رفتن به مطلب

حملات سایبری جدید؛ این دفعه با بدافزار “مهدی” !؟


ارسال های توصیه شده

بر اساس اعلام روابط عمومی شرکت مهندسی شبکه گستر، طی ۴۸ ساعت گذشته، شرکت امنیتی Kaspersky و شرکت اسرائیلیSeculertخبر از کشف حملات سایبری جدیدی داده اند که از یک بدافزار جاسوسی جدید استفاده می کند. بر اساس عبارات و کلماتی که در برنامه (source) این بدافزار مشاهده شده و همچنین فایل های مخربی که بر روی کامپیوتر آلوده ایجاد می کند، نام “مهدی” یا Mahdi و یاMadiبه آن داده شده است.

 

 

 

 

daily-300x169.png

 

 

در گزارشی که از سوی “مرکز ماهر ایران” درباره این بدافزار منتشر شده، آمده است “به طور کلی مشخص نیست چرا یک بدافزار ساده که از مدتها قبل توسط شرکتهای معتبر آنتی ویروس شناسایی شده بوده است، اکنون به طور گسترده تحت پوشش خبری قرار می گیرد.” همچنین در ادامه این گزارش، مرکز ماهر اعلام کرده است که “… بررسی های به عمل آمده بر روی نمونه های بدافزار نشان می دهد که این یک بدافزار ساده و کم هزینه است. همچنین در این بدافزار از هیچ آسیب پذیری خاصی جهت انتشار و آسیب رسانی به سیستم ها استفاده نشده است. لذا بر خلاف ادعا های صورت گرفته مبنی بر مقایسه این بدافزار با تهدیداتی نظیر flame و در نظر گرفتن آن به عنوان یک تهدید هدفمند سایبری دور از ذهن بنظر می رسد.”

 

شرکت ضدویروس McAfee نیز از مدتها قبل (نزدیک به شش ماه قبل) این بدافزار را شناسایی کرده و آنرا رویداد جدیدی نمی داند. هشدارهای امنیتیMcAfeeمرتبط با این بدافزار نیز مدتهاست که منتشر شده است. بنا به درخواست شرکت شبکه گستر، کارشناسان McAfee براساس اطلاعاتی که توسط دو شرکت امنیتی فوق الذکر ارائه شده است، بررسی های بیشتری انجام داده و با توجه به مشخصه های MD5 منتشر شده، تاکید دارند که این بدافزار و اجزای مرتبط با آن از ماهها قبل شناسایی شده است و این بدافزار مورد جدید و ناشناخته ای نیست.

 

* ۷b7abab9bc4c49743d001cf99737e383 : magic_machine1123.pps – Exploit-PPT.j

* ۸۸۵fcebf0549bf0c59a697a7cfff39ad : moses_pic343.pps – Downloader.a!bfm

* ۳۵b2dfd71f565cfc1b67983439c09f72 : updateoffice.exe – Generic Downloader.x!g2g

* d9a425eac54d6ca4a46b6a34650d3bf1 : updateoffice.exe – Downloader.a!bfm

بدافزار ”مهدی” فقط با امید به فریب کاربران و باز کردن فایل های پیوست شده به ایمیل توسط این کاربران، انتشار می یابد. این بدافزار از طریق ایمیل هایی که حاوی فایل مخربی از نوعPowerpointاست، منتشر می شود. در صورتیکه دریافت کننده این ایمیل مخرب اقدام به باز کردن فایل پیوست (attachment) کند، فایلPowerpointاجرا شده و تصاویر جذابی را به نمایش در می آورد. در این لحظه با تکیه به احساسات کاربر، یک پیام بر روی صفحه نمایش داده می شود که در آن از کاربر خواسته شده تا اجازه نصب یک Screen Saver را بدهد. اگر کاربر که همچنان مجذوب تصاویرPowerpointشده است، بی دقتی کند و دکمه تائید را بزند، یک بدافزار از نوع Malware Dropper اجرا می شود. این برنامه مخرب وظیفه ارتباط با سرور فرماندهی را دارد تا بدافزار اصلی را دریافت کرده و بر روی کامپیوتر قربانی نصب نماید. همچنین تعدادی زیاد فایلهای جانبی نیز بر روی کامپیوتر قربانی قرار داده می شود.

 

علاوه بر نمایش تصاویرPowerpoint، یک فایل به نام Mahdi.txt نیز باز می گردد. فایل Mahdi.txt حاوی یک مقاله از سایت خبری The Daily Beast است. این مقاله به ارتباط بین کشورهای ایران و اسرائیل و حملات سایبری اخیر پرداخته شده است.

 

بدافزاری که بر روی کامپیوتر قربانی نصب و اجرا می شود با یک سرور فرماندهی ارتباط برقرار می کند. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که سرورهای فرماندهی در کشور کانادا و ایران قرار دارند ولی گونه های اولیه ای از این بدافزار که در سال گذشته شناسایی شده بودند فقط با سرورهای فرماندهی مستقر در ایران ارتباط داشتند.

 

برخی اطلاعات رد و بدل شده بین بدافزار “مهدی” و سرورهای فرماندهی حاوی عباراتی به زبان فارسی بوده و همچنین از تاریخ های شمسی استفاده شده است.بدافزار “مهدی” اطلاعات جمع آوری شده از کامپیوتر قربانی را بصورت مخفی در پوشش یک صفحه Google به سرورهای فرماندهی ارسال می کند. اطلاعاتی که این بدافزار به دنبال آن است شامل اطلاعات شخصی کاربر، فایل های صوتی و ثبت کلیدهای زده شده بر روی صفحه کلید می شود.

 

تاکنون جملات سایبری مرتبط با بدافزار “مهدی” عمدتا در کشور ایران و سپس در اسرائیل و عربستان سعودی مشاهده شده است.

 

در تحقیقات صورت گرفته تاکنون هیچ علامت و نشانه ای از ارتباط این بدافزار جدید با دیگر بدافزارهای مشهور Flame وStuxnetبه دست نیامده است. از سوی دیگر، شماره گذاری کامپیوترهای آلوده توسط بدافزار “مهدی” نشان دهنده حملات برنامه ریزی شده و دسته بندی اهداف تعیین شده، است. به اعتقاد کارشناسان شرکت Symantec این بدافزار ساخته و پرداخته یک هکر ایرانی است که نقشه هایی در سر دارد !

 

آخرین فایل های به روز رسانی محصولات ضدویروس McAfee اجزای مختلف این بدافزار را کاملاً شناسایی می کند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...