رفتن به مطلب

تغذیه از حشرات


ارسال های توصیه شده

بدست آوردن انرژی از حشرات امری شدنی است که بهتر است در افکار عموم جریان داشته باشد. با توجه به کمبودها و تامین نشدن مایحتاج غذایی بشر در عصر حاضر و با توجه به رشد جمعیت انسان در روی کره خاکی این امر دور از انتظار نیست. در حالی که در بسیاری از کشورها حشرات مورد تغذیه انسانها قرار میگیرند که ما در ادامه فقط به بعضی از آنها اشاره ای میکنیم.

(به این قبیل تصاویر اهمیت ندهید زیراکه هدف از گرفتن این تصاویر بر هم زدن روحیه شماست)

 

eating-insects.jpg

(به این تصویر دقت کنید)

insect-meal.jpg

لینک به دیدگاه

خوردن حشرات از نظر اسلام:

همانطور که دین مبین اسلام خوردن ملخ را حلال اعلام کرده نشانی از مصرف این حشره توسط اعراب گذشته است.

حلال یا حرام بودن حشرات: (دیدگاه کاملا شخصی)

طبیعی است که اگر انسان در منطقه ای باشد که نتواند نیاز غذایی خود را تامین کند ناچارا از هر موجود زنده ای بعنوان غذا استفاده میکند. صحرای عربستان منطقه ای است که بسیاری از ملخ های صحرایی بومی آن میباشند و جمعیت نسبتا بالایی دارند. کافیست فرض کنید در 1000 سال پیش زندگی میکنید. قصد مسافرت و عبور از بیابانهای کشور خود را دارید. به هر دلیلی در بین راه با کمبود غذا مواجه میشوید. مطمئنا بعد از اینکه شکار مناسبی برای تهیه غذای لذیذتان مهیا نشود ناچارا به سمت جمعیت ملخ هایی میروید که به وفور در جلوی چشمان شما بالا و پایین میپرند. در این حال چه بخواهید و چه نخواهید از ملخ تغذیه خواهید کرد!!.

حال اگر فکر کنید که دین اسلام فقط خوردن ملخ را حلال اعلام کرده، لذا خوردن سایر حشرات جایز نیست کاملا در اشتباه هستید. خوردن یا نخوردن هر موجود زنده ای توسط انسان دارای حکمت است. اینکه چرا خوردن بعضی از چهارپایان حلال اعلام شده و بعضی ها حرام برمیگردد به پتانسیل پرورشی آن موجود زنده و یا نقش آن موجود در شیوع بیماری و انتقال آن بیماری و بدیهی است اگر تغذیه از هر موجودی برای انسان حلال بود (خصوصا برای اعراب جاهل آن زمان) شاید جانوران و یا حتی حشرات زیادی کاملا منقرض میشدند. زیرا که جانور دوپایی مانند انسان برای رفع نیازهای خود، طبیعت خود را به نابودی میکشاند. همچنان که شاهد از بین رفتن بسیاری از گونه های موجودات زنده از جمله جانوران هستید که مسبب اصلی آن انسان است. انسان نه فقط بخاطر تغذیه از موجودات زنده بلکه بخاطر تامین سایر نیازهای خود مانند تهیه پوشاک، تهیه مسکن، در جهت تولید صنایع مختلف و حتی برای تفریح خود پا روی تمام عظمت طبیعت خواهد گذاشت.

منقرض شدن یوزپلنگ ها و فیل های عاج دار در جهت تفریحات انسانی و از بین رفتن بسیاری از موجودات دریازی (نفت) و خشکی زی (احداث معادن) در جهت استحصال مواد خام صنعتی و ... نمونه هایی از نابخردی انسان در جهت از بین بردن موجودات زنده طبیعت است.

در آخر بهتر است این گونه منظور خود را برسانم که اگر زمانی تغذیه از یک موجودی حرام اعلام شده در این زمان میبایست چرای بی رویه دام، احداث معادن، احداث کارخانه سیمان و سایر کارخانجاتی که مواد خام دنیا را تامین میکند و احداث چاه های نفت و ... حرام اعلام شود!

در مورد مصرف حشرات به عنوان غذا و مکمل های غذایی افرادی که حشرات را فقط به عنوان جانوران مضر یاد میکنند نمیتوانند این قابلیت از حشرات را به طور کامل درک کنند. اگر گفته میشود که حشرات مورد تغذیه قرار میگیرند بدین منظور نیست که آنها را بدون زدودن زوائد مصرف میکنند. برای مثال ملخ ها را قبل از پختن پاک کرده (پا و بال و محتویات شکم را خارج میکنند، مانند آنچه که برای تغذیه از مرغ صورت میگیرد) سپس کباب کرده و همراه با مواد گیاهی مانند انواع سبزیجات مورد مصرف قرار میدهند. لازم به ذکر است که مصرف هر گونه از حشرات هم توصیه نشده و حتما نحوه مصرف نیز باید مورد مطالعه و تحقیق قرار بگیرد. زیرا ممکن است ترکیبات موجود در بدن یک حشره برای بدن مضر بوده و باعث ایجاد ناراحتی در بدن انسان شود.

 

insect-meal.jpg

لینک به دیدگاه

به طور شگفت آوری حشرات برای بسیاری از مردم جهان منبع غذایی غنی از پروتئین و سایر مواد غذایی اند. حشرات منابع غذایی بسیار مفیدی محسوب میشوند. گفته میشود که بعضی حشرات ارزش غذایی چندین برابر از گوشت گاو و یا گوسفند را دارند. جدول زیر جزئیات ارزش غذایی انواع حشرات مورد مصرف مردم روستایی ایالت اوگزاکا در مکزیک را نشان میدهد. (راموس – الوردی و همکاران، 1997)

 

[TABLE=width: 635, align: right]

[TR]

[TD]جزء رژیم غذایی

[/TD]

[TD]محتوا یا دامنه بر حسب درصد

[/TD]

[TD]حشرات دارای بالاترین محتوای رژیمی

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]پروتئین خشک

[/TD]

[TD]15 – 81

[/TD]

[TD]لارو زنبورهای پارازیت

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]چربی

[/TD]

[TD]4/2 – 77/2

[/TD]

[TD]لارو پروانه

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]کربوهیدرات

[/TD]

[TD]77/7

[/TD]

[TD]مورچه ها

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]اسیدهای آمینه اصلی

[/TD]

[TD]46 – 96

[/TD]

[TD]-

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD]پروتئین قابل هضم

[/TD]

[TD]76 – 98

[/TD]

[TD]-

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

 

 

 

 

 

 

 

حشرات در بسیاری مناطق هر روز به عنوان بخشی از جیره غذایی ثابت به مصرف میرسند. ممکن است به صورت لارو کباب، سرخ یا بخارپز شوند. مورچه ها، زنبورهای عسل و زنبورهای دیگر رایج ترند و همانطور که جدول نشان میدهدٰ لارو پروانه Phasus triangularis پر از چربی و مملو از کالری است.

ملخ های سرخ شده در خیابان های بانکوک در تایلند به فروش میرسند. سرخ پوستان توکانوان در شمال غربی آمازون بیش از 20 گونه از حشرات را که بیشتر آنها لارو سوسک، مورچه، موریانه و لارو پروانه ها هستند، می خورند (دوفور، 1987)

حشرات 12 درصد پروتئین خالص جیره غذایی خوراک انسان را تشکیل میدهند که 26 درصد آنها مخصوص بانوان است. در ایرایان جاوا (اندونزی) مردم اکاگی بسیاری از گونه های زنجره ها Cicadidae را مصرف میکنند (دوفتز و وان ماستریگت، 1991) و کرم موپان، لارو شبپره Imbrasia belina (Saturniidae) در آفریقای جنوبی محصول پر درآمد با تولید سالانه 2000 تن است.

 

Imbrasiabelinafemaletd.jpg

 

Imbrasiabelina4ltd.jpg

 

Mop2.jpg

 

 

منبع:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...