رفتن به مطلب

نانو تكنولوژی و جایگاه آن در عرصه فضا


YAGHOT SEFID

ارسال های توصیه شده

نانو تكنولوژی و جایگاه آن در عرصه فضا ... :icon_gol::ws2:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
اولین كسی بود كه اعتقاد داشت روزی مواد و اشیاء با ویژگیهای اتمی ساخته خواهند شد. او معتقد بود قوانین فیزیكی هیچگاه بر غیر ممكن بودن ساخت اشیاء با مدل اتمی و با دقت زیاد دلالت نمی كنند. نانوتكنولوژی از فناوری های جدیدی است كه از آن به عنوان عامل تغییر در روش تولید مواد یاد می شود و بی شك یكی از بكرترین علوم و تكنولوژی ها است كه بتازگی زمزمه های ورود آن به عرصه فضا به گوش می رسد. این زمزمه ها حاكی از آن است كه هر كشوری كه خواهان ورود به عرصه فضا باشد، با سرمایه گذاری در این زمینه می تواند حضور فعال خود را در عرصه فضا در آینده تضمین نماید.

11121184183511991331223813221191249176192222.jpg

 

اما

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چیست، چه كاربردی دارد و چگونه می توان از آن در عرصه فضا و فناوری های فضایی بهره برد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت: " نانو تكنولوژی بخشی از آینده نیست، بلكه همه آینده است ".

در نیم قرن گذشته شاهد حضور چند فناوری عمده در جهان بوده ایم كه باعث پیشرفت های عظیم اقتصادی در كشورهای سرمایه گذار و ایجاد فاصله شدید مابین كشورهای جهان شد.

نانوتكنولوژی توانائی كنترل ماده در ابعاد نانومتری و مولكولی، ساخت قطعات و ابزارهای فوق پیشرفته و سیستم های نوین در این ابعاد و بهره برداری از خواص خاص و منحصر به فرد عناصر در این بعد مولكولی،است.

انسان در جریان یك انقلاب اجتماعی تسریع شده قرار دارد، به عبارتی نانوتكنولوژی قادر است روند زیانبار انقلاب صنعتی را معكوس كند. در آینده نزدیك دانشمندان و محققان قادر به ساخت نخستین رباتها در مقیاس نانومتری خواهند بود، ربات هایی با قابلیت همانندسازی و تولید در مقیاس بالا. بنابراین پس از گذشت چند سال، میلیون ها نانوروبات با هزینه ای قابل قبول تولید خواهد شد و ورود این تعداد نانوربات به بخش صنعت، تقریباً تمامی فرایندها و جوانب گوناگون صنعت دستخوش تحول خواهد شد. وفور كالاهای مصرفی با قیمتی ارزان در كنار داشتن زیبایی و دوام بیشتر از آثار مثبت ورود نانوتكنولوژی

به صنعت به شمار می آید.

2075122348732612365127522211902483468.jpg

 

از دیگر اهداف مهم نانوتكنولوژی می توان به بوجود آوردن ساختارهایی از مواد كه در آنها آرایش مولكول ها از پیش طراحی شده باشد اشاره نمود در این روش قادر خواهیم بود مولكول ها یا ذرات نانویی را جابجا نموده و تركیباتی جدیدی ایجاد نماییم. یكی از دستاوردهای بارزی كه در این زمینه می توان به آن اشاره نمود، تولید نانو لوله كربنی قوی ترین ماده جهان در حال حاضر است كه ممكن است به واسطه كشف و تولید این ماده قادر باشیم در آینده ای نه چندان دور، تحقق بسیاری از رویاهای بشر، بویژه رویای

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
در ساخت بالابری كه زمین را به آسمان پیوند زند و قادر باشد تا مدار ژئوسنكرون زمین به جابجایی انسان ها و بار بپردازد را شاهد باشیم.

با پیشرفت نانوتكنولوژی و ورود آن به عرصه فضا، سفرهای فضایی، ساخت كاوشگرها، مدارگردها و سفینه های فضایی ساده تر و مقرون به صرفه تر خواهد شد. ربات های فضانورد با قیمتی ارزان تولید و به منظور شناسایی و انجام آزمایشات روی كرات دیگر به فضا و سایر كرات فرستاده خواهند شد.

اندازه ماهواره های ارسالی به فضا كاهش خواهد یافت و دیگر نیازی به استفاده از موشك های غول پیكر جهت فرستادن ماهواره ای چند تنی به فضا و قرار دادن آنها در مدار نخواهد بود و به این ترتیب از هزینه های گزاف پرتاب موشك های غول پیكر كاسته خواهد شد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
یا سامانه های پیشران بسیار كارآمد، نمونه های دیگری از كاربرد فناوری نانو هستند. حفاظت در برابر تابش های كیهانی از كاربردهای دیگر و اساسی نانو تكنولوژی در
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
است. به گفته دانشمندان، خطر قرار گرفتن در معرض تابشهای فضایی مهمترین عامل محدودكننده طول مدت سفرهای فضایی و اقامت انسان در فضا است و لذا هم اكنون تحقیقات فراوانی به طور خاص در این زمینه در حال انجام است.

طراحان سفینه های فضایی به این منظور و نیز به منظور رفع مشكلاتی مانند دوام ساختار روكش حفاظتی سفینه های فضایی، در جستجوی موادی هستند كه قادر باشد به آنها در توسعه و ساخت روكش چند كاره بدنه سفینه های فضایی كمك نماید. منظور نانوحسگری است كه بتواند حفاظت موثری در برابر تابشهای فضایی ایجاد كند و در عین حال ذخیره انرژی خوبی هم داشته باشد و همچنین قادر باشد در صورت صدمه دیدن بخشی از پوشش حفاظتی فضاپیما و نیاز به انجام تعمیرات خود به ترمیم خود بپردازد.

از نانو همچنین در ساخت لباس فضانوردان استفاده خواهد شد. لباس فضانوردان در عین داشتن مقاومت بالا در مقابل پرتوهای پرانرژی كیهانی باید سبك و راحت باشد به گونه ای كه در حركات فیزیكی فضانوردان اختلال و یا محدودیتی ایجاد نكند و فضانوردان قادر باشند با آرامش و آزادی عمل بیشتری به انجام تحقیقات در فضا و یا روی سطح كرات دیگر بپردازند.

با رشد تحقیقات و افزایش روز افزون حجم اطلاعات و تكنولوژی بشر، نیاز مبرمی به ذخیره سازی اطلاعات حس می شود. در حال حاضر علی رغم محدود و كوچك بودن برنامه های تحقیقاتی و فضایی بشر شاهد آن هستیم كه آژانس های فضایی كشورها با معضل ذخیره سازی، طبقه بندی و دسترسی به اطلاعات و تصاویر دریافتی از ماهوارهها، كاوشگرها و مدارگردها مواجه هستند و با توجه به حجم نسبتاً بزرگ دیسك های ذخیره كننده اطلاعات و كامپیوترها در قیاس با كامپیوترهای نانومتری، نیاز به فضایی بزرگ به منظور قرار دادن دیسكها در مكانی متمركز و كنار هم وجود دارد كه ایمن ساختن و نگهداری از چنین فضای بزرگی به منظور حفاظت از داده های گران بها و مهم خود كاری بس دشوار و پرهزینه است.

بدیهی است در صورت عدم ایجاد تغییرات اساسی در اندازه و سرعت پردازش كامپیوترها و قطعات كامپیوتری و عدم ورود نانوتكنولوژی به عرصه تكنولوژی اطلاعات، بشر در آینده با افزایش فعالیت های نجومی و فضایی خود با حجم زیادی داده مواجه خواهد شد كه قادر به ذخیره سازی آنها نخواهد بود.

همچنین دسترسی سریع به داده ها و انجام سریع جستجو در میان میلیون ها ترابایت داده به منظور دسترسی به داده ای خاص در صورتی كه به كمك نانوتكنولوژی سرعت پردازش كامپیوترها چند صد برابر نشود اصولاً غیرممكن خواهد بود و ممكن است یك جستجوی ساده چندین ماه به طول بیانجامد.

5112886170180255419322520104619535210169.jpg

 

بطور كلی می توان اینگونه نتیجه گیری كرد كه با ورود نانوتكنولوژی به زندگی بشر، سبك زندگی روزمره در جهان بطور كلی

دگرگون و متحول خواهد شد و حتی می توان انتظار داشت الگوی رفتاری انسانها نیز از این تغییر مستثنی نباشد. با در نظر گرفتن نقش و جایگاه منحصربه فرد نانوتكنولوژی در فضا و صنعت و بسیاری دیگر از جوانب زندگی بشر ورود قدرتمند ایران به این عرصه می تواند ضمن ایجاد تحولات اقتصادی چشمگیر و تبدیل كردن ایران به یكی از ابرقدرت های جهان، جایگاهی والا و برجسته در عرصه فضا و فناوری های فضایی پیش روی كشورمان قرار دهد.

بدیهی است با كمك و همكاری متخصصان و دانشمندان برجسته ایرانی و سابقه درخشانی كه ملت ایران همواره در طول تاریخ، در تولید علم بویژه علم اخترشناسی در جهان داشته است، با حضور هدفمند كشورمان در تولید و توسعه تكنولوژی های مطرح و سرنوشت ساز جهان ضمن آنكه می توان به انسجام ملی بیشتر و خودكفایی بالاتری در سطح بین المللی دست یافت، می توان جایگاهی در خور و شایسته ملت ایران در عرصه فضا و فناوری های فضایی نیز كسب نمود.

 

منابع:ISA.ir

__________________

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...