رفتن به مطلب

6 ترس عجیب که آدم را از پا در می آورد !


ارسال های توصیه شده

فوبیا یك ترس ساده نیست كه در یك لحظه بیاید و بعد محو شود، بلكه هراسی ماندگار است كه می‌تواند زندگی مبتلایان را مختل كند و آنها را به دردسر بیندازد. این ترس شدید كه غیرقابل كنترل هم به‌نظر می‌رسد، چیزی بیش از هراس از یك موقعیت خطرناك است. افرادی كه به فوبیا مبتلا هستند، حتی از شنیدن موضوعی كه ترسشان را به آنها یادآوری كند وحشت‌زده می‌شوند.

 

آنها حتی با دیدن یك فیلم سینمایی یا خواندن یك مقاله در مورد آن موضوع دچار حملاتی می‌شوند كه به آنها «حمله وحشت» می‌گویند. فوبیا یا ترس مرضی، بیماری‌ای است كه اگر جدی گرفته نشود، روز‌به‌روز شدیدتر می‌شود و اگر با کمک‌یك متخصص درمان شود، می‌تواند در طول زمان از زندگی فرد بیرون‌ برود.‌اما فراموش نکنید که درمان این بیماری، ربطی به تلاش خود فرد یا اطرافیانش ندارد؛ و تنها متخصصان روانشناسی و رانپزشکی از عده‌اش برمی‌آیند. شاید با دیدن فهرستی از عجیب‌ترین فوبیا‌های جهان، باور نكنیدکه یك فرد می‌تواند با دیدن همین چیزهای ساده‌، دچار حملات شدید و غیرقابل كنترل شود. اما باور كنید كه خیلی از افراد در سراسر جهان، با همین تجربه‌های ساده، به‌شدت آزار می‌بینند و با كابوس‌ زندگی می‌كنند.

 

 

 

 

ترس از زندگی بدون تلفن همراه

 

با وجود شبكه‌های اجتماعی و آدرس‌های مختلف ای‌میل، افراد هر روز در معرض پیام‌هایی قرار می‌گیرند كه رفته‌رفته نمی‌توانند بدون آنها زندگی كنند. تلفن همراه هم از این موارد محسوب می‌شود و آنقدر به زندگی افراد راه پیدا كرده كه نبودش می‌تواند یك نوع فوبیا را موجب شود. شاید به‌نظرتان خنده‌‌دار بیاید اما ترس از نداشتن تلفن همراه، یكی از ترس‌هایی است كه بسیاری از افراد را درگیر كرده‌است.

 

این اختلال، یكی از بیماری‌هایی است كه روان افراد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و افرادی كه به آن دچار می‌شوند، با فراموش كردن تلفن همراه یا از دست دادن آن، دچار اضطراب و ترس شدید می‌شوند.

 

یك مطالعه جدید در انگلستان نشان داده كه 85 درصد استفاده‌كنندگان تلفن همراه، دچار این اختلال هستند و از اینكه تلفن همراه‌شان را گم كنند یا باتری آن تمام شود، به‌شدت دچار اضطراب می‌شوند.

 

 

 

ترس از ریسمان

 

در مثل می‌گویند كه فلانی از ریسمان سیاه و سفید می‌ترسد اما شاید ندانید كه این مثل قدیمی، ریشه در واقعیت دارد. البته علم هم هنوز چیز زیادی در مورد این هراس نمی‌داند اما هرچه هست، خود را به شكل ترس غیرعادی از هر نوع طناب و ریسمانی نشان می‌دهد. مهم نیست كه جنس این طناب چه باشد، چه رنگی باشد و قطر آن چقدر باشد؛ افرادی كه از این هراس رنج می‌برند، با دیدن هر نوع و اندازه آن دچار وحشت می‌شوند. دلیل و منشأ اصلی این ترس مشخص نیست اما كسانی كه به آن مبتلا هستند، زندگی سختی را می‌گذرانند؛ زیرا بند‌ها و ریسمان‌ها را در گوشه گوشه خانه و محیط كار می‌بینیم و انگار این وسیله، جزئی جداناشدنی از زندگی ما شده‌است. این افراد حتی از ریشه‌های فرش و بندهایی كه در لباس هم استفاده شده، می‌ترسند؛ پس خدا را شكر كنید كه شما یكی از این افراد نیستید و می‌توانید هرطور كه می‌خواهید لباس بپوشید و هر وسیله‌ای كه می‌خواهید را در خانه استفاده كنید.

 

 

 

 

ترس از مادر شوهر

 

بسیاری از دخترانی كه تازه ازدواج می‌كنند، نسبت به مادر شوهر نگاهی منفی دارند كه این دیدگاه با نوعی اضطراب نیز همراه می‌شود. اما فوبیای مادر شوهر چیزی فراتر از این استرس‌هاست. این ترس می‌تواند از تجربه‌های تلخ گذشته و یا صحبت‌های اطرافیان ناشی شده باشد و با رانده شدن به بخش ناهوشیار ذهن، در وجود فرد ریشه دوانده باشد. اما بعضی افراد بدون هیچ پیشینه منفی‌ای به این هراس دچار می‌شوند و درواقع خودشان این فوبیا را در وجود‌شان رشد می‌دهند. این ترس در فرهنگ‌های بسیار سنتی و عامیانه بیشتر است. ترس از مادرشوهر در بسیاری از مواقع، زندگی مشترك را از هم می‌پاشد و اطرافیان ممكن است هیچ‌گاه جنس هراسی كه در فرد وجود دارد را درك نكنند و او را متهم به بزرگ‌نمایی، حسادت و یا بسیاری چیزهای دیگر كنند. درحالی‌كه هراس از مادرشوهر، موضوعی است كه می‌تواند با جلسات روان‌درمانی گاهی كمرنگ‌تر شود و مثل دیگر انواع فوبیا، باید توسط یك متخصص به آن پرداخته و درمان شود.

لینک به دیدگاه

ترس از عروسك

ترس از عروسك، گاهی به دلیل چهره انسان نمای آن و تحریف چهره اصلی در ذهن فرد اتفاق می‌افتد. كسانی كه به این نوع از فوبیا دچار هستند، بلكه تنها از مدل خاص یا گروه خاصی می‌ترسند و عده‌ای دیگر هم، این حس را نسبت به تمام عروسك‌ها دارند.عروسك‌هایی كه حرف می‌زنند و حركت می‌كنند، بیشترین آمار را در برانگیختن این ترس به‌خود اختصاص داده‌اند.

مادرانی كه می‌خواهند كودكشان را با خریدن یك عروسك زیبا هیجان‌زده‌كنند، نباید فراموش كنن‌كه برای این كودك، تشخیص مرز واقعیت و خیال دشوار است و یك عروسك، به دلایلی كه فقط كودك از آن باخبر است، می‌تواند جرقه چنین فوبیایی را در او بزند.

این فوبیا، با نوزادها كار زیادی ندارد و معمولا بعد از 6 ماهگی آنها را به‌خود درگیر می‌كند. به همین دلیل است كه یك كودك، ممكن است یكباره نسبت به عروسكی كه تا همین دیروز با آن سرگرم می‌شده، واكنش غیرقابل انتظاری را نشان دهد.

 

 

 

ترس از جاذبه زمین

 

هر طور كه نگاه كنید، جاذبه زمین به ما خدمت می‌كند. اگر همین جاذبه نبود، چطور می‌خواستیم روی صندلی بنشینیم و خستگی دركنیم، دوش بگیریم یا ماشین سواری كنیم؟ بیشتر ما با وجود این جاذبه احساس آرامش می‌كنیم اما كسانی هستند كه به شكلی بیمارگونه از این نیرو وحشت دارند.

 

شاید برخی از آنها فكر می‌كنند كه روزی این جاذبه از بین می‌رود و همه‌ ما به سمت آسمان پرتاب می‌شویم و بعضی‌ها‌ هم گمان می‌كنند كه ممكن است این نیرو روزی بیشتر شود و به آنها آسیب برساند. بعضی دیگر از مبتلایان به این هراس گمان می‌كنند كه در مقابل طبیعت ناتوان هستند و نمی‌توانند این نیرو را تحت اختیار خود درآورند و به همین دلیل از آن واهمه دارند.

 

متخصصان می‌گویند، سقوط در دوران كودكی و پرت شدن از ارتفاع می‌تواند ریشه این ترس باشد اما در اغلب موارد، این فوبیا بدون دلیل مستقیم و قابل كشف در وجود فرد ریشه می‌گیرد. این افراد هرگز سراغ كوهنوردی نمی‌روند و هرگز آرزو نمی‌كنند كه ای‌كاش فضانورد بودند

 

 

 

ترس از دلقك

 

شاید فكر كنید كه دلقك‌های رنگ و وارنگ را همه دوست دارند، اما اشتباه می‌كنید. نه تنها خیلی از بچه‌ها از بینی قرمز و بزرگ و كفش‌های جادویی آنها می‌ترسند بلكه بسیاری از افراد تا بزرگسالی هم نمی‌توانند با این دلقك‌های خنده‌دار كنار بیایند و به محض روبه‌رو شدن با آنها دچار وحشت شدید می‌شوند. این ترس به دوره كودكی برمی‌گردد و معمولا به دلیل تجربیات وحشت‌آور در آن دوران شكل می‌گیرد. گاهی هم دیدن صحنه‌های وحشتناك یك فیلم می‌تواند باعث این فوبیا شود.

 

جالب است بدانید كه از هر 200 میلیون نفری كه روی كره زمین زندگی می‌كند، تنها یك نفر به این هراس مبتلا می‌شود و تا پایان عمر از آن رنج می‌برد. پس قبل از آنكه كودك‌تان را با یك نمایش سیرك غافلگیر كنید، مطمئن شوید كه دیدن دلقك سیرك، برای او به یك كابوس تبدیل نمی‌شود. شاید او یكی از همین مبتلایان كمیاب به هراس از دلقك باشد

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...