رفتن به مطلب

اسرار پنهان چشمها


ارسال های توصیه شده

شیوه ای كه مـا را قادر می سازد با مشاهده حركات چـشـم هـا بـه نـحـوه اندیشیدن فرد پی ببریم. مـبـنـای ایـن علم بر پایه ارتباط تنگاتنگ جسم و ذهن بوده و آنـكـه افـراد با حـركـت دادن چـشمـهایـشـان رونـد تـفـكـرات بـاطـنـی خـود را آشـكـار میسازند. فراگیری آن ما را یقینا در بهبود برقراری ارتبـاط با دیگران در زندگی یاری خواهد داد.

تشخیص حركات چشم قدری به تمرین و ممارست نیـاز دارد زیرا كه برخی افراد حركات چشم بسیار كنـد و آرام، مختصر، زیركانه و یا تعمدی دارند كه اغلب اوقات ارزیابی چشم را پیچیده و دشوار می گردانـد. حـركات چـشـمـها نشان دهنده آن است كه فرد چگونه میاندیشد،آیا وقایع گذشته و یا آینده را در تصور خود میپروراند، صدایی را در باطن خود دوبـاره می شـنـود و یا صدای جـدیـدی را در ذهن خود می آفریـنـد. در دلـش بـا خود حرف میزند و یا توجهش معطوف به احساساتش می باشد.

جهت رمز گشـایی حركات چشمها صورت را به 3 بخش فوقانی-میانی-تحتانی در ذهن خـود مجسم كنید. اكنون مجددا آن 3 بخش را از وسط به 2 بخش چپ و راست تقسیم كنید. حركت چشم به سمت هر یك از این 6 منطقه را میتوان اینگونه تفسیر كرد:

بالا: دیداری

وسط: شنیداری

پایین: تكلم و احساسات

سمت چپشان مربوط به اطـلاعـات یـادآوری شده و سمت راستشان مربوط به اطلاعات خلق شده می باشد. به این مفهوم كه شخص به مـنظور دستیابی به مناطق مرتبط با حواس پنجگانه مغز بطور غیر ارادی چشمانش را به جهات مختلف حركت میدهد.

 

* چشمها بالا وچپ: نیـمكره غیـر بـرتـر تـجـسـمات فكری - تصویر ذهنی یادآوری شده - دستیابی به خاطرات بصری (Vr)

* چشمها بالا و راست: نیـمـكره بـرتـر تجسمات فكری-تصویر ذهنی خلق شده-قوه مخیله (Vc)

* چشمها وسط و چپ: نیـمـكره غـیر برتر پردازش حـس شـنـوایی-دستیابی به خاطرات اصوات-افتراق تن صدا (Ar)

* چشمها وسط و راست: نـیـمـكره بـرتر پـردازش حـس شنوایی-تجسم اصوات جدید (Ac)

* چشمها پایین و چپ: ندای درون-گفتگوی باطنی-ایجاد كلام(Ad)

* چشمها پایین و راست: احساسات، حـس لامـسه و هـم احشایی-دستیابی به احساسات، عواطف، احساس سردی وگرمی، درد، فشار، حركت و جاذبه(K)

* چشمها مستقیم بسمت روبرو و متسع: دسـتـرسـی سـریع و آنی به تمام اطلاعات حسی (معمولا بصری)

كاربردها

1- موثرتر ومفیدتر بیاندیشید از آنجایی كه حركات چشمها سبب تحریك بخشهای متفاوتی از مغز میگردند، بـنـابـراین شما را در اندیشیدن بهتر یاری میكند. بـرای مـثال هنگامی كه از شما پرسیده شود كه آخرین فردی كه امروز صبح ملاقات كردی چه كسی بود؟ شما بـا حـركت دادن چشم هـا بسمت بالا و چپ می توانید آن را بهتر به خاطر بیاورید.

 

2- بدانید چه زمانی باید سكوت كنید هنگامی كـه فـردی در حین انجام حركات چشمی می باشد و شما نیز همزمان صحبت می كنید، رشته افكار وی برهم از دست میرود كـه سبب تاخیر و كندی ارتباط مـتـقـابل، سردرگمی و رنجش آن فرد نسبت به شما خواهد شد.

 

3- حریم شخصی افراد افرادی كه شیوه تفكرشان وابسته بر اطلاعات بصری میباشد، بـه حـریم شخصی زیادی نیاز دارند. مایلند از شما به اندازه كافی فاصله بگیرند تا قادر باشند خیلی خوب شما را مشاهده كنند زیرا كه با نگاه كردن به شـمـا اطـلاعـات بـسـیـاری را گـردآوری مـی كنند. بنابراین دور از آنها نشسته و یا بایستید. افرادی كه احساسی می اندیشند مایـلـنـد به حد كافی نزدیـك بـاشـنـد تـا بـا شـما تـماس جسمی برقرار كنند كه این كار را با زدن به بازوهای شما، گرفتن آرنج و یا شانه و دست دادنی كه گویی میـل بـه رها كردن دستان شما ندارد بروز میدهند. همچنـیـن افـرادی كه یادگیری و تفكراتشان وابسته به اطلاعات شنیداری میباشد كمترین توجهی نسبت به وجود شما و حركات جسمانی شما ندارند زیرا كه تمام توجه شان معطوف به جزئیات و صـحت اطـلاعـات مبـادلـه شده و تحلیل آن میگردد.چشم برهم زدنهای مكرر و یا حتی بستن چشمها به مدت چند ثانـیه در هنگام بحث و گفتگو پیرامون مسائل پیچیده از ویژگیهای اخلاقی آنان میباشد.

 

4- دروغگو را شناسایی كنید هنگامیكه مشاهده كردید شخصی درپاسخ به پرسشهای شما به بالا و سـمـت راست چشم میدوزد احتمالا در فكر فریب و یافتن پاسخ ساختگی میباشد.

زیاده روی نكنید

به خـاطر داشته باشید كه حركات چشمها در تمام افراد صادق نمیباشد گاهی اوقات در افراد چـپ دسـت حـركات چشم مذكور معكوس بوده و یا حتی برخی افراد دارای حركات چشم منحصر به فردی می باشند. بنابراین در استفاده از آن مـحـتـاط و مـیانه رو باشید و هیچگاه به آن به دید یك قانون ثابت ننگرید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...