رفتن به مطلب

دلایل درنیامدن جوجه ازتخم


Iman-Emperatour

ارسال های توصیه شده

:icon_pf2 (8):یکی از مسائل دغدغه ساز درنیامدن جوجه از تخم هست

.ممکنه یکی از دلایل زیر رو داشته باشه.

 

1- پوست تخم سفت باشه. از کجا می فهمید که پوست سفته؟ معمولا جوجه بعد 14 روز باید در بیاد. اگه بعد گذشت 14 روز جوجه در نیومد و شما مطمئن هستید که در تخم جوجه هست و برای اینکه سفتی پوست تخم باعث از بین رفتن جوجه نشه باید یکروز قبل دراومدن جوجه، ماده رو آبتنی داد.ومحل نگهداری رو مخصوصا زیر قفس رو بخار داد. همچنین یک سوراخ کوچک با سر سوزن در قسمت سر پهن (دقت کنید تخم را از قسمت پهن سوراخ کنید) ایجاد کنید.بعد بگذارید زیر پای ماده . یکی دوساعت بعد اگر تغییری اتفاق نیفتاد شیاری تا امتداد نوک جوجه ایجاد کنید.تا اینکه بتونه جوجه در بیاد.

 

2- درخصوص مورد قبل این نکته رو باید بگم که ممکنه شما کمی عجله کردید و جوجه رو که هنوز کمی مرطوبه از تخم خارج کرده باشید. نگران نباشید اگر تمامی اعضا رشد کرده و تنها چند ساعتی زود در آمده شما کافیه اون رو در کف دست گذاشته و دور اون رو با دست دیگر گرفته به آرامی به اون بدمید تا خشک بشه. بعد بذارید زیر پای ماده تا ماده کارشو انجام بده.

 

3- جوجه نصفه از تخم در اومده. تخم رو شکونده اما در نمی یاد.برای رفع مشکل باید درامتداد نوک جوجه و محلی رو که شکونده شکافی ایجاد کنید تا جوجه بتونه در بیاد. اگر تا چند ساعت منتظر موندید و در نیومد با احتیاط در مسیر شکاف تخم رو با سر سوزن شکانده و نصف پوست را برمی دارید. به این صورت جوجه از تخم بیرون می یاد. اگر دیدید که جوجه ضعیف شده و احساس کردید که سرما بهش خورده جوجه را در کف دست بگیرید، دست دیگر را روی آن نگهدارید به طوری که سوراخی بین دو دست ایجاد بشه . بعد به بدن قناری بدمید یا بالای بخاری طوری که البته خیلی هوای داغ بهش نخوره قرار بدید. بعد از اینکه بدن جوجه گرم شد اون رو زیر پای ماده بذارید.

 

4- تخم ترک خورده اما جوجه در نیومده. به همون حالت قبل عمل کنید.

 

نکته پنجم: جوجه در تخم می میره.یکی دیگه از مسائل زجرآور و ناراحت کننده مردن جوجه در تخم هست. این مسئله ممکنه بخاطر مشکلات زیر باشه

 

1- مسائل ژنتیکی ( جفتن کردن نر و ماده هم خانواده)

 

2- تغذیه نامناسب( دانه هایی که ناقل بیماری بوده و از طریق نطفه در جوجه ایجاد شده)

 

3- یخ بستن(ماده خوب روی تخم نخوابه یا مرتب اون رو نچرخونده و جوجه در تخم یخ می زنه.)

 

شما در این موارد کار زیادی از دستتون بر نمی یاد. تنها پیشگیری راه حل مشکله. به این صورت که به هیچ وجه جفتی که همخانواده هستند جفت نشه. دانه مطمئن و از محلی مورد اطمینان خریداری شه. حتما قبل دادن دانه به قناری دانه ها را در صورت امکان شسته و بعد به قناری بدید. ماده ای که تجربه برای نگهداری نداره حتی الامکان استفاده نشه. در صورتی که مجبور به استفاده هستید سعی کنید جفتی که تجربه دارن همزمان جفت کنید تا درصورتی که مشاهده کردید ماده خوب روی تخم نمی خوابه سریع اونها رو زیر پای جفتی که تجربه دارن منتقل کنید.

 

نکته ششم: از جمله مواردی که بعضا ممکنه مشاهده بشه اینه که ماده موقع دراومدن جوجه از تخم، جوجه رو می کشه. این حالت بیشتر در ماده هایی پیش می یاد که دست اول و لون اول اونهاست. ماده موقع دراومدن جوجه از تخم ، به جوجه کمک می کنه. پوست تخم را از اطراف جوجه در می یاره تا جوجه راحتتر در بیاد. ممکنه در همین حین به جای اینکه پوست تخم رو نوک بزنه، به بدن جوجه نوک بزنه یا با ناخن پا به بدن جوجه موقع پریدن بزنه به این صورت جوجه رو از بین می بره.

 

در مواقعی هم پیش اومده که ماده یا نر سراغ تخم ها رفته و اونها رو می خورن

 

برای جلوگیری از این مسئله زمانی که ماده روی تخم خوابیده روزانه مقدار کمی(در حد یک شصتی) تخم مرغ به قناری ها بدید. تا دیگه سراغ تخم ها نره.

 

نکته هفتم: مراقب ماده‌ قناری باشید.ماده بخاطر تخم‌گذاری بسیار ضعیف می‌شه.مخصوصا چون بعد درآمدن جوجه ها اونها رو تغذیه می‌کنه و بلافاصله بعد بزرگ‌شدن جوجه‌ها تخم‌گذاری مجدد می‌کنه فرصتی برای تقویت پیدا نمی‌‌کنه. پس در تقویت ماده ها نهایت تلاش رو داشته باشید.مواقع زیادی اتفاق افتاده که ماده موقع تخم گذاری تلف می‌شه. و این مرگ ناگوار بخاطر ضعیف بودن هست.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...