رفتن به مطلب

ربات حشره خوار توسط دانشمند ایرانی ساخته شد


سمندون

ارسال های توصیه شده

4

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
محقق ایرانی دانشگاه "ماین" موفق به ابداع ماهیچه های مصنوعی برای ربات های حشره خوار شده است که می توانند حرکات برگ های رباتیک را به منظور به دام انداختن حشرات و هضم و تبدیل آنها به انرژی کارامدتر سازد.

به نقل از گیزمگ؛ ربات حشره خواری با الهام از گیاهان حشره خوار "ونوس" ساخته شده و از حشرات و عنکبوت ها به عنوان سوخت استفاده می کند، به واسطه ابداع محقق ایرانی دانشگاه ماین به مواد هوشمندی مجهز شده اند که می تواند سرعت به دام انداختن شکارها را افزایش دهد.گیاهان حشره خوار با استفاده از دو برگ خاص می توانند حشرات را شکار کنند، برگ هایی که ویژه شکار این جانداران طراحی شده است. زمانی که یک حشره روی این برگ ها فرود می آید تارهای ریز موجود روی برگ ها را تحریک کرده و سیستم دام اندازی را فعال می کند و به این شکل برگ ها در کمتر از 100 میلی ثانیه با سرعت روی هم قرار گرفته و بسته می شوند، پس از آن حشره کشته و هضم می شود. بازسازی این شیوه به آن معنی است که باید موادی را یافت که نه تنها می توانند از حضور حشرات آگاه شوند، بلکه می توانند به سرعت واکنش نشان داده و بسته شوند.

محققان کره ای دانشگاه ملی سئول پیش از این چنین بازسازی را با استفاده از مواد حافظه دار انجام داده بودند. این مواد زمانی که در معرض فشار، حرارت یا جریان الکتریکی قرار می گیرند بین دو حالت پایدار تغییر وضعیت می دهند. محققان از دو ماده مختلف استفاده کردند، قطعاتی صدف مانند از فیبرهای کربنی که عملکردی مانند برگ ها دارند و به قطعه ای فلزی فنر مانند به عنوان حافظه وصل شده اند. وزن یک حشره روی فنر منجر به بسته شدن سریع برگ ها می شود و به این شکل حشره به دام می افتد. برای باز شدن دوباره برگها از هم تنها کافی است تا جریان الکتریکی به برگها وارد شود. اين ربات از ماهیچه های مصنوعی برخوردار است که از غشای پلیمری پوشیده از الکترودهای طلا ساخته شده است. جریانی با عبور از میان این غشا منجر به خمیده شدن آن به یک سو می شود، همچنین با معکوس شدن قطبیت جریان حرکت غشای الکترودها نیز معکوس می شود.

بنابراين گزارش، خمیده شدن مواد موجب تولید ولتاژی می شود که محسن شاهین پور از آن برای ایجاد حسگرهایی استفاده کرده است. زمانی که حشره ای روی برگ های رباتیک فرود می آید، ولتاژ کوچک ایجاد شده منجر به فعال شدن منبع انرژی بزرگتری می شود که این منبع بار الکتریکی متضادی را به برگ ها وارد می کند و به این شکل برگ ها به سمت یکدیگر کشیده شده و بسته می شوند و حشره به دام می افتد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...