رفتن به مطلب

توليد استخوان با ژن درماني


ارسال های توصیه شده

ایرنا- دانشمندان با استفاده از ژن درمانی توانسته است شیوه نوینی برای تولید بافت استخوانی واقعی ارایه كنند. محققان «كالج رویال» در ایرلند روشی برای ترمیم استخوان ها با استفاده از گرافت، استخوانی مصنوعی ابداع كرده اند كه در تركیب با ژن درمانی می تواند بافت استخوانی واقعی را تقلید كند و استخوان را در بیمارانی كه بخش عمده ای از استخوانشان را به خاطر بیماری یا «تروما» از دست داده اند، دوباره تولید كند.

 

محققان یك ماده داربستی ابتكاری ارایه كرده اند كه در آن از «كلاژن» و ذرات نانویی «هیدروكسی آپاتیت» استفاده شده است. این داربست به عنوان پلت فورمی برای جذب سلول های خود بدن و ترمیم استخوان با استفاده از ژن درمانی در مناطق آسیب دیده عمل می كند. در این شیوه سلول ها به تولید بیش از اندازه پروتئین استخوان ساز موسوم به «bmp» و رشد دوباره بافت استخوانی سالم تحریك می شود. این روش قابلیت استفاده برای تولید دوباره بافت را در دیگر بخش های بدن را دارد. پروفسور «فرگال او برین» مجری این طرح گفت: پیش از این، موفقیت گرافت های مصنوعی استخوان در رشد استخوان های جدید با ماده داربستی تحریك شده و پروتئین های استخوان ساز اثبات شده بود.

 

استفاده از این پروتئین ها در حال حاضر برای ترمیم استخوان در انسان به صورت بالینی تایید شده است اما نگرانی هایی نیز وجود دارد زیرا دوزهای زیاد مورد نیاز از این پروتئین در درمان های بالینی می تواند عوارض جانبی مانند افزایش خطر ابتلا به سرطان را برای بیمار در پی داشته باشد. دیگر شیوه های ژن درمانی موجود از روش های ویروسی استفاده می كنند كه آنها نیز بی خطر نیستند. به گفته این محققان، با تحریك بدن به این كه خودش پروتئین های استخوان ساز را با استفاده از روش های غیر ویروسی تولید كنند، می توان از بروز این عوارض جانبی منفی پیشگیری كرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...