رفتن به مطلب

بلبل خرما


Iman-Emperatour

ارسال های توصیه شده

نام انگلیسی : White-eared Bulbul

نام فرانسوی : Bulbul a oreillons blancs

 

نام لاتین : Pyclonotus Leucotis

 

 

 

 

قدری از بلبل بزرگتر است و اندازه آن از نوک تا سر دم به 18تا ۸ سانتیمتر می رسد. نر و ماده همشکل . از سر و گلوی سیاه با لکه بزرگ سفید در ناحیه گونه ، سطح پشتی قهوه‌ای روشن ، سطح شکمی خاکستری چرک ، پوشپرهای زیر دمی زرد نارنجی و دم سیاه با نوک سفید . روی سر اثری از کاکل دارد ، پرنده ای است آشنا و پر سروصدا ، معمولا جفت جفت و یا به صورت دسته‌های کوچک دیده می شود . پرنده جوان سر قهوه ای رنگ دارد .

 

 

 

 

 

 

 

 

از قدرت چندانی برای پرواز برخوردار نیست و تنها می تواند زمانی کوتاه را به پرد بر عکس گنجشک٫ خیسی بالهایش موجب سلب قدرت پرواز ش می گردد.. در نتیجه باید مدتی صبر کند تا پرهایش کاملا خشک شود. هنگام استراحت مانند مرغان خانگی روی یک پا می ایستد و پای دیگرش را به دور شاخه ای مناسب قلاب می کند. محل زیست آن اغلب باغات و نخلستان ها و جاهای پر درخت است گاهی هم در نقاط کم درخت دیده می شود. غذای اصلی آن همچنان که از نامش بر میآید بیشتر میوه درخت خرما و سایر میوه هاست. در لیست غذای او حشرات و ملخ ها و کرم نیز جایگاه ویژه ای دارد . لانه اش را اغلب بر روی شاخه درختان موجود می سازد. تولید مثل آنها در اواسط ماه های اردیبهشت و خرداد صورت می گیرد. بلبل ماده پس از اتمام کار لانه سازی دو یا سه عدد تخم می گذارد و پرنده نر و ماده به نوبت 14 تا 15 روز روی تخم می خوابد و سپس والدین جوجه ها را با کرم ها تغذیه می کنند که بین 250 تا 300 کرم در روز برای دو جوجه می آورند . بعد از 15 روز جوجه ها آشیانه را ترک می کنند . تغذیه جوجه ها تا زمان پرواز که یک ماهی به طول می انجامد بر عهده والدین است.بلبل خرما از جمله آفات درخت خرما محسوب می شود زیرا شهد خرماهای رسیده را می خورد و در نتیجه آن خرماها یا می ریزد و یا یا حشرات در آن تخم می گذارند وقوع این امر موجب خسارت عمده ای می شود. بلبل خرما را بعضا به جهت آواز خوانی و انس گرفتن سریع با محیط خانه و انسان ٫ دست آموز و نگهداری می کنند. این پرنده چنانچه محیط امنی برایش فراهم شود می تواند در خانه لانه سازی و تولید مثل نماید.

 

زیستگاه :

 

این پرنده در درختان و بوته ها و مخصوصاً تمشک زارها و باغ ها ی خرما و در نزدیکی و یا در درختان داخل مناطق مسکونی به سر برده و روی بوته ها و درختان آشیانه می سازد

بلبل خرما از انواع میوه ها تغذیه می نماید و علاقه زیادی به خوردن خرما دارد . از جمله میوه های مورد علاقه این پرنده انگور و سیب است.

 

 

پراکندگی :

 

بلبل خرما٫ که در محل بلبلی نامیده می شود از جمله پرندگان شاخه نشین بومی مناطق جنوبی کشور بخصوص نقاط گرمسیری جنوب است. پراکنگی آن از بلوچستان تا کرمان و هرمزگان و بوشهر و فارس و تا حدودی به مناطق معتدل تر نیز ادامه دارد

طی چندسال اخیر تعداد بلبل خرما در تهران افزایش یافته، این در حالى است که این پرنده ، پرنده خاص جنوب است .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...