رفتن به مطلب

چرا الکترود مثبت موجب تمیز شدن سطح می شود امّا الکترود منفی چنین خاصیتی ندارد ؟


ارسال های توصیه شده

قطب الکترود :

 

در جوشکاری با قوس الکتریکی ممکن است از جریان متناوب a.c با الکترود مثبت یا منفی استفاده شود . انتخاب جریان به روش جوشکاری ، نوع الکترود ، اتمسفر قوس و نوع فلزی که جوش خواهد داده شد ، بستگی دارد با اکثر فلزات معمولی ، انتقال فلز از الکترود مصرفی به حوضچهء جوش با جریان یکنواخت و الکترود مثبت ، یکنواختر و بهتر انجام می گیرد.

 

قطب مثبت قوس الکتریکی به علت بمباران الکترون ها کمترین قسمت است . بنابراین با جریان یکنواخت به کار بردن الکترود با قطب منفی ( DCEN ) یا اتصال مستقیم این امتیاز را دارد که شدت عمل ذوب در قطعه کار بیشتر خواهد بود . از طرف دیگر برای الکترود های غیر مصرفی این نکته قابل توجه است که حرارت تولید شده در روی الکترود ، عملاً توسط انتقال حرارت از بین می رود و جزء حرارت تلف ده محسوب شده و منجر به راندمان حرارتی کمتری می شود .

لینک به دیدگاه

اگر بتواند ذرات اکسیدی غیر مذاب را از روی سطح کار به اطراف پخش کند بیشتر مفید خواهد بود .

 

این پدیده به عنوان « پاک کردن » قوس Cleaning – Arc شناخته شده است هنگامی این عمل به وقوع می پیوندد که الکترود قطب مثبت ( DCEN ) یا اتصال معکوس است . با جریان متناوب a.c عمل « پاک کردن » در هر نیم سیکل که الکترود مثبت است انجام می گیرد . همچنین حرارت خیلی زیاد در الکترود و نیم سیکل که الکترود منفی است ایجاد

نمی گردد .

 

علاوه بر پایدار بودن قوس و انتظار یکنواخت تر قطرات فلز در جریان یکنواخت ، مزایای دیگری نیز در آن وجود دارد که عبارتند از :

 

الف) استفاده از جریان ها با شدت کمتر

ب) کاربد همه ی نوع الکترود در جوشکاری دستی

ج) تسهیل شرایط شروع قوس

د) سهولت نگهداری قوس با طول کوتاه

س) تسهیل شرایط جوشکار در وضعیت های غیر تخت ( قائم ، افقی ، سقفی یا بالای سر )

و) مناسب تر بودن برای جوشکاری ورقه های نازک

 

لازم به تذکر است در جریان یکنواخت طول کابل ها باید حتی الامکان کوتاه باشد چون مقدار افت ولتاژ در کابل های بلند بیشتر است . از طرف دیگر احتمال ایجاد " وزش قوس " یا انحراف قوس Arc blow ( به شرحی که در زیر خواهد آمد ) با جریان یکنواخت به ویژه در گوشه ها و نزدیک اتصال زمین و شدت جریان بالا زیاد است .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...