رفتن به مطلب

رها کردن مشاغل it یا ماندن در آن؟


poor!a

ارسال های توصیه شده

در ماه فوريه مطلبي در سايت تک‌ريپابليک به قلم جك‌والن، با نام «10 دليل براي رها كردن IT» منتشر شد كه نويسنده از ديدگاه خود مواردي را به‌عنوان دليل اصلي رها‌كردن و بيرون آمدن از مشاغل مرتبط با IT‌ ذكر كرده بود. در ماه جولاي آلن نورتون (Alan Norton) مطلبي را با نام «10 دليل براي باقي ماندن در IT» در پاسخ به مقاله نخست منتشر كرد كه با ديدگاهي متفاوت نظريه‌هاي جك والن را به چالش‌كشيده و از منظري متفاوت نقطه نظرهاي وي را نقض كرده است. اينك بدون اين‌كه بخواهيم درباره تأييد يا رد هر كدام از اين «20 دليل» نظريه‌اي بدهيم، قضاوت در اين زمينه را بر‌عهده خوانندگان گذاشته و از شما مي‌خواهيم پس از خواندن اين دو مطلب پاسخ نهايي را انتخاب كنيد كه آيا ترك مشاغل IT بهترين كار است يا باقي ماندن در آن؟

 

 

10 دليل براي ترك كردن IT

 

 

فعاليت در IT‌ مي‌تواند فرازها و موفقيت‌هاي بسياري را با خود به دنبال داشته باشد، اما با توجه به موقعيتي كه در آن قرار مي‌گيريد ممكن است در نهايت با وضعيت‌هاي غیر‌منتظره ديگري روبه‌رو شويد. در اين مقاله، چند عامل معدود را كه مي‌توانند به‌عنوان آخرين چالش‌هاي يك متخصص IT وي را به زحمت و دردسر دچار كنند، با هم مورد بررسي قرار مي‌دهيم. اگر به تازگي از شغلي كنار كشيده‌ايد كه آن را از بين چندين موقعيت ممتاز انتخاب كرده بوديد، به جمع دلزدگان از IT خوش آمديد! لازم نيست خجالت بكشيد. همه ما مي‌دانيم كه IT يكي از پراسترس‌ترين حرفه‌هايي است كه مي‌توان انتخاب‌كرد. متأسفانه دانشگاه‌ها نيز شرايط حقيقي شغلي را كه گاهي مي‌تواند براي ساليان سال شما را درگير كند، به دانشجويان آموزش نمي‌دهند. بياييد با هم نگاهي داشته باشيم به مهم‌ترين دلايلي كه مي‌توانند موجب شوند تا از شغل دلخواهتان در زمينه IT استعفا بدهيد!

 

 

1 - استرس

 

 

withoutit1_s.jpg

 

 

هيچ‌وقت به كسي اجازه ندهيد تا اين جمله از دهانش بيرون بيايد كه «شغل IT شغل آساني است!» به‌ندرت پيش مي‌آيد كه شخصي در يكي از مشاغل مرتبط با اين حوزه فعاليت كند و كمتر دچار استرس شود. همواره به ياد داشته باشيد كه «IT يكي از ابزارهاي مديريت بحران است»، هنگامي كه يك مشتري يا كاربر با شما تماس مي‌گيرد، معمولاً همواره با يك امر اورژانسي روبه‌رو هستيد كه بايد به سرعت رفع و رجوع شود. به همين دليل، تا زماني كه در اين رشته مشغول هستيد، هميشه همه چيز بايد روبه‌راه بوده و هر چيزي در سر جاي خودش قرار داشته باشد، زيرا بروز ايراد و شكست در رفع آن مي‌تواند به اخراج و از دست دادن شغل منجر شود. موضوعي كه قضيه را بغرنج‌تر مي‌كند، اين است كه اين استرس هيچ‌گاه شما را ترك نخواهد كرد. هر دقيقه از فعاليت شما در جايگاه مدير شبكه، سوپروايزر سايت، مسئول بخش پشتيباني يا سمت‌هايي از اين قبيل دشوارتر و دشوارتر از آن چيزي مي‌شود كه انتظار آن را داريد.

 

 

 

2 - زمان

 

 

withoutit2_s.jpg

 

 

اگر به دنبال شغلي براي شش روز هفته و هشت ساعت در روز مي‌گرديد، دور IT‌ را خط بكشيد! مشاغل IT مشاغلي 24,7 محسوب مي‌شوند. به‌عنوان يك متخصص IT نه تنها بايد ساعات بيشتري را نسبت به ديگر شغل‌ها در دفتر كار (يا محوطه كاري) بگذرانيد، بلكه در خارج از اوقات كاري هم بايد براي هر چه بهتر شدن مهارت‌ها و افزايش بازدهي كاري، همواره در حال يادگيري مطالب جديد باشيد تا هميشه ميزان اطلاعت شما از همكارتان كه در ميز كناري شما نشسته بيشتر باشد. همچنين افراد ديگري كه نه از مشتريان شما به شمار مي‌آيند و نه كاربر شبكه تحت نظارتتان هستند، يعني دوستان و آشنايان و همسايگان نيز هميشه به دنبال بهره‌بردن از اطلاعات و مهارت‌هاي شما هستند تا بدون صرف هيچ‌گونه هزينه‌اي كامپيوترهايشان به خوبي كار كند!

 

 

 

3 - درآمدwithoutit3_s.jpg

اگر شما كارمند يك شركت خصوصي باشيد، پراسترس‌ترين مسئله‌اي كه همواره با آن دست به گريبان خواهيد بود، ميزان پرداختي يا همان دستمزد و حقوق شما است. هر يك از ما دوستان و همكاران زيادي را سراغ داريم كه براي دريافت حق و حقوق‌معوقه يا گاهي پرداخت‌نشده خود ناچار به كمك گرفتن از قانون و حتي مراجعه به وكيل شده‌اند. حتي اگر براي خودتان و به اصطلاح «مستقل» هم كار مي‌كنيد، مادامي‌كه كارفرما دستمزد و مبلغ قرارداد را به شما پرداخت نكند شايد گرسنه بمانيد! در چنين حالتي بزرگ‌ترين و سنگين‌ترين فشار را بر شانه‌هاي خود احساس خواهيد كرد، چون هيچ‌گاه نمي‌توانيد با اطمينان منتظر همان «آب باريكه كارمندي» انتهاي ماه بمانيد، زيرا خبري از آن نخواهد بود! فاكتور اصلي و مهم براي رسيدن به امنيت شغلي، تلاش براي ارتقاي مهارت‌ها و ايجاد هرچه بيشتر و بهتر ارتباطات كاري و حرفه‌اي است. وجود روابط خوب‌كاري (حتي با اشخاصي كه خوب نيستند!) به معناي اين است كه مي‌توانيد تاحدودي آسوده خاطر باشيد كه درنهايت درآمدي كسب خواهيد كرد.

 

4 - ديگران (به‌طور عام)

 

 

withoutit4_s.jpg

 

 

از اين‌كه درمورد اين يكي صحبت كنم، بيزارم! در زمان‌هاي دور من فردي مثبت، سرزنده و به معناي واقعي كلمه عاشق مردم‌بودم. اما پس از چند سال كار در زمينه مشاوره خود را فردي يافتم كه مورد سوء استفاده قرارگرفته، ‌حقوقش پرداخت نشده يا كمتر از مقدار واقعي پرداخت شده و هيچ‌كس قدرتش را نمي‌داند. ماندن در اين حوزه كاري، مانند جنگ بي‌پاياني است كه همواره درحال حمله يا عقب‌نشيني خواهيد بود. نمي‌توان اين‌گونه گفت كه به‌طور مطلق ديگران مسبب اين اتفاقات هستند، اما به‌نظر مي‌رسد، زماني كه لباس IT را بر تن مي‌كنيد، نگاه مردم به شما نگاه متفاوتي خواهد بود. در اين لباس شما تركيبي از خوبي و بدي در يك بسته‌بندي خواهيد بود!

 

 

 

5 - زنجيره دستورات

 

 

withoutit5_s.jpg

 

 

بياييد صريح باشيم. كمتر مدير ارشدي را مي‌توان‌يافت كه حقيقت كار شما را درك‌كند. به طور معمول، مديران معمولاً فكر مي‌كنند، شما قادر به انجام هر كاري هستيد، آن هم با كمترين هزينه و بدون هيچ‌گونه كمك اضافي! اين درحالي‌است كه برخورد شما با كاربران نهايي بايد به گونه‌اي باشد كه انگار آن‌ها برتر و بالاتر از شما قرار دارند. از همه بدتر اين‌‌كه رؤساي بالادستي نيز انتظار دارند تا با انجام معجزه باعث شويد تا پي‌سي‌هاي از رده خارج براي حداقل يك دهه ديگر به كار خود ادامه بدهند! تناقض‌هاي موجود بين وظايف و حقيقت فناوري باعث مي‌شوند تا كار شما غيرقابل‌تحمل شود. هنگامي كه محيط كاري تحت تأثير جريانات خارج از اراده شما شكل مي‌گيرند، هر اتفاق بد ديگري وضعيت را بيش از پيش از كنترل شما خارج مي‌سازد. شما در كار خود مهارت داريد و اين موضوع را مي‌دانيد، اما مديريت كار شما را درك نمي‌كند و نمي‌داند كه شما در كار خود تبحر داريد. تمام اين مسائل جرياني ناتمام از استرس و فشار را به شما وارد مي‌آورند.

 

 

 

6 - فناوري

 

 

withoutit6_s.jpg

 

 

آيا تاكنون پيش آمده كه احساس كنيد تمام فناوري با شما به ستيز درآمده و يكه و تنها رها شده‌ايد؟ در چنين وضعيتي به احتمال آرزو مي‌كنيد، مي‌توانستيد درحالي‌كه وسايل شخصي‌تان را در جعبه‌اي ريخته‌ايد، ساختمان را ترك كنيد. به شخصه چنين حالتي را در زماني كه در جايگاه يك مشاور با كلاينت‌هاي ويندوز سر و كله مي‌زدم، تجربه‌كرده‌ام. به‌نظر مي‌رسد، بي‌نظمي ارتباط نزديك و قوي با سيستم‌عامل ويندوز دارد و هر روز جنگي مابين پي‌سي‌ها و سيستم‌‌ها در جريان است. برخي اوقات شما برنده اين جنگ هستيد و برخي اوقات بازنده آن. اغلب هم بردهاي شما در زير سايه روزهاي باخت گم مي‌شوند.

 

 

7 - رقابت

حقيقتي كه بيش از هر چيز مي‌توانيد روي آن حساب كنيد اين است كه در زندگي همواره فردي وجود دارد كه بهتر از شما است، اما اين نسبت در دنياي IT نسبت يك به يك نيست، بلكه در ظاهر اين‌گونه به‌نظر مي‌رسد كه در برابر شما صدها متخصص IT‌ وجود دارد كه باهوش‌تر، سريع‌‌تر و آماده‌تر است. اين نسبت بلافاصله خود را با زبان پول نشان مي‌دهد. به خاطر داشته باشيد، چشم‌انداز IT دائم درحال تغيير است. اگر نتوانيد خود را با «جريان‌ها» به جلو ببريد ممكن است كه موفق نشويد در بازار كار باقي بمانيد. در طول اين سال‌ها كسب و حفظ چابكي لازم و صرف ساعت‌ها وقت براي انجام كار چاره‌اي جز رسيدن به اين نتيجه برايم نگذاشته كه اين بازي متعلق به جوان‌تر‌ها است. اين به اين معنا نيست كه ما بزرگ‌ترها نمي‌توانيم پابه‌پاي جوان‌ترها بدويم، اما با جلو رفتن بيشتر، اين رقابت دشوارتر و بي‌رحمانه‌تر خواهد شد.

 

 

8 - Cloud

 

 

withoutit8_s.jpg

 

 

هروقت هنگام تماشاي يك فيلم، بازيگري عبارت «پيش به‌سوي ابرها» را بر‌زبان مي‌آورد، مي‌خواهم از شدت عصبانيت هر چه را دم دستم است، به سمت تلويزيون پرتاب كنم. واژه كلاود در IT يكي از آن مفاهيمي است كه اين روزها و احتمالاً از اين به بعد نيز در معرض تغييرات پي‌در‌پي است. معناي كلاود دقيقاً چيست؟ آيا بايد از آن استفاده كنيم؟‌ آيا كلاود امن است؟‌ هزينه آن چه‌قدر است؟‌ ذهن من همواره درگير اين پرسش‌ها است. معمولاً پاسخ به اين سؤال را با اين پرسش از مشتري جواب مي‌دهم كه «آيا تاكنون از Google Docs استفاده كرده‌ايد؟» اگر پاسخ مثبت باشد كه مي‌گويم شما همين الان درحال استفاده از كلاود هستيد. اما اين جواب قانع‌كننده نيست. مشتري‌ها و كاربران نهايي كلاود را به‌چشم يك تجربه جادويي مي‌بينند كه موجب سريع‌تر، بهتر و ساده‌تر شدن كارهايشان خواهد شد. شايد اگر حقيقت را مي‌دانستند اين‌گونهفكر نمي‌كردند.

 

 

9- نبود استانداردها

 

 

withoutit9_s.jpg

 

 

اگر مي‌توانستيم برخي استانداردها را در IT تعريف و عملي كنيم، زندگي بي‌نهايت بهتر و زيباتر مي‌شد. بسياري از پروژه‌هاي اپن‌سورس براي رسيدن به مجموعه‌اي از استانداردها دست به هر‌كاري مي‌زنند. اين كار تا آنجا پيش مي‌رود كه توسط مجوزهاي مالكيت نرم‌افزار متوقف شود. مالكان مجوزهاي نرم‌افزاري مايل به حفظ و بسته نگه‌داشتن كدها هستند و به استانداردها اهميتي نمي‌دهند. اين موضوع درحقيقت قابل درك است، اما همين كه آنان از پذيرش هرگونه استانداردي سر‌باز مي‌زنند، موجب مي‌شود تا روزانه متخصصان و كاربران نهايي زيادي به دردسر بيافتند. معلوم نيست چرا بدون اين‌كه مالكيت نرم‌افزارها به خطر بيفتد، نمي‌توان از استانداردها تبعيت كرد؟

 

10 - احترام

 

 

withoutit10_s.jpg

 

 

عموم مردم نسبت به متخصصان IT نظر مثبتي ندارند. چرا؟‌ دلايل زيادي براي اين مسئله وجود دارد. نخست اين‌كه قبلاً از جانب IT مورد كلاهبرداري قرار گرفته‌اند. آنان با مشاوراني برخورد داشته‌اند كه مي‌خواستند به آنان بزرگ‌ترين و بهترين چيزها را بفروشند. اين موارد و تجربه‌هاي ناشي از آن موجب شده كه جماعت IT‌ به‌سختي بتوانند احترامي را براي خود به‌دست بياورند. وقتي شما را مي‌بينند كه از در وارد مي‌شويد، براي آن لحظه بهترين دوست آنان هستيد. اما وقتي مشكلشان برطرف شد، حتماً اين نكته را يادآوري مي‌كنند كه شما براي انجام كار به زمان كمتري (و در نتيجه هزينه كمتر) نياز داشتيد.

 

 

 

لینک به دیدگاه

10 دلیل برای ماندن در IT

 

در فکر رها کردن و ترک كردن شغل IT خود هستید؟ آلن نورتون هم مثل شما است! با این تفاوت که وی چندین بار به این موضوع فکر کرده است! در ادامه دلایل وی را برای ماندن در این حوزه کاری با هم خواهیم خواند.جک والن در مطلب خود به نام «10 دلیل برای رها کردن IT» برخی دلایل منطقی را برای ترک حرفه‌های مرتبط با این حوزه ذکر كرده بود. من مایلم از نقطه نظری متفاوت، برخی دلایل شخصی‌ام را عنوان کنم تا شاید کمکی باشد در تصمیم‌گیری در این‌خصوص که چرا باید در‌ IT باقی ماند.

 

 

1 – پول، پول و پول

 

 

withit1_s.jpg

 

 

از قدیم گفته‌اند، باید برای پول درآوردن بسيار کار کرد، اما تخصص‌های مرتبط با IT درآمد بسیار خوبی را در ازای این کار دشوار عاید شما خواهند‌كرد. می‌توان گفت، این درآمد خوب نیست، بلکه خیلی خوب است! براساس اعلام اداره کار ایالات‌متحده (صفحه 6 گزارش An Overview of U.S. Occupational Employment and Wages in 2010 قابل دسترس در آدرس

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
) مشاغل مربوط به علوم کامپیوتر و ریاضیات در سال 2010 و در میان تمام گروه‌های اصلی شغلی با درآمد متوسط سالیانه 77 هزار و 230 دلار رتبه سوم را در بین بالاترین درآمدها به خود اختصاص دادند. در این فهرست تنها مشاغل مدیریتی و حقوقی بالاتر از IT قرار گرفته‌اند.

 

 

2 – متخصصان

 

 

withit2_s.jpg

 

 

اگر شما هم مانند من فکر می‌کنید، با من هم‌عقیده خواهید بود، این موضوع که با چه کسانی قرار است همکار باشیم مطلب به غایت مهمی به شمار می‌آید. اما در هر صورت نمی‌توان انکار کرد که بیش از یک چهارم عمر‌کاری ما با این همکاران سپری خواهد‌شد. من به شخصه تابه‌حال هم با افراد متخصص و هم با افرادی که چندان هم متخصص نبودند، کار کرده‌ام. دسته اول را می‌پسندم و از دسته دوم گریزانم. تابه‌ حال با متخصصان زیادی که در حوزه‌هاي ديگر فعالیت دارند، برخورد داشته‌ام که به‌عنوان نمونه می‌توانم به متخصصان صنایع دفاعی اشاره کنم. شاید گمان کنید، می‌خواهم از همکاران خودم طرفداری کنم، اما باور کنید که رتبه و جایگاه شخصیتی متخصصان و شاغلان IT چیز دیگری است! جايگاهي در آن بالا بالاها!

 

 

3 – استمرار در فعالیت

 

 

withit3_s.jpg

 

 

دومین باری که IT را ترک کردم، تصمیم داشتم تا برای مدتی استراحت کنم و کاری انجام ندهم. هرچند در این میان حقیقتی وجود داشت که آن را دیر دریافتم و آن این که دور بودن از مشاغل IT شرایطی را به‌وجود خواهد آورد که بازگشت به کار را دشوارتر خواهد کرد. بزرگ‌ترین مشکل در این است که با این کار شانس خود را برای دیده‌شدن از سوی کارفرمای بعدی‌ به حداقل خواهید رساند. کارفرماها از وجود فاصله خدمتی در رزومه متقاضیان‌خیلی خوششان‌نمی‌آید. شما ممکن است با انجام این کار تجربه نامطبوعی را از درک این حقیقت که پرسنل غیر شاغل از ارج و قرب کمتری نسبت به شاغلان برخوردار هستند، به‌دست آورید.

 

 

 

4 – چالش‌ها

 

 

withit4_s.jpg

 

 

یکی از دلایلی که موجب شده تا من شغل برنامه‌نویسی کامپیوتر را انتخاب کنم، این است که این شغل چالش‌برانگیز است. وقتی درحال کدنویسی هستم، روزی نیست که با مانع و مشکلی در این مسیر برخورد نکرده و با آن دست و پنجه نرم نکنم. متخصصان IT با حل مشکلات و معماها بیشتر و بیشتر رشد كرده و شکوفا می‌شوند. با داشتن ذهنی سالم و کارآمد (که البته لازمه موفقیت در IT است) موانع به چالش و مبارزه‌هایی لذت‌بخش تبديل خواهند شد. اصولاً فناوری اطلاعات «چالش‌برانگیز» است، اما در عین حال، هیچ‌گاه کسل‌کننده نبوده و شما را دلزده نخواهد کرد. مهم نیست که نقش شما در IT چیست. مهم این است که چالشی را که فردا با آن روبه‌رو خواهید بود، به يقين متفاوت با چیزی خواهد بود که امروز آن را پشت سر گذاشتید.

 

 

 

5 – جایزه

 

 

withit5_s.jpg

 

 

در پس هر معما و مشکلی یک پاداش و جایزه در انتظار است و این دلیل دیگري برای انتخاب و فعالیت در IT محسوب می‌شود. به‌عنوان یک متخصص چیزی بیش از این من را خوشحال نخواهد کرد که برنامه‌ای که نوشته‌ام، آن‌گونه که باید جواب داده و بدون خطا اجرا شود یا این‌که یک پروژه سیستمی سنگین و طولانی در موعد مقرر با موفقیت پایان پذیرد. البته، شاید کار شما خیلی هم قهرمانانه نباشد، اما اگر از کار یک متخصص پزشکی پشتیبانی می‌کنید، آن‌گاه می‌توانید به خود ببالید که نتیجه کار شما می‌تواند جان‌های زیادی را نجات بدهد. همچنین شما بار سنگینی را از دوش کارمندان و کارگران زیادی برمی‌دارید. بار كارهايي كه بايد توسط ماشین‌آلات سنگین انجام شوند. افراد کمی وجود دارند که انجام دادن کارهاي دشوار و سنگين را دوست داشته باشند. در طول عمر كار حرفه‌ای خودم سیستم‌های متعددی را نوشته‌ام که جایگزین فعالیت‌های بدنی و یدی زیادی شده‌اند. می‌توانم صادقانه بگویم، جز چند مورد انگشت‌شمار در تمام این مدت، در انتهای هر هفته محل کارم را با این احساس رضایت ترک کرده‌ام که حاصل تلاش من با تسهیل در کار دیگران به آنان کمک کرده است. مهم نیست که وظیفه و شغل شما در IT چیست. مهم این است که کمک به مردم و انجام کار به نحو احسن موجب ایجاد قدر و احترام و از همه بالاتر احساس رسیدن به دستاوردهای بزرگ پاداشی است که آن را با هیچ چیز دیگر نمی‌توان تعويض کرد.

 

 

6 – بازار خوب

 

 

withit6_s.jpg

 

 

متخصصان IT بیشترین شانس و اقبال را برای یافتن و حفظ یک شغل خوب دارند. آینده از آن IT است. در فهرست منتشر شده CNN Money and PayScale که بیشترین نرخ رشد در دستمزد پرداختی مشاغل را رتبه‌بندی‌كرده، در بيست ردیف اول پنج شغل و در پنجاه شغل بالای جدول چهارده شغل به IT مربوط می‌شوند.

 

 

 

7 – مهارت‌ها

 

 

withi7_s.jpg

 

 

معمولاًعلاقه‌مندان به IT، افرادی بسیار باهوش هستند و به طور مشخص ویژگی‌ها و مهارت‌های منحصربه‌فرد دارند. خاصیت ویژه IT جذب افرادی هوشمند با ذهنی تحلیلگر و همچنین با استعداد در سراسر دنیا است. چنانچه شما هم در خود چنین قابلیت‌ها و مهارت‌هایی را سراغ دارید می‌توانید مطمئن باشید که در دنیای IT جايی هم برای شما وجود دارد. یک دلیل خوب دیگر برای ماندن در IT وجود فرصت به روزنگه‌داشتن مهارت‌ها است. دور ماندن از مشاغل IT برای مدت طولانی، موجب دور ماندن از اطلاعات روز و حتی کاهش در مهارت‌های موجود خواهد شد. پیش از ترک کار خود به این مطلب فکر کنید که پرداخت دستمزد از سوی کارفرمایتان با هدف یادگیری مهارت‌های جدید و همچنین به روزنگه‌داشتن معلومات فعلی صورت می‌گیرد. این مهارت‌ها به‌مثابه سرمایه‌گذاری برای آینده شما به شمار می‌آیند.

 

 

8 – احترام

 

 

withi8_s.jpg

 

 

جک والن در مقاله خود به این نکته اشاره کرده که متخصصان IT دیگر، در بین عموم مردم فاقد احترام و اعتبار گذشته هستند. من از میان مطالبی که در تالارهای گفت‌وگو در بین شما متخصصان رد و بدل می‌شود، دریافتم که بسياري از شما در حال حاضر خود را فاقد پرستیژ و احترامی که لایق آن هستید، می‌دانید. اگر شما از آن دسته از متخصصانی هستید که کار خود را به‌نحو احسن انجام می‌دهند، این امکان وجود دارد که این احساس فقدان احترام فقط به دليل بی‌اطلاعی دیگران‌بوده و شما در به‌وجود آمدن آن نقشی نداشته‌اید.

 

ممکن است که عامه مردم ظاهربین باشند، اما به يقين می‌توانید احترام را در بین همسانان خود بیابید. متخصصان مطلع و دانا، ارزش و احترام زیادی برای همکاران و هم‌رده‌های خود قائل هستند. دنیای IT مکان خوبی برای جلب احترام است. اگر نمی‌توانید در این حوزه احترام دیگران را جلب کنید،‌ به احتمال، در دیگر تخصص‌ها نیز موفق به انجام این کار خواهید شد. شاید من خیلی فرد خوش‌شانس یا ساده‌لوحی باشم، اما همواره احساس کرده‌ام که نزد مدیران، همکاران و مشتریان از احترام کافی برخوردار هستم. مهم‌تر از همه این‌که میزان احترام به نحوه رفتار و عملکرد فرد و نگاه دیگران بستگی دارد.

 

 

9- استعداد و تمایل درون

 

 

withi9_s.jpg

 

فعالیت در مشاغل IT بهترین راه برای ارضاي تمایلات فناورانه محسوب می‌شود. در حقیقت، کجا را سراغ دارید که ضمن پاسخ به تمایلات فناورانه دستمزدی هم به شما پرداخت كنند؟ اگر عاشق فکر کردن به زبان بایت، گیگاهرتز، فلوچارت، برنامه‌ریزی بوده و اگر تنها بعد از تمام این‌ها مشکلی با ارائه نتایج تفکراتتان ندارید، به يقين، عاشق کار‌کردن در محیطی خواهید بود که تفکرات خود را با همکارانی که با شما به زبانی مشترک صحبت می‌کنند،به اشتراک بگذارید.

 

 

 

10 – عشق به IT

 

withi10_s.jpg

بيشتر افرادی که در IT فعاليت مي‌كنند، عاشق کار خود هستند. انکار نکنید... شما هم در اعماق وجودتان همین‌گونه هستید. برای آنانی که این‌طور نیستند، البته قضایا نسبی است. زمانی که به دیگر شغل‌های در دسترس و دستمزد آنان فکر می‌کنید، حتماً دوباره عاشق IT خواهید شد. هرچند اگر نمی‌توانید بین خود و شغل IT که انجام می‌دهید، نقطه مشترکی پیدا کنید، زمان آن رسیده که هر کدام راه خود را بروید. پرسش مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که درحقیقت چند درصد از مردم می‌توانند بگویند، شغل خود را واقعاً دوست دارند؟ بسیاری از افراد در خارج از حوزه IT از رفتن به سر کار وحشت دارند. در مقابل، اغلب فعالان IT تنها به این شرط که پاداشی درخور آنچه انجام می‌دهند، دریافت کنند، به کار خود عشق می‌ورزند.

 

 

سخن آخر

من به‌شخصه مدتی است که به طور رسمي از کار IT دور هستم. با وجود این، آن‌قدر آموخته‌ام که بدانم دلایل زیادی برای ماندن و ادامه دادن راهی که همه ما مدت‌ها است آن را شروع کرده‌ایم، وجود دارد. اگر بخواهم صادق باشم، باید اعتراف کنم که دلم برای تک‌تک مواردی که در بالا ذکر شد، تنگ شده است. زماني كه از دلایل ذهنی لزوم ماندن و ادامه دادن شغل و کار صحبت می‌کنیم، این دلایل بیشتر از هر رسته شغلی در مشاغل IT صدق کرده و حقیقی جلوه می‌کنند. هر چند از همه این‌ها که بگذریم باید پذیرفت که تمام این شغل‌ها هم مشاغل خوبی هستند. بنا‌بر اعلام وال‌استریت ژورنال، دو شغل از برترین مشاغل سال 2011 متعلق به خانواده IT هستند: مهندس نرم‌افزار و تحلیلگر سیستم.

 

من متوجه مشکلات هستم و از فشارهای شدید روزمره اطلاع دارم؛ مسئولیت‌های خرد‌کننده و ناکامی‌های غیرمنتظره، ساعت‌های طولانی‌خسته‌کننده و روزها و شب‌هایی که به یکدیگر متصل هستند. زمانی که روی انجام یکی دیگر از کارها تمرکز‌کرده‌اید یا می‌خواهید به یک ایمیل دیگر پاسخ بدهید، قابل فهم است که چرا با وجود دیدن تک‌تک درخت‌ها نمی‌توان روح جنگل را حس کرد. گمان می‌کنم طبیعت انسان این‌گونه است که نمی‌تواند نكته‌هاي مثبت قضایا را تشخیص بدهد. به‌قول جانی میتشل که این‌گونه می‌خواند: “Don’t it always seem to go that you don’t know what you’ve got ’til it’s gone." برای قدردانی از منافع و فواید آن، همیشه لازم نیست مانند من که ناچار بودم، IT را ترک کرد.

 

 

10 دلیل برای ماندن در IT

ماهنامه شبکه - اسفند 1390 شماره 131

 

ترجمه: هومن تحويلداري

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...