رفتن به مطلب

آروانا ماهی گرانقیمت آكواریومی


ارسال های توصیه شده

آروانا ماهی گرانقیمت آكواریومی:

0-Arowana%7Bwww.PersianFish.com%7D.jpg

آروانا Scleropages spp ماهی بسیار گرانقیمت است. پس هنگام خرید باید به یكسری نكات مهم توجه كنید تا بهترین ماهی را انتخاب نمایید.

تعدادی از این موارد عبارتند از :

رنگ : بستگی به گونه آن رنگش باید روشن و درخشنده باشد.

شكل بدن : به میزان كافی پهن و طویل باشد و هر باله باید كامل بوده و در جای خود قرار داشته باشد.

فلسها : به طور منظم درخشنده و كاملا شكل دار و بزرگ

سبیلكها : بلند و مستقیم هر دو هم اندازه و هم رنگ بدن

باله ها : بزرگ و گسترده هر باله باید شعاعهای نرم و سخت باله ای را داشته باشد.

سرپوش آبششی : نزدیك به سر و بدن باشد. سرپوش باید درخشنده و بدون جراحات باشد.

چشمها : در شكل و اندازه مناسب باشد كدر نباشد برآمدگی نداشته باشد شفاف باشد.

دهان : كاملا بسته باشد و هیچكدام از فكها از آن یكی جلو نزده باشد.

دندانها : تمیز بوده و در جای خود و در یك خط در راستای فك باشد.

شكم : برآمده نباشد و در ناحیه لگنی صاف و تخت باشد.

نحوه شنا : مطبوع و جالب و اغلب در سطوح آب شنا می كند.

 

حال در مورد جزئیات موارد بالا صحبت می كنیم :

 

رنگ :

مهمترین عامل در خرید ماهی رنگ آن است زیرا اولین عاملی است كه علاقهمندان را به طرف خود جلب می كند. بنابراین اگر شكل ماهی جذاب باشد اما رنگ آن جذاب نباشد جزو ماهیان ایده آل محسوب نمی گردد.

 

شكل بدن :

ماهی نباید خیلی چاق و یا خیلی لاغر باشد. به غذایی كه به آن می دهند و محل نگهداریش توجه كنید. اندازه مخزن به طور مستقیم رشد وگسترش بدن را تحت تأثیر قرار می دهد. فضای محدود مانع از رشد ماهی می گردد و باعث ایجاد قوز در ماهی شده و تمایل به خمیدگی در ماهی افزایش می یابد. به طور كلی اندازه مخزن در هر مرحله باید حداقل سه برابر طول ماهی باشد.

غذای داده شده باید مغذی باشد و از غذاهای دریایی در رژیم غذایی آنها استفاده كنید. ماهی نباید به یك نوع غذا عادت كند و یا به مقدار زیادی غذا بخورد. غذادهی باید به خوبی كنترل گردد.

 

فلسها :

عامل ممایز كننده ظاهر آروانا است. فلسها همواره باید درخشنده باشند. نباید تیره و لك دار باشند. حضور نقاط قرمز بر روی فلسها مناسب بوده و دلیل بر وجود عوامل بیماریزا نمی باشد.

بسیاری از مردم تصور غلطی از فلسها دارند و فكر می كنند كه وقتی برخی فلسها افتادند آنها به طور طبیعی جایگزین نمی گردند. هنگام جایگزینی فلسها احساس خارش به ماهی دست می دهد و باعث می شود كه ماهی خود را به اجسام داخل مخزن بمالاند. این مساله می تواند سبب ایجاد جراحت در ماهی گردد. برای جلوگیری از این مشكل اجسامی كه می توانند به ماهی آسیب برسانند را از مخزن حذف كنید. دوره جایگزینی فلسها 5-3 هفته طول می كشد.

در این مدت زمان باید مراقب ازدیاد باكتریهای مضر باشید یعنی شرایط فیزیكی و شیمیایی آب را كنترل نمایید. اگر یك فلس غیر طبیعی بود می توانید ماهی را بیهوش كرده و آنرا بكنید. به زودی فلس جدیدی در این محل رشد خواهد كرد.

 

سبیلكها :

باید به اندازه كافی بلند و مستقیم باشند و رنگی شبیه رنگ بدن داشته باشند.از خرید ماهی با سبیلكهای كنده و كوتاه شده پرهیز كنید.

سبلیكها چگونه محافظت و نگهداری می شوند؟ در ابتدا باید بگویم كه فضای مخزن شما باید به میزان كافی وسیع باشد تا سبیلكها بتوانند به راحتی فعالیت كنند در غیر اینصورت نمی توانند به خوبی رشد كرده و مدام به اجسام آكواریوم مالیده شده و دچار جراحت می گردند.

 

نكات قابل توجه :

- مخزن را با سنگها و دیگر وسایل زینتی تزئین نكنید ( یك مخزن ساده بهترین است) .

- غذا را در كنار مخزن نریزید و آنرا در وسط آكواریوم قرار دهید.

- هیچ گاه به شیشه ضربه نزنید زیرا این كار باعث عصبی شدن و ترسیدن ماهیان میگردد.

- سرپوشی برای مخزن در نظر بگیرید و گوشه های آكواریوم را توسط چسب گرد كنید ( گوشه دار نباشد)

با رعایت نكات بالا می توانید از وارد آمدن صدمه به سبیكلها به میزان زیادی بكاهید. در صورت كنده شدن و شكستن سبیلكها بازسازی دوباره آنها بستگی زیادی به تغذیه و سن ماهی و شرایط آب دارد. ماهیان جوانتر دوره بازسازی كوتاهتری دارند.

سبیلكها می توانند به دو صورت صدمه ببینند :

1- زمانی كه سبیلك از ریشه كنده می شود : زمانی كه این مساله اتفاق می افتد بازسازی آن حتی برای جوانها نیز مشكل است.

2- زمانی كه سبیلك از ریشه كنده نمی گردد : اگر سبیلك از ریشه كنده نشود اما دچار خمیدگی گردد بهتر است كه آنرا قطع كنید تا دوباره رشد كند و پس از رشد دچار ناهنجاری نگردد.

 

باله ها :

هرگونه صدمه ای به باله ها می تواند زیبایی ماهی را تحت تأثیر قرار دهد و بر شنای ماهی تاثیر گذارد. یك باله زیبا باید صاف و گسترده باشد و تمامی شعاعهای سخت باله ای صاف و محكم باشند و هیچگونه پارگی در باله ها مشاهده نگردد.

در زمان بچگی باید كاملا مراقب این ماهی بود و در این مرحله نباید فضای زیادی را در اختیار آنها قرار دهید. در فضای خیلی بزرگ ماهی ها به سرعت می ترسند و احساس ناامنی می كنند. فضای كوچكتر احساس امنیت بیشتری را به ماهی می دهد اما فعالیت ماهی كمتر می گردد.

هنگامی كه ماهی به سن نوجوانی رسید می تواند به یك مخزن بزرگتر انتقال یابد برای جلوگیری از صدمه باله ها به این نكات توجه كنید :

- از وسایل تزئینی همانند سنگها استفاده نكنید.

- ماهیان دیگر را همراه با آنها در مخزن پرورش ندهید.

- برای انتقال جوانترها از توری نرم استفاده نمایید و زمانی كه به 15 سانتیمتر رسیدند از تور نباید استفاده كرد و به جای آن از كیسه پلاستیكی استفاده نمایید.

- اگر شعاع سخت باله ای صدمه دید می توانید آنرا از پایه قطع كنید تا به جای آن شعاع سخت جدیدی در بیابید در مورد آروانا ماهی باید قبل از عمل جراحی بیهوش گردد.

شعاعهای باله دمی بسیار حساس بوده زیرا عامل اصلی ایجاد حركت در ماهی میباشند و هر گونه صدمه به آنها نحوه حركت ماهی را تحت تأثیر خود قرار می دهد.

برای عمل جراحی حتما از یك حرفه ای كمك بگیرید. ممكن است كه پس از جایگزینی شعاع باله ای آنها شكل مناسبی پیدا نكنند.

 

چشمها :

در حالت طبیعی چشمها به سطح آب نگاه می كنند و به دنبال غذاهای زنده میباشند.

زیرا در طبیعت یكی از غذاهای اصلی آنها را پرندگان نشسته بر روی شاخه ها و یا سطح آب تشكیل می دهد. چشمهای سالم باید كاملا در مركز بوده و كدر و برآمده نباشد. آنها باید ظاهر طبیعی داشته و بتوانند به راحتی چرخش كنند. كاملا شفاف بوده و به روشنی بدرخشند.

در مخزن چشم ماهی به چند دلیل بیشتر به سمت پایین معطوف است :

1- در مخزن چون غذاها سریعا به كف می روند چشمها به دنبال غذا در كف بوده و به سمت پایین می نگرد.

2- این مساله به اندازه كافی امتحان نشده است اما چربی در میان حفره چشمی انباشته می گردد و باعث می شود كه چشم برآمده شده و یا به سمت پایین متمایل گردد.

 

دهان :

لبها نباید خیلی برآمده باشند و فك پایین نباید شل باشد. در آكواریوم آروانا اغلب خود را به دیواره ها می مالاند كه باعث می گردد عضلات فك سست و شل گردند. برای جلوگیری از این مشكل باید مخزن را بزرگتر كنیم و یا توسط *****های داخلی جریان آب را قوی تر نماییم.

 

دندانها :

به طور كلی علاقه مندان به ماهی توجه زیادی به دندانها نمایند اما به هر حال دندانها كاملا مهم می باشند. اگر دندانهای ماهی سالم نباشند آنها تأثیر خود را بر روی سلامت ماهی خواهند گذاشت.

 

سرپوش آبششی :

باید صاف و عادی باشد. هیچگونه برآمدگی و چین خوردگی بر روی آن وجود نداشته باشد. موارد زیر را برای داشتن یك سرپوش سالم در ماهیانتان مد نظر قرار دهید :

- از وسایل تزئینی در داخل مخزن استفاده نكنید.

- دمای صحیح را در مخزن برقرار كنید. اگر دما خیلی بالا باشد سرپوشهای آبششی و عضلات سر دچار چین و چروك می شوند. توجه كنید كه تغییرات دمایی شدید باعث كج شدن سرپوشها می گردد.

- شرایط صحیح فیزیكی و شیمیایی را در مخزن برقرار كنید. توجه خاصی به نظافت و میزان اكسیژن موجود در آب داشته باشید.

اگر هر گونه جراحتی در ناحیه آبششی مشاهده گردید برای جلوگیری از عفونتهای باكتریایی و قارچی از داروهای مناسب استفاده نمایید.

 

شكم :

شكم نباید برآمدگی داشته باشد در غیر اینصورت ماهی دچار مشكلات معده است. به غیر از زمانی كه ماهی می خواهد تخم ریزی كند.

 

نحوه شنا كردن :

شیوه شنا در افزایش زیبایی ماهی مؤثر است. ماهی زیبایی كه به درستی شنا نمی كند. ارزش خود را به میزان زیادی تحت تأثیر قرار می دهد. شنای صحیح به این صورت است كه ماهی بتواند به طور عمودی شنا كند و باله های خود را كاملا باز كند. سبیلكها باید صاف باشند و ماهی نباید دائما بالا و پایین رود و یا به صورت زاویه دار شنا كند.

 

ترجمه و گردآوری: علی كرمی- دانشجوی كارشناسی ارشد رشته شیلات

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...