهد رسید"

 

 

 

 

6-4- آموزش پرسنل

 

به منظور استفاده بهینه از سیستم PM و به اجرا در آوردن دقیق آن نیاز است به پرسنل آموزش کافی داده شود. این کار در 3 بخش صورت می گیرد. اين سه بخش عبارتند از:

 

 

الف) آموزش مدیران و کارشناسان سرپرست بخش‏های مختلف بهره‏برداری به صورت برگزاری کلاس‏هایی در زمینه اهداف، دامنه ‏کاربرد، تشریح چگونگی انجام عملیات ارزیابی، مفاهیم و تعاریفPM ، زیان‏های ناشی از عدم وجود سیستم نت، اجزای سیستم و متغیرهای تصمیم‏گیری و ورودی‏ها و خروجی‏ها در نت، ضرورت ایجاد سیستمPM و نحوه همکاری و مشارکت کادر فنی و بهره‏ بردار.

 

 

ب) آموزش پرسنل بخش نگهداری تعمیرات معرفی شده از طرف کارفرما جهت انجام و به گردش درآمدن فرم‏ها و اجرای برنامه PM و چگونگی کار و اجرای طرح نگهداری تعمیرات پیشگیرانه.

 

 

ج) آموزش مدیریت در مورد برنامه‏ها و بانک‏های اطلاعاتی تهیه شده‏، بطوری که مدیریت به تمامی جنبه‏های مختلف برنامه ارائه شده، قابلیت‏ها و توانایی‏های آن تسلط و احاطه داشته باشند.

 

 

نكته: لازم به ذكر است براي انجام هر چه بهتر مراحل اجرايي پروژه مناسب است تا در جلسه‏اي تيم پروژه به ساير نيروهاي كارفرما معرفي شده و در ابتداي شروع به كار دو طرف متعهد به تشكيل كميته راهبري پروژه باشند. كميته راهبري پروژه از نمايندگان تيم پروژه (شركت مسنا) و نمايندگان گروه‏هاي كارفرما تشكيل خواهد شد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...