رفتن به مطلب

Drozd-1 ، اولین سیستم حفاظت فعال عملیاتی جهان


ارسال های توصیه شده

شاید کمتر علاقه مند به عرصه ی نظامی باشد که چیزی از دکترین موج زرهی و ارتش پانصد هزار دستگاهی نفربرها و تانکهای ارتش سرخ چیزی نشنیده باشد . اما نقطه ی ضعفی که همواره و بخصوص در جنگهای نامتقارن و شهری (Urban Warfare) نیروهای زره پوش را تهدید میکرده و میکند ، جوخه های ضد تانک مسلح به انواع موشکهای ضدتانک قدرتمند است که از هر گوشه ای و در عرض چند ثانیه ، تانکها و زره پوش ها را هدف قرار دهند .

 

روسها به عنوان طلایه دار عرصه ی زرهی و دارای بزرگترین نیروی زمینی متشکل از نیم میلیون تانک و زره پوش ، عامل اصلی مزاحم در دکترین موج زرهی خود برای تصرف اروپا را نیروی هوایی شکارچی ضدتانک (هلیکوپترهای آپاچی و هواپیماهای ضد تانک A-10) و پیاده نظام مسلح به موشکهای ضد زره چون Milan و ... میدید . بهمین دلیل ، در اوایل دهه ی 70 دفتر KBP ، ماموریت یافت بجای ضخیم تر کردن زره تانکها برای مقابله با موشکهای ضد زره ، دست به ساخت سیستم جدیدی بزند که اساس نظریه ی موسوم به "Hard Kill" در نیروهای زرهی شد .

 

این پروژه که در دفتر KBP کد Kompleks 1030M-01 را بخود گرفته بود ، میبایست همانند یک سیستم پدافندی ، موشکهای روانه شده به سمت تانک را شناسایی و آنها را منهدم کند . نتیجه ی این پروژه ، سیستم Drozd بود . تست های میدانی این سیستم در سالهای 1974-1975 ، نظامیان شوروی را به موثر بودن این سیستم متقاعد کرد و قرارداد ساخت این سیستم بین دفتر تحقیقاتی TsKIB SOO ، شرکت OKB و دفتر طراحی Trasmash برای عملیاتی کردن و نصب این سیستم روی تانکهای T-55 بسته شد .

 

t55drozd001.jpg

 

kubinka.jpg

 

تانکهای T-55 مجهز به سیستم حفاظت فعال drozd

 

در سال 1983 ، ساخت انبوه رادار این سیستم توسط کارخانه ی Izhevsk Electromechanical آغاز شد و سیستم Drozd کد شناسایی 1030M وارد ارتش سرخ شد و روی تانک های T-55AD . در ساخت این سیستم چندین شرکت همکاری کردند و نوآوری های زیادی انجام شد . علاوه بر شرکت Arsenal ، شرکت Svetlana مسئولیت ساخت دستگاه نوسانساز (اوسیلیتور) با توانایی Frequency Tuning با ثبات بالا ، شرکت Pulsar مسئولیت ساخت ترانزیستورهای اثر میدانی (FET) با نویزپذیری پایین برای ساخت المان های الکترونیکی سیستم و شرکت Shtorm مسئولیت طراحی و تولید سیستم خنک کننده ی جانبی با شیوه ی بخار (Evaporation) را بر عهده گرفتند .

 

Drozd_priemnik_big.jpg

گیرنده مولتی کانال سیستم حفاظت فعال Drozd

 

سیستم Drozd در ساختار کلی خود متشکل از یک رادار نوع داپلر با فرکانس کاری 24.5 گیگاهرتز برای کشف موشکهایی که با سرعت 70 تا 700 متر بر ثانیه به سمت تانک میایند ، کامپیوتر مرکزی برای پردازش اطلاعات و دو لانچر پرتابه های 107 میلیمتری 3UOF14 برای منهدم کردن موشکها ، که در طرفین برجک قرار گرفته اند تشکیل شده است . هنگامی که موشک به فاصله ی 7 متری تانک میرسد ، پرتابه ی سیستم در نزدیکی آن منفجر شده و ترکش های 3 گرمی با سرعت 1600 متر بر ثانیه در تمام جهات پرتاب میکند که باعث منهدم شدن موشک میشود . لانچرهای نصب شده در طرفین تانک ظرفیت حمل 8 پرتابه آماده ی شلیک 107 میلیمتری 3UOF14 را داشتند . نرخ واکنش این سیستم ، 0.35 ثانیه برای هر تهدید است .

 

drozd2.jpg

1- واحد کنترل

2- رادار سیستم

3- پرتابه سیستم حفاظت فعال Drozd

4- پرتابه سیستم حفاظت فعال Drozd-2

سیستم Drozd بصورت گسترده در تانکها و زره پوشهای ارتش سرخ در جنگ افغانستان مورد استفاده قرار گرفت و آمار خوبی از حفاظت زره پوشها برجای گذاشت ، بطوریکه احتمال حفاظت یک تانک مجهز به این سیستم در مقابل موشکهای ضد تانک ، 80% براورد شده است ، آمار شرکت سازنده نشان میدهد حفاظت تانکهای مجهز به سیستم حفاظت فعال Drozd بین 1.2 تا 1.5 برابر میشود.

 

drozd1_2.jpg

 

لانچرهای 4تایی پرتابه 3UOF14 در طرفین برجک تانک

 

اما با این همه ، Drozd خیلی زود جای خود را در ارتش سرخ به نمونه ی ارتقا یافته ی Drozd-2 (با سیستم پردازش قویتر ، پوشش 120 درجه جلوی تانک و سامانه اعلام هشدار) و Arena (که در تانک های T-80U نصب شدند) داد و پس از 6 سال تولید از ارتش بازنشسته شد ، علت این کنار گذاشتن ، بازنشسته شدن تی-55 به عنوان پلتفرم اصلی این سیستم ، پیچیدگی الکترونیکی بالای Drozd ، پوشش محدود سیستم حفاظتی (60 درجه جلوی تانک) و آمار تلفات بالا به سربازانی که کنار تانک قرار گرفته بودند ، بود .

 

اما این پایان کار اولین سیستم حفاظتی فعال جهان نبود ، چراکه نیروی دریایی روسیه تصمیم گرفت با احیای پروژه ، از آن برای حفاظت از 250 دستگاه تانک T-55 خود استفاده کند . این تانکها با ارتقا به استاندارد T-55AD1 در کارخانه ی Lviv در اوکراین ، به سیستم Drozd و موتورهای جدیدتر V-46 مجهز شدند . هزینه ی هر واحد سیستم Drozd که روی یک تانک نصب میشد معادل 30000 دلار ، وزن این دستگاه بین 800 کیلوگرم تا 1 تن و توان مصرفی این سیستم 800 وات بود .

 

t-55ad.jpg

 

T-55AD

 

1- لانچر پرتابه

2- بلوک الکترونیکی

3- رادار

 

منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

منبع و مترجم و گردآورنده :ميليتاري - Cheka

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...