رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تکمیلFinishingعملیاتی است که بعد از بافت پارچه انجام میپذیرد تا پارچه را برای کاربرد نهایی آماده کند.2هدف از انجام تکمیل دنبال میشود:

1. بهبود ظاهرپارچه

2. تغییر کاربردپارچه

مراحل تکمیل عبارتند از:

1. عملیات تکمیل مقدماتی:قبل از انجام عملیات تکمیل باید بررسی شود که آیا پارچه دچار مشکلی در مراحل ریسندگی،بافندگی یا مواد اولیه داراست یا خیر.بنابراین هدف این مرحله کنترل محصول برای پی بردن به عملیاتهای مورد نیاز است.

2. تکمیل مقدماتی: پارچه پس از تولید خام است و به علت داشتن موادی مانند آهار،روغن و ناخالصی های دیگر قابل استفاده نبوده و لازم است این مواد درمرحله مقدمات تکمیل به صورت موثر از کالا زدوده میشود تا پارچه به صورت سفید درآمده و برای رنگرزی و چاپ آماده گردد.در مرحله تکمیل ممکن است از نوع مکانیکی یاخواصی مانند جلا،زیردست نرم و ضدآبی بخشیده شود.

3. تکمیل نهایی:رنگرزی و چاپ این مرحله انجام میپذیرند.

تکمیل پارچه به 4پارامتر بستگی دارد:

1. نوع و کیفیت وخواص فیزیکی،شمیایی و مکانیکی الیاف کاربردی:نوع الیاف کوتاه و بلند یا توجه به حساسیت الیاف به باز و اسید و قدرت تحمل حرارت

2. نوع نخ وتراکم پارچه:توجه به نوع نخ و ساختار آن مثلا توپری یا موازی بودن الیاف و تراکم کم یا زیاد پارچه

3. نوع بافت پارچه:بافت پارچه که ساده،ساتن،مخمل و .. باشد یا پارچه به صورت تاری-پودی بافته شده باشد و یا حلقوی

4. تکمیل موردنیاز:توجه به اینکه با توجه به نوع کاربرد پارچه،نیازی به تکمیل هایی مانند ضدآب،ضدآتش و ..هست و یا خیر

لینک به دیدگاه

به مجموعه عملیات و مراحل انجام شده برروی پارچه با هدف بالا بردن کیفیت و مرغوبیت آن را تکمیل کالای نساجی می‌گویند.

درتولید فرآورده‌های نساجی، تکمیل به تمام مراحلی اطلاق می‌شود که نخ، پارچه و منسوجات کشباف طی می‌کنند تا ظاهری بهتر، کارایی بی‌نقص و زیر دستی لطیف و متناسب داشته باشند.

عملیات تکمیل، بعد از تولید کالای نساجی اعمال می‌گردد.

در صنعت نساجی و پوشاک، تکمیل بر روی پارچه به منظور افزایش درخشندگی، نرمی، زیبایی، ثبات دائمی، اتوپذیری و نظایر آن صورت می‌گیرد.

همچنین مقاوم کردن پارچه در برابر آتش، آب و حشراتی نظیر بید از دیگر اهداف تکمیل کالای نساجی است.

تکمیل کالای نساجی در مراحل مختلف تولیدپارچه انجام می‌شود، این مراحل ممکن است پس از بافندگی پارچه و یا پس از رنگرزی و چاپ رخ دهد، به همین منظور تکمیل کالای نساجی توسط مهندسین این صنعت به تقسیم بندی‌های مختلفی مثل تکمیل مقدماتی و نهایی و یا تکمیل موقت، دائم و ثابت تعریف شده‌است.

در عملیات تکمیل، پارچه تحت اعمال شیمیایی و مکانیکی قرار می‌گیرد و علاوه بر این که ارزش تجاری آن بالاتر می‌رود، مشتری پسندترنیز می‌شود.

پارچه‌ها با توجه به نوع و جنس‌شان، از عملیات خاص تکمیلی برخوردار می‌باشند.پارچه‌های با جنس الیاف گیاهی، حیوانی و یا مصنوعی هر کدام عملیات تکمیلی خاص خود رامی‌طلبند.

واژه تکمیل ترجمه واژه انگلیسی فینیشینگ (Finishing) می‌باشد که در صنایع و دانشگاه‌های مرتبط در ایران نیز به همین نام رایج شده است

فرآیندهای گوناگون و پرشمار تکمیل کالای نساجی به سه گروه اصلی تکمیل مقدماتی، تکمیل مکانیکی و تکمیل نهایی یا تکمیل عالی تقسیم‌بندیمی‌شوند.

منظور از تکمیل مقدماتی، عملیاتی است که کالای خام را برای رنگرزی و چاپ و یا عرضه به صورت سفید آماده می‌سازد. تکمیل مکانیکی و یا عالی مجموعه عملیاتی هستند که بر روی کالای سفید (رنگرزی نشده) و یا رنگی انجام می‌شوند.

هدف از تکمیل مکانیکی و عالی ایجاد بعضی از خواص مثل افزایش خاصیت ایزرولاسیونگرمایی، ضدچروک، ضد آب، ضد لغزش و غیره می‌باشد. این نوع تکمیل ممکن است به صورت شیمیایی و یا مکانیکی انجام گردد.

ویکی پدیا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...