رفتن به مطلب

کم مصرف ترین خودروی 2013


ارسال های توصیه شده

کم مصرف ترین خودروی ۲۰۱۳ !

 

تهران، لندن، مونیخ، نیویورک یا سیدنی. فرقی نمی کند ساکن کدام یک از این شهرها باشید. فارغ از تفاوت های ساختاری و بصری این شهرها، آنها یک وجه مشترک مهم عمده دارند؛ ترافیک!

 

امروزه با گسترش زندگی شهری و افزایش روزافزون خودروهای سواری در سراسر کره خاکی، مسئله ترافیک و مدیریت سوخت های فسیلی به یکی از جدی ترین چالش های بشر تبدیل شده است. کمبود فضای پارک، صفوف طولانی در مقابل جایگاه های سوخت گیری و در نهایت حرکت لاک پشتی ترافیک در بسیاری از ساعات شبانه روز در شهرهای بزرگ دنیا دیگر بخش جدایی ناپذیر زندگی در این شهرهاست.

 

با آنکه طی یکی، دو دهه اخیر راهکارهایی چون گسترش سیستم های حمل و نقل عمومی یا تشویق شهروندان به استفاده از وسایلی چون دوچرخه از استراتژی های مهم مدیران شهری به شمار آمده و حتی در شهرهای پیشرفته ای چون استکهلم و هلسینکی سبب استفاده بیش از ۵۰ درصدی شهروندان از دوچرخه شده اما این موضوع سبب کمرنگ تر شدن مسئولیت خودروسازان بزرگ در قبال این چالش ها نمی شود.

 

طراحی و عرضه نسخه های هیبریدی و برقی به دست خودروسازان صاحب سبک جهانی در کنار محصولات جمع و جور با پیشرانه های کوچک از جمله راهکارهایی است که خودروسازان برای کاهش میانگین میزان مصرف سوخت محصولات شان به کار گرفته اند. با این حال، خودروهای برقی فریبنده اما نه چندان کاربردی را فراموش کنید! مطمئن باشید بشر تنبل امروزی که به ندرت تلفن همراه خود را شارژ کامل می کند هیچ گاه شش تا هشت ساعت از وقت خود را جهت شارژ کردن خودروی خود تلف نخواهد کرد!

 

دیگر خودروهای سه و چهار سیلندر کوچک در کلاس مینی هاچ بک ها نیز پاسخگوی انتظارات مشتری مشکل پسند امروزی نیست. آمار فروش محصولاتی چون اسمارت و تویوتا IQ گواه این ادعاست. پس چاره کار چیست؟ مهندسان فولکس واگن با عرضه نسل جدید هاچ بک محبوب خود پاسخ این سوال را داده اند. فولکس واگن «پولو» BlueGT مدل ۲۰۱۳ با قدرت خروجی ۱۴۰ اسب بخار و فقط با مصرف سوخت ۵/ ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر از مسیر پیمایش، تعریف جدیدی از محصولات اقتصادی می دهد.

 

● شکل و شمایل

 

برند «فولکس واگن» در کشورمان برند شناخته شده ای است. این برند پیش از انقلاب اسلامی با مدل افسانه ای «بیتل» (یا همان فولکس قورباغه ای) به سرعت محبوب دل رانندگان ایرانی شد. با آنکه پس از انقلاب نیز حضور کج دار و مریز این کمپانی در کشورمان با محصولاتی چون «گل» یا ون تجاری «کدی» ادامه داشت اما به دلیل تنش های سیاسی میان ایران و غرب که با کج سلیقگی مدیران وقت صنعت خودروسازی همراه شد، این برند هرگز نتوانست آنگونه که باید و شاید به حق خود در بازار ایران برسد و با یک خداحافظی غم انگیز، جای خود را به برند چینی ناشناخته ای داد که تنها یک دهه از آغاز به کار آن در زمینه تولید خودرو می گذشت!

 

با نیم نگاهی به چهره ظاهری پولو جدید به سرعت به فولکس واگن بودن آن می توان پی برد. بهره گیری از المان های مشخص طراحی این برند در تمام زوایای پولو از این خودرو محصولی اصیل و جاافتاده ساخته که به راحتی می تواند برای رقبای هموطن خود خط و نشان بکشد. با آنکه شرکت فولکس واگن، بزرگ ترین خودروساز قاره اروپا، محصولات شناخته شده تری در کلاس هاچ بک های خانوادگی (همچون «گلف» و «گل» برای بازارهای در حال توسعه) دارد اما به دلیل موقعیت پولو در بازارهای نوظهور که آن را به محصولی استراتژیک برای شرکت سازنده تبدیل کرده، طراحان و مهندسان فولکس واگن با حساسیت و دقت بیشتری دستپخت جدید خود را ساخته و پرداخته و روانه میدان کرده اند.

 

 

لینک به دیدگاه

انستیتو بازرسی بزرگراه های آلمان نیز به تازگی کیفیت مونتاژ پولو جدید را بالاترین حد استاندارد در میان خودروهای هاچ بک دانست. همان طور که پیش تر نیز اشاره شد دغدغه های زیست محیطی و وجود ترافیک های سرسام آور شهری در اقصا نقاط جهان سبب شده تا گرایش مشتریان خودرو به محصولات جمع و جور بسیار بیشتر شود (موضوعی که به وضوح در بازار کشورمان نیز قابل مشاهده است). با آنکه ابعاد نسل نوی پولو نسبت به نسل پیشین آن تغییر عمده ای نیافته اما مهندسان فولکس با بازطراحی آرایش پلتفرم خودرو و چیدمان جدید محورها و سیستم انتقال قدرت، افزایش ۱۵ درصدی فضای مقابل پای سرنشینان را موجب شده اند.

 

همچنین با استفاده از طراحی مخفی ستون B و زاویه خمش ستون C سبب کشیده تر شدن خودرو به لحاظ بصری شده اند. در کنار این موارد وجود عناصری چون فناوری LED چراغ های جلو، سامانه AutoLight، دیفیوزر عظیم الجثه عقب و در نهایت رینگ های ۱۷ یا ۱۸ اینچی آلیاژی نیز به جذابیت بصری این هاچ بک اقتصادی کمک شایانی کرده اند.

 

● قوای محرکه

 

فولکس واگن برای هاچ بک جدید خود یک پیشرانه۴/ ۱لیتری چهار سیلندر از نوع TSI تدارک دیده که این پیشرانه قابلیت تولید ۱۴۰ اسب بخار قدرت (در دورهای ۴۵۰۰ تا ۶۰۰۰ rpm) را داراست. همچنین ۲۵۰ نیوتون متر، بیشینه گشتاوری خواهد بود که این پیشرانه تولید و در دورهای بالاتر از ۱۵۰۰ rpm در اختیار راننده قرار خواهد داد. جالب آن که هسته مرکزی این پیشرانه تنها ۱۱۴ کیلوگرم وزن دارد که حاکی از تکنولوژی پیشرفته فولکس واگن در ساخت پیشرانه های آلومینیومی است. استفاده از آخرین روش های فلزکاری و جایگزینی درپوش موتور و بلوک سیلندرهای آلومینیومی با نمونه های پیشین سبب شده تا پیشرانه جدید پولو بیش از ۲۰ کیلوگرم نسبت به پیشرانه قبلی سبک تر باشد.

 

این پیشرانه به کمک جعبه دنده هفت سرعته خودکار دو کلاچه خودرو می تواند پولو را ظرف مدت ۹/ ۷ ثانیه از حالت سکون به مرز سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برساند که البته این رقم در مدل های مجهز به جعبه دنده شش سرعته دستی به حدود ۵/ ۷ ثانیه کاهش می یابد. این ارقام سبب شده تا خصوصیات دینامیکی پولو یک سر و گردن بالاتر از رقبای آسیایی خود باشد. طبق اعلام سازنده میزان آلایندگی گاز دی اکسید کربن (CO۲) در نمونه های دنده اتوماتیک این خودرو برابر با ۱۰۵ و در نمونه های دنده دستی معادل ۱۰۷ گرم در هر کیلومتر از مسیر پیمایش خواهد بود. همچنین این پیشرانه در هر ۱۰۰ کیلومتر از مسیر پیمایش در سیکل ترکیبی فقط ۵/ ۴ لیتر سوخت بابت دستمزد خود طلب خواهد کرد که این میزان نسبت به مصرف سوخت مدل پیشین حدود ۵/ ۰ لیتر کاهش یافته است. بهره گیری از سامانه هایی چون پاشش مستقیم سوخت به صورت چند نقطه ای، سامانه Start/Stop خودکار و فناوری بازیابی انرژی حاصل شده از ترمزگیری را در کنار سامانه فوق پیشرفته ACT می توان از عمده دلایل کاهش میزان مصرف سوخت پولو دانست. سامانه ACT (Active Cylinder Management) که امروز به عنوان یکی از مدرن ترین سامانه های مدیریت پیشرانه در دنیا شناخته می شود با از مدار خارج کردن سیلندرهای دوم و سوم در سرعت های پایین و ترافیک های شهری (عمدتا در محدوده گشتاوری ۲۵ الی ۱۰۵ نیوتون متری) سبب کاهش سوخت ۴/ ۰ لیتری در هر ۱۰۰ کیلومتر از پیمایش مسیر می شود. با آنکه پیش تر این سامانه را در پیشرانه های V۸ ساخت مرسدس بنز و آئودی دیده بودیم اما فولکس واگن برای نخستین بار در جهان این سامانه را در یک پیشرانه چهار سیلندر خطی به کار گرفته است. شرکت فولکس واگن اعلام کرده که علاوه بر پیشرانه فوق، پولو مدل ۲۰۱۳ را با پیشرانه های یک، ۲/ ۱ و در نهایت پیشرانه پرقدرت دو لیتری (تنها برای بازارهای اروپایی) نیز روانه میدان رقابت خواهد کرد.

 

● انعطاف پذیری در آپشن بندی

 

بنابر سنت همیشگی خودروسازان آلمانی، محصولات این طیف از خودروسازان همواره با سطوح مختلفی از تجهیزات رفاهی و ایمنی روانه بازار می شود تا مشتریان بسته به نیاز (و البته پشتوانه مالی خود!) گزینه مناسب را از میان آنها برگزینند. فولکس نیز طبق همین سنت پولو را با آپشن های گوناگونی به بازار عرضه خواهد کرد. از نسخه پایه بدون هرگونه زرق و برق اضافه و آپشن های تجملی همچون رینگ های ۱۸ اینچی اسپورت و تودوزی چرمی گرفته تا نسخه فول آپشن مجهز به سانروف، صندلی های برقی و یا حتی روکش آلومینیومی پدال ها به انتخاب مشتری. از تجهیزات رفاهی استاندارد پولو ۲۰۱۳ می توان به مواردی همچون فرمان الکتروهیدرولیکی، تنظیم صندلی در ناحیه گودی کمر، کنترل کروز هوشمند، حسگر پارک و سیستم صوتی با قابلیت اجرای mp۳ و ترمینال iPod اشاره کرد. با این حال، مشتریان می توانند با انتخاب آپشن هایی چون سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک، سامانه ناوبری فعال با صفحه نمایش لمسی، سامانه KeyLess Go (ورود بدون کلید)، آینه الکتروکرومیکی، سامانه نمایش باد تایرها و در نهایت انتخاب پوشش کرومی ادوات کنسول میانی، جذابیت و طراوت خودرو خود را تا مدت ها تضمین کنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...