رفتن به مطلب

هركول اسپانيايي در راه است


ارسال های توصیه شده

[h=2]هركول اسپانيايي در راه است[/h]

جام جم آنلاين:
سال 1393، اتفاق جالبي در صنعت خودروسازي دنيا روي خواهد داد. در اين سال خودرويي وارد بازارهاي جهاني مي‌شود كه گرچه ظاهري مخوف دارد، اما بايد آن را مرز خودروهاي مفهومي و كاربردي دانست.

 

100820261055.jpg

Aspid GT-21 به جهت تفاوت‌ها و پيچيدگي‌هايي كه در طراحي و ساخت آن به چشم مي‌خورد يك سوپر خودروي اسپرت تمام‌عيار به شمار مي‌آيد كه شايد اگر فيلم‌هاي بعدي بتمن ساخته شود، بهترين خودرو براي اين شخصيت سينمايي باشد، خودرويي كه از حداكثر سرعت 305 كيلومتر بر ساعت برخوردار است!

بدون شك، مهم‌ترين نكته‌اي كه درخصوص Aspid GT-21 مي‌توان مطرح كرد به‌كارگيري موتور قدرتمند هشت سيلندري است كه توسط مهندسان BMW ساخته شده است. در كنار اين موتور قدرتمند بايد به ظاهر خاص و متفاوت آن اشاره كرده و از دو واژه «سبك» و «صيقل‌خورده» استفاده نمود. به عقيده كارشناسان، اين خودرو را مي‌توان تعريف نويني از طراحي خودروهاي كوپه (دو در) اسپرت ناميد كه بخوبي تأثير فرهنگ اسپانيا در طراحي آن ديده مي‌شود، فرهنگي كه در آن دو فاكتور سرعت و شتاب همراه هميشگي اتفاقات هستند.

براي اين كه مشخص شود چه اتفاقاتي روي داد تا Aspid GT-21 رنگ واقعيت به خود بگيرد بايد كمي به عقب بازگرديم. به سال 1387 مي‌رويم، زماني كه خودروي سوپراسپرت شركت آسپيد موسوم به Aspid SS رونمايي شد. اين خودرو در آن سال نخستين محصول اين شركت اسپانيايي محسوب مي‌شد. شركت آسپيد با ارائه اين خودرو نشان داد كه فصل جديدي در دنياي خودروهاي اسپرت گشوده است. مهم‌ترين مشخصه خودروهاي نوين اسپرت چيزي نيست جز همان وزن كم و استفاده از قطعاتي با حداقل وزن ممكن. كافي است نگاهي گذرا به اين خودرو بيندازيم. بدنه اصلي خودرو بمراتب كوچك‌تر از ساير محصولات اسپرت است و چرخ‌ها نيز با فاصله قابل توجهي از بدنه به چشم مي‌خورند. اين تركيب ديدني بيننده را به ياد نسل اول خودروهاي اسپرت در نيم قرن پيش مي‌اندازد. موفقيتي كه اين شركت اسپانيايي در معرفي Aspid SS به دست آورد، نظر كارشناسان صنعت خودرو در اروپا را به خود جلب كرد و طولي نكشيد كه طراحان اين شركت بر آن شدند تا ايده خلاقانه خود را با معرفي محصولي متفاوت‌تر، آن هم با ظاهري امروزي‌تر تكميل كنند. اين اتفاق هيجان‌انگيز با رونمايي از Aspid GT-21 در روزهاي اخير روي داد تا معلوم شود رقيبي تازه براي ساير رقبا پيدا شده است.

Aspid GT-21 در مقايسه با مدل اوليه‌اش بزرگ‌تر و قدرتمندتر است و كاملا مدرن‌تر به نظر مي‌رسد. در حقيقت طي سال‌هاي 87 تا 90، مهندسان و طراحان شركت آسپيد تلاش كردند تا همان نگرشي كه در ارائه Aspid SS به كار گرفته بودند را در Aspid GT-21 نيز دنبال كنند. استفاده از نوعي آلياژ ـ بخصوص آلومينيوم ـ در ساخت بدنه و طراحي فوق‌آيروديناميك به خلق محصولي متفاوت با تمامي خودروهاي اسپرت امروزي منجر شده است. در ساخت بخش‌هاي مختلف بدنه و شاسي نيز از فولاد فوق‌العاده سبك و مستحكم استفاده شده است، اما به نظر مي‌رسد هر چه تلاش شده تا تغييرات بنياديني در ساختار كلي اين خودرو اعمال شود، اما هنوز هم ردپاي روشني از ساختار سنتي در آن ديده مي‌شود و آن چيزي نيست جز چرخ‌هاي جلويي كه به صورت نيمه‌روباز هستند. قسمت پيشاني خودرو فشرده شده به طوري كه گويي حسابي چكش‌كاري شده است. اين ابتكار عمل، تأثير زيادي در كاهش مقاومت هوا داشته است. مديران ارشد اين شركت، محصول جديدشان را نخستين خودروي اسپرت كوپه با چرخ‌هاي نيمه‌روباز در دنيا معرفي مي‌كنند كه گرچه كاملا نمي‌توان آن را تائيد كرد، اما چندان هم سخن به گزافه نگفته‌اند!

هر سال فقط 250 دستگاه

معمولا شركت‌هاي بزرگ خودروساز براي اين كه شهرت برخي محصولات خود را براي ساليان طولاني حفظ كنند، استراتژي خاصي موسوم به «توليد محدود» را دنبال مي‌كنند. شركت آسپيد نيز از اين قاعده مستثنا نيست به طوري كه مديران ارشد اين شركت اعلام كرده‌اند سالانه تنها 250 دستگاه از اين خودرو توليد خواهد شد كه با توجه به سفارش مشتري تفاوت‌هاي جزئي با هم خواهند داشت و جالب اين كه تك‌تك اين خودروها به صورت دست‌ساز ساخته خواهند شد.

در حقيقت در اينجا خبري از خط توليد به معناي رايج آن نيست. مشتريان اين خودرو با بيش از يكصد آپشن متنوع روبه‌رو هستند كه با توجه به شمار قابل توجه آنها تقريبا مي‌توان گفت هر خودرو با نمونه ديگر متفاوت خواهد بود و اين همان چيزي است كه مديران آسپيد به دنبال آن بوده‌اند يعني «منحصربه‌فرد بودن» البته اين آپشن‌ها تنها به استفاده از مواد و تجهيزات متنوع در فضاي داخل خودرو محدود نمي‌شود بلكه حتي خريدار خودرو مي‌تواند خودروي مورد نظرش را از حيث ساختار هندسي و سيستم حركتي نيز سفارشي كند. مديران اين شركت حتي اين امكان را فراهم خواهند كرد تا مشتريان بتوانند وارد كارخانه شده و از نزديك فرآيند توليد خودروشان را زير نظر بگيرند. اين ابتكار عملي است كه تقريبا در هيچ جاي دنيا ديده نشده است. آنها در خارج از كارخانه نيز بيكار نبوده و با به‌كارگيري 20 شركت واسطه‌اي در سراسر اروپا فرآيند فروش اين خودروها را تسهيل خواهند كرد.

ايگناسيو فرناندز رودريگز، بنيانگذار شركت آسپيد مي‌گويد: ما به دنبال ارائه خودرويي منحصربه‌فرد و فراموش نشدني هستيم. ما مي‌خواهيم محصولي روانه بازار كنيم كه مشتريان با خريد آن احساس كنند خودرويي كاملا متفاوت خريداري كرده‌اند. به عقيده وي، اين كه مشتريان اين امكان را خواهند داشت كه وارد كارخانه شده و از نزديك فرآيند توليد خودرو را مشاهده كنند، به نوبه خود خط جديد ارتباطي ميان برند خودروساز و بازار محسوب مي‌شود.

بر اساس اعلام رسمي شركت آسپيد، قرار است از سال 93 توليد تجاري اين خودرو آغاز شود و البته تا آن موقع مديران ارشد اين شركت زمان كافي خواهند داشت تا با توجه به وضعيت بازار و قيمت تمام‌شده قطعات، قيمت نهايي اين خودرو را تعيين كنند. گرچه تاكنون قيمت قطعي براي اين محصول خلاقانه اعلام نشده است، اما پيش‌بيني مي‌شود چيزي حدود 250 ميليون تومان بدون احتساب عوارض و گمرك و ماليات قيمت داشته باشد. بنابراين مي‌توان انتظار داشت كه عاشقان ايراني اين خودرو براي جويدن آسفالت خيابان‌ها مجبور به پرداخت رقمي بيش از 500 ميليون تومان شوند.

تا سال 93 كه Aspid GT-21 وارد بازار مي‌شود فاصله زيادي نداريم اما در همين مدت زمان كوتاه مهندسان شركت آسپيد فرصت آن را خواهند داشت تا نواقص احتمالي موجود در اين خودرو را برطرف كرده و محصولي تمام‌عيار كه برخي كارشناسان خودرو عنوان «هركول» را نيز به آن داده‌اند، وارد بازارهاي جهاني كنند.

بهره‌گيري از تجربه BMW

100820261190.jpg

به نظر مي‌رسد شركت اسپانيايي آسپيد با كمك‌گرفتن از BMW و تجربه ارزشمند مهندسان اين شركت در طراحي موتورهاي قدرتمند بهترين ابتكار عمل ممكن براي ساخت يك سوپراسپرت متفاوت را انجام داده است. موتور سفارشي اين شركت در مقايسه با موتور Aspid SS كمي بزرگ‌تر است. اين موتور هشت سيلندري كه ظرفيت 4/4 ليتر سوخت دارد از توان 450 اسب بخاري برخوردار است و جالب اين كه از جعبه‌دنده هفت سرعته بهره مي‌برد. البته شايد به نظر برسدAspid GT-21در مقايسه با ساير خودروهاي اسپرت و البته قدرتمند اروپايي ـ كه برخي از آنها تا 700 اسب بخار قدرت دارند ـ عملكرد كم‌فروغ خواهد داشت، اما حقيقت چيز ديگري است. محصول متفاوت شركت آسپيد با 990 كيلوگرم وزن و در مقايسه با بسياري از خودروهاي اسپرت اروپايي بمراتب سبك‌تر است. همين فاكتور براي Aspid GT-21 كافي است تا صفر تا 100 را در كمتر از 3 ثانيه طي كند! اين يك ركورد تاريخي در دنياي خودروهاي اسپرت امروزي محسوب مي‌شود. بدون شك مي‌توان اين خودرو را براي غول سرعت اروپا يعني Aventador لامبورگيني كه 690 اسب بخار قدرت دارد و از موتور غول‌پيكر 12 سيلندري بهره مي‌برد، رقيب جدي و سرسختي دانست.
لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...